Pláštěnky s názvem Soulmates. Dialog mezi průmyslovým produktem a oděvním objektem figurující na pomezí oděvního designu a „fashion art“. Celkem vzniklo sedm různých modelů. Součástí některých jsou i drobné ikonické hračky od Libuše Niklové. Jiné doplňuje třeba nafukovací límec. Čapková využila produkty z portfolia továrny Fatra, které lze jednotlivě nafouknout, a vtipně je zakomponovala jako součást pláště do deště. „Kolekce pláštěnek přináší formálně nové řešení v oblasti specifického oděvu do deště. Atraktivně nafocená kolekce představila velmi hravé objekty, s možností nafouknutí a odepínání různých připevněných částí. Inovativní prvky by se dobře uplatnily také v komerční praxi,“ hodnotí práci Zuzana Šidlíková, dokumentátorka a kurátorka sbírek Slovenského muzea dizajnu.
Od roku 2013, kdy Fatra obnovila výrobu nafukovacích hraček, se zvýšila jejich popularita. Firma totiž navázala spolupráci s českými designéry jako například s Janem Čapkem, který navrhl psa Bulíka a formuli, nebo Annou a Jerry Kozou, jež vytvořili kozu a traktor. Nové návrhy se setkali nejen s oblibou u dětí, ale získaly také uznání od odborníků v Cenách Czech Grand Design 2013. Ovšem také legendární zvěřinec Fatra, který vznikl v 70. letech 20. století, je u dětí stále oblíbený. Práce Michaely Čapkové se však řadí mezi ojedinělé, snoubící oděvní design s designem hraček slavné designérky. I když kolekce vznikla jako samostatný tvůrčí projekt a záměrem nebyla sériová výroba, stálo by o tom uvažovat. Průsvitné pláštěnky získaly ocenění Excelentní design v letošním ročníku Národní ceny za studentský design (Design Cabinet CZ). A nyní byla Michaela Čapková s pláštěnkami Soulmates nominována i v kategorii Módní designér roku v Cenách Czech Grand Design 2017. Jak kolekce pláštěnek vznikala, na to jsme se zeptali přímo autorky. Michaelo, bylo jasné od začátku při tvoření kolekce, že využijete nafukovací objekty od Fatry, například pro pláštěnku, která čítá dvaatřicet nafukovacích zvířátek? Ne tak docela, tento model nebyl od začátku úplně v plánu, ale postupně z celkového konceptu mé kolekce vyplynul také z důvodu, že mi přišlo vlastně škoda přímo některý produkt od paní Niklové v kolekci nepoužít. Tato pláštěnka vznikla jako poslední, je to v podstatě takový objekt s nadsázkou. Zvažujete dostat Soulmates do sériové výroby? Případně pomohlo Vám získání ocenění v NCSD 2017 a účast na Fashionclash v Nizozemsku v prosazení sériové výroby? Přímo o prosazení této konkrétní kolekce do výroby jsem neusilovala - a ani pro tento účel nevznikla. Šlo spíše o určitou reflexi mých myšlenek a konceptu v bakalářské práci do volných nafukovacích objektů ve formě pláštěnek. Ani je nikde jako čistě nositelný produkt neprezentuji. Avšak rozhodně zvažuji o pokračování spolupráce a ráda bych se tomuto tématu po funkční stránce věnovala nadále a hlavně podrobněji. Významný podíl na celkovém výsledku měla Veronika Vašátková, technologická projektantka společnosti Fatra. Jak probíhala spolupráce? Bez Veroniky bych realizaci těžko zvládla. Moc mi pomohla jak v pochopení celkového principu realizace, tak v samotném řešení určitých problémů, co třeba nastaly. A jelikož jsem měla ve Fatře jen omezený čas na výrobu (cca 8dní), bála jsem se zpočátku, že vše možná vůbec nedopadne, protože se jedná úplně o jinou technologii, než se kterou jsem běžně zvyklá pracovat. Veronika je ale profík a vše se nakonec zvládlo do posledního puntíku. Co pro Vás bylo nejtěžší při realizaci kolekce? Asi ten fakt, že vše bylo úplně jinak než při šití. Trochu mi trvalo, než jsem pochopila, jak celý proces realizace funguje a čemu se vyvarovat. Ačkoliv je Fatra velká továrna, podmínky pro realizaci takových prototypů jsou omezené, jelikož prostor u svářecího stroje má určitou velikost, tedy musely jsme společně s Veronikou nejprve promyslet a zaznačit dle střihu všechny elektrody, které použijeme a posléze jsme svařovaly jednotlivé formy po pár centimetrech. Co plánujete jako designérka do budoucna? To je zatím ve vzduchu. Ještě mne čeká zbytek tohoto roku na UMPRUM a pak diplomka, ze které by mohlo případně vyplynout, jakým směrem budu dále pokračovat. Alee nechci nic tlačit. Věřím, že pravé věci člověk v daný čas vycítí. Nosím už asi dva plány v hlavě, ale ty si nechám zatím ještě pro sebe. Více o dalších projektech Michaely Čapkové na mim-fd.wixsite.com.Pláštěnky Soulmates - Dialog mezi průmyslovým produktem a oděvním objektem. Foto: Tereza Ondrušková.
Pláštěnky Soulmates - Dialog mezi průmyslovým produktem a oděvním objektem. Foto: Tereza Ondrušková.
Čistě (ne)nositelné nafukovací objekty
Pláštěnky Soulmates - Dialog mezi průmyslovým produktem a oděvním objektem. Foto: Tereza Ondrušková.
Pláštěnky Soulmates - Dialog mezi průmyslovým produktem a oděvním objektem. Foto: Tereza Ondrušková.
Pláštěnky Soulmates - Dialog mezi průmyslovým produktem a oděvním objektem. Foto: Tereza Ondrušková.
Více o Národní ceně za studentský design na studentskydesign.cz a na designcabinet.cz.