Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vítězný vizuální styl Jezera Milada – vizuální identita a logo, grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěže Vítězný vizuální styl Jezera Milada – vizuální identita a logo, grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěže

Tvoje jezero Milada. Adam Uchytil zvítězil v soutěži na novou vizuální identitu bývalého lomu, který dnes slouží k rekreaci

Jezero Milada a jeho okolí je novou krajinou vzniklou po rekultivaci v místě bývalého hnědouhelného lomu poblíž Ústí nad Labem. Jedná se o znovu se rodící krajinu, kterou po těžbě čeká návrat k životu a s tím spojený proces, který je potřeba dobře komunikovat jak místním obyvatelům, tak návštěvníkům, kteří na Miladu přicházejí. Státnímu podniku PKÚ (Palivový kombinát Ústí), který má rekultivaci na starosti, v tom pomáhá architektonický ateliér • tečka.

Pro komunikaci přeměny jezera byla navržena značka a ve spolupráci s Czechdesignem vyhlášena uzavřená soutěž na její vizuální podobu. Pomocí této značky bude PKÚ komunikovat budoucnost využití rekultivačního jezera Milada, připravovanou krajinářsko-urbanistickou soutěž na jeho okolí, vizuál stánků a dočasné využití jezera i komunikační kampaň. Cílem značky je především budovat vztah návštěvníků, turistů i obyvatel okolních obcí k jezeru.

Do soutěže bylo vyzváno 5 grafických studií či designerek/ů a jako vítěz z ní vyšel Adam Uchytil s návrhem sofistikovaně spojujícím geometrické písmo IBM Plex Mono a autorskou ilustraci od Barbory Idesové, představující personifikovanou Miladu jako ženu mnoha tváří. Na druhém místě skončilo studio Pinkpill design s návrhem postaveným na hravé práci s ilustrací, maskoty a skriptovým písmem Pacifico. Třetí příčku si vysloužilo autorské duo Tereza Bierská a Nela Klímová s návrhem představujícím Miladu jako vzdělávací platformu, která pracuje se sadami autorských ilustrací a písmem Hegval Display Medium, ze kterého přímo vychází i logotyp Tvoje Milada ♥.

1. místo – Adam Uchytil

Vizuální styl používá pravoúhlý, ale svěží font IBM Plex Mono, který patří mezi Google fonty, je vysoce kvalitní a zároveň s volnou licencí. Z něj vychází i jednoduché logo obdélníku s nápisem, který reaguje na charakteristický půdorys jezera. Protiváhou strojovosti, strohosti a informativnosti práce s typografií jsou charakterní ilustrace Milady jako ženy mnoha tváří (autorkou je Barbora Idesová). Myšlenkou je zde cílená komunikace, kde je Milada personifikována na přání dle konkrétního uživatele a jeho potřeby –  Milada je tvoje máma, tvoje trenérka, kuchařka, milenka, kamarádka. Uživatel se tedy může s osobou „své Milady“ ztotožnit.

Porota soutěžní návrh hodnotila takto: „Autor odvedl po všech stránkách vyspělou práci. Pečlivě promyšlená mentální kostra se naplňuje jednotlivými komponenty vysoké kvality. Jedná se o vizuální systém, který nestaví na líbivé vizualitě, ale na jasné hierarchii principů, zásad a potřeb. Stává se tak pružným a odolným v čase, zatímco komponenty lze měnit.“

Ilustrace Milady, 1. místo – grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěžeIlustrace Milady, 1. místo – grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěže

Logo a vizuální styl, 1. místo – grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěžeLogo a vizuální styl, 1. místo – grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěže

Plakáty, 1. místo – grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěžePlakáty, 1. místo – grafické zpracování: Adam Uchytil, ilustrace: Barbora Idesová | Zdroj: archiv soutěže

2. místo – Pinkpill design

Autorům se podařilo vytvořit veselou, flexibilní a hravou značku, která nabízí plno možností a aplikací, a se kterou je možno jednoduše pracovat. Postavičky maskotů kačera Gustava, stromu Prokopa a nerostu Julie glosují plakáty i další grafické výstupy, na kterých se objeví. Ilustrace je nejsilnější stránkou návrhu, je promyšlená a přitom jednoduchá, líbivá a dá se velmi dobře rozvíjet. Autoři elegantním způsobem vyřešili práci s barevností – zvolením vždy dvou libovolných barev z nabízené palety. Vizuální identita pracuje se dvěma fonty – DM Sans a Pacifico. Primární je DM Sans, bezpatkový font, který se používá ke psaní všech textů. Pacifico je skriptové písmo použité v logu značky a dále pro psaní titulků a krátkých textů.

Komentář poroty zní: Autorům se jednoznačně podařilo vytvořit velmi sympatický a přístupný vizuální styl, který roztomilostí a dětskou naivitou svých maskotů bude fungovat na velkou část cílové skupiny. Je jako šitý na míru pro komunitní účely a akce na Miladě. Z hlediska serióznější prezentace proměny jezera Milada by mohl být snad příliš dětský a pro autory by bylo řešení takové situace rozhodně výzvou.“

Logo, 2. místo – Pinkpill design | Zdroj: archiv soutěžeLogo, 2. místo – Pinkpill design | Zdroj: archiv soutěže

Plakáty, 2. místo – Pinkpill design | Zdroj: archiv soutěžePlakáty, 2. místo – Pinkpill design | Zdroj: archiv soutěže

Maskoti Jezera Milada, 2. místo – Pinkpill design | Zdroj: archiv soutěžeMaskoti Jezera Milada, 2. místo – Pinkpill design | Zdroj: archiv soutěže

3. místo – Tereza Bierská a Nela Klímová

Autorky vytvořily silný a současný vizuál, který pracuje s fontem Hegval Display a na jehož symbolu srdce staví i logotyp. Výrazné písmo doplňují sériemi autorských ilustrací a vizuální identita se odehrává podle vzoru encyklopedických vysvětlivek a odkazů pod čarou. Návrh tak klade důraz na edukaci.

Komentář poroty: „Přestože autorky odvedly dobrou práci, má porota zásadnější výhradu k posunutí významů a tonality značky – vizuální jazyk se výrazně odklání od původního charakteru. Vydává se cestou edukativnosti (s dávkou nadsázky, která návrhu prospívá). Vizuální styl pracuje významnou měrou s prvky fauny a flóry. Milada ale není jen o stávající přírodní složce, ale také o lidech a dějích. Celkově působí spíše jako vizuální styl biotopu a naučné stezky okolo něj, než jako značka proměny nově zrozeného území, skrze kterou se bude komunikovat proces proměny, program a budoucnost jezera. Použitý systém popisek asociuje muzejní / analytický přístup.“

Logo a font, 3. místo – Tereza Bierská a Nela Klímová | Zdroj: archiv soutěžeLogo a font, 3. místo – Tereza Bierská a Nela Klímová | Zdroj: archiv soutěže

Plakáty, 3. místo – Tereza Bierská a Nela Klímová | Zdroj: archiv soutěžePlakáty, 3. místo – Tereza Bierská a Nela Klímová | Zdroj: archiv soutěže

Vyhlašovatel a organizátor: ateliér • tečka
Cílový uživatel: Palivový kombinát Ústí, s.p. (PKÚ)
Odborný konzultant: CZECHDESIGN

Účastníci soutěže:
1. místo: Adam Uchytil
2. místo: Pinkpill design
3. místo: Tereza Bierská a Nela Klímová
další účastníci bez určení pořadí: studio Shapito / studio Traga

Další články