Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo: světlomety Škoda Auto, vpravo: lyže Skills navržené Alicí Fialovou pro Egoé | Foto: archiv Žně designu Vlevo: světlomety Škoda Auto, vpravo: lyže Skills navržené Alicí Fialovou pro Egoé | Foto: archiv Žně designu

To, že se něco navrhne a vyrobí, zdaleka nestačí. Značka Egoé založila přehlídku Žně designu, která vysvětluje, proč je průmyslový design důležitý

Představte si, že chodíte s detektorem kovu po poli a snažíte se najít ztracené klíče. Na první pohled se může zdát, že nejde o žádnou vědu. Nenechte se ale zmást. Přešlapovat nohama v hlíně můžete pěkně dlouho a výsledek vaší snahy nemusí být vidět hned. Hledané klíče jsou totiž symbolickou nadsázkou a jejich nalezení má pomoci odemknout dveře veřejnosti k pochopení významu designu, který si říká průmyslový.

Navrženo, vyrobeno, sklizeno

To, že se něco navrhne a vyrobí, zdaleka nestačí. Má-li být sklizeň úrodná, je třeba vynaložit stejně velké úsilí na to, aby se daný produkt dostal do centra pozornosti – ať už té mediální, zákaznické nebo investorské. „Zviditelňujeme neviditelné,“ přibližuje Richard Vodička, šéf Egoé studia a hlavní kurátor stěžejní myšlenky Žní designu. Ty se na sklonku léta uskutečnily v areálu Egoé v Bílovicích nedaleko Uherského Hradiště již podruhé jako součást čtvrtého ročníku kulturního festivalu WiFič VEN!.

Létající tříkolka EGO Trike od společnosti Ultralight Design. Aerodynamický tvar v kombinaci s kluzáky ATOS mají vynikající výkon a lehkou ovladatelnost. | Foto: archiv Žně designuLétající tříkolka EGO Trike od společnosti Ultralight Design. Aerodynamický tvar v kombinaci s kluzáky ATOS mají vynikající výkon a lehkou ovladatelnost. | Foto: archiv Žně designu

Nápad založit platformu, která bude sloužit pro předávání zkušeností mezi samotnými výrobci, vzájemně povede k inspiraci a přitom podnítí širší společenskou diskusi na téma design a průmysl, zrála v hlavách Richarda Vodičky a Radka Hegmona ale víc jak deset let. Už tehdy si uvědomili, kolik talentovaných lidí třeba zlínský region má, jen o sobě paradoxně často nevědí. Byla tu ale i osobní potřeba pokusit se zviditelnit sériový design tak, jak jej kdysi definoval německý Bauhaus a především Ulmská škola designu. Přece jen se mnohým ve spojitosti s ním vybaví spíš sklo, šperky a móda než funkční palivový kotel.

„Myslíme si, že i to, že někde někdo dělá pilové kotouče, plazmové hořáky nebo zdravotnické pomůcky, může být mediálně vděčné. Vezměte si studio Ivana Dlabače Divan Design. To jsou lidé, kteří navrhují lůžka pro společnost Linet, jejichž vývoj může trvat v řádech desítek měsíců. A když jsou zprávy jako teď v době pandemie, tak v každé nemocnici, a je jedno jestli v Česku nebo Americe, uvidíte linetovská lůžka. A nám připadá, že to jsou v uvozovkách ti hrdinové, ti neviditelní,“ přibližuje Richard směr, který se Žně na poli designu snaží ukázat.

Stačí jen naskočit a projet se. Ručně vyráběné koloběžky Kostka pocházejí z Hanušovic. | Foto: archiv Žně designuStačí jen naskočit a projet se. Ručně vyráběné koloběžky Kostka pocházejí z Hanušovic. | Foto: archiv Žně designu

„V podstatě suplujeme neexistující platformu, kterou bychom spíše očekávali na státní úrovni. Když se mluví o podpoře kreativních průmyslů, tak jde často o koupi vybavení nebo podporu startupů. Půjčit ale finance na vývoj, to už je oříšek. Může mi někdo oponovat, že existují nejrůznější výzvy a dotační tituly, ale domnívám se, že investovat do nehmotného či duševního vlastnictví se pojí s určitými obavami. Od dob zrušení jediné státní instituce Design Centra České republiky v roce 2008 tu prakticky neexistuje systematická podpora designu,“ shrnuje důvody svého počínání Vodička.

Úspěšné startupy a emoce navrch

Pod jednou střechou mezi balíky slámy tak na sebe možná trochu paradoxně natrefí ikoničtí hráči jako Škoda Auto nebo Zetor, zvyklí na nablýskané a možná až trochu sterilní prostředí světových veletrhů, a malé startupové firmy, které mají k úspěchu velmi dobře nakročeno. Příkladem může být slavičínská mikrofirma Nallu Petry Filákové a Dana Cabáka, která se zaměřuje na ruční výrobu minimalistické obuvi, brněnská značka Skinners, která před šesti lety odstartovala kampaň na Kickstarteru a dnes expanduje do všech světadílů, nebo Dot Glasses pomáhající lidem s poruchou zraku v nejchudších oblastech světa.

Každý krok posouvá vpřed. Minimalistické sandály od Nallu | Foto: archiv Žně designuKaždý krok posouvá vpřed. Minimalistické sandály od Nallu | Foto: archiv Žně designu

Největší přínos takového setkání je podle Vodičky v tom, že podobných talentů si profesně někdo všimne a také v jisté sounáležitosti, ke které tu mezi vystavovateli i účastníky přirozeně dochází. Koneckonců spíš než na veletrhu si tu budete připadat jako ve venkovní galerii. Průmyslová hala plná na první pohled velikostí i charakterem zcela rozdílných typů objektů může z počátku působit diskutabilně. Jistá nesourodost ale v sobě ukrývá spektakulární hravost, která při podrobnějším prozkoumání přivede návštěvníky k zamyšlení nad využitím jednotlivých exponátů. Organizátoři proto ke spolupráci přizvali výtvarnici a scénografku Evu Jiřikovskou, která prostoru dodala scénografickou formu i patřičný emocionální náboj.

Design pro masy

„Vystavené sériově vyráběné produkty jsou vyrobeny z takových materiálů a takovým způsobem, aby vydržely dlouho, v tom spočívá udržitelnost. A když dojde k recyklování, tak mají být navrženy tak, aby šly snadno rozložit, a tím splňovaly parametry cirkulární ekonomiky,“ myslí si Vodička.

Tatra, Škoda a Zetor – to jsou ostřílení hráči na trhu. I jim patří přehlídka Žně designu. | Foto: archiv Žně designuTatra, Škoda a Zetor – to jsou ostřílení hráči na trhu. I jim patří přehlídka Žně designu. | Foto: archiv Žně designu

Při výběru firem organizátoři sází na intuici i zvučná jména. Některé z produktů mají sami vyzkoušené, jiné přímo používají. To je případ kancelářských židlí Rim. Vodička a jeho tým jsou také přesvědčeni, že prostor pro práci designéra lze najít i v menších a často neviditelných realizacích.

„Jde o zviditelňování práce vývojových týmů. Bez konstruktéra, technika, materiálového inženýra by věci nikdy nevznikly v takové kvalitě a užitné hodnotě, jakou mají. Vezměte si firmu Jelínek, která dělá ortopedické matrace třicet let. Někdo by mohl namítat, proč to nálepkujeme slovem design. Design je ale od slova navrhnout, přemýšlet o něčem, vyřešit problém. Kdybych tu matraci ukázal v obchodě, nebude to příliš atraktivní. V celkovém kontextu výstavy ale vyznívá, že sem do expozice rozhodně patří,“ dodává.

Země s potenciálem


I když jsou organizátoři stále na začátku, odhodlání, proč přehlídku rozvíjet dál, jim nechybí. Vidět na jednom místě takové množství konkurenceschopných produktů představuje světu jasně vyslaný signál, že naše země je schopna stát se výběrovým pracovištěm a ne jen montovnou pro realizaci nápadů jiných. Pocit národní hrdosti z kvalitních produktů s vysokou přidanou hodnotou je tak víc než zasloužený.

Podívejte se na to, jak to na letošních Žních vypadalo, ve videu.

Další články