Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
vlevo: Studio 25h.design | Foto: Anželika Rybak / vpravo: křeslo Meanwhile | Zdroj: 25h vlevo: Studio 25h.design | Foto: Anželika Rybak / vpravo: křeslo Meanwhile | Zdroj: 25h

Trojice kamarádů navrhla dřevěné umyvadlo i pohovku s ženskými ňadry. Pracujeme 25 hodin denně, říkají ambiciózní mladí návrháři

V designérském studiu 25h se pracuje 25 hodin denně. Přichází totiž na trh s novou kolekcí dřevěných umyvadel a není tak času nazbyt. Jak se láska zakladatelů studia ke swingu a SpaceX odráží v jejich unikátních produktech?

Různorodost názorů je důležitá, vede totiž ke konstruktivní diskuzi. To ví i Tomáš Dymeš, Ondřej Peľák a Michael Coubal, kteří se sešli ve společném studiu, aby realizovali své nápady a sny 25 hodin denně. Každý je jiný, ale dohromady je svádí láska k nadčasovému designu, udržitelnosti a kvalitnímu řemeslnému zpracování. „Nejdeme po trendech, chceme, aby naše produkty vydržely. Snažíme se prostě dělat věci jinak,“ vysvětlují zakladatelé studia.

A to jim vychází. Po úspěšné prezentaci na Signal festivalu 2018, realizaci světelné instalace k výročí 40. let FA ČVUT a prvních, velmi specifických produktech křesla MeanwhileSvícen se pustili do nejnovějšího společného projektu – minimalistických dřevěných umyvadel. „Chtěli jsme jít trochu blíže k přírodě a udržitelnosti a hřejivý dotek dřeva nás zcela uchvátil, vysvětluje Tomáš. Čím se přístup studia 25h odlišuje od ostatních designérských projektů, jak může týmová spolupráce posunout kvalitu produktu, a proč je v zákaznících potřeba pěstovat vztah k vizuálním a udržitelným kvalitám?

Nejnovějším projektem studia 25h jsou unikátní dřevěná umyvadla Arsia a Tharsis. | Foto: Archiv 25hNejnovějším projektem studia 25h jsou unikátní dřevěná umyvadla Arsia a Tharsis. | Foto: Archiv 25h

Studio, kde se pracuje 25 hodin denně

Studio 25h vzniklo v roce 2014. Řekněte mi více o tom, jak k tomu došlo? Jaké motivace vás svedly ke společné práci?

TOMÁŠ: S Ondrou jsme se seznámili během studia na FA ČVUT v ateliéru Mariana Karla. Dost rychle jsme pochopili, že jsme ze stejného těsta, tedy stvořeni pracovat 25 hodin denně, jak my rádi říkáme. Chvíli po oficiálním založení studia se k nám přidal ještě Michael se svými produkty, který má primárně na starosti chod firmy a je nedílnou součástí vývoje.

ONDŘEJ: Společně jsme na škole dělali poměrně velké množství jak školních, tak osobních projektů. Trávili jsme ve škole hodně večerů až do zavíračky. Pokud někdo nemusel jít do práce nebo za přítelkyní, pracovali jsme. Sblížila nás elektronika, pájení a stavba nejrůznějších obvodů od blikátek po pohyblivé struktury. Oba jsme měli určité základy, ale vše jsme znali hodně povrchově. Hlavní byla opravdu silná chuť poznávat věci detailněji a tvořit, co jsme měli v hlavách.

Tomáš, Ondřej a Michael jsou rozdílných povah, díky čemuž ale do studia přináší konstruktivní diskuzi. | Foto: Archiv 25hTomáš, Ondřej a Michael jsou rozdílných povah, díky čemuž ale do studia přináší konstruktivní diskuzi. | Foto: Archiv 25h

Co vás spojovalo kromě lásky k technologiím?

ONDŘEJ: Já jsem do té doby poslouchal hlavně kytarovou hudbu, ale společný jsme měli taky zájem v klasice a swingu, no a Tomáš mi ukázal techno, kterým jsem až do té doby opravdu opovrhoval. No, je to dobrá droga k práci 25 hodin denně :-). Z našeho atelieru se stala druhá kavárna, kávu jsme střídali s pivem nebo vínem, k tomu jsme hltali jakékoli zprávy a novinky z oblasti technologií – a bylo jedno, jestli jde o vývoj nových čipů nebo live přenosy SpaceX.

Michael se k vám přidal až po několika letech. Co ho k vám přivedlo?

ONDŘEJ: Michaela jsem do firmy přivedl já. Poznali jsme se před zhruba 5 lety v Kolíně v hospodě a od začátku jsme se bavili o nějaké formě spolupráce. Já jsem v té době fungoval hodně v digitálu a do produktu jsem se ne a ne odhodlat. Po nějaké době se mi Michael ozval, zda bych jim nepomohl v jejich nové firmě. Díky této spolupráci jsme zjistili, že máme opravdu podobný pohled na přístup k výrobě i k podnikání, a tak jsme se rozhodli naše zkušenosti spojit.

Styl a udržitelnost 

Vaším nejnovějším společným projektem jsou krásná dřevěná umyvadla. Proč jste se rozhodli zrovna pro tento produkt?

TOMÁŠ: S nápadem přišel Michael a z hlediska současného trendu přírodních materiálů nám bylo zcela jasné, že je to dobrá vize. Myšlenka dřevěného umyvadla se nám všem v týmu líbila. Chtěli jsme jít trochu blíže k přírodě a udržitelnosti a hřejivý dotek dřeva mě překvapil.

MICHAEL: S prvotní myšlenkou jsem si začal hrát při realizaci svojí koupelny, kdy jsem chtěl dřevěný prvek, ale na trhu jsem ho v dostatečné kvalitě nenašel. Proto jsem se rozhodl jít vlastní cestou a umyvadla vyrobit. Následně mi dávalo větší a větší smysl nabídnout umyvadla i dalším lidem, a tak jsme je dotáhli do sériové výroby.

V rámci užití se od keramiky dřevo zásadně neliší, do koupelny ale přináší přírodní element. | Foto: Archiv 25hV rámci užití se od keramiky dřevo zásadně neliší, do koupelny ale přináší přírodní element. | Foto: Archiv 25h

Dřevo nebo keramika?

Dřevo je přece jen z dlouhodobého uživatelského hlediska materiálově náchylnější než například keramika. Jaký konkrétní druh jste pro výrobu zvolili?

TOMÁŠ: Naše vize designu není jenom o tvaru, ale hlavně o materiálu a technologiích. Dřevěná umyvadla, která představujeme, se od keramiky moc neliší. Správná volba materiálů a povrchových úprav nám umožňuje stejné charakteristické vlastnosti, jako má například keramika. Do našich umyvadel samozřejmě nepatří některé hodně agresivní chemikálie, a proto doporučujeme použití přírodně šetrných mycích prostředků. Líbí se nám, že tímto způsobem můžeme přispět k menší ekologické zátěži a udržitelnosti. Produkt lze taktéž mnohem lépe opravit, a tak není nutné hned kupovat úplně nový.

MICHAEL: Co se týče materiálů, pro sériovou výrobu jsme zvolili americký ořech anebo dub od českého dodavatele. Tyto dřevěné materiály prochází procesem výroby zajišťující jeho dlouholetou kvalitu a finální produkt je ošetřen speciálním lakem pro tyto účely.

Dřevo v minimalistickém interiéru funguje jako svébytný, vizuálně nosný prvek. | Foto: Archiv 25hDřevo v minimalistickém interiéru funguje jako svébytný, vizuálně nosný prvek. | Foto: Archiv 25h

Udržitelnost a cit pro materiál je cítit i ze samotných minimalistických tvarů…

ONDŘEJ: Nemáme rádi dekor, a tak se vždy vydáváme spíše minimalistickou cestou (ačkoli se tímto v současnosti nadužívaným slovem snažíme šetřit :-)). Tak krásný a silný materiál jako dřevo si zaslouží čisté zpracování, aby se mohlo stát hlavním aktérem v interiéru.

Různé názory, konstruktivní diskuze

Rozhodovat o podnikání ve třech může být často složité. Co vám spolupráce přináší a v čem naopak vidíte možná úskalí?

TOMÁŠ: Myslím, že se celkem doplňujeme. Já jsem spíš takový designér-technik, co jde až na hranu, nebo spíš mírně za ni. Ondra se specializuje na uživatelskou zkušenost a Michael je zase výjimečný podnikatel s přesahem do elektrotechniky.

ONDŘEJ: Je pravda, že s Tomášem se často neshodneme. Já jsem spíše introvert, Tomáš má zase rád společnost a stále je na doslech. Jsem i ze své pracovní historie naučený a přesvědčený, že dobré věci nevznikají za odpoledne, ale občas je lepší na nich pracovat i měsíce. Tomáš je naopak často spokojený s první verzí a má tah na branku. A s Michaelem se společně stále tak nějak oťukáváme. Důležitý je stejný cíl – dělat věci jinak 25 hodin denně. Celkově si rozumíme jak ve vizi udržitelnosti produktů, tak přístupu k problémům. Myslím, že do budoucna bude toto spojení opravdu silné.

MICHAEL: Kluci jsou sice velice rozdílní, ale na tom je to celé to krásné. Každý jsme zkrátka jiný. Po mém příchodu do firmy jsme si společně rozdělili role, uvolnil jsem klukům ruce s řízením firmy, takže se mohou věnovat vývoji produktů a já mám na starosti převážně chod firmy jako celku.

Objektovou individualitu studio drželo i v minulých letech, jako například u produktu Svícen, současné alternativy klasického svícnu. | Foto: Archiv 25hObjektovou individualitu studio drželo i v minulých letech, jako například u produktu Svícen, současné alternativy klasického svícnu. | Foto: Archiv 25h

Co je pro vás při navrhování a výrobě nejdůležitější? A jak vnímáte své zákazníky?

TOMÁŠ: Snažíme se reflektovat prostředí, které nás obklopuje. Už jsme unaveni věcmi, které vydrží sotva do konce záruční doby a ke všemu je potřeba návod. My děláme věci, které vydrží, které třeba nejsou vždy nutně super inovativní, ale jsou jiné než konkurenční výrobky. Chceme, aby se lidi s našimi výrobky bavili 25 hodin denně, aby cítili, že o nich někdo důkladně přemýšlel. Zkrátka chceme dělat věci, které vydrží, a pokud to jde, jsou ve spojení s přírodou.

ONDŘEJ: Co se týče našich zákazníků, myslím, že jsou to lidé se zájmy podobnými těm našim. Musí být trochu ulítlí, podobně jako my, anebo chtějí kvalitní věc, která jim bude sloužit dlouho. A musí si být vědomi, že u nás si stereotyp nekoupí.

Limitované edice i sériová výroba

Mluvili jste o udržitelnosti a nadčasovosti jako vašem základním konceptu. Držíte se této myšlenky i v rámci výroby? Spolupracujete s lokálními řemeslníky, nebo necháváte produkty vyrábět v zahraničí?

TOMÁŠ: Kde to jde, tam spolupracujeme s dodavateli lokálních surovin i služeb. Díky tomu se setkáváme s nesmírně nadanými lidmi, kteří jsou opravdu pány svého řemesla. Snažíme se držet principů udržitelnosti, šetrnosti k přírodě a zodpovědnosti vůči planetě, za neustálého vývoje technologií. S tím samozřejmě souvisí i volba či preference materiálů, kdy pracujeme hlavně s materiály bez nutnosti nebo s minimální nutností použití povrchových úprav, tedy dřevo, nerez, sklo a materiály nové generace. Produkty vyrábíme v hale ve středních Čechách, nedaleko Kolína.

Sedačka Meanwhile je výsledkem několikaleté intenzivní práce. | Foto: Archiv 25hSedačka Meanwhile je výsledkem několikaleté intenzivní práce. | Foto: Archiv 25h

A jak je to s limitací produktů? Držíte se limitovaných sérií?

ONDŘEJ: Naše produkty vyrábíme formou just-in-time, nemusíme tak držet skladové zásoby. Produkt v limitované sérii máme jen jeden, sedačku Meanwhile. Přesnou číslovku nechceme zveřejňovat, prostě jednou nebude. Co se týče nejnovější kolekce umyvadel, v současné době máme dva modely a do budoucna se můžete těšit na další.

Progres je důležitější než rychlost

Zmínil jste sedačku Meanwhile, jejíž sedací část se skládá z odlitků ženských ňader. Z mého pohledu se jedná o konkrétní reliéf, který však v kontextu opakování získává abstraktní rovinu. Jak tato sedačka vznikla? Kde jste se nechali inspirovat? A co samotný proces tvorby – jsou to odlitky konkrétních ňader, nebo se jedná o nápodobu?

TOMÁŠ: Vše začalo na přednáškách pana doktora Guzíka, při kterých jsem nabyl pocitu, že všechno již bylo vymyšleno a že ona hranice kreativity nejde dál posouvat. V hlavě mi problikla představa produktu, ale praktické zpracování nebylo jednoduché: produkt nešlo nakreslit či modelovat ve 3D. Spolu s Ondrou jsem tedy sháněl figurantky z řad svých kamarádek a známých pro odlévání, jsou to tedy konkrétní ženská ňadra. Chtěli jsme jít cestou prototypizace a sochání, nikoli digitální transformací reálného objektu. Ačkoli byl takový přístup časově i finančně mnohem náročnější, nechtěli jsme ze svých nároků slevit i za cenu toho, že sedačka bude vznikat několik let. Matraci včetně technologie k jejímu vytvoření a konstrukci jsme si navrhli, vyvinuli a vyrobili sami. Polštář samotný je pak výsledkem asi čtyřleté práce o víkendech a po večerech, kdy jsme do nekonečna odlévali, brousili, tmelili a zase brousili sádrové odlitky.

Lounge chair Meanwhile | Zdroj: 25h.designLounge chair Meanwhile | Zdroj: 25h.design

Jak na tento produkt reagovalo okolí?

TOMÁŠ: Reakce okolí nás docela překvapily, a to ze všech stran. Čekali jsme asi větší kritiku, ale třeba ještě přijde? Řekl bych, že každý na křeslo reaguje po svém a zrcadlí tak svůj vlastní pohled na svět. A tak je to vlastně se vším.

Jak vypadají vaše plány do budoucna? Kam chcete značku 25h posunout?

ONDŘEJ: Postupně stavíme portfolio produktů, které se i nadále rozrůstá. Přestože jsme začali nábytkem nebo doplňky do domácnosti, rozhodně chceme naši nabídku rozšiřovat. Máme v plánu vytvořit velmi bohatý katalog produktů napříč nejrůznějšími odvětvími. Naše produkty se do budoucna dotknou témat jako diabetes, materiály a průmyslová výroba, audio, osvětlení nebo třeba rodičovství.

Zakladatelé studia ke společné práci svedla láska k novým technologiím a chuť realizovat vlastní představy. | Foto: Archiv 25hZakladatelé studia ke společné práci svedla láska k novým technologiím a chuť realizovat vlastní představy. | Foto: Archiv 25h

TOMÁŠ: V současnosti se soustředíme především na naše nové produkty, již zmíněná dřevěná umyvadla Arsia a Tharsis. Nic podobného v sériové produkci žádný evropský výrobce nenabízí a myšlenka skvěle souzní s celkovým konceptem udržitelnosti. Proto tomu chceme i do budoucna věnovat hodně pozornosti. Co se týče nějaké obecné vize, rádi bychom dále budovali vlastní značku a posouvali technologie a design dopředu, 25 hodin denně.

MICHAEL: Budoucnost je, doufám, s nadsázkou naše. Jak rádi říkáme, jsme nastaveni pro práci 25 hodin denně a tu esenciální hodinu denně navíc chceme nabídnout i lidem skrze naše produkty. A to dříve, než se potkáme na Marsu, kde je 25 hodin denně už nyní...

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Další články