Tým oceňované publikace Typo 9010: Písma jsme objevovali a sbírali až do posledního deadlinu zlomu

Obálka publikace Typo 9010, archiv autorů Obálka publikace Typo 9010, archiv autorů

20 let písmové tvorby v České republice, 399 písem, celkem 1902 řezů, 103 tvůrců písem a 8 textů českých i zahraničních typografů – to jsou základní data o publikaci Typo 9010. Unikátní, originálně zpracovaná kniha vyšla loni po 5 letech práce a kolektiv autorů za ni získal mj. cenu Czech Grand Design v kategorii Grafický designér roku. Na otázky týkající se Typo 9010 i české typografie obecně mi společně odpovídali dva ze čtyř členů nejužšího autorského týmu - Tomáš Brousil a Petra Dočekalová.

Kniha Typo 9010 se zabývá českým digitalizovaným písmem v období 1990–2010. Jakou změnu vlastně přinesl nástup digitální éry do tvorby písma? 

Pokud budeme porovnávat návrhy pro horkou sazbu a digitální abecedy, tak uvidíme, že zásadní rozdíl je v přístupu. V písmových soutěžích pro národní podnik Grafotechna se zpracovávaly především základní potřeby tiskáren - knižní, novinová a specializovaná písma. To jsou abecedy, které mají své specifické a konvenční potřeby. Digitalizace umožnila svobodný pohled na tvorbu písma, experimenty a hravost bez omezení. Prostředí to velmi oživilo.

Byl na druhou stranu nástup počítačů překážkou pro některé zavedené typografy a tvůrce písma? 

Josef Týfa ještě ve svých devadesáti letech úspěšně realizoval své nejlepší abecedy s pomocí Františka Štorma, který jeho návrhy perfektně digitalizoval. Rostislav Vaněk a Jan Solpera svá písma kreslí tak, jak jsou zvyklí - tuší na pauzáky nebo kartony. A převod do digitální podoby potom pečlivě kontrolují.

Ukázka z Typo 9010, archiv autorůUkázka z Typo 9010, archiv autorů

Jaká byla kritéria při výběru písem do knihy? Brali jste všechna, nebo jste měli nastavenou určitou laťku?

Jediná kritéria byla technologická – tedy písma musela někdy existovat ve formě vektorů nebo digitálního souboru. Velké množství písem ze začátku 90. let se ale nedochovalo a některé dokumenty se nám nepodařilo otevřít. Malou část písem jsme nakonec ručně překreslovali z bitmapových podkladů a následně převáděli do funkčních OpenTypových písem. Hodně písem je tedy citlivě restaurovaných. Výtvarná nebo kurátorská kritéria jsme opustili hned na začátku. Shodli jsme se, že naším záměrem je posbírat a zaznamenat vše, co se nám podaří. Čtenář si pak může vytvořit svůj výběr sám. Vyřazovaly se jen abecedy, které přesáhly dané období, měly neúplný počet znaků, nebo nám je jednotliví autoři záměrně neposkytli. 

V publikaci je kolem 100 autorů písem a 400 fontů. Který autor má v knize největší zastoupení?

František Štorm.

A dalo by se určit, které konkrétní písmo z uvedených je nejrozšířenější?

To není možné. U nás je ale zřejmě nejvíc vidět Teuton.

Jak dlouho vlastně kniha Typo 9010 vznikala, jak jste písma získávali?

Kniha vznikala pozvolně pět let, ale různě se měnila intenzita práce. Na začátku jsme si vytvořili hrubý přehled písem, která musíme získat jako první. Proto byl nezbytný časopis Font, který od roku 1991 vydává ve svých číslech pravidelně dvoustrany s autorskými písmy. Taky jsme sestavovali seznam studentů UMPRUM a jiných škol a postupně hledali a vyzývali jednotlivce, aby nám písma zasílali. Na webu jsme hledali indicie, pomocí kterých jsme dohledávali jednotlivá písma, střípky abeced nebo celé rodiny.

Procházeli jsme archiv ateliéru, kvanta knih, vzorníků, brožur a textů. Stávalo se, že nás objevené písmo odkázalo na další. Když jsme například oslovili daného autora kvůli konkrétnímu písmu, tak se ukázalo, že jich vytvořil mnohem víc. Někteří písmaři nám svá písma zatajovali, nebo je odmítli poskytnout. Spoustu překážek jsme překonávali i tak, že jsme si písma sami digitalizovali a autorům posílali verzi na schválení. Písma jsme tedy doslova objevovali a sbírali až do posledního deadlinu zlomu, ještě než šla kniha do tisku. 

Ukázka z Typo 9010, archiv autorůUkázka z Typo 9010, archiv autorů

Měnil se během let tým, který pracoval na Typo 9010? Vydrželi všichni? 

Na začátku stál Tomáš Brousil, který přišel s nápadem, a s Renatou Hovorkovou, Vojtou ŘíhouPetrou Dočekalovou vymýšleli celý koncept knihy a taky posbírali první písma, spustili web a celou kampaň. Petra s Vojtou o knize přednášeli v Praze a s Renatou v Rotterdamu. Rozhodnutí svěřit úpravu Zuzaně Lednické přišlo ze strany Radka Siduna s Tomášem, takže bylo jasné, že konzultace nad knihou budou probíhat ve velké skupině lidí. Čím více bylo práce, tím víc se tým kolem nejužšího jádra zmenšoval, až se nakonec konzultovalo ve čtveřici Petra, Zuzana, Tomáš a Radek. To byl také stav, ve kterém jsme doběhli do konce s vyplazeným jazykem.

 

Tým Typo 9010, zleva: Petra Dočekalová, Radek Sidun, Zuzana Lednická, Tomáš Brousil. Foto: Dušan Tománek pro Czech Grand DesignTým Typo 9010, zleva: Petra Dočekalová, Radek Sidun, Zuzana Lednická, Tomáš Brousil. Foto: Dušan Tománek pro Czech Grand Design

Budete pokračovat i dalším dílem, který se bude věnovat období po roce 2010?

Kdybychom byli roboti, okamžitě bychom vydali díl Typo 1015, protože období 2010 až 2015 bylo jedno z nejzajímavějších, nejproduktivnějších a nejkvalitnějších vůbec! Vznikla řada úžasných písem, písmolijen a objevilo se mnoho nových osobností.

Mají česká písma úspěch i v zahraničí? Drží krok se světovými trendy?

Naše písma mají v zahraničí velké množství zajímavých realizací. Díky technickému zpracování a kvalitní diakritice mají velmi dobrou pověst.

Dá se odhadnout, jestli se u nás používají víc česká, nebo zahraniční písma? 

Odhadujeme to 50:50 podle našich vlastních zkušeností. Česká písma se dobře prodávají v Česku i v zahraničí a stejně je to i naopak. Rádi používáme i zahraniční písma, a stejně rádi podporujeme lokální tvůrce.

 

Ukázka z Typo 9010, archiv autorůUkázka z Typo 9010, archiv autorů

Co je vůbec pro tvůrce písma určitý vrchol nebo sen?

Vidět svá písma použitá v knihách a časopisech, na známkách, bankovkách, v identitách měst, na dálničních cedulích a raketoplánech.

I v typografii se projevují módní trendy. Existují ale písma, která vydrží třeba desítky let, bez ohledu na módu?

Univerzální suché grotesky 50. let, dynamické stínované antikvy didotovského typu, římská kapitála a antikvy. 

Nedávno jste získali prestižní ocenění Czech Grand Design. Co pro vás znamená?

Bylo to příjemné překvapení! Moc si tohoto ocenění vážíme. Nepřáli jsme si nic víc, než aby si lidé spojili typografii s věcmi, které dobře znají, a začali o tomto oboru přemýšlet, uvědomili si jeho existenci. Díky každému ocenění můžeme zpopularizovat českou typografii nejen v Česku, ale i v zahraničí a upozornit na nové tvůrce písma.

 

Ukázka z Typo 9010, archiv autorůUkázka z Typo 9010, archiv autorů

Je kniha Typo 9010 určená i pro laiky?

Kniha je primárně vytvořená pro širokou veřejnost a pro každého, koho téma typografie zajímá. Knihu můžete považovat za vzorník a listovat jím, když hledáte nové písmo pro vaši zakázku, můžete ji číst od začátku do konce, pokud vás zajímá hudba a kulturní souvislosti doby, nebo ji můžete pojmout jako bohatou rešerši, ve které vždy najdete inspiraci pro vaše nové písmo. K pochopení souvislostí, impulzů a příběhů, které stojí za jednotlivými písmy a osobnostmi, vřele doporučujeme navštívit právě probíhající výstavu Čau Zajíc – Typo 9010 v Galerii UM na UMPRUM.

Plakát Typo 9010, archiv autorůPlakát Typo 9010, archiv autorů

Koncepci knihy Typo 9010 popsala Kateřina Přidalová v ročence Czech Grand Design:

"Stovky představených písem autoři prezentují ve formě textů, které vyprávějí příběh porevolučního českého grafického designu a typografie. Autorské texty střídají předělové stránky, které po jednotlivých rocích shrnují významné události a zasazují abecedy do dobového oborového kontextu. Kniha se tak stává jedinečným dokumentem o přerodu užité grafiky v grafický design, technologických proměnách, experimentech a především o písmech, která jsou alfou a omegou grafického designu." 

Souhrn:

Název: České digitalizované písmo 1990–2010

Koncept: Tomáš Brousil

Editor: Petra Dočekalová

Koncept úpravy: Zuzana Lednická

Grafický design: Zuzana Lednická, Radek Sidun, Jiří Veselka

Texty: Petr Babák, Filip Blažek, Veronika Burian, Karel Haloun, Ondřej Chorý, Bas Jacobs, Pavel Noga, Jan Solpera, František Štorm

Publikace je dvojjazyčná.

Počet stran: 288

Tisk: PB tisk, a. s.

Související

Čau Zajíc - TYPO 9010
 

Čau Zajíc - TYPO 9010

Výstava
15. 4. 2016 - 28. 5. 2016

NEJKRÁSNĚJŠÍ KNIHY ROKU 2015
Grafický design

NEJKRÁSNĚJŠÍ KNIHY ROKU 2015

Eliška Prokopová - 25. 4. 2016 - 7 min.

Martin T. Pecina: Někteří grafici si spletli dveře u příjímaček
Grafický design

Martin T. Pecina: Někteří grafici si spletli dveře u příjímaček

Anežka Adamíková - 28. 3. 2016 - 15 min.

Vynalézavá rafinovanost Oldřicha Hlavsy
Grafický design

Vynalézavá rafinovanost Oldřicha Hlavsy

Kateřina Šlaufová - 13. 1. 2016 - 7 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž