Typograf, jehož práce připomíná renesanční mistry. Ladislav Sutnar vždy lpěl na tom, aby byly informace graficky přehledné a srozumitelné

Ladislav Sutnar, 1934 | Zdroj: Wikipedia / Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková Ladislav Sutnar, 1934 | Zdroj: Wikipedia / Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková

Už dávno před vznikem internetu a digitalizací dat bylo nutné informace organizovat tak, aby byly čitelné a dostupné. Významným fenoménem tohoto přístupu byl Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara, který nyní znovu vydává Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. V čem je kniha zásadní a proč je milníkem v oboru grafického designu?

Oddaný modernista jako renesanční mistr

Jméno Ladislava Sutnara (1897–1976) dnes nesmí chybět v žádné učebnici nebo historickém přehledu významných osobností tuzemského designu. Nebylo tomu tak ale vždy. Dlouhá léta u nás byla tato klíčová osobnost designu opomíjena. Naštěstí dnes už je Ladislav Sutnar legitimně považován za česko-amerického umělce a designéra, který se od 20. let 20. století zabýval modernistickým přístupem k navrhování užitkových předmětů, publikací, výstavnictví, ale i k pedagogice. Sutnarova tvorba svým rozsahem připomíná renesanční mistry.

Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka VackováFaksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková

Jeho nejvýznamnější přínos dnes spatřujeme v oblasti jazyka vizuální komunikace, čímž se proslavil především v USA. Ladislav Sutnar se typografické úpravě knih, časopisů či různých příležitostných a firemních tiskovin a tiskopisů věnoval v průběhu celého svého uměleckého života. Skrze tuto práci demonstroval svůj přístup k roli, smyslu a přínosu umění vizuální informace. Jeho cílem bylo nalézt pro informace rychle vnímatelnou a univerzálně srozumitelnou formu a tento nadčasový přístup je inspirací pro mnoho designérů dodnes.

Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka VackováFaksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková

Současné standardy designu informací – teoreticky i prakticky

Právě na Sutnarův významný přínos v oblasti designu a umění navazuje dlouhodobý projekt „Návrat Ladislava Sutnara“ Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, jehož náplní je návrat eminentního umělce a jeho jména do hlubšího povědomí a zasazení jeho práce do širšího i světového kontextu. Významnou součástí tohoto projektu je precizně vytvořená faksimile knihy Catalog Design Progress, jejímž spoluautorem je právě Ladislav Sutnar. Publikace byla nyní vydána ve spolupráci s prestižním americkým nakladatelstvím MIT Press.

Jen dnes ji navíc, se všemi původními prvky, pečlivě retušovanými fotografiemi, přesazovanými texty, pětibarevným tiskem a spirálovou vazbou, doprovází samostatná čtenářská příručka od slavného historika designu Stevena Hellera a je zabalena v papírovém pouzdře. Pro plzeňskou uměleckou fakultu se jedná o významný a snad by se dalo tvrdit i srdcový projekt. Sám děkan fakulty Vojtěch Aubrecht ke vzniku publikace říká: „Realizace faksimile Catalog Design Progress byl proces, který trval bezmála čtyři roky a kterému věnoval péči celý tým lidí. Jedná se o projekt, jenž by ve své komplexitě nikdy nemohl vzniknout mimo univerzitní prostředí, kde oddanost profesi a láska k hodnotám, které tato kniha představuje, dokážou vykompenzovat požadavky standardního komerčního prostředí. Nicméně s obdobným nastavením a obětavostí k publikaci přistupoval i náš partner, nakladatelství MIT Press. Je to jen díky zápalu a přesvědčení řady lidí, že mohla navzdory nepříznivým podmínkám pandemie, nedostatku materiálu a raketově rostoucích nákladů na tisk vzniknout tato unikátní publikace. Velkou zásluhu na úspěšné realizaci mají Ondřej Zámiš, Steven Heller a Victoria Hindley, redaktorka MIT Press, kterým bych chtěl touto cestou vyjádřit veliký dík.“  

Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka VackováFaksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková

Apoštolem informačního věku

Jak již název napovídá, Catalog Design Progress je progresivní studie, která kombinuje logiku analytického přístupu s nejpokročilejšími technikami vizualizace své doby. Publikace je archetypem sofistikovaného standardizovaného a funkčního designu a díky univerzálnosti principů je vnímána jako svatý grál informačního designu. Zkoumá současné standardy designu informací, ale není pouze teoretickou knihou. Základní a osvědčené principy designu aplikuje na konkrétní příklady. Z tohoto důvodu může tato kniha, původně vydaná v USA v roce 1950, zafungovat jako praktická pomůcka pro každého, kdo se zabývá problematikou informačního designu i dnes. 

Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka VackováFaksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková

Ladislav Sutnar byl oddaným modernistou a jeho přístup způsobil ve své době revoluci v prezentaci tištěných informací. Spolu s dánským architektem Knudem Lönberg-Holmem, který je spoluautorem knihy Catalog Design Progress, ale i několika dalších, jež vzešly z jejich vzájemné spolupráce, vsadili na typografickou jednoduchost a technickou preciznost. Sám Ladislav Sutnar nazval jejich přístup „aktivními designovými prvky“. Tato filozofie navrhování informací – dnes nazývaná vizualizace dat nebo informační architektura – byla založena na čistém, jasném a stručném vizuálním a verbálním jazyce. Spirálovitě svázaná kniha je vizuální ukázkou teze, kterou rozvíjí. Každá stránka je navržena tak, aby byl její vztah k té předchozí i následující okamžitě pochopen. Nejvýznamnější inovací ale bylo použití celoplošných vzorů. Sutnar zde dokázal využít určité avantgardní principy a základní strukturu knihy obohatil o hru s měřítkem, barvou, čárou, tvarem, symbolem nebo typografií, a vnesl tak modernistickou estetiku do klasického katalogu. Z dnešního pohledu se to může zdát banální, ale v době, kdy většina obchodních a průmyslových katalogů byla přeplněna množstvím popisů a čísel, byl tento přístup revoluční.

Faksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka VackováFaksimile knihy Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara | Zdroj: ZČU v Plzni | Foto: Štěpánka Vacková

Ladislav Sutnar byl inovátor, který o několik desítek let předběhl svou dobu. Ve své tvorbě zpracoval progresivní přístup k vizuální komunikaci a předznamenal současný digitální design, ne nadarmo se mu proto dnes přezdívá apoštol informačního věku. Multidisciplinární přístup, zkoumání hranic mezi designem, vědou, uměním a výzkumem jsou pro současné designéry klíčové, proto má Catalog Design Progress dodnes co říci a má mimořádný význam v českém, americkém i světovém kontextu.

Publikaci můžete získat osobně v plzeňské Galerii Ladislava Sutnara. Bližší informace najdete na fakultním e-shopu.

Související

Rozpačitá instalace, kterou zachraňují silné práce. Na Pražském hradě jsou k vidění skláři, kteří bodovali v soutěži Stanislav Libenský Award
Ostatní

Rozpačitá instalace, kterou zachraňují silné práce. Na Pražském hradě jsou k vidění skláři, kteří bodovali v soutěži Stanislav Libenský Award

Jana Mattas Horáčková - 20. 10. 2022

Bez znalosti principů matematiky a geometrie není v aplikovaném umění pokroku, říká Arnošt Marks, proděkan FDU v Plzni
Produktový design

Bez znalosti principů matematiky a geometrie není v aplikovaném umění pokroku, říká Arnošt Marks, proděkan FDU v Plzni

Tereza Urban - 18. 6. 2021

Už zmizely pečetě? Podívali jsme se na vizuální styl českých univerzit
Grafický design

Už zmizely pečetě? Podívali jsme se na vizuální styl českých univerzit

Petra Boháčová - 23. 7. 2018

Studentky ze Zlína a Plzně uspěly. Vyhrály soutěž na přebal bloku pro Office Depot
Grafický design

Studentky ze Zlína a Plzně uspěly. Vyhrály soutěž na přebal bloku pro Office Depot

Tereza Nakládalová - 2. 2. 2018

SHOP 2023
lab job archi
GG 2023