To, co dobře funguje, je lepší než to, co jen dobře vypadá. Manželé Eamesovi dokázali před 70 lety nastavit zářnou budoucnost značky Vitra

Manželé Charles a Ray Eamesovi vytvořili pro značku Vitra mnoho designů, které se prodávají dodnes, včetně ikonické La Chaise. | Foto: archiv Vitra Manželé Charles a Ray Eamesovi vytvořili pro značku Vitra mnoho designů, které se prodávají dodnes, včetně ikonické La Chaise. | Foto: archiv Vitra

V roce 1957 se setkaly dva manželské páry, jeden ze Švýcarska, druhý z Ameriky. A vzniklo unikátní spojení. Charles a Ray Eamesovi vytvořili pro švýcarskou značku Vitra manželů Fehlbaumových produkty, které se ve světě designu staly legendami. Ikonické kusy, jako v průběhu dekád tolikrát napodobované Eames Side Chair či Eames Lounge Chair, se díky výjimečné, již po tři generace trvající spolupráci dvou rodin ve Švýcarsku navrhují a v Německu vyrábějí dodnes. Jak celý příběh začal a jak se principy designu a filosofie Eamesových promítají do dnešní podoby nábytku Vitra?

Příběh Vitry odstartovaly už ve 30. letech police pro vystavování produktů do výloh obchodů. V malé basilejské firmě Gräter, která se výrobě polic věnovala, totiž začal v roce 1934 pracovat Willi Fehlbaum. Firmu po třech letech převzal, postupně sbíral zkušenosti, jak podnik vést, až se svojí manželkou Erikou v roce 1950 založili vlastní firmu Vitra. Byznysu se dařilo, a tak v německém Weil am Rhein poblíž švýcarské Basileje vznikla továrna, kde Vitra dodnes vyrábí. Postupně v místě vyrostl Vitra Campus, který je dnes lákadlem pro milovníky nejen designu, ale i architektury. Návštěvníci v něm mohou prozkoumat unikátní VitraHaus studia Herzog & de Meuron, hasičskou zbrojnici Zahy Hadid, Vitra Design Museum Franka Gehryho, které pořádá celou řadu výstav, nebo budovu Schaudepot, v níž se nachází rozsáhlý archiv značky. 

Aby Willi nasbíral inspiraci, odjel do USA. A i zde sehrály roli výlohy obchodů, při procházce New Yorkem ho totiž zaujal obchod s nábytkem, jaký do té doby nikde neviděl. Šlo o nábytek navržený Charlesem a Ray Eamesovými. Willimu se podařilo od amerického výrobce Hermann Miller koupit práva na výrobu designů manželů Eamesových pro evropský trh. Willi a Erika Fehlbaumovi navštívili Eamesovy v Kalifornii v jejich Eames House, který byl ukázkovým dílem jejich společného progresivního přístupu k designu a architektuře, a tak se začal psát příběh unikátní spolupráce, která trvá dodnes. A to i přesto, že si páry na začátku ani nemohly navzájem povídat, protože nerozuměly jazyku těch druhých. Naštěstí jim pomohl Rolf, syn Williho a Eriky, a dvojice se staly nejen obchodními partnery, ale i přáteli. Sdílely totiž stejné hodnoty – nadčasovou kvalitu, důraz na detail, systém a samotný proces designu a výroby, což produkty Vitra charakterizuje dodnes. 

„Nikdy jsem nepřestala malovat, jen jsem změnila svou paletu,“ říkala Ray Eamesová, která milovala výtvarné umění a měla dokonalý cit pro barvy. | Foto: archiv Vitra„Nikdy jsem nepřestala malovat, jen jsem změnila svou paletu,“ říkala Ray Eamesová, která milovala výtvarné umění a měla dokonalý cit pro barvy. | Foto: archiv Vitra

„Charles a Ray Eamesovi jsou považováni za jedny z nejvýznamnějších designérů 20. století. V nápadech byli neuvěřitelně všestranní, ovlivnili design hraček i výstavních prostor, architekturu, umění, film a tohle vše je naprosto relevantní i v dnešní době. Oni už odešli, ale jejich tvorba a nápady jsou tu stále,“ říká o svých prarodičích Eames Demetrios, který se prostřednictvím vedení Eames Office stará o jejich umělecký odkaz. Charles a Ray se potkali na Cranbrook Academy of Art v Michiganu. Charles pocházel ze St. Louis z Missouri a studoval architekturu, zatímco Ray se narodila v Sacramentu v Kalifornii a vždy se zajímala hlavně o výtvarné umění, sama neustále malovala a kreslila. Poznali se, když Ray byla součástí skupiny studentů, kteří Charlesovi a Eeru Saarinenovi pomáhali na jejich projektu pro MoMA v New Yorku.

Překližková revoluce

Přestěhovali se společně do Kalifornie, kde Charles získal práci u filmové společnosti Metro-Goldwyn-Mayer, ale zároveň začali rozvíjet své vlastní revoluční nápady. „Vytvořili stroj pojmenovaný Kazam! Machine určený k výrobě nábytku z ohýbané překližky, stroj dokázal materiál stlačit a zahřívat lepidlo, byl tedy prvním krokem Eamesových k masové produkci nábytku,“ vypráví Eames Demetrios. 

Charles a Ray Eamesovi vymysleli nejen to, jak pro výrobu židlí či křesel inovativně využít překližku, ale navrhovali také židle ze sklolaminátu. | Foto: archiv VitraCharles a Ray Eamesovi vymysleli nejen to, jak pro výrobu židlí či křesel inovativně využít překližku, ale navrhovali také židle ze sklolaminátu. | Foto: archiv Vitra

„Když Amerika vstoupila do druhé světové války, Charles a Ray vyrobili z překližky dlahu. Velkým milníkem byly ale jejich překližkové instalace, které se objevily na obálce časopisu Arts & Architecture. Bylo to vůbec poprvé, kdy někdo použil překližku různé tloušťky a dokázal ji zohýbat do různých komplexních tvarů. To odstartovalo charakteristický Eames design,” vysvětluje. „Ekonomicky se jim do začátku 50. let zas až tak nedařilo, ale pak přišla plastová židle. Ta vše změnila nejen v tvorbě Eamesových, ale i v produkci Vitry,“ zdůrazňuje Eames. Plastové či sklolaminátové židle Vitra vyrábí dodnes a model Side Chair je jedním z nejikoničtějších. I u něj, podobně jako u siluet židlí HAL či Tip Ton, Vitra chystá v letošním roce nahrazení nového plastu plastem recyklovaným.

Funkční a nadčasový design

„Charles a Ray dokázali řešit problémy. Samozřejmě, že měli cit pro estetiku, ale oni nebyli formalisté, nebylo pro ně až tak důležité nacházet nové formy, ty se zkrátka přihodily. Neustále se snažili nacházet řešení, hodně pracovali, představit si je na dovolené je pro mě až nemožné,“ vzpomíná na Eamesovy dnes 82letý emeritní ředitel Vitry Rolf Fehlbaum, syn zakladatelů Williho a Eriky. 

Charles Eames rád říkal, že hračky nejsou tak nevinné, jak se zdají. Hračky a hry totiž jsou podle něj předchůdci serióznějších nápadů. S Ray tedy vytvářeli z překližky i hračky a interiérové doplňky, ikonickým se stal Eames Plywood Elephant. | Foto: archiv VitraCharles Eames rád říkal, že hračky nejsou tak nevinné, jak se zdají. Hračky a hry totiž jsou podle něj předchůdci serióznějších nápadů. S Ray tedy vytvářeli z překližky i hračky a interiérové doplňky, ikonickým se stal Eames Plywood Elephant. | Foto: archiv Vitra

„Mnoho produktů navržených Eamesovými se stalo ikonickými proto, že se jim podařilo vystihnout podstatu doby, ne jen krátkého okamžiku. Jejich produkty jsou vyjádřením modernismu – všechno je viditelné, každý detail, každá funkce. Určitě k tomu nemůžete přistupovat tak, že si řeknete: ‚Tak a teď vyrobím klasiku.‘ Klasický kus není na začátku klasický, je to spíš rebelie proti věcem, které byly vyrobené před ním. Takový kus se nejdřív setká s velkou dávkou skepse, pak začne v očích lidí stoupat a pak přijdou ti, kteří chtějí vytvořit něco podobného. Křeslo Lounge Chair mělo stovky konkurentů s více či méně podobným záměrem, ale ti pak postupem času zmizí a ta skutečná klasika tu zůstane,“ otevírá Rolf téma četných kopií, se kterými se Vitra ve světě nábytkářského designu neustále setkává. Právě židle a křesla pocházející z designu Eamesových jsou nejkopírovanějšími produkty. Lidé je znají a často netuší, že originály jsou pouze od Vitry. Padělky bývají nekvalitní, ale paradoxně často i velmi nákladné.

Křeslo Eames Lounge Chair navržené Charlesem a Ray Eamesovými v roce 1956 přineslo nový standard: bylo lehčí, elegantnější a modernější než klasické těžkopádné klubové křeslo – a také pohodlnější. Díky těmto kvalitám se stalo jedním z nejslavnějších návrhů designérské dvojice a představuje ikonu v dějinách moderního nábytku. | Foto: archiv VitraKřeslo Eames Lounge Chair navržené Charlesem a Ray Eamesovými v roce 1956 přineslo nový standard: bylo lehčí, elegantnější a modernější než klasické těžkopádné klubové křeslo – a také pohodlnější. Díky těmto kvalitám se stalo jedním z nejslavnějších návrhů designérské dvojice a představuje ikonu v dějinách moderního nábytku. | Foto: archiv Vitra

„Novináři nebo interiéroví designéři pochopitelně neustále hledají něco nového. Něco, co by mohli objevit, a proto se jim věci, které zub času ustojí, jako například zmíněné Lounge Chair, mohou zdát po nějaké době nezajímavé. Já se na ty věci dívám už víc než šedesát let. A stejně si občas řeknu: ‚Wow. Vždyť je to úžasné!‘“ neskrývá Rolf Felhbaum své nadšení pro design, který Eamesovi vytvořili. Zároveň však zmiňuje, že k inovacím, co se týče například materiálů nebo jemných detailů, je důležité přistupovat s velkým respektem. Právě v tom spočívá výhoda neustálého propojení Vitry s Eamesem Demetriosem a jeho sourozenci. Jejich prarodiče ale své designy na rychle se měnící moderní svět dobře připravili. „Ray vždycky říkala, že to, co dobře funguje, je lepší než to, co jen dobře vypadá. Protože to, zda to dobře vypadá, se po čase změní. Ale to, co dobře funguje, bude fungovat stále,“ vzpomíná Eames Demetrios na slova své babičky, která zemřela 21. srpna 1988, na den přesně deset let poté, co odešel její manžel Charles.

Eklektické stolování

Ačkoliv Rolf Fehlbaum zmínil, že si neumí představit Eamesovy na dovolené, v určitém smyslu požitkáři rozhodně byli, a to co se týče způsobu stolování. Charles a Ray si velmi zakládali na tom, aby byli dobrými hostiteli. A nezáleželo, jestli zrovna pracují na designu židlí, plánují výstavu, mají obchodní schůzku v Eames Office nebo návštěvu u sebe doma. „V Eames Office se minimálně dvakrát týdně podával oběd venku na malém trávníku,“ vzpomíná vnučka Eamesových Lucia Dewey Atwood. „Máslo bylo ozdobené malými kvítky, nechyběl čerstvý chléb, polévka, ryby nebo kuřecí prsa, čerstvý zelený salát, čerstvé ovoce, káva a jablečný džus. K jídlu se u Eamesových přistupovalo velmi vážně a na dodavatelích kvalitních surovin jim obzvlášť záleželo. O prostírání a dekorování stolu se starala Ray a pokaždé to působilo jako čerstvě namalovaný obraz,“ vyjmenovává Lucia. 

Charles a Ray Eamesovi si zakládali na estetice svých designů, domu, kanceláře, ale třeba i stolování. | Foto: archiv VitraCharles a Ray Eamesovi si zakládali na estetice svých designů, domu, kanceláře, ale třeba i stolování. | Foto: archiv Vitra

V domě Eamesových, který je v Los Angeles dodnes zachován v původním stavu, nechybí kuchařka Viennese Cooking, ze které Charles a Ray při vaření často čerpali recepty. U jejich oblíbeného čokoládového dortu je i Rayina ručně psaná poznámka. Jejich oblíbený citát „berte svá potěšení vážně“ perfektně shrnuje jejich životní styl. U Eamesových doma zkrátka bylo pokaždé co jíst a každý si vybral. Nic z toho však ani na moment neprozradilo tu náročnou práci, která za všemi přípravami stála.

Inovace s respektem

Vitra ve spolupráci s dědici manželů Eamesových kontinuálně rozvíjí jejich návrhy. V minulém roce na podzim například představila kolekci Eames Special, která akcentuje vynalézavé využití barev, a především inovativní využití překližky, skelných vláken a hliníku, tedy atributy stěžejní pro tvorbu Charlese a Ray. Do kolekce Vitra zařadila ikonické kusy nábytku i interiérových doplňků: La Chaise, Eames Elephant, Eames Wool Blanket, Plywood Mobiles a Eames House Bird, ale také Organic Conference chair, kterou Charles Eames navrhl společně s Eero Saarinenem. Pečlivě vybrané nové povrchové úpravy, látky a barvy jsou inspirované původní paletou designérské dvojice a dřevěné prvky jsou mořeny stejnou technikou, kterou Charles a Ray zavedli a zdokonalili v průběhu své kariéry.

Vitra v roce 2023 uvedla ve spolupráci s Eames Office kolekci Eames Special Collection – nové verze vybraných ikonických kusů navržených Charlesem a Ray Eamesovými. | Foto: archiv VitraVitra v roce 2023 uvedla ve spolupráci s Eames Office kolekci Eames Special Collection – nové verze vybraných ikonických kusů navržených Charlesem a Ray Eamesovými. | Foto: archiv Vitra

Pro letošní zimu si Vitra připravila novinku v podobě ikonického křesla Eames Lounge Chair v temně zelené měkké velurové textilii Phlox s manšestrovým žebrováním, kterou navrhl designér Raf Simons pro dánského výrobce látek Kvadrat. Kromě této novinky dostupné pouze po omezenou dobu je také možné pořídit si tento kus v látkovém provedení Nubia představeném na podzim. Produkty značky Vitra zakoupíte u dealerů Konsepti, Designpropaganda, Lino, Designville a dalších a v karlínské pobočce Vitra Koncept.

 

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Má už skoro 70 let, přesto na kvalitě nic neztrácí. Vitra představuje legendární křeslo Eames Lounge Chair v novém hávu
Hot news

Má už skoro 70 let, přesto na kvalitě nic neztrácí. Vitra představuje legendární křeslo Eames Lounge Chair v novém hávu

Redakce Czechdesign - 13. 12. 2023

Poprvé ji navrhli již před více než 60 lety. Konzolové židle značky Vitra slaví úspěchy i dnes, jsou pohodlné a nadčasové
Interiér a architektura

Poprvé ji navrhli již před více než 60 lety. Konzolové židle značky Vitra slaví úspěchy i dnes, jsou pohodlné a nadčasové

Sabina Ježková - 21. 1. 2022

Soumrak klasických kanceláří. Způsob práce, na který jsme byli zvyklí, se mění, jak na to reaguje Vitra?
Interiér a architektura

Soumrak klasických kanceláří. Způsob práce, na který jsme byli zvyklí, se mění, jak na to reaguje Vitra?

Tereza Urban - 17. 11. 2020

Masový experiment s prací na dálku. Vitra pořádá digitální summit, kde chce řešit aktuální problémy spojené s měnícím se pracovním prostředí
Interiér a architektura

Masový experiment s prací na dálku. Vitra pořádá digitální summit, kde chce řešit aktuální problémy spojené s měnícím se pracovním prostředí

Redakce Czechdesign - 20. 10. 2020

Odklon od elit. Vitra začala spolupracovat s nekonvenčním designérem Virgilem Ablohem
Produktový design

Odklon od elit. Vitra začala spolupracovat s nekonvenčním designérem Virgilem Ablohem

Petra Boháčová - 25. 6. 2019

Jak se vyrábí nejslavnější židle 20. století? Vitra se otevírá veřejnosti a zve do svého zákulisí
Produktový design

Jak se vyrábí nejslavnější židle 20. století? Vitra se otevírá veřejnosti a zve do svého zákulisí

Barbora Langmajerová - 27. 11. 2017

ujep 2024
zuz banner