Už zmizely pečetě? Podívali jsme se na vizuální styl českých univerzit

Studio Najbrt propracovalo také citylighty. Zdroj: muni.cz Studio Najbrt propracovalo také citylighty. Zdroj: muni.cz

Důležitost jednotného vizuálního stylu není jen záležitostí velkých firem a značek. Také české univerzity přecházejí na sjednocenou vizuální podobu webových stránek a log. Kterým se to daří lépe a které naopak ještě mají co vylepšovat?

Pečetě a první weby

Minulost vizuálního stylu českých univerzit byla charakteristická především logy ve formě pečeti, která měla nést odkaz k historii školy. Webové stránky univerzit se brzo staly neodmyslitelnou součástí jejich identity, funkčnost zas hlavní prioritou, která je pro studenty do dnešních dnů nevyhnutelností.

Součástí vizuální identity jsou dnes také reklamní předměty jako univerzitní trička nebo tužky. Jak ale všechno sladit a vytvořit tak vizuální styl, který bude nezaměnitelný s jiným, je těžké. Do našeho výběru jsme zahrnuli příklady úspěšnější, ale i některé méně zdařilé. 

Populárním oblečením a doplňky se prezentuje Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy. Zdroj: fsv.cuni.czPopulárním oblečením a doplňky se prezentuje Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy. Zdroj: fsv.cuni.cz

Nosník, nebo pixely

Brněnské Vysoké Učení Technické v roce 2015 prošlo rebrandingem loga a  webových stránek. Původní detailní logo v sterilních barvách, bylo nahrazeno bílo-červeným písmenem T, které je dílem studia ReDesign. Připomíná konstrukční nosník, nebo také rozdělení pixelů v rastrové grafice. Smyslem rebrandingu bylo vytvořit značku, která spojí různé fakulty univerzity a zároveň podpoří jejich jedinečnost barevným odlišením.

Vývoj loga Brněnského VUT. Zdroj: brnensky.denik.czVývoj loga Brněnského VUT. Zdroj: brnensky.denik.cz

Základem webové stránky univerzity je propagační video cílené na uchazeče. Významnou část hlavní stránky tvoří články a zatímco většina univerzitních webů umísťuje důležité odkazy a informace do horní nebo boční části stránky, tady je najdete na samém konci. 

Zvučné UMPRUM

Nadčasovou podobou se pyšní UMPRUM v Praze. Se změnou názvu, z předešlého VŠUP, a celkovým rebrandingem, přišla univerzita v roce 2013. Nový název zní rytmicky a zvučně, písmena působí navíc i graficky velice přívětivě. Nové logo, které vytvořil Štěpán Malovec, nositel ceny Czech grand design z roku 2011, je zároveň návratem k prvnímu názvu univerzity, C.k. umělecko – průmyslová škola. Připomíná tak 128 letou historii této instituce.

Art semestr 2013. Zdroj: umprum.czArt semestr 2013. Zdroj: umprum.cz

Webové stránky přetvořil Petr Knobloch se svým studiem SORT OF, přičemž stavěl na jednoduchém provedení, kontrastu modré a bílé, který umožňuje snadnou orientaci. Vytvořil jedineční vizuální styl, který je nyní s univerzitou silně propojen a je jejím poznávacím znamením.

Návrh univerzitní tašky. Zdroj: umprum.czNávrh univerzitní tašky. Zdroj: umprum.cz

Škola má také své vlastní písmo UMPRUM, jehož autorem je Tomáš Brousil. To, spolu se specifickým stylem humoru, se objevuje jak na webu školy, tak i na propagačních předmětech. Opravdu jednoduchá a přehledná záležitost.

Lev v novém šatu

Příkladem, kdy se původní logo stalo součástí nového vizuálu univerzity, je ten od autorky Kristiny Fišerové. Právě ona na majestátném lvovi, vycházejícím z erbu Benedikta Rejta, postavila svůj návrh vizuálního stylu pro pražskou ČVUT, který škola využívá od roku 2016.

Nové vizuály od Kristiny Fišerové, které jsou na stránkách, i univerzitních dokumentech. Zdroj: fa.cvut.czNové vizuály od Kristiny Fišerové, které jsou na stránkách, i univerzitních dokumentech. Zdroj: fa.cvut.cz

Zdůraznila tím bohatou historii, kterou univerzita má. Lva přetvořila do modrobíle moderní verze, ke které patří také speciální font Technika od Romana Černohouse. Motivy lva jsou aplikovány také na univerzitním oblečení, dokumnetech, nebo taškách.

Jednoduchý vizuál webu ČVUT. Zdroj: fa.cvut.czJednoduchý vizuál webu ČVUT. Zdroj: fa.cvut.cz

Web Fakulty Architektury ČVUT má svou aktuální vizuální podobu už od roku 2011. Ta stojí na jednoduché formě, kdy prostý modrý text bez rámečků nebo zvýraznění ulehčuje orientaci návštěvníkovi webu. Díky barevně rozdílným sekcím textu a seznamu odkazů na levé straně webu se jen tak neztratí a rychle najde, co hledal. 

Jenom jednou z mnoha

Západočeská univerzita v Plzni zvolila jednoduchost, která z ní bohužel dělá šedou myš. Logo je tvořeno názvem univerzity a bílým trojúhelníkem s písmenem U, neříkajícím o univerzitě, její historii, nebo tradici vůbec nic.

Webové stránky univerzity v modré barvě, která je ve vizuálech vysokých škol oblíbená. Zdroj: zcu.czWebové stránky univerzity v modré barvě, která je ve vizuálech vysokých škol oblíbená. Zdroj: zcu.cz

Webové stránky jsou složeny až ze čtyř informačních panelů. Student tak při hledání informací musí sledovat všechny části stránky, místo jedné, která by byla efektivně uspořádána. Výhodou webu by mohla být jeho dvoujazyčnost. Při porovnání anglické a české verze je ale vidět, o kolik informací je zahraniční student ukrácen v porovnání s tím místním, protože stránka není do angličtiny přeložena kompletně.

Mladost, pošetilost

Mladistvá komunikace Slezské univerzitě ubírá na důveryhodnosti. Zdroj: slu.czMladistvá komunikace Slezské univerzitě ubírá na důveryhodnosti. Zdroj: slu.cz

Jediné, co sjednocuje vizuální styl Slezské univerzity v Opavě, je logo a tmavě červená barva, která se někdy dokonce objevuje v odlišných odstínech. Tato univerzita se snaží komunikovat mladistvým stylem, který by se ale spíše hodil na web střední školy.

Takhle Slezská univerzita láká své studenty k práci a propaguje univerzitní trička. Zdroj: slu.czTakhle Slezská univerzita láká své studenty k práci a propaguje univerzitní trička. Zdroj: slu.cz

Co se týče loga, jeho forma nese klasickou podobu kulaté pečetě s orlicí. Struktura webu je opět složena z mnoha různých lišt a seznamů s odkazy, které postrádají logické uspořádání. Celkový dojem z univerzity je tak nesjednocený a chaotický. Tento dojem navíc podporují univerzitní trička. Kromě jednoduchých návrhů s univerzitním logem škola prodává také návrhy s víc než nejasným poselstvím.

Design univerzitních triček uvízl někde v roce 2000. Zdroj: slu.czDesign univerzitních triček uvízl někde v roce 2000. Zdroj: slu.cz

Zlatý klas

Někdy to vypadá, že si vysoké školy mezi sebou předávají jednu šablonu, podle které vytváří své univerzitní weby. Česká zemědělská univerzita v Praze opět využívá množství odkazů ve všech směrech a pohyblivou sekci s fotografiemi.

Různé podoby loga České zemědělské univerzity. Zdroj: czu.czRůzné podoby loga České zemědělské univerzity. Zdroj: czu.cz

Logo, složeno z propojených ostrých písmen ČZU, drží v rukou lev a v písmenu Z se skrývá žlutý klas obilí. Zatímco předešlé weby byly vedeny v jedné převažující barvě, tato univerzita svůj web oděla do zelené a žluté, barev, které pravděpodobně nejvíce charakterizují daný obor.

Nadějná MUNI od Najbrta

Masarykova Univerzita v Brně je příkladem nadějné budoucnosti vizuální identity vysokých škol. Současná vizuální podoba staví na převládající modré barvě a logu, které spojuje písmena M a U. Brzy ji ale nahradí identita nová. Změněné logo a vizuální styl od pražského Studia Najbrt si univerzita přisvojí v průběhu letošního roku. Vybrala si ho ke svému blížícímu se 100. výročí založení.

.

Návrhy plakátů od Studia Najbrt. Zdroj: najbrt.czNávrhy plakátů od Studia Najbrt. Zdroj: najbrt.cz

Jednoduchý vizuál vychází z fukcionalistické tradice Brna, je obsahově srozumitelný a účelný a zvládl také zpracovat složitou strukturu univerzity. Návrh obsahuje nové logo a jednotný styl písma, které se bude objevovat na univerzitních dokumentech, diplomech nebo sešitech.

Vizuální návrh produktů MUNI. Zdroj: najbrt.czVizuální návrh produktů MUNI. Zdroj: najbrt.cz

Podoba webových stránek není zatím známá, také barevnost a možnost začlenění původních log fakult bude v budoucnu předmětem diskuzí. Rozhodně se však jedná o případ, kdy se silné stránky a jedinečnost historie a místa ozrcadlí v jednotné podobě, která z univerzity vytvoří značku oblíbenou mezi studenty a dobře rozpoznatelnou od své konkurence.

Jak to tedy vypadá? 

Nový vizuál brněnské JAMU ve svěží a promyšlené formě. Zdroj: jamu,czNový vizuál brněnské JAMU ve svěží a promyšlené formě. Zdroj: jamu,cz

Základní barvy, jako je modrá, červená, nebo zelená, jsou při tvorbě vizuálů univerzit převládající. Webové stránky také rády pracují s fotografiemi, které jsou v současnosti populárním médiem. Seznamy odkazů se stávají jednoduššími a přístupnějšími. Také jednoduchost a minimalismus vizuálního stylu je hlavním faktorem, na kterém tvůrci staví.

Většina českých univerzit pracuje jen s malými úpravami log, které postrádají kreativní nadhled, nebo jsou zjednodušeny až moc. Webové stránky jsou téměr na vlas stejné, mají obyčejné a nezajímavé uspořádání, které není výsledkem designérské soutěže. 

Uchazeč se tak jednoduše ztrácí v záplavě aktualit, odkazů nebo pohyblivých bannerů místo toho, aby se rychle dostal k informacím, které se týkají přijímacího řízení. 

Studio Najbrt propracovalo také citylighty. Zdroj: muni.czStudio Najbrt propracovalo také citylighty. Zdroj: muni.cz

Vizuální styl českých univerzit se ale rozhodně rozvíjí dobrým směrem. Univerzity jako ČVUT nebo UMPRUM si našly svůj vlastní styl, který je pro ně dnes už charakteristický a díky kterému jsou pro studenty dobře odlišitelné od ostatních. 

Díky změnám, které čekají například Masarykovu univerzitu ve spolupráci se Studiem Najbrt, však vznikají nové inspirace, kterých se snad brzy chytnou i menší univerzity s do teď nevýraznými logy a weby podle jedné šablony.

Související

Žebříček nejúspěšnějších českých univerzit v obalovém designu
Produktový design

Žebříček nejúspěšnějších českých univerzit v obalovém designu

Jindřich Oukropec - 15. 2. 2017 - 4 min.

  Aleš Najbrt: Design pro mě představuje řešení
Grafický design

Aleš Najbrt: Design pro mě představuje řešení

Radka Machalická - 7. 12. 2015 - 8 min.

Logo pro Univerzitu Hradec Králové
 

Logo pro Univerzitu Hradec Králové

Tisková zpráva - 8. 4. 2009 - 4 min.

jelínek
SHOP BANNER UNOR 2024