Už dávno neplatí, že trh s uměním patří elitám. Galeristé hlásí žně s prodejem umění, a to i mimo okruh sběratelů či investorů s cílem uchování svých finančních prostředků. Nastala zkrátka doba, kdy se lidé naučili s chutí pořizovat kromě designu i volné umění do svých domovů. Levná produkce z hobby marketů je tak dávná minulost. Rozhodující jsou emoce, příběh a umělcův přístup k tvorbě. Není tak divu, že se jako houby po dešti objevují různé prodejní koncepce, friendly pop-ups, nebo dokonce i bytové galerie, které smazávají onu elitářskou bariéru mezi zákazníkem a výtvarníkem. V magazínu Czechdesign nehodláme zůstat pozadu, a proto přinášíme výběr prací dvou mladých talentovaných umělkyň, které byste rozhodně měli znát.
Odtrženost od každodennosti v pojetí Julie Kopové
Náš první tip jsou obrazy od mladé, zato svým stylovým pojetím pevně ukotvené, umělkyně Julie Kopové, jejíž tvorba se vyznačuje abstraktními a výraznými expresionistickými tahy. Julie, která vyrůstala v umělecké rodině, se vydala studovat umění na AVU, kde absolvovala u prof. Vladimíra Skrepla. Má za sebou rovněž stáž v ateliéru Gregora Hildebrandta v Mnichově. Její dozrálý rukopis abstrahovaných symbolů je zrcadlem jejích emocí, které přenáší na mnohdy velkoformátová, nebo naopak velmi rozměrově úsporná plátna. Výsledkem jsou výrazově dramatická vyobrazení, ale i na první dojem budící, romantická zpracování.
Ať si od Julie Kopové pořídíte jakýkoliv obraz, můžete si být jisti, že svému domovu dodáte vysoce expresionistický výrazový prvek v barevné explozi zobrazující osobní rozpoložení autorky. Prostory tak dotvoříte nenahraditelnou a konstantní energií, která z obrazů autorky přímo sálá.
Ve své diplomové práci například zkoumala kontrasty maxima a minima, zaplnění a prázdnoty na individuální i společenské rovině. „Sérii obrazů jsem koncipovala jako volnou vizuální metaforu. Za pomoci až automatické kresby jsem pracovala s akrylovými barvami pro jejich jednoduchou ovladatelnost, která umožňuje snazší vyjádření gesta, dále pak olejové pastely, které mi dovolovaly zase přidat jeho kresebnou složku,“ vysvětluje svůj přístup v diplomové práci Julie, která, jak prozradila, svou klientelu osobně potkává především na svých vernisážích. Cestu si můžete udělat například do Kutné Hory do galerie GASK, kde budou v únoru k vidění Juliiny malby. Pokud však autorku nezastihnete osobně na vernisáži, s jejími díly se můžete seznámit v jejím ateliéru, kde vás též srdečně uvítá. Její práci najdete též v zastoupení předních aukčních domů.
Ozvěna 2021 / Bzučení, 2021 | Zdroj: Archiv autorky
Na otázku, zda svůj svébytný a rozpoznatelný rukopis umí přizpůsobit přáním klientům, má jasnou odpověď. „Obrazy na zakázku jsem nikdy netvořila a vlastně si takovou práci nedokážu moc dobře představit. Samozřejmě je možnost zadání upřesnit například rozměrově. Jelikož tvořím i velkoplošná díla, může se stát, že pro klienta je náročné si takové dílo představit či zakomponovat u sebe doma. Proto jsem otevřená i jakékoliv konzultaci, co se instalace obrazu týče,“ shrnuje Julie a dodává, že umělecké dílo visící v interiéru má s prostorem jednoznačně provázaný vztah. Nebrání se proto například konzultaci nad barevnou paletou, která je jinak u autorky zastoupena v silných barevných kontrastech, kdy vidíme jak temné, tak i projasněné až pastelové tóny barev.
News of the Past | Zdroj: Archiv autorky
Instagram: @juliekopova, web
Geometrie v barevné čistotě a harmonii umělkyně Zuzany Badinkové
Pokud v uměleckém vyjádření dáváte přednost abstraktní malbě, která v sobě nese harmonii, ale i jistou souhru a zákonitost geometrických tvarů v barevné čistotě, naším druhým jednoznačným tipem jsou díla slovenské výtvarnice Zuzany Badinkové. Zuzana má za sebou čtyři roky studia v ateliéru Digitálních médií u Michala Murína a navazující dva roky strávila v ateliéru kresby u Štefana Balázse na AVU v Banské Bystrici. Po studiích též absolvovala rezidenční pobyt ve studiu Bubec v Praze u Čestmíra Sušky, kde svou tvorbu Zuzana zásadně posunula a malbu usměrnila do více lineární podoby.
Zuzana, která ve své malbě hledá vztahy mezi barvami a kompozicí, jejíž hlavní atribut je čistota, dovedla techniku airbrush, kterou při své tvorbě používá, do řemeslné dokonalosti. Výjimkou není ani kompoziční stránka díla, kterou domýšlí do posledního detailu. Pokud s finálním obrazem není autorka spokojená, použije jen určitý výřez kompozice a napne jej raději na nový rám. I takto náhodným přístupem vznikají série obrazů menších čtvercových formátů.
Při pohledu na spletité barevné vzorce obdélníků, kterých dosahuje autorka vrstvením základních a transparentních barev, se dostanete až do meditačního módu. Kompozice různých intenzit jedné jediné barvy jsou až fascinující svou jednoduchostí, krásou, podobně jako rytmus našich myšlenek, pocitů i starostí. Zuzana Badinková ve své malbě také používá iridescentní barvy, které se mění v závislosti na světle či úhlu pohledu. Zavěsíte-li si obraz například naproti oknu, povrch plátna se doslova rozzáří. Motivy obrazů vycházejí též z údajů o mozkové aktivitě, přičemž se autorka inspirovala daty z magnetické rezonance. Jejich tvary se opakují a zauzlují, stejně jako v autorčiných malbách.
Ateliér Libeň, 2021, instagram @lieben_artcontemporary | Foto: Richard Čecho
„Obraz vnímám jako přirozenou součást interiéru, zároveň i jako doplněk určité osobnosti člověka. Myslím si, že určitý typ umění přitahuje určitý druh lidí,“ říká Zuzana, která často pracuje i na zakázkových dílech a dodává, že jí vždy udělá radost, když se může vyjádřit k instalaci svého obrazu v domovech svých zákazníků. „Je to pro mě důležité a myslím, že jako autorka mohu k debatě přispět intuicí a citem pro svoji práci,“ říká Zuzana, kterou též můžete navštívit v jejím ateliéru, který obývá v pražské Libni. „Je pro mě standardní pozvat zájemce do svého ateliéru, kde si může prohlédnout práce osobně,“ uzavírá Zuzana.
Triptych, F95,F94,F96, 100 x 300 cm, malba na plátně, akryl, airbrush, 2020 | Foto: Filip Beránek
Instagram: @zuzanabadinkova, web
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.