Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Za podobou nových talárů UMPRUM stojí módní designérka Liběna Rochová. | Foto: Lurii Ladutko Za podobou nových talárů UMPRUM stojí módní designérka Liběna Rochová. | Foto: Lurii Ladutko

Už žádný samet a kožešina. Liběna Rochová navrhla pro UMPRUM nadčasové taláry, které zaujmou detaily a zpracováním

Po dlouhých desetiletích mění Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze své reprezentativní oděvy pro vysokoškolskou obec. Do nedávna používané černé taláry od profesorky Zdeňky Bauerové nahradily barevné, ale přesto noblesní a umírněné taláry, za kterými stojí taktéž profesorka UMPRUM Liběna Rochová. Taláry ušité s úctou k ceremoniím doplňují na míru vytvořené pokrývky hlavy od absolventky školy Sofye Samarevy. Nové oděvy tak vyjadřují nejen ducha současné UMPRUM, ale rovněž přináší svěží pohled na reprezentativní oděvy vysokých škol.

Původní černé taláry, připomínající malířské pláště, navrhla módní návrhářka a emeritní profesorka školy Zdeňka Bauerová. K odvážnému kroku, obměnit původní osvědčené taláry za nové, přiměla rektora UMPRUM Jindřicha Vybírala především dynamická proměna školy a ambice v podobě přeměny školní image.

Předešlé taláry navrhla pro UMPRUM profesorka Zdeňka Bauerová. | Zdroj: archiv UMPRUMPředešlé taláry navrhla pro UMPRUM profesorka Zdeňka Bauerová. | Zdroj: archiv UMPRUM

„Naše škola se dynamicky proměňuje a vedle různých nových kvalit chce mít také novou image, odpovídající ambicím do budoucnosti orientovaného uměleckého učiliště. Proto jsme se rozhodli pro výměnu talárů. Ty nové, které navrhla profesorka Liběna Rochová, patří jednoznačně do rangu „vysoké módy“, působí důstojněji a jejich invenční tvar je mnohem více individualizovaný, než tomu bylo u předchozích. Myslím, že budou jasně vyjadřovat ducha současné UMPRUM a dobře korespondovat s formovým světem její nové budovy v Mikulandské ulici,“ vysvětluje rozhodnutí pro změnu talárů rektor UMPRUM Jindřich Vybíral.

Osvědčená módní designérka

Při výběru autora, který by měl navrhnout nové taláry, padla jasná volba na profesorku a vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM Liběnu Rochovou, která se již v minulosti setkala s navrhováním talárů, a to přímo pro Ústavní soud.

Liběna Rochová a její nové taláry pro profesory | Zdroj: archiv UMPRUM, foto talárů: Lurií LadutkoLiběna Rochová a její nové taláry pro profesory | Zdroj: archiv UMPRUM, foto talárů: Lurií Ladutko

Taláry mají minimalistické linie a jsou šité v tmavě modré barvě. | Foto: Lurii LadutkoTaláry mají minimalistické linie a jsou šité v tmavě modré barvě. | Foto: Lurii Ladutko

Rochová, která má ráda ceremonie a s nimi spojené oblékání, vtiskla talárům velkorysost a noblesu. Nepřehlédnutelnými prvky oděvů jsou široká ramena s hlubokými sklady a vysoký límec, který hravě a nenápadně dokáže zakrýt oblečení pod ním.

Během navrhování reprezentativních oděvů pro UMPRUM se Rochová zaměřila především na jejich funkčnost. „Nové taláry jsem navrhovala tak, aby byly funkční, byly z kvalitní látky, odlehčené vlny s obsahem polyesteru, snadno se udržovaly a dobře se nosily i v horkém letním počasí, kdy probíhají promoce studentů. Veliký důraz jsem kladla na kvalitu a precizní řemeslné zpracování, přibližuje svůj návrh autorka Liběna Rochová.

Minimalistické linie a hravá barevnost

Na první pohled se taláry zcela odlišují od těch, které jsou primárně vidět na českých univerzitách. Namísto užití nesourodých materiálů, jako jsou kožešiny a samet, k vytvoření pocitu důstojnosti pracovala Rochová pouze s úzce vybranými materiály, které nejsou v jednotlivých oděvech kombinované. Každý talár je ušit ze 7,5 metru bavlněné látky vysoké gramáže nebo odlehčené vlny s polyesterem.

Liběna Rochová dbala při výrobě talárů na kvalitu a precizní zpracování. | Foto: Lurii LadutkoLiběna Rochová dbala při výrobě talárů na kvalitu a precizní zpracování. | Foto: Lurii Ladutko

Důstojnost, velkorysost a noblesu tak do oděvu vnáší samotná práce s materiálem. Čisté plochy talárů s rovnými záhyby, nařasením a dalšími plastickými detaily nenarušují celistvost kolekce, ale naopak zdůrazňují její promyšlenost. Profesorka Helena Jarošová, vyučující teorii módní tvorby a dějiny evropského kostýmu a módy na UMPRUM a FF UK, dodává: „V úhrnu jsou tyto jednoduché, nicméně působivé plastické detaily a úsporná práce s materiálem tím, co dělá z jednotlivého akademického obleku téměř autonomní umělecký útvar a celý soubor v podání Liběny Rochové potvrzuje životnost tohoto historického kostýmního žánru.“

Nejen do detailu propracovaný střih, ale rovněž neobvyklá barevnost dělá z talárů originální reprezentativní oděv. Většina talárů je v temně modré barvě, výjimkou je talár pro rektora a pedela. Rektorův je v barvě vizuální identity UMPRUM – v královské modři – a kostým pedela v červené.

Talár pro rektora je v symbolické královské modři, stejně jako identita UMPRUM. | Foto: Lurii LadutkoTalár pro rektora je v symbolické královské modři, stejně jako identita UMPRUM. | Foto: Lurii Ladutko

Pedelův talár je jediný červený. | Foto: Lurii LadutkoPedelův talár je jediný červený. | Foto: Lurii Ladutko

Důstojnost tak oděvy nezískávají pouze svým střihem, ale také barevností, která to o sobě na první pohled nedává znát. Zvolené barvy nejsou spjaté pouze s vizuálem školy, ale taky s historií. Jak popisuje profesorka Helena Jarošová: V novém souboru kostýmů je přítomné i pouto s minulostí, v našich zemích až středověkou. Talár učitelů zůstává neutrální, jejich odlišné hodnosti označuje pokrývka hlavy. Osobě nejvyšší – rektorovi – je přidělena „královská“ i vysoce duchovní „modř“ a velkorysé klopy, od nichž se odráží ceremoniální řetěz. Jediná veselá, ale také označující červeň se hodí na pedela, k němuž mívalo studentstvo bližší vztah.“

Neobvyklé pokrývky hlavy

Nové reprezentativní oděvy doplňují na míru vyrobené pokrývky hlavy. Pokrývky pro rektora a ostatní akademické představitele navrhla i vyrobila absolventka Ateliéru designu oděvu a obuvi Sofya Samareva a Liběna Rochová vytvořila barety s geometrickým zakončením na jednom konci pro pedagogy školy.

Při navrhování plstěných pokrývek hlavy spojila Liběna Rochová své síly se Sofyí Samarevou. | Foto: Lurii LadutkoPři navrhování plstěných pokrývek hlavy spojila Liběna Rochová své síly se Sofyí Samarevou. | Foto: Lurii Ladutko

Mladá a talentovaná designérka Sofya Samareva se proslavila svými neobvyklými plstěnými klobouky, které zaujaly i samotného Georgi Armaniho na fashion weeku v Paříži 2017. Od té doby získává Sofya stále větší pozornost a navazuje zajímavé spolupráce. Kromě spoluprací s Liběnou Rochovou vytvořila klobouky i pro irskou zpěvačku Roisin Murphy. Svou tvorbou tak oživuje námi málem zapomenutou tradici českého kloboučnictví, které přetváří do moderní podoby.

Při výrobě plstěných baretů se spojila UMPRUM s ikonickou kloboučnickou firmou Tonak, která letos slaví 222 let své existence. „Výrobu tradičních pokrývek TONAK lze považovat za umění a naše klobouky, čepice a barety slouží při správné údržbě po generace. Smekáme náš klobouk TONAK před novými taláry a barety pro vysokoškolské profesory, říká ke spolupráci marketingová manažerka společnosti TONAK.

Taláry pro Ústavní soud

To, že Liběna Rochová byla pro tvorbu nových talárů UMPRUM nejlepší volbou, dokazuje i její předešlá realizace talárů pro Ústavní soud. Naši soudci tak od roku 2018, sto let od výročí vzniku republiky, oblékají tmavomodré taláry s akcenty na hrudi a rukávech v národních barvách. Předseda Ústavního soudu navíc nosí slavnostní řetěz, za kterým stojí další renomovaná designérka, profesorka a vedoucí ateliéru K.O.V. na UMPRUM Eva Eisler.

V roce 2018 oblékli soudci poprvé taláry od Liběny Rochové. | Zdroj: czechdesign.czV roce 2018 oblékli soudci poprvé taláry od Liběny Rochové. | Zdroj: czechdesign.cz

Stejně jako nové taláry pro UMPRUM, jsou i ty pro Ústavní soud ušity v duchu minimalismu a střídmosti. V jednoduchém střihovém zpracování se skrývá honosnost, díky níž oděv vzbuzuje respekt a důstojnost. Liběna Rochová i zde spojila své síly se Sofyí Samarevou, která se právě pod jejím vedením v Ateliéru designu oděvu a obuvi zaměřila na tvorbu plstěných klobouků. Pro Ústavní soud vytvořila Sofya jednoduché pokrývky hlavy, které tak skvěle komunikují s vytříbenými taláry od Rochové.

A jaká je situace na jiných českých vysokých školách?

Na většině českých univerzit přetrvávají taláry s historizujícími prvky, jako je použití kožešin, ozdobných prvků či různorodých materiálů. Často se také přešívají taláry, které byly navrženy během minulého století.

V podobném duchu vznikají taláry i pro nejstarší univerzitu na našem území – Univerzitu Karlovu. Za jejich návrhy stojí Mgr. Alena Foglová, která šije kromě talárů pro univerzity také historické kostýmy a ceremoniální oděvy. Alena Foglová se podílela na šití replik talárů, které na univerzitě sloužily od poloviny minulého století a také navrhla nové pedelské taláry pro mladší fakulty Univerzity Karlovy.

Ukázka talárů Univerzity Karlovy | Zdroj: specialni-krejcovstvi.czUkázka talárů Univerzity Karlovy | Zdroj: specialni-krejcovstvi.cz

Liběna Rochová tak přichází s neobvyklým pojetím talárů, které jsou ušity v duchu současnosti, ale zároveň ctí minulost. Je jen otázkou, zdali budou v budoucnu české vysoké školy následovat toto moderní pojetí, nebo se navracet k těm historickým.

Další články