Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Markéta Oličová se svou diplomovou prací Tactus Type. Zdroj: archiv autorky. Markéta Oličová se svou diplomovou prací Tactus Type. Zdroj: archiv autorky.

Ulehčuje život zrakově postiženým. Grafická designérka Markéta Oličová navrhla nové hmatové písmo

Markéta Oličová absolvovala před necelými dvěma lety ateliér Grafického designu I. na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Grafický design byl vždy tím, co chtěla dělat, ačkoliv předtím navštěvovala Střední uměleckoprůmyslovou školu na Žižkově, kde studovala design nábytku. Ve své diplomové práci, která byla oceněna v soutěži studentského designu, se věnovala problematice navigačních a orientačních systémů pro zrakově postižené. Nyní by své písmo Tactus Type ráda uvedla do praxe.

Navrhování hmatového písma pravděpodobně není úkolem, jež by si grafický designér běžně bral na starost. Ani Markéta Oličová si téma nevybrala záměrně, ovšem dostala se k němu díky své práci ve firmě, která se specializuje na výrobu těchto orientačních systémů pro zrakově postižené. „Ta firma původně sháněla grafika, operátora do výroby na gravírovacím stroji,“ popisuje svou zkušenost Markéta. „Přišla jsem tam s tím, že na tom gravírovacím stroji neumím, ale oni to se mnou zkusili, protože byli rádi, že jsem také grafik. Takže jsem tam gravírovala hmatové štítky pro zrakově postižené, zahrnující latinku s piktogramyBraillovým písmem.“

Hmatový štítek Tactus Type. Zdroj: archiv autorky.Hmatový štítek Tactus Type. Zdroj: archiv autorky.

Problémová navigace

Výroba hmatového štítku v současnosti funguje většinou tak, že se vybere nějaké stávající písmo nebo piktogram, které se spolu s Braillovým písmem následně aplikuje na štítky. Markéta při své práci narazila na to, že stávající písma nevyhovují komfortnímu čtení. „Konzultovala jsem to se svým kolegou, Lukášem Tremlem, který je nevidomý a působí rovněž jako tyfloped. Ohmatávali jsme ty štítky, piktogramy a materiály a jemu to většinou vůbec nevyhovovalo. Když jsem se ptala, proč tomu tak je, řekl mi, že nic lepšího vlastně k dispozici nemají.“

Výroba hmatového štítku Tactus Type na gravírovacím stroji. Zdroj: archiv autorky.Výroba hmatového štítku Tactus Type na gravírovacím stroji. Zdroj: archiv autorky.

Odtud byl jen drobný krůček k tomu, aby se Markéta vrhla na tvorbu nového hmatového písma s piktogramy, které by více vyhovovalo potřebám zrakově postiženým. Téma diplomové práce bylo stále otevřené, takže bylo rozhodnuto: „Jsem tak trochu perfekcionista, rvalo mi srdce, když jsem to měla dělat špatně. Zároveň jsem měla příležitost to realizovat přímo v práci – zkoušet různé materiály a různé tvary. Tím, že jsem tam měla tu gravírku a i nevidomého kolegu, mohli jsme spolu konzultovat a postupně jsem se dostávala hlouběji do celé problematiky.“

Ukázka diplomové práce Markéty Oličové. Zdroj: archiv autorkyUkázka diplomové práce Markéty Oličové. Zdroj: archiv autorky

Nové piktogramy

Markéta na svém písmu spolupracovala také se SONS centrem, které poskytuje služby pro nevidomé a slabozraké. Orientační systémy jsou souborem několika na sebe navazujících prvků, jako jsou vodící linie či zvukové majáky. Hmatové štítky jsou také jedním z nich a měly by obsahovat hmatový piktogram či latinku a Braillovo písmo. Problém je v tom, že většinou je dostupné jen Braillovo písmo, jež ovládá pouze menšina zrakově postižených.

Ukázka hmatového písma Tactus Type. Zdroj: archiv autorkyUkázka hmatového písma Tactus Type. Zdroj: archiv autorky

Proto jsou hmatové piktogramy s latinkou ideální pro srozumitelnou navigaci jak osob se zrakovým postižením, tak i osob se zhoršeným zrakem, kteří potřebují vizuálně kontrastní prvky. Markéta Oličová podotýká, že aby byly skutečně účinné, bylo by třeba sjednotit jejich parametry tak, aby bylo jejich užívání co nejvíce komfortní a přirozené.

Štítky v praxi

To je současně jejím dalším plánem: „Chci to dokončit do reálné podoby. Rozmýšlím kroky, co dál, potřebuji taky získat nějaké finanční prostředky. Je to ve fázi, kdy by mohl vzniknout prvotní produkt. Tvorba písma je v tomhle trochu náročná, že to nikdy není úplně stoprocentně hotové. Ráda bych hlavně prosadila ty parametry mého písma. Aby byly dostupné veřejně a aby byly v ideálním případě normované.“ V současnosti existují pouze normy na podobu a umístění hmatového štítku, nikoli však na samotnou podobu hmatové latinky s piktogramy. „Myslím, že je to potřeba, stejně tak, jako je daná podoba Braillového písma. Podoba latinky či piktogramů se může měnit, ale parametry by v tomto případě měly být definovány.“

Tactus Type Markéty Oličové. Zdroj: archiv autorky.Tactus Type Markéty Oličové. Zdroj: archiv autorky.

Potenciální úspěšnost hmatového písma Tactus Type potvrdilo také ocenění, které Oličová v minulém roce získala. Její práce získala Národní cenu za studentský design 2018. „Jsem mile překvapená, je to pro mě další motivace. Já jsem tu diplomku nechtěla dělat „do šuplíku“, ale chtěla jsem dělat něco, co má nějakou využitelnost, tak mám radost, že to je takhle doceněné. Ještě to realizovat, to je pro mě teď ten největší a nejtěžší cíl.“

Další články