Toužil prorazit zeď lhostejnosti, která obklopovala práci typografického designéra. Zemřel Václav Kučera, významná osobnost české grafiky

Zemřel Václav Kučera, český grafik a zakládající člen skupiny grafických designérů TYPO&. | Zdroj: archiv autora Zemřel Václav Kučera, český grafik a zakládající člen skupiny grafických designérů TYPO&. | Zdroj: archiv autora

Ve čtvrtek 26. října zemřel ve svých 79 letech po dlouhé nemoci český grafik Václav Kučera. Vzpomínku na zakládajícího člena a účastníka všech výstav skupiny grafických designérů TYPO& sepsal pro Czechdesign grafický designér Alan Záruba.

Další smutná zpráva pro český grafický design

Rok 2023 je pro český grafický design rokem odcházení. Je to nedávno, co jsem pro Czechdesign psal vzpomínku na Zdeňka Zieglera, který nás navždy opustil 19. dubna tohoto roku. Pak přišla smutná zpráva o předčasném úmrtí nadané typografické designérky Radany Lencové, která zemřela v pouhých 47 letech v srpnu. S jejím písmem Comenia Script se setká většina žáčků prvních tříd ve svých slabikářích. Nedlouho poté, 31. srpna, náhle zesnul v 58 letech český grafik Jan Hora, který působil úctyhodných 22 let jako pedagog v ateliéru Grafický design na UJEP v Ústí nad Labem. A 26. října zemřel po dlouhé nemoci další český grafik Václav Kučera. Zakládající člen a účastník všech výstav skupiny grafických designérů TYPO&, jež v 70. a 80. letech prezentovala jak u nás, tak i v zahraničí progresivní počiny a projekty, které v Československu na poli grafického designu a vizuální komunikace vznikaly. 

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Když se pak v 90. letech k této skupině osobností našeho oboru přidala mladá nastupující generace grafiků a vznikl český TypoDesignClub, byl Václav jedním z těch, kteří svým optimismem a přátelskou povahou utvářeli v TDC mezigenerační propojení a dobrou tvůrčí atmosféru. Pamatuji si, že na schůzích TDC byl vždy naladěný na konstruktivní notu, o vše jevil živý zájem a jeho šibalský pohled vždy naznačoval pozitivní přístup k novým aktivitám a nápadům, i když ne všechny se vždy realizovaly. Rád jsem s ním, s Pavlem Hrachem, Rosťou Vaňkem a Pavlem Petrem, tajemníkem klubu, debatoval o jejich zážitcích a zkušenostech z doby, kdy se grafické návrhy ještě netvořily na obrazovce počítače, ale jako manuálně zpracované předlohy pro vlastní reprodukci a následnou realizaci v tiskárně. 

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Široký záběr

Václav byl jedním z těch, kteří se v oboru věnovali opravdu širokému spektru témat a disciplín. Graficky upravil množství knižních titulů, vytvořil několik desítek grafických značek a logotypů, návrhy poštovních známek, spolupracoval na realizaci prodejních katalogů, prospektů a navrhl řadu tištěných kampaní pro podniky zahraničního obchodu.

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Po studiích na Střední průmyslové škole grafické v Praze se nejdříve uplatnil v roce 1962 jako technický a výtvarný redaktor v nakladatelství Svoboda. Odtud po sedmi letech zamířil do Státního pedagogického nakladatelství, aby v polovině sedmdesátých let, krátce po druhé výstavě Typo& v pražské Galerii Mladá Fronta, přešel do svobodného povolání. Praktická zkušenost z práce nakladatelského redaktora mu přinesla množství nových příležitostí i v produkci kulturních institucí. Jeho práce se dočkaly celé řady ocenění a uznání, ať už to bylo v Soutěži o nejkrásnější české knihy, na Mezinárodním Bienále v Brně nebo na Světové výstavě poštovních známek PRAGA 1978.

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Inspirace pro další generaci grafiků

Zcela bezpečně se orientoval v oblasti typografického písma, což dokládala hlavně jeho schopnost vytvářet ojedinělé grafické novotvary a značky. Podnikal i občasné výlety opačným směrem – ke kaligrafii – jak tomu bylo například u vítězného vizuálu do soutěže k 200. výročí francouzské revoluce v roce 1989 v Lipsku. Z celé jeho práce je patrné zaujetí a snaha o rehabilitaci typografie jako výtvarné disciplíny, pro kterou chtěli členové skupiny TYPO& v očích veřejnosti vydobýt takové postavení, jaké tradičně zaujímalo malířství a sochařství. Prorazit zeď lhostejnosti, jež tak často obklopovala práci typografického designéra jak dříve, tak i v dnešní, ryze digitální době, byl jeden z motivů, který chápal jako důležitý úkol svého bohatého profesionálního života.

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Ukázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autoraUkázka prací Václava Kučery | Zdroj: archiv autora

Související

Kauza, které šlo předejít. Vlastivědné muzeum v Olomouci muselo řešit nepříjemný problém s autorským fontem
Grafický design

Kauza, které šlo předejít. Vlastivědné muzeum v Olomouci muselo řešit nepříjemný problém s autorským fontem

Nikol Galé - 23. 10. 2023

Jeho myšlení a pracovní postupy mě zásadně ovlivnily. Alan Záruba vzpomíná na zesnulého Zdeňka Zieglera, výjimečnou osobnost české typografie
Ostatní

Jeho myšlení a pracovní postupy mě zásadně ovlivnily. Alan Záruba vzpomíná na zesnulého Zdeňka Zieglera, výjimečnou osobnost české typografie

Alan Záruba - 27. 4. 2023

Typograf, jehož práce připomíná renesanční mistry. Ladislav Sutnar vždy lpěl na tom, aby byly informace graficky přehledné a srozumitelné
Grafický design

Typograf, jehož práce připomíná renesanční mistry. Ladislav Sutnar vždy lpěl na tom, aby byly informace graficky přehledné a srozumitelné

Jana Mattas Horáčková - 24. 1. 2023

Sagmeister vedle Babáka. Lze číst grafický design jinak? Vychází nová kniha o jeho historii
Grafický design

Sagmeister vedle Babáka. Lze číst grafický design jinak? Vychází nová kniha o jeho historii

Jana Mattas Horáčková - 16. 10. 2019

ujep 2024
zuz banner