Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Tílko proti bolestivé menstruaci vyvinula  studentka Ústavu designu Fakulty architektury ČVUT Kateřina Rydlová. | Foto: Zuzana Veselá Tílko proti bolestivé menstruaci vyvinula studentka Ústavu designu Fakulty architektury ČVUT Kateřina Rydlová. | Foto: Zuzana Veselá

Textil místo ibalginu. Kateřina Rydlová vymyslela funkční body proti menstruačním bolestem

Bolesti v podbřišku i kříži, úporné křeče a plato ibalginu v kabelce jako klasické řešení, jak přežít pracovní den. Na téma bolestivé menstruace, která trápí podle průzkumů až polovinu žen v reprodukčním věku, se rozhodla zaměřit studentka Ústavu designu Fakulty architektury ČVUT Kateřina Rydlová v rámci své diplomové práce. Pod rukama jí během posledního ročníku vzniklo dámské body Moody, které může pomáhat při menstruaci, bolestivé ovulaci nebo při zánětu močového měchýře.

V jaké fázi jsi teď s vývojem tílka Moody?

KATEŘINA: Musím říct, že mám radost, když vidím, kolik jsme udělali práce za těch pár měsíců, třeba ve vývoji materiálu nebo zkoumání možností rozvoje chytré textilie. Teď chceme pečlivě provést testování. Právě dostáváme první zpětné vazby od žen, které zkoušely naše funkční vzorky. Doposud se testovalo jen na mně. S týmem jsme získali grant na další vývoj, který nám teď končí, a budeme hledat další možnosti financování. Rádi bychom experimentovali s dalšími materiály.

Kateřina Rydlová, autorka tílka Moody | Foto: Zuzana VeseláKateřina Rydlová, autorka tílka Moody | Foto: Zuzana Veselá

Jak konkrétně tílko funguje, když si ho žena při menstruaci vezme na sebe?

KATEŘINA: Teplo pomáhá tím, že uvolňuje svaly pánevního dna. V oblasti podbřišku je triko prošité stříbrnými nitěmi, které vedou teplo. Ženě, která má bolesti nebo křeče v podbřišku, které vznikají stažením konkrétního svalu, naše tričko během chvilky prohřeje svaly a tím zmírní bolest. Body by si žena měla vzít ideálně už den před menstruací, aby se svaly předem nestáhly. 

S kým jsi na vývoji trika spolupracovala a jaká byla tvoje role v celém procesu?

KATEŘINA: V průběhu projektu jsem se spojila s učiteli z Fakulty elektrotechnické, kteří s vodivými textiliemi již experimentovali. S nimi jsem konzultovala možnosti chytré textilie, jezdili jsme do českých firem, kde nám pomáhali nastavit míru stříbra v textilii. Řešili jsme, jak se textilie bude chovat v kontaktu s potem. Zdravotní hlediska jsem konzultovala s gynekologem, ale i alternativní léčitelkou, která se věnuje léčbě pánevního dna. Kromě toho, že jsem autorka konceptu a designérka, jsem také občas pájela kontakty, šila vzorky, modelovala baterku, dělala grafiku a psala texty, koordinovala výrobu vzorků, prostě co bylo třeba. 

Body Moody místo ibalginu. | Foto: Zuzana VeseláBody Moody místo ibalginu. | Foto: Zuzana Veselá

Jak konkrétně vypadá práce s chytrou textilií?

KATEŘINA: Chytrá textilie je schopna vysílat nebo přijímat signál o těle nebo prostředí. Vnímám ji jako perfektní materiál s velkým potenciálem pro design help. My pracujeme konkrétně s nití ze stříbra a polyesteru. Při testování se ukázalo, že má nejlepší vlastnosti v kontaktu s pokožkou a je relativně levná. Touto speciální nití pak vyšíváme vzory – spíš se jedná o určité dráhy s přesnou vzdáleností od sebe. Další materiál, se kterým pracujeme, je hotový úplet, ve kterém je nit už obsažená ve struktuře textilie. Oba tyto koncepty bude možné sériově vyrábět. A třetí možností je ruční výroba krajky ze stříbra, která bude k dispozici pouze v rámci limitované kolekce.

V oblasti podbřišku je body prošité stříbrnými nitěmi. | Foto: Zuzana VeseláV oblasti podbřišku je body prošité stříbrnými nitěmi. | Foto: Zuzana Veselá

Musela jsi dělat kompromisy při řešení designu trika při všech těch technických specifikách materiálu?

KATEŘINA: Občas jsem se cítila jak elektrikář. Řešení designu se vždycky muselo přizpůsobit chování textilie. Pořád to bylo o testování. Bylo třeba vycházet z toho, že vzor na triku musí být umístěný podle prahů vzdálených od sebe přesně 1,5 centimetru. Pokud by byly dál, žena by pocítila, že teplo není rovnoměrně rozložené. Musela jsem dělat ústupky, co se týče estetiky produktu, ale takhle to dává mnohem větší smysl. Funkce je v tomhle případě to nejdůležitější. Zároveň jsem si musela uvědomit, že návrhy a prototypy vznikají na půdě univerzity, nikoliv vývojářské firmy, a škola má samozřejmě určité limity ve tvorbě prototypů. Museli jsme hledat kompromisy, jinak bychom se nikam nedostali.

Body na sobě mají tradiční paličkovaný motiv. Snažila ses tím vytvořit určitý kontrast k té moderní technologii?

KATEŘINA: Motiv krajky mě napadl ve chvíli, kdy jsem řešila pořád jenom nějaké technické problémy a matematické výpočty drah. Začala mi chybět umělecká práce. Chtěla jsem vytvořit jak strojovou, tak ruční výšivku, a pokusit se je propojit se všemi těmi komplikovanými parametry chytré textilie. V tu dobu jsem se spojila s paní Šárkou Ležákovou z Muzea krajky ve Vamberku, se kterou jsem návrh krajky konzultovala a ona ji poté podle kreseb ručně paličkovala. I pro ni bylo netradiční pracovat s vodivou stříbrnou nití. Jedna krajka se paličkovala i šestnáct hodin. A upřímně nemůžu teď říct, jestli na finálním produktu opravdu krajka bude – spíš to vypadá na limitovanou edici šitou na míru. Toho konceptu propojení tradiční krajky s moderní technologií se nechci vzdát, ale je to velmi náročné.

Body na sobě mají paličkovaný motiv. | Foto: Zuzana VeseláBody na sobě mají paličkovaný motiv. | Foto: Zuzana Veselá

Kdy by tričko Moody mohlo přijít na trh a jaká bude jeho cena?

KATEŘINA: Vše teď závisí na tom, jestli budeme mít další finance na vývoj. Přála bych si, aby byly první prodejní prototypy do roka. U ceny záleží, jakou technologii budeme používat pro sériovou výrobu. Cílem je mít základní model s co nejnižší cenou, a pak rozšiřovat kolekci o různé druhy materiálů a vzorů, jejichž cena bude vyšší.

Cílem je mít základní model s co nejnižší cenou. | Foto: Zuzana VeseláCílem je mít základní model s co nejnižší cenou. | Foto: Zuzana Veselá

Kromě „menstruačního body“ jsi navrhovala těhotenské testy nebo také těhotenské vajíčko. Dalo by se říct, že tě zajímá design, který řeší témata spojená s ženskou intimitou?

KATEŘINA: Dalo by se říct, že mě baví produkty, které se věnují oblasti design help, a často se věnuju tématům, které jsou pro mě v danou dobu aktuální nebo se mě nějak osobně dotýkají – ať už menstruační bolesti nebo těhotenské testy. 

Těhotenské vajíčko | Zdroj: Kateřina RydlováTěhotenské vajíčko | Zdroj: Kateřina Rydlová

Třeba na počátku tvorby těhotenského vajíčka byla úvaha, že když žena partnerovi oznamuje, že je těhotná, často mu ukazuje ten ošklivý plastový těhotenský test. Ta chvíle si podle mě žádá něco krásnějšího, kvalitnějšího. Vytvořila jsem koncept ručně broušeného skleněného vejce, do kterého se vloží pozitivní těhotenský test a ono se rozsvítí. Dalších devět měsíců svítí jako symbol rostoucího života.

Koncept těhotenského vejce chce Kateřina dál rozvíjet. | Zdroj: Kateřina RydlováKoncept těhotenského vejce chce Kateřina dál rozvíjet. | Zdroj: Kateřina Rydlová

Kateřina Rydlová se věnuje průmyslovému a produktovému designu se zaměřením na design help a design medical. Ve svém oboru propojuje zájem o nové technologie a materiály, které uplatňuje ve svých návrzích s přesahem do volného umění. Zaměřuje se na design zdravotnických pomůcek a přístrojů. Momentálně pracuje pro Tesla Medical na designu přístroje, který se věnuje tématu inkontinence. Vystudovala FA ČVUT

Designérka Kateřina Rydlová | Foto: Zuzana VeseláDesignérka Kateřina Rydlová | Foto: Zuzana Veselá

Další články