Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Autorkou kolekce je módní návrhářka a ilustrátorka Zuzana Osako / Vějíř z modrotisku je ručně zasazený do bambusových rámů. | Zdroj: Český olympijský tým  Autorkou kolekce je módní návrhářka a ilustrátorka Zuzana Osako / Vějíř z modrotisku je ručně zasazený do bambusových rámů. | Zdroj: Český olympijský tým

Tradiční řemeslné techniky byly znásilněné. Co si myslí o nástupové kolekci pro české olympioniky návrháři?

Reprezentovat tradiční českou kulturu a současně ctít kulturu hostující země bude nástupová kolekce sportovců při zahájení Letních olympijských her 2021 v Tokiu. Myšlenka zajímavá, modrotisk bezesporu vítaný, výsledek přesto rozpačitý. To je ve zkratce většinový názor, který se line v odborných i neodborných debatách a sdílených dojmech na sociálních sítích, ale i četných článcích, které japonsko-českou stylizaci olympijské kolekce návrhářky Zuzany Osako hojně kritizují. Názorová anketa nechybí ani u nás. O své hodnocení se s námi podělili módní návrhář Miro Sabo, ředitelka Meat Design Ostrava Karolína Skórková, šperkařka Viktorie Beldová a profesor na pražské UMPRUM Josef Ťapťuch.

Rolníci, nebo čeští olympionici?

Kolekci ve spolupráci se společností ALPINE PRO vymyslela ilustrátorka a módní návrhářka Zuzana Osako, která se inspirovala nástupovou kolekcí z Tokia 1964. „Kolekcí jsem chtěla reflektovat krásu siluety našich krojů, výrazný rozdíl mezi postavou ženy a muže,” uvedla Osako. Střih, zpracování oděvu a zvolený materiál jsou navržené pro maximální pohodlí sportovců ve vlhkém horkém klimatu, které v Japonsku v době her pravděpodobně bude. „Z tohoto důvodu jsme místo saka zvolili vestu přes bílou košili s dlouhým rukávem, která je ušitá z velmi jemné bavlny. Děvčata mají pod jupkou ramínkové šaty.“ 

Kolekce má dva, dle Osako praktické doplňky, tašku a vějíř. „I když jsou u kalhot a šatů hluboké kapsy pro uložení akreditací, telefonů a jiných nezbytností, chtěli jsme poskytnout možnost elegantního a bezpečného uchování věcí při sobě po celý den,“ řekla Osako. 

U žen jupky a u mužů vesty jsou nejběžnějším horním dílem u českých tradičních krojů. | Zdroj: Český olympijský tým  U žen jupky a u mužů vesty jsou nejběžnějším horním dílem u českých tradičních krojů. | Zdroj: Český olympijský tým

Modrotisk pro kolekci vyrobili v rodinné dílně u Danzingerů mistři, kteří za svou práci obdrželi titul Nositel tradic lidového řemesla. | Zdroj: Český olympijský tým Modrotisk pro kolekci vyrobili v rodinné dílně u Danzingerů mistři, kteří za svou práci obdrželi titul Nositel tradic lidového řemesla. | Zdroj: Český olympijský tým

Miro Sabo 

Módní návrhář původem ze Slovenska, absolvoval studium na pražské UMPRUM i stáž v Paříži v trendovém studiu Peclers Paris, dále v Antverpách u Bruna Pieterse a Rafa Simonsa.

Miro Sabo F/W19 | Zdroj: Miro Sabo Miro Sabo F/W19 | Zdroj: Miro Sabo

Jak hodnotíte nástupovou kolekci pro olympijské hry v Tokiu autorky Zuzany Osako? 

MIRO: Olympijská kolekce u mě navozuje hodně rozporuplné pocity a asociace podobné těm, se kterými se někdy setkáváme u prací studentů vysokých uměleckoprůmyslových škol. Koncept je sice možná zajímavý, promyšlený, sebevíc dotažený, ale výsledek je velice rozpačitý až nepovedený. Ptám se tedy, je silný koncept na úkor atraktivity samotného produktu v pořádku? U produktů užitého designu s cílem zaujmout, prodat se, pravděpodobně ne. Nemluvě o tom, že kolekce vůbec nepracuje s objemem ani proporcemi, je až banálně plochá. U studentů středních návrhářských škol, kteří zpravidla ještě nemají moc zkušeností, resp. dostatečně „odšito a odzkoušeno“ se setkáváme často s tím, že pracují s podobnými tvary, principy, proporcemi, nápady.

Miro Sabo S/S19 | Zdroj: Miro Sabo Miro Sabo S/S19 | Zdroj: Miro Sabo

Miro Sabo F/W18 | Zdroj: Miro SaboMiro Sabo F/W18 | Zdroj: Miro Sabo

K návrhářské profesi přirozeně patří to, že si některé postupy, formy nebo střihy vyzkoušíte a osvojíte a časem se dopracujete k vlastní oděvní identitě. Olympijská kolekce u mě navozuje podobné asociace někoho, kdo je na začátku hledání své návrhářské identity a prochází zatím první fází zkoušení a hledání. Se vším respektem k panu Jarošovi, který podle mých informací navrhoval, resp. stylizoval monogram na modrotiskových svršcích, výsledek z dálky působí jako dýka, ať se sebevíc snažíte si představit sportovkyni s rozevřenou náručí, což byl původní záměr. 

Každá část vzoru je otiskem ručně broušeného mosazného drátku určitého profilu zasazeného do formy z hruškového dřeva. | Zdroj: Český olympijský tým Každá část vzoru je otiskem ručně broušeného mosazného drátku určitého profilu zasazeného do formy z hruškového dřeva. | Zdroj: Český olympijský tým

Věřím, že boty jsou kvalitně řemeslně zpracované a vlastně samy o sobě v pořádku, ale hodí se stylově k otevíracímu ceremoniálu? Možná by ani tak nevadily jako součást sportovního vybavení atletů, ale nejsem si jist, nakolik jsou vhodné nebo praktické ke vzpomínané události. Zvlášť teď, kdy celému módnímu světu vládne streetwear a sportswear, by se nabízela jako cesta vymyslet a vyrobit zajímavé tenisky z českých dílen a oblečení sportovního charakteru, který je pro český národ milující přírodu a různé aktivity s ní spojené natolik charakteristický.

Ručně a na míru jsou ušité i boty. „Konzultovala a testovala jsem je se sportovci, abychom předešli jakýmkoli otlakům. Jsou ušity z jemné celoperforované kůže, chodidlo je dobře podepřené, celá bota je měkká a během dvaceti minut svůj tvar přizpůsobí chodidlu,“ popisuje Osako. Obuv je červená a nízká. | Zdroj: Český olympijský tým Ručně a na míru jsou ušité i boty. „Konzultovala a testovala jsem je se sportovci, abychom předešli jakýmkoli otlakům. Jsou ušity z jemné celoperforované kůže, chodidlo je dobře podepřené, celá bota je měkká a během dvaceti minut svůj tvar přizpůsobí chodidlu,“ popisuje Osako. Obuv je červená a nízká. | Zdroj: Český olympijský tým

Kolekci ve spolupráci se společností ALPINE PRO vymyslela ilustrátorka a módní návrhářka Zuzana Osako. | Zdroj: Český olympijský týmKolekci ve spolupráci se společností ALPINE PRO vymyslela ilustrátorka a módní návrhářka Zuzana Osako. | Zdroj: Český olympijský tým

U aktuální olympijské kolekce se nemůžu ubránit pocitu, že tradiční řemeslné techniky byly znásilněné do absolutně nezajímavých oděvů. Témata tradic, krojů nebo folkloru jsou vždy poměrně náročné ke zpracování, zvlášť když se snažíte je převést do současné podoby. Bohužel, pokud nejste minimálně stejně geniální návrhář jako např. Jean-Paul Gaultier, který často a velice úspěšně sáhnul po inspiraci v cizích kulturách a tradicích, dopadají podobné pokusy ne úplně šťastně. Olympijské oděvy jsou nevyvážené, možná by vyžadovaly míň folkloru a naopak víc „současnosti“, nebo naopak, když už, tak přitvrdit s folklorem a vstoupit s ním i do bohatých tvarů a objemů, tak typických a zajímavých pro kroje, a přidat na materiálu, nebát se toho a ukázat jasný názor. Takhle budou ve městě oděvy působit, že jdete ze špatného karnevalu a na folklorních akcích, že vám nezbyl materiál ani čas na samotný kroj. Budeme jenom doufat, že sportovci se nenechají rozptylovat svým oblečením a budou plně koncentrovaní na své výkony.

Karolína Skórková

Ředitelka festivalu Meat design Ostrava

Pořadatelka přehlídky Meat Design a influencerka Karolína Skórková | Foto: Petra VavrečkováPořadatelka přehlídky Meat Design a influencerka Karolína Skórková | Foto: Petra Vavrečková

Jak hodnotíte nástupovou kolekci pro olympijské hry v Tokiu autorky Zuzany Osako? 

KAROLÍNA: Výsledek letošní spolupráce na oficiální kolekci oděvů pro české olympioniky považuji za velice nešťastný. Nápad byl dobrý, ovšem ve výsledku máme modely, které sportovcům nesedí, postavám nelichotí, celek působí lacině a nezvládnutě. Takto významná příležitost by mohla a měla být podanou rukou našim mladým návrhářským talentům, kterých máme spoustu, či spolupráci s osvědčenými jmény a za svou tvorbu oceňovanými u nás i ve světě. Idea a myšlenka návrhů – modrotisk, tradice, kroje – jsou zajímavé a rozvíjejí fantazii, ale nakonec chybí to nejdůležitější. Sportovci nevypadají jako sportovci, ale působí usedle a „umačkaně“. A to je dojem, který si nezávislý divák letos odnese z pohledu na české sportovní hrdiny. Byla bych ráda, kdyby letošní kritika, diskuze a následná shoda v názoru na tuto kolekci od módních autorit i odborné veřejnosti přinesla změnu, příležitost a posunula zase o kousek dál spolupráci mezi výrobci a designéry.

Josef Ťapťuch 

Josef Ťapťuch, profesor na pražské UMPRUM, kde vede předměty Módní kresba a Styl, koncept a marketing módní tvorby.

Prof. ak. mal. Josef Ťapťuch | Zdroj: Vogue CSProf. ak. mal. Josef Ťapťuch | Zdroj: Vogue CS

Jak hodnotíte nástupovou kolekci pro olympijské hry v Tokiu autorky Zuzany Osako?

JOSEF: Zdá se mi, že za novou kolekci pro Český olympijský výbor je především velké nedorozumění. Evidentně se zde popletly vztahy objednavatele, jeho autority a sponzora dodavatele. 

Na samotný výsledek se pak nabízejí přinejmenším dva úhly pohledu – jako na tristní, zoufalecký, neadekvátní, absurdní, anebo jako na vtipný, hravý, originální počin… Co by za takové kroje dala třeba Moldavská republika nebo nějaký podtatranský sultanát…

Jedno je ale jisté, že ten poněkud polopatistický argument, že návrhářka, která má evidentně blízký vztah k Japonsku, by měla mít hlavní slovo při tvorbě kolekce, nemůže obstát. Což o to, Japoncům se to možná bude líbit, smysl pro extravaganci jim určitě nechybí, ale co zbytek světa? Také nejsme v roce 1952, kdy by to naprosto dokonale reprezentovalo naši překrásnou lidovou republiku, ale to tam chybí ještě srpy, protože kladiva ta mají atleti uložené v elegantních taškách…

Modrotisk je zapsán v seznamu nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO.  | Zdroj: Český olympijský týmModrotisk je zapsán v seznamu nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. | Zdroj: Český olympijský tým

Ale je také možné, že jsme nic nepochopili. Modrotisk se subtilními dezény, modely, které jsou velmi pečlivě ušité se spoustou vtipných detailů, tu paspulka, tu ozdobný knoflíček, tu malá výšivka, chybí jen pivoňka v klopě… To vše určitě pohladí po duši všechny nadšence lidových tradic, zejména pak obyvatele Vlčnova, protože to měla zřejmě být jízda králů.

Nechci ovšem za každou cenu křivdit autorce velmi koherentního výtvarného konceptu, protože takový kreativní úlet se občas přihodí i mistrům. Problém spočívá spíše v tom, že tak závažná akce státního významu by přece jen měla projít nějakým „žírovacím“ řízením za přítomnosti alespoň dvou, tří dalších odborníků. Nejsem sice milovníkem schvalovacích porot a jiných vícestupňových kontrolních nástrojů, které fungují většinou jako klacky pod nohy tvůrčímu procesu, ale Český olympijský výbor zde nese velkou zodpovědnost za to, jak se budeme světu prezentovat. 

Zuzana Osako, ilustrátorka, oděvní designérka a autorka letošní olympijské kolekce | Zdroj: Český olympijský týmZuzana Osako, ilustrátorka, oděvní designérka a autorka letošní olympijské kolekce | Zdroj: Český olympijský tým

Měli bychom mít stále na paměti, že jsme součástí jistého kulturního regionu, který se hlásí k vyspělé západní civilizaci a především k její designerské „moderně“. A i když žijeme už několik desetiletí v postmodernismu, kde je sice vše dovoleno (kolegovi Velčovskému tím posílám pusu), u kolekce praktických oděvů s tak velkým symbolickým a propagandistickým významem by měl platit přinejmenším jednoduchý princip jistého minimalismu a nonšalantní elegance, která podtrhuje krásu těla atletů a umí ztlumit „pneumatiky“ doprovodných funkcionářů.

Viktorie Beldová

Designérka šperku.

Viktorie Beldová | Zdroj: idnes.cz / Náušnice s perlou Laformela | Zdroj: belda.czViktorie Beldová | Zdroj: idnes.cz / Náušnice s perlou Laformela | Zdroj: belda.cz

Jak hodnotíte nástupovou kolekci pro olympijské hry v Tokiu autorky Zuzany Osako? 

VITKORIE: Na takovou zakázku by měla být vypsána soutěž, které se zúčastní a budou ji hodnotit špičky v oboru. Mně ale kromě toho, že se mi celá kolekce opravdu nelíbí, vadí její naivita. Osobně bych opravdu měla problém jako špičková sportovkyně mít uvázanou mašličku v hlavě. Proč ženy nemají možnost mít kalhoty? Vybrat si. Celý život dřou na to, aby jely na OH a první, jak je svět uvidí, je jako nějaké holčičky z folklorního bálu. Je to potupné.

„Celou nástupovou kolekci jsme připravili v úzké spolupráci se sportovci, aby se v ní zejména oni cítili co nejlépe v očekávaných vysokých teplotách. Je to historicky poprvé, co nepůjdeme v saku, ale jsem přesvědčen, že se kolekce bude opět líbit,“ řekl předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. | Zdroj: Český olympijský tým„Celou nástupovou kolekci jsme připravili v úzké spolupráci se sportovci, aby se v ní zejména oni cítili co nejlépe v očekávaných vysokých teplotách. Je to historicky poprvé, co nepůjdeme v saku, ale jsem přesvědčen, že se kolekce bude opět líbit,“ řekl předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. | Zdroj: Český olympijský tým

Další články