Nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek v Praze propojí Podbabu se ZOO a Bohnicemi. Cesta z Dejvic do Bohnic se tak zkrátí o půl hodiny. Její stavba potrvá pouhý rok a první cestující by mohla svést do roku 2025. Pro využití lanovky vám navíc postačí lítačka, její doprava bude v rámci systému Pražské integrované dopravy. Pražané si ji však užijí po dobu zhruba třiceti let.
Krátkodobé řešení?
Lanovka vznikne jako dočasné řešení s životností asi 30 let s obdobnou trasou, která zastoupí plánovanou tramvajovou trať přes nový most v Troji propojující Podbabu a Bohnice. Výhodou lanového spoje je množství nutné energie, které je jedno z nejnižších ze všech druhů MHD. Před dokončením tramvaje zajistí lanovka přímé spojení mezi Prahou 6 a Prahou 8. Tyto dvě městské části nejsou vzdušnou čarou od sebe nikterak dalekou, přesto mezi nimi dodnes neexistuje přímé spojení veřejnou dopravou.
Pražský magistrát během létá vypíše tendr na projektanta lanové dráhy. | Zdroj: DOUSEK-ZABORSKY
Co bude poté s lanovkou a nástupními stanicemi, kterých jsou na trase celkem tři – v Podbabě, v Bohnicích a v Troji, kde vznikne nový vstup do zoologické zahrady? „Ač se doba 30 let životnosti může zdát jako krátká, rozhodně nejde o životnost konečnou. Po výměně opotřebovaných součástí (nosné a tažné lano, modernizace kabin, modernizace pohonů) může lanovka sloužit další desetiletí. Jistě proto nepůjde o zmařenou investici ani ve chvíli, kdy ve stejné relaci začne jezdit tramvaj, což je plán, který i při optimistických odhadech nebude realizován dříve než za 15 let,‘‘ uvedl Václav Brejška, který je za projekt zodpovědný jako asistent náměstka primátora hlavního města.
Architektonické řešení lanovky
Dosavadní vizualizace jsou pouze ilustrační. Jejich spoluautorem je architekt Václav Brejška a architektonické studio DOUSEK-ZABORSKY. „Architektura stanic a design kabin bude předmětem soutěže, kterou jako hlavní město během procesu přípravy stavby vypíšeme. Vizualizace v médiích odkazují na existující lanové dráhy, které jezdí v některých evropských městech (Koblenz, Porto). Lze očekávat, že pražská lanovka bude vypadat obdobně,“ dodal architekt Václav Brejška.
Stavba prochází mimořádně citlivým územím, proto bude nutné dávat velký důraz na její začlenění do urbanistického a krajinného kontextu, nebo na použití vhodných materiálů. Tyto aspekty bude město zohledňovat při přípravě podmínek soutěže, kterou plánuje vypsat během léta.
V místě nástupní stanice v Troji vznikne nový vstup do zoologické zahrady. | Zdroj: Václav Brejška
Technologie tří lan
Kabiny budou bezbariérové a klimatizované s kapacitou 35 cestujících. Jízda v nich má trvat sedm minut a v méně než minutových intervalech budou schopny přepravit 2 000 cestujících za hodinu. Počet kabin bude možné pružně měnit podle poptávky ze strany cestujících.
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i velmi silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit, a pak se k nim opět připojí, aby mohla plnou rychlostí pokračovat dále.