Už dávno před vznikem internetu a digitalizací dat bylo nutné informace organizovat tak, aby byly čitelné a dostupné. Významným fenoménem tohoto přístupu byl Catalog Design Progress od Ladislava Sutnara, který nyní znovu vydává Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. V čem je kniha zásadní a proč je milníkem v oboru grafického designu?
Oddaný modernista jako renesanční mistr
Jméno Ladislava Sutnara (1897–1976) dnes nesmí chybět v žádné učebnici nebo historickém přehledu významných osobností tuzemského designu. Nebylo tomu tak ale vždy. Dlouhá léta u nás byla tato klíčová osobnost designu opomíjena. Naštěstí dnes už je Ladislav Sutnar legitimně považován za česko-amerického umělce a designéra, který se od 20. let 20. století zabýval modernistickým přístupem k navrhování užitkových předmětů, publikací, výstavnictví, ale i k pedagogice. Sutnarova tvorba svým rozsahem připomíná renesanční mistry.
Jeho nejvýznamnější přínos dnes spatřujeme v oblasti jazyka vizuální komunikace, čímž se proslavil především v USA. Ladislav Sutnar se typografické úpravě knih, časopisů či různých příležitostných a firemních tiskovin a tiskopisů věnoval v průběhu celého svého uměleckého života. Skrze tuto práci demonstroval svůj přístup k roli, smyslu a přínosu umění vizuální informace. Jeho cílem bylo nalézt pro informace rychle vnímatelnou a univerzálně srozumitelnou formu a tento nadčasový přístup je inspirací pro mnoho designérů dodnes.
Současné standardy designu informací – teoreticky i prakticky
Právě na Sutnarův významný přínos v oblasti designu a umění navazuje dlouhodobý projekt „Návrat Ladislava Sutnara“ Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, jehož náplní je návrat eminentního umělce a jeho jména do hlubšího povědomí a zasazení jeho práce do širšího i světového kontextu. Významnou součástí tohoto projektu je precizně vytvořená faksimile knihy Catalog Design Progress, jejímž spoluautorem je právě Ladislav Sutnar. Publikace byla nyní vydána ve spolupráci s prestižním americkým nakladatelstvím MIT Press.
Jen dnes ji navíc, se všemi původními prvky, pečlivě retušovanými fotografiemi, přesazovanými texty, pětibarevným tiskem a spirálovou vazbou, doprovází samostatná čtenářská příručka od slavného historika designu Stevena Hellera a je zabalena v papírovém pouzdře. Pro plzeňskou uměleckou fakultu se jedná o významný a snad by se dalo tvrdit i srdcový projekt. Sám děkan fakulty Vojtěch Aubrecht ke vzniku publikace říká: „Realizace faksimile Catalog Design Progress byl proces, který trval bezmála čtyři roky a kterému věnoval péči celý tým lidí. Jedná se o projekt, jenž by ve své komplexitě nikdy nemohl vzniknout mimo univerzitní prostředí, kde oddanost profesi a láska k hodnotám, které tato kniha představuje, dokážou vykompenzovat požadavky standardního komerčního prostředí. Nicméně s obdobným nastavením a obětavostí k publikaci přistupoval i náš partner, nakladatelství MIT Press. Je to jen díky zápalu a přesvědčení řady lidí, že mohla navzdory nepříznivým podmínkám pandemie, nedostatku materiálu a raketově rostoucích nákladů na tisk vzniknout tato unikátní publikace. Velkou zásluhu na úspěšné realizaci mají Ondřej Zámiš, Steven Heller a Victoria Hindley, redaktorka MIT Press, kterým bych chtěl touto cestou vyjádřit veliký dík.“
Apoštolem informačního věku
Jak již název napovídá, Catalog Design Progress je progresivní studie, která kombinuje logiku analytického přístupu s nejpokročilejšími technikami vizualizace své doby. Publikace je archetypem sofistikovaného standardizovaného a funkčního designu a díky univerzálnosti principů je vnímána jako svatý grál informačního designu. Zkoumá současné standardy designu informací, ale není pouze teoretickou knihou. Základní a osvědčené principy designu aplikuje na konkrétní příklady. Z tohoto důvodu může tato kniha, původně vydaná v USA v roce 1950, zafungovat jako praktická pomůcka pro každého, kdo se zabývá problematikou informačního designu i dnes.
Ladislav Sutnar byl oddaným modernistou a jeho přístup způsobil ve své době revoluci v prezentaci tištěných informací. Spolu s dánským architektem Knudem Lönberg-Holmem, který je spoluautorem knihy Catalog Design Progress, ale i několika dalších, jež vzešly z jejich vzájemné spolupráce, vsadili na typografickou jednoduchost a technickou preciznost. Sám Ladislav Sutnar nazval jejich přístup „aktivními designovými prvky“. Tato filozofie navrhování informací – dnes nazývaná vizualizace dat nebo informační architektura – byla založena na čistém, jasném a stručném vizuálním a verbálním jazyce. Spirálovitě svázaná kniha je vizuální ukázkou teze, kterou rozvíjí. Každá stránka je navržena tak, aby byl její vztah k té předchozí i následující okamžitě pochopen. Nejvýznamnější inovací ale bylo použití celoplošných vzorů. Sutnar zde dokázal využít určité avantgardní principy a základní strukturu knihy obohatil o hru s měřítkem, barvou, čárou, tvarem, symbolem nebo typografií, a vnesl tak modernistickou estetiku do klasického katalogu. Z dnešního pohledu se to může zdát banální, ale v době, kdy většina obchodních a průmyslových katalogů byla přeplněna množstvím popisů a čísel, byl tento přístup revoluční.
Ladislav Sutnar byl inovátor, který o několik desítek let předběhl svou dobu. Ve své tvorbě zpracoval progresivní přístup k vizuální komunikaci a předznamenal současný digitální design, ne nadarmo se mu proto dnes přezdívá apoštol informačního věku. Multidisciplinární přístup, zkoumání hranic mezi designem, vědou, uměním a výzkumem jsou pro současné designéry klíčové, proto má Catalog Design Progress dodnes co říci a má mimořádný význam v českém, americkém i světovém kontextu.
Publikaci můžete získat osobně v plzeňské Galerii Ladislava Sutnara. Bližší informace najdete na fakultním e-shopu.










