Jestli je někdo ztělesněním dnešní doby, je to právě Veronika. Je mladá věkem i duchem. Její tvorba je prostá a rychlá. Tak trochu provokuje! Všechno to bije do očí. Nevidíme to dennodenně všude kolem nás?
Mladá česká grafická designérka Veronika Holikovic, čerstvá absolventka Fakulty multimediálních studií UTB ve Zlíně, tvoří projekty s minimem vizuálních prvků, založené na práci s písmem a agresivní barevností. I proto ji představíme jednoduše. Text tvoří tři slova, o kterých sama píše, a tři otázky, na které sama odpovídá. K tomu jsou zde obrázky, které v případě grafického designu - a u Veroniky to platí dvojnásob - mluví takřka za vše.
LEAGUE - Visual Identity, zdroj: Veronika Holikovic
Slova v úvodu by si někdo mohl vyložit negativně, kriticky. Není to tak ale myšleno! Všechno je to děláno s rozmyslem a kultivovaně. Všechno je to pod kontrolou. Koho mi to připomíná? Veronika je s trochou nadsázky českou obdobou Charlese Bukowského. Americký spisovatel také dráždil a provokoval. Nikoli však prvoplánově. Vše mělo svou logiku! Stejná je i Veronika.
Písmo
Typografie pro mne symbolizuje grafický prvek a slovní vyjádření informace v jednom. Písmo tedy vnímám jako exkluzivní grafickou nabídku 2 in 1. A to se vyplatí! Také věřím, že kombinace správně zvoleného slova a písma dokáže dokonale vyjádřit jakoukoliv emoci či atmosféru.
Písmo je současně mým koníčkem. Největší slabost mám pro "ošklivé" fonty, o čemž vypovídá např. má posedlost písmem Hobo, která postupně vygradovala v založení facebookové stránky Hobo for Fun. Tuto fanpage spravuji společně s mými kamarády a snažíme se poukázat na univerzálnost a pestrost lidového využití tohoto nedokonalého fontu. Přínos stránky vidím v tom, že oslovila lidi mimo náš obor, kteří díky ní přestali vnímat písmo pouze jako text, nýbrž jako estetickou záležitost. To vyústilo dokonce v to, že nám sami posílají fotografie různých aplikací tohoto fontu.
STERILITY - kalendář, zdroj: Veronika Holikovic
Jednoduchost
Jednoduchostí se snažím ulehčit život koncovým uživatelům mé práce, neboť mám při tvorbě stále na mysli, že jsem designér, tudíž je mým úkolem vytvářet užitou, přehlednou grafiku, která uživatelům slouží a pomáhá. Minimem výrazových prvků reaguji i na vizuální smog, který je bohužel pro ČR velmi typický. V méně komerčních projektech minimalistické grafické pojetí ráda osvěžuji humorem a nadsázkou, jelikož mne uspokojuje, když lidi skrz svou práci rozveseluji.
OUT OF TONER - Došel toner, zdroj: Veronika Holikovic
Barva
Barva je mocný čaroděj! Dokáže vyvolat pocity a potřeby. V rámci užité grafiky využívám základní symboliku a psychologii barev, vždy myslím na cílovou skupinu a na dojmy, které klient potřebuje vyjádřit. Ve volnější tvorbě ráda popouštím uzdu své imaginaci, inspiruji se vlastními sny. Velmi blízké mi jsou barevné palety španělského a mexického umění. Jako devadesátkové dítě v sobě nezapřu ani inspiraci komixem Kačer Donald a pohádkami Looney Tunes, obdivuji myšlenku vyjádření emocí umístěním hlavních postav do čistých barevných ploch. Ráda skrz svou práci šířím pozitivní energii, což mi barvy umožňují.
BNC - infografika, zdroj: Veronika Holikovic
Co tě ke grafickému designu přivedlo?
Babička a ředidlo! Babička v prvé řadě, jelikož se mne jako malé hyperaktivní dítě snažila zabavit a povedlo se jí to tak, že mne naučila kreslit čůrající pejsky. Jednu dobu jsem nekreslila nic jiného, což především mezi mými spolužáky vzbudilo rozruch, a již tehdy jsem si začala uvědomovat sílu a moc obrázků. A ředidlo, jehož vůni zbožňuji, a jež mám spojené především s tradičními grafickými technikami, k nimž jsem přičichla již na základní umělecké škole.
INSPIRATION magazine, zdroj: Veronika Holikovic
Jak se váš vztah vyvíjel?
V průběhu studia v Ateliéru grafického designu na Fakultě multimediálních komunikací ve Zlíně jsem měla spoustu příležitostí pracovat v interdisciplinárních týmech. Důležitá pro mne byla spolupráce se studenty Marketingových komunikací. Společně jsme tvořili malý tým stážistů, který pracoval v reklamních agenturách (Comtech, Loosers) na reálných zakázkách. Největším úspěchem pro nás byla výhra v mezinárodní soutěži Brand New Challenge společnosti New Yorker. Součástí výhry byla stáž v headquateru firmy v německém Braunschweigu. V průběhu soutěže a internshipu jsem měla možnost získat zkušenosti s tvorbou marketingového výzkumu, strategie, kreativní kampaně, online komunikace, sponsoringu, openingu…
Zásadní zkušenosti jsem získala i při práci na mezioborových projektech se studenty Ateliéru reklamní fotografie, Designu oděvu, Průmyslového designu… Nejzábavnější a největší zkušeností pro mne byla realizace diplomového projektu PopUpShow. Se studenty různých ateliérů jsme vytvořili koncepci prezentace fakulty na Milan Design Week. Společně s mým spolužákem Petrem Belákem jsme dále pracovali na grafické stránce prezentace, art directingu, ale i na organizaci projektu.
PopUpShow, zdroj: Veronika Holikovic
V rámci grafického designu jsem se tedy začala vyvíjet až tehdy, když jsem překročila jeho hranice, a zabrousila do jiných oborů. Díky zmíněným zkušenostem jsem se naučila spolupracovat, zkrotit své umělecké ego, a zjistila jsem, že mne nejvíce naplňuje kreativní, ale i organizační vedení projektů. Důležitým poznatkem je pro mě také to, že polovina úspěchu spočívá v prezentaci vaší práce. Můžete být vizuální génius, ale pokud svou práci neumíte prodat, je vám to k ničemu.
Máš nějaký sen?
Mám tři sny. Chci překračovat hranice grafického designu, vytvářet projekty, které budou ostatním lidem pomáhat a dělat je šťastnými. Toužím skloubit práci a cestování, jakožto největší inspirační zdroj. A chtěla bych se naučit řídit letadlo!
V dnešní době Veronika působí ve studiu Dynamo Design v Praze.



















