Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Ústí nad Labem hledá vizuální styl a logo. Do soutěže se může hlásit každý grafický designér

Deváté největší město České republiky ve spolupráci s organizací Czechdesign vyhlašuje soutěž na vytvoření nového vizuálního stylu. První kolo je otevřené všem zájemcům z oboru, do druhého kola postoupí až 5 vybraných účastníků.

Ústí nad Labem je krajské město s téměř 100 tisíci obyvateli a patří k nejstarším českým královským městům.

Hotel a restaurant Větruše | Zdroj: Ústí nad Labem Hotel a restaurant Větruše | Zdroj: Ústí nad Labem

Mezi místní ikony patří brutalistická architektura a Hotel a restaurant Větruše, bývalý zámek tyčící se nad městem, který je s centrem spojen lanovkou. Ve městě se nachází ale i řada předválečných vil. Věhlas Ústí šíří i Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, z jejíž Fakulty umění a designu vzešlo mnoho významných jmen v oblasti designu a umění. Město a jeho okolí už nějakou dobu prochází revitalizací a aktuální ambicí je stát se přívětivějším místem k životu a vyřešit alespoň částečně sociální, ekonomické a ekologické problémy.

Město v současnosti postrádá ucelený systém moderní vizuální identity, a tak i efektivní nástroj pro komunikaci s obyvateli a návštěvníky. Logo z roku 2005 představuje grafický symbol řek Labe a Bíliny, na jejichž soutoku město leží. 

Stávající logo Ústí nad Labem | Zdroj: Ústí nad Labem Stávající logo Ústí nad Labem | Zdroj: Ústí nad Labem

„Ústí nad Labem hledí do budoucnosti, což by měla reflektovat i nová vizuální identita, kterou město právě ve veřejné soutěži hledá. Identita má prezentovat Ústí nad Labem jako město, ke kterému mohou začít občané cítit hrdost a které stojí za návštěvu,“ říká Petr Nedvědický, primátor Ústí nad Labem.

První fáze soutěže, kterou pořádá organizace Czechdesign, je anonymní a je řešena otevřenou výzvou, do které se může do 25. 10. 2021 hlásit neomezený počet uchazečů. Odborná porota ze všech přijatých návrhů vybere až 5 postupujících, které budou autoři v rámci další fáze prezentovat osobně. Výsledek bude znám na konci letošního roku. Úkolem bude kromě grafického konceptu a systému vizuální identity představit též logo města a podznačky, plakáty nebo propagační předměty. 

Vítězná identita se propíše také do komunikace městských obvodů, klíčových příspěvkových organizací a akciových společností města, jako jsou např. muzeum, pečovatelská služba nebo dopravní podnik. Novou podobu následně dostane ale i místní zpravodaj nebo orientační systém.

Loga vybraných příspěvkových organizací a akciových společností města | Zdroj: Ústí nad LabemLoga vybraných příspěvkových organizací a akciových společností města | Zdroj: Ústí nad Labem

„Ústí je výzva! Je to známé a velké město, které ale trápí i neduhy. Vizuální styl zde jednoznačně může přispět ke zvýšení kvality života, každá změna bude výrazně vidět. Proto věříme, že se nám v soutěži sejde mnoho povedených návrhů od renomovaných designérů,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign. 

Město Ústí nad Labem | Zdroj: Ústí nad Labem Město Ústí nad Labem | Zdroj: Ústí nad Labem

Kromě odborníků v porotě zasednou též zástupci města. 

Závislá část poroty / zástupci vyhlašovatele:

  • PhDr. Ing. Petr Nedvědický – primátor Statutárního města Ústí nad Labem,
  • Mgr. Miloš Studenovský – tajemník Magistrátu města Ústí nad Labem.

Nezávislá část poroty / grafičtí odborníci:

  • MgA. Jiří Hanek – grafický designér, absolvent UJEP,
  • MgA. Markéta Hanzalová – grafická designérka,
  • doc. ak. mal. Michal Slejška – grafický designér a pedagog UJEP.

Veškerá pravidla soutěže najdete na tomto odkazuSe svými dotazy se zájemci o účast mohou obracet na design konzultantku Czechdesignu Elišku Malečkovou na e-mail: eliska.maleckova@czechdesign.cz.

Další články