Přinášíme výběr architektonických studií. Čtyři studia, čtyři příběhy, čtyři různé přístupy. Každé z nich je jiné, ale ani jedno by nemělo uniknout vaší pozornosti!
GRAU Architects
GRAU, architektonický ateliér působící v Bratislavě, vznikl v roce 2014. V současnosti ho vede Andrej Olah společně s Filipem Marčákem. „Od ukončení studia architektury až po osamostatnění se jsem pracoval i v jiných ateliérech, kde jsem nabral potřebné zkušenosti se zakázkami a projekty různých rozměrů,“ vzpomíná Andrej. V GRAU preferují osobní přístup vůči klientům, kteří se v průběhu či na konci procesu často stávají přáteli. Baví je složitá a nestandardní zadání, zaměřují se na původní kontext, který ve své práci zohledňují: „Pracujeme na veřejných budovách, domech, kancelářích, obytných interiérech, festivalech, veřejných prostranstvích i výstavách. Co je důležité – vždy se snažíme pracovat v kontextu a s kontextem, nepodvádět, nefalšovat, pracovat pouze s poctivými materiály a osvědčenými postupy.“
Libujete si v neotřelých a atypických řešeních? Pak si budete s architekty z GRAU rozumět. Co projekt, to experiment s materiály a detaily – navrhují autorské prvky mobiliáře, od nábytku až po svítidla. Celým projektem vás provedou od začátku do konce díky bohatým zkušenostem se samotnou stavbou i realizací. Specifické jsou pro ně workshopy, na kterých se sami řemeslně podílí. „Máme rádi renovace, při kterých můžeme pracovat se stávající podstatou a přistupovat ke konceptu tak, aby se zbytečně neplýtvalo materiálem. Rádi bouráme, ale jen proto, aby byl prostor či dispozice funkční. Jsme šťastní, když dostaneme volnou ruku, ale za nejdůležitější považujeme otevřenost, důvěru a přímou komunikaci. Jen tak je možné dosáhnout kvalitního řešení,“ vysvětluje Andrej.
Jaký z projektů GRAU si podle autorů zaslouží pozornost? „Projektů, na které jsme hrdí, je celá řada, ale rádi bychom zmínili projekt Výklad. Pro koncept kavárny Výklad v Banské Bystrici byl stanoven minimální rozpočet, ale s volným zadáním a otevřeným přístupem. Cílem bylo revitalizovat přízemí městského domu spolu s pofidérní kavárnou se třemi výlohami podivně napasovanými do poloviny výšky baráku. Postupným odkrýváním vrstev nánosů předchozích překladů jsme odhalili vzdušný a vysoký prostor a tato okna zcela otevřeli. Tím začala kavárna přirozeně dýchat a komunikovat s okolím,“ popisují Andrej s Filipem. Prostor okolo objektu ožívá i díky programu kavárny, který rovněž ve velké míře přispívá k zalidňování ulice. Díky celému konceptu vznikla kolem Výkladu silná a stále se rozšiřující komunita.
Studio SMLXL
Architektonické studio SMLXL založila architektka Klára Valová. Po necelých čtyřech letech praxe v interiérovém studiu cítila, že je čas udělat ve svém profesním životě další krok: „Získala jsem sice skvělou školu a poměrně volnou ruku, nicméně i tak byl stále někdo nade mnou. A tak nastal čas posunout se dál, abych si mohla dělat věci po svém.“ Hlavní specializací studia SMLXL jsou od samého počátku rezidenční interiéry, které navrhují komplexně, od stavebních úprav až do posledního detailu. Za 13 let praxe nasbírali nesčetně zkušeností a řešení dispozičního uspořádání vypilovali k dokonalosti.
Mánesova. Půdní vestavba v developerském projektu. | Foto: Petr Kopal
Truhláři, s kterými SMLXL spolupracuje, označili styl studia za „atyp v atypu“. S čímž Klára souhlasí: „Většina prvků v interiéru je opravdu na míru a s dost komplikovanými návaznostmi. Snažíme se vymýšlet zajímavé detaily, struktury i kombinace materiálů. Často si všeho na první pohled nevšimnete, ale postupně objevujete další a další souvislosti či detaily, které vás baví a překvapí. Zároveň si myslím, že nic z naší tvorby nelze označit za výstřelky poplatné době. Naše interiéry jsou nadčasové a to je pro mě důležité. Ač jsem toho názoru, že si všechny realizace nesou určitý rukopis, vždy se snažíme vymyslet něco nového, jedinečného.“ V SMLXL si užívají práci v prostorech atypických, zajímavých a industriálních. Největší radost však mají, když si s klienty padnou do noty. „Projekty jsou dlouhodobé, tedy v řádu měsíců, respektive spíše let. Abychom vše dokázali navrhnout na míru, je nutné o klientech vědět maximum a často jsou to intimní informace, které sdílí pouze se svou rodinou nebo blízkými lidmi. Je pro nás důležité, abychom si s klientem sedli i lidsky, aby nám důvěřoval, bral nás jako odborníky a v neposlední řadě si nechal poradit. Na nás je, abychom mu dokázali, že si to zasloužíme,“ vysvětluje Klára.
Jeremenkova. Rekonstrukce loftového bytu. | Foto: KIVA
Svěřit se do rukou odborníků z SMLXL se vyplatí. V současné době kromě klasických residenčních projektů pracují také na větších činžovních domech. Jedním z nich je bývalá železniční vodárna, kde mimo jiné navrhli byt přímo do samotných nádrží. Zpestřením mezi záplavou bytů jim momentálně zajišťuje návrh bistra a rýsující se spolupráce s restaurací. A na jaké projekty jsou v SMLXL osobně nejvíce hrdí? „Snažím se projekty navrhovat tak, abych na ně byla hrdá vždy. Myslím, že o tom svědčí i fakt, že je na závěr podepisuji, a tím nemyslím v papírové podobě, ale v reálu po jejich dokončení malou značkou přímo v interiéru. Některé projekty vám však k srdci přirostou více. Třeba proto, že se jedná o zajímavý prostor nebo úžasné klienty, ale někdy jednoduše i proto, že se během realizace pokazí tolik věcí, že je vůbec zázrak, že to dobře dopadne,“ dodává Klára s úsměvem. Myšlenku ještě doplňuje: „Kdybych měla být konkrétní, vypíchla bych například Loft F5.04, byt Jeremenkova anebo apartmán na Vinohradech, s kterým jsme se dostali mezi tři nejlepší residenční interiéry v soutěži Interiér roku 2019.“
Loft F5.04. Byt v developerském projektu. | Foto: BoysPlayNice
Architekt Martin Petřík
Ateliér Martina Petříka je malým autorským architektonickým ateliérem. Své jméno ateliér zdědil po zakladateli Martinu Petříkovi, architektovi a absolventovi FA ČVUT a AVU v Praze. Martinovu lásku k architektuře a to, jak o ní smýšlí, formulovala nejvýznamnější jména české architektury, mezi něž patří například Alena Šrámková, Tomáš Novotný, Miroslav Šik, Emil Přikryl či David Kraus. První zkušenosti sbíral již během studia, kdy spolu s kolegou Matějem Šebkem pracoval na prvních zakázkách a soutěžích. Martinova motivace se od té doby nezměnila: „Obecným cílem mé práce je chytrá a srozumitelná architektura opírající se o české prostředí, které pouze nepodléhá aktuálním trendům. Při práci preferuji přímé jednání a jsem rád, když je cesta k výsledku svižná a efektivní.“ Mimo komerční zakázky se Martin snaží o určitý přesah do společensko-kulturního prostředí – založil neziskovou organizaci, s níž provozoval veřejnou saunu nebo letní kino, založil festival nezávislé literatury a do Prahy přivedl dnes již slavná růžová Rekola.
Martinův ateliér vám navrhne romantickou chaloupku stejně jako ryze komerční interiér či utilitární průmyslový objekt. Nežádá-li si to charakter zakázky, nečekejte složitá a přeestetizovaná řešení. „Obecně lze říci, že děláme od úplných drobností až po velké stavby nebo urbanismus. Rozhodně to není tak, že architekt navrhuje pouze něco extravagantního a speciálního. Řešíme běžná zadání týkající se většiny lidí. Nejvíc si však užíváme zakázky, při kterých s klientem sdílíme společnou chuť stavět a projekty dotahovat ke zdárnému konci,“ popisuje Martin a dodává: „Dokážeme vymyslet řešení vyhovující dané situaci i potřebám klienta. Řešení, které bude mít delší životnost nebo bude efektivněji využívat investované prostředky. Souběžně dbáme také na to, aby měl prostor určitý charakter a uživatelům přinášel emoce. Libujeme si v pestrosti, nebaví nás dělat pouze určitou typologii nebo způsob stavění.“
Ať už si od Martina necháte zpracovat projekt na zahradní kůlnu nebo komerční prostor, můžete si být jisti, že jste ve správných rukou. Očekávejte srozumitelnost, transparentnost, věcnou komunikaci a aktivní přístup: „Pro spoustu lidí znamená cokoli budovat stres a velkou životní událost, proto se snažíme být hlavně průvodci a pomocníky. Klienta provedeme celým procesem přípravy stavby, od získání povolení až po samotnou realizaci. Jsme empatičtí a ke každému přistupujeme s respektem,“ líčí Martin. Na který projekt je Martin nejvíce pyšný? „Všechny projekty bereme v danou chvíli jako zásadní. Nedávno jsme nafotili dokončenou dlouhotrvající rekonstrukci domu v Jindřichově Hradci. S investory jsme si porozuměli, byl to celé dlouhý proces, ale výsledek stojí za to a dům má jedinečné kouzlo. Také mám rád rodinný dům v Tlustovousech navržený pro kamaráda z dětství. Jednoznačně jsme hrdí i na výsledek nedávné realizace interiéru prodejny kosmetiky v Karlíně, kterou jsme navrhovali společně s kolegou Tomášem Kotrčem.“
Studio IHARCH
Architektonické studio IHARCH založila Irena Hrabincová po svém návratu ze studia a praxe v zahraničí. Jejím cílem bylo spojovat v architektuře zdánlivě neslučitelné. Myšlenka propojovat staré s novým, citlivým způsobem obnovovat historickou zástavbu a na ni navazovat trvanlivou a uživatelsky příjemnou soudobou architekturou i designem, se prací ateliéru prolíná dodnes. „Doufáme, že umíme dobře a s úctou vůči historickým prvkům a vrstvám obnovovat domy, a zároveň vytvářet zcela současné projekty s využitím nejnovějších technologií, přičemž nám pojmy jako udržitelnost, přírodní a trvanlivé materiály nejsou cizí. Naším cílem je tyto dvě oblasti propojovat do harmonického a fungujícího celku,“ vysvětluje Irena.
Vlevo: Interiér bytu v Praze / vpravo: Půdní byty v Praze na Smíchově | Zdroj: IHARCH
Mezi projekty, na které jsou ve studiu IHARCH patřičně hrdí, patří dostavba hlavní budovy Regionálního muzea v Kolíně, která i po letech vyvolává pozitivní ohlasy z řad odborníků i veřejnosti. V současné době pracují na přestavbě bývalého rekreačního areálu v Posázaví na domy pro bydlení a rekreaci. Projekt si klade za cíl propojit udržitelnost a nízkoemisní výstavbu s uživatelským komfortem a vytvořit příjemné a dostupné bydlení v přírodě nedaleko Prahy. V ateliéru si tvůrčí proces opravdu užívají: „Baví nás pracovat s klienty, kteří oceňují naši snahu a nápady a spolu s námi procházejí tvořivou cestou k výsledku. Těší nás přetvářet zastaralé, nehezké či zanedbané domy a místa na domy a místa krásná, užitečná a příjemná. Oba tyto aspekty zakázek jsou tím, co nás v architektuře ohromně nabíjí a naplňuje.“
Rekonstrukce a nové křídlo hlavní budovy Regionálního muzea v Kolíně. | Zdroj: IHARCH
Interiér bytu na Praze 6. | Zdroj: IHARCH
Největší radost však Ireně přináší spokojenost těch, kteří jejich stavby obývají. „Dodnes jsme v kontaktu s řadou klientů a rádi se dozvídáme, jak se jim bydlí, co je baví, anebo jim pomáháme s realizací dalších záměrů,“ vyjmenovává Irena s úsměvem. „Oboustranné vědomí toho, že jsme na jedné lodi a společnými silami se ubíráme směrem k společnému cíli, tvoří základ naší spolupráce a završuje celý proces,“ uzavírá Irena. Pokud sháníte architekty, kteří vám budou naslouchat, srozumitelně a upřímně komunikovat dopady všech změn a rozhodnutí na rozpočet či termíny a vaše spolupráce bude fungovat díky společné důvěře, už nehledejte!
Vizualizace chystaného projektu v Posázaví – Sázavský meandr. | Zdroj: Neovisual
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.