UMPRUM zrušit. Studenti do fabrik. Červen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková

V červnu bylo na české scéně dusno nejen díky prvním tropickým dnům. Mediální prostor doslova uchvátil dopis, který napsal letitý pedagog pražské UMPRUM o důvodech svého odcházení. Emocemi nabité psaní bohužel nepoukázalo jen na situaci v českém uměleckém školství. Díky intenzivnímu sdílení na sociálních sítích nabídlo i pohled do světa, kde je umění, potažmo design, sprosté slovo.

Otravný hmyz z UMPRUM

Obsáhlý dopis, který Jiří Černický adresoval vedení školy, je plný konkrétních příkladů, ale i ničím nepodložených dojmů. Je rozhodně autentický, ale stěží můžeme pohled jednoho člověka generalizovat jako odvážné zhodnocení generačního úpadku dnešních studentů. Pro široké masy podporovatelů byla ale právě osobní zkušenost docenta Černického, který stál ve vedení Ateliéru malby dlouhých 13 let, jen potvrzením, že studenti uměleckých škol jsou labilní komunisti, kteří fanaticky podporují ekoterorismus, a navíc je jejich práce pro společnost naprosto zbytečná. Když přistoupíme na tento narativ, naše vyhlídky jsou opravdu tristní. Jenže kolik skutečně radikálních, toxických, nesnesitelných egomaniaků podporujících znárodnění na UMPRUM bude? Pravděpodobně méně než na podobných institucích v Berlíně, Stockholmu nebo Paříži. I přes jejich nepopiratelnou a pro mnohé otravnou existenci ale zveřejnění dopisu mimoděk zapříčinilo ještě jinou davovou psychózu. Kvůli lidem, kteří jeho dopis na facebooku s uznáním sdíleli, se nespustila přínosná, hodnotová debata, ale fanatická obžaloba všech mladých umělců, kteří jsou, dle pohledu určité části české společnosti, zbytečný a otravný hmyz. Umění, ale i design jsou v české společnosti stálé křehké entity, které si složitě obhajují své místo ve společnosti. A podobně vyhrocená, polarizovaná diskuze ubírá v konečném důsledku váhu všem, kdo se v oboru pohybují. Starým, mladým, levičákům, pravičákům, nebinárním, i konzervativním katolíkům. Pokud se široká veřejnost utvrdí v jejich zbytečnosti, následky pocítíme všichni. 

Jiří Černický působí na UMPRUM od roku 2010 společně se svým asistentem Markem Medunou | Foto: Ludmila Korešová /  Dílo Černického z roku 2013 | Zdroj: archiv autoraJiří Černický působí na UMPRUM od roku 2010 společně se svým asistentem Markem Medunou | Foto: Ludmila Korešová / Dílo Černického z roku 2013 | Zdroj: archiv autora

Špinavý prachy

Emoce teď ale na Palachově náměstí, kde pražská UMPRUM sídlí, nevyvolává jen introspekce odcházejícího pedagoga. Nepříjemnou pachuť si odnesete i po zhlédnutí klauzur Ateliéru módní tvorby, který se na tento půlrok propojil s výrobcem automobilů Porsche. Spolupráce s firmami je pro tento typ školy naprosto zásadní. Ostatně uplatnění v průmyslu je pro mnoho studentů ideálním vyústěním jejich kariéry. Jenže zároveň se nabízí i druhý pohled. Nadnárodní firmy a značky si díky spolupráci se studenty kupují i efektní a často laciné PR. Což se někomu jako je Porsche náramně hodí. Jméno kontroverzního zakladatele výrobce rychlých aut je spojené s temným obdobím německého nacismu. A řada měst i institucí se v poslední době od propojení s tímto člověkem, potažmo jeho značkou, distancuje. Pro studenty, kteří mají jako semestrální úkol pozitivně zvýraznit odkaz Porsche, je to bezpochyby nepříjemná situace. Výrazná kritika by zjevně někomu, kdo za spolupráci platí, nebyla po chuti. Ale akademické prostředí bylo od nepaměti spojené s názorovou svobodou. Přijít o možnost vyjádřit svůj kritický postoj jen kvůli penězům, navíc od kontroverzního klienta, je tristní. Je tak bezpochyby skvělé, že se proti povinné adoraci několik studentů ohradilo. Peníze navíc jistě ateliéru pomůžou. Jen by stálo za to zvažovat, kdy už jejich kumulace zatemní morální odpovědnost. 

V ateliéru 310 jste mohli zhlédnout výstavu klauzurních prací, která vznikla u příležitosti 75. výročí značky Porsche. | Zdroj: UMPRUMV ateliéru 310 jste mohli zhlédnout výstavu klauzurních prací, která vznikla u příležitosti 75. výročí značky Porsche. | Zdroj: UMPRUM

Kdepak všechny newslettery jsou?

Odebíráte už magazínový newsletter? Ne? Ale měli byste. V červnu se totiž probojoval mezi čtyři nejlepší loňského roku podle odborné poroty soutěže Zlatý středník. Což nás samozřejmě moc těší! Jenže nalijme si čistého vína. Konkurence v Česku, na rozdíl například od podcastů, není nijak veliká. Schválně, kolik architektonických, designérských nebo firemních newsletterů pravidelně a s radostí odebíráte? Při přípravách na nový článek, který má ty nejzajímavější mapovat, jsme zjistili, že jich je opravdu málo. Přitom zviditelnit své realizace, novinky nebo úspěchy je pro celou designérskou scénu zásadní. Ostatně hodil by se i galeriím, organizacím, které pořádají designérské soutěže, nebo pořadatelům výstav. Ať nemusíte číst stále jen Czechdesign. :)

Czechdesign newsletter se dostal mezi čtyři nejlepší v soutěži Zlatý středník. | Zdroj: Czechdesign Czechdesign newsletter se dostal mezi čtyři nejlepší v soutěži Zlatý středník. | Zdroj: Czechdesign

Související

Místo diskuse vzniká skandál. Studenti reagují na emotivní dopis Jiřího Černického. Je to ublížená manipulace, nebo odvážná kritika generace?
Kritika a teorie

Místo diskuse vzniká skandál. Studenti reagují na emotivní dopis Jiřího Černického. Je to ublížená manipulace, nebo odvážná kritika generace?

Redakce Czechdesign - 26. 6. 2023 - 16 min.

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 28. 10. 2022 - 4 min.

Co škola, to skandál? Duben pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Co škola, to skandál? Duben pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 17. 5. 2022 - 4 min.

Designéři proti válce. Únor pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Designéři proti válce. Únor pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 14. 3. 2022 - 5 min.

Černá díra plná designu. Říjen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Černá díra plná designu. Říjen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 10. 11. 2021 - 4 min.

Defilé nevkusu? Červen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Defilé nevkusu? Červen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 20. 7. 2021 - 4 min.

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 10. 2018 - 4 min.

Co v horkém létě rozvířilo dusný tropický vzduch? Červenec pohledem šéfredaktorky
Produktový design

Co v horkém létě rozvířilo dusný tropický vzduch? Červenec pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 8. 2018 - 5 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024