Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Produktová řada prefabrikovaných modulů Fashion Line Relax, interiér varianty Triple | Zdroj: archiv KOMA MODULAR Produktová řada prefabrikovaných modulů Fashion Line Relax, interiér varianty Triple | Zdroj: archiv KOMA MODULAR

Tento rok bude ještě horší. Jak proplouvají české firmy covidovým rokem?

S epidemií koronaviru máme odžitý první společný rok a její dopady pociťuje snad každý z nás. Co tento rok ale znamenal pro český design a jejich výrobce? Projevil se propadem prodejů? A jaké konkrétní kroky české firmy a designéři podnikli, aby se se současnou situací co nejlépe vypořádali? O své zkušenosti se podělili výrobci venkovního mobiliáře mmcité, kancelářského sedacího nábytku LD Seating, stavební firma KOMA Modular, výrobce ohýbaného nábytku TON, sklářská a designérská firma Lasvit nebo přední výrobce koupelnového vybavení RAVAK. Oproti těmto zvučným jménům a velkým hráčům na globálním trhu jsme se ptali i Heleny Heinz, zakladatelky malé lokální značky mýdel SOAP a studia Vrtiška & Žák.

Překvapivý paradox

V koronakrizi vyhrává ten, kdo vyváží do celého světa, a české firmy jsou toho důkazem. Stejné pravidlo platí i pro výrobce designu, na jejichž obratu má nemalý podíl právě zahraniční trh, výjimkou ale nejsou ani malí výrobci. Čísla v tuto chvíli překvapivě nevykazují výrazný pokles tržeb, naopak vzrostl například prodej luxusního zboží. V této návaznosti hovořila šéfredaktorka CZECHDESIGN magazínu Veronika Pařízková pro Seznam Zprávy, kde říká, že jednou z příčin investic je narůstající home office. „Lidé tráví stále spoustu času doma. Chtějí se víc obklopovat pěknými věcmi a začali vzhledem k okolnostem uvažovat nad tím, že je dobré investovat do nadčasových ikonických kusů, které nepodléhají módě.“ A tento trend se odrazil do tržeb hned několika dotazovaných firem. 

 Piknikový set Rautster vyrobený z ohýbaných ocelových plechů od designérů Herrmann&Coufal pro značku mmcité | Zdroj: mmcite.com Piknikový set Rautster vyrobený z ohýbaných ocelových plechů od designérů Herrmann&Coufal pro značku mmcité | Zdroj: mmcite.com

Kolekce nábytku Manta pro mmcité1 od Lucie Koldové | Zdroj: mmcite.comKolekce nábytku Manta pro mmcité1 od Lucie Koldové | Zdroj: mmcite.com

Firmy LD Seating, mmcitéLasvit, TON, RAVAK nebo studio Vrtiška & Žák se shodují, že pandemie jako taková dala podnět k různým pozitivním procesům směrem k růstu firmy od různých investic přes zaměření se na rezidenční projekty po digitalizaci, která v řadě případů přinesla efektivnější způsob práce. Například komunikace nejen vnitrofiremně, ale také se zákazníky probíhala on-line a mnohdy se tím ušetřilo i na nákladech (například absencí na různých veletrzích, do kterých firmy zpravidla investovaly nemalé finanční prostředky). Digitalizace se promítla dále do nutností prodeje on-line, a e-shop je tak pro mnoho firem absolutní nutností. Příkladem je Lasvit, který nově nabízí své produkty pro evropské zákazníky on-line a také řada českých designérů spustila během minulého roku svůj e-shop. 

Několik přínosů digitalizace shledala i firma RAVAK, a to „v optimalizaci logistiky, on-line školení, analýze konkurence nebo ve spolupráci se specialisty na volné noze z celého světa“, jak dokládá Patrik Kreysa, místopředseda představenstva, který hodnotí pandemii z hlediska dalšího fungování firmy jako příležitost, jak ji posunout dál. 

Produktová řada prefabrikovaných modulů Fashion Line Relax | Zdroj: archiv KOMA ModularProduktová řada prefabrikovaných modulů Fashion Line Relax | Zdroj: archiv KOMA Modular

Zájem zákazníků o sortiment ani zahraniční trhy, kam výrobky firmy dodávají, se až na nějaké nuance zásadně nezměnil. Ač v první jarní vlně výrobci pokles samozřejmě zaznamenali, roční obrat optimalizoval fakt, že se výroba na území ČR oproti jiným zemím nepozastavila, a firmy tak mohly na situaci s předstihem reagovat. „Protiepidemická opatření jsme zaváděli zpravidla ještě dřív, než byla nařízena, a opakovaně jsme museli tlačit na naše dodavatele, aby sami nepřerušovali provoz,popisuje David Karásek počátek covidového režimu ve firmě mmcité, kde se podařilo celkový obrat v porovnání s „nepandemickým“ rokem 2019 snížit o pouhých cca 10 %. 

„Po první jarní vlně se záhy ukázalo, že díky výsostně zvládnuté situaci našich partnerů – výrobců – a díky paralizovanému severu Itálie a také jiných evropských zemí získali čeští výrobci náskok, jelikož nezastavili výrobu a byli tak schopni konkurovat uzavřeným značkám v rámci odbytu. To se pozitivně projevilo na prodejích našich produktů,“ vysvětluje architekt Roman Vrtiška, jeden z autorů dua Vrtiška & Žák.

Nová kolekce nábytku TON od designéra Alexandra Guflera s názvem Again | Zdroj: ton.czNová kolekce nábytku TON od designéra Alexandra Guflera s názvem Again | Zdroj: ton.cz

Výjimkou je ale segment hotelnictví a gastronomie, pro jehož klientelu své výrobky dodávaly firma Lasvit, TON a mmcité. „Uvědomili jsme si, že ze strany hotelů anebo nákupních center v této pandemické situaci nebude tak velká chuť investovat a rozvíjet velkorysé projekty. A ten útlum v hotelovém sektoru je už od loňska zřejmý. Proto jsme se již před pár lety začali orientovat na rezidenční projekty po celém světě, a náš předpoklad se potvrdil. Dál ale věříme, že institucionální projekty přijdou,“ říká mluvčí Lasvitu Tomáš Kolder. Stejně tak výrobce TON změnil z části v tomto ohledu svou klientelu, zdvihl se zájem koncového zákazníka. To potvrzují také vyšší investice do interiérového designu českého zákazníka, zapříčiněné ať už home officem, úsporou peněz za cestování nebo dalšími důvody.

„Množství jednotlivců se začalo více zajímat o prostředí svých domovů a nastal tak poměrně masivní boom v rezidenční sféře, a to napříč trhem,“ dokládá Roman Vrtiška, který společně s kolegou Vladimírem Žákem zaznamenal paradoxně větší zájem o své produkty, než tomu bylo před pandemií. 

Osvětlení Lasvit Cipher | Zdroj: lasvit.comOsvětlení Lasvit Cipher | Zdroj: lasvit.com

Do investic se pustili minulým rokem i firmy samotné, podle firmy LD Seating je ekonomicky vhodná doba pro průmyslové stavebnictví, a tak investovali do výstavby nové haly, dokončili také rebranding celé firmy a chystají nové produkty. Bohužel pro stavební firmy je doba pandemie složitá. Podražily materiály, což značně pocítila například česká firma KOMA Modularspecialista na modulární výstavbu. „Třeba ocel oproti průměrné ceně 2020 zvýšila cca o 70 %. Postupně se navyšují ceny i ostatních materiálů (dřevo, kování, sádrokartony atd.), stejně tak doprava,“ říká ředitel společnosti Stanislav Martinec. KOMA Modular živí z 80 % právě export. Ten je při montážích a dopravě kvůli testování a následným karanténám po návratu kvůli  současné situaci komplikovaný. „Sortiment se nemění, ale zdražujeme, což má samozřejmě dopad na poptávky i zakázky.“

Rozhodující bude letošní rok 

Firmy se však bojí, že pokles tržeb přijde v nadcházejícím roce, upozornil za RAVAK Patrik Kreysa. Stejně tak David Karásek, majitel firmy mmcité, zmiňuje, že k výrazné změně v poptávce nedošlo zčásti proto, že stále řeší projekty sjednané z „předcovidové“ doby a popisuje odbyt na zahraničních trzích. „Některé trhy reagovaly poklesem, většinou dočasným (Itálie), jiné trhy (například USA) naopak rostou. Proto jde mnohem hůř plánovat a předvídat, což situaci managementu hodně ztěžuje.“ S dopady pandemie počítá i firma Lasvit: „Myslíme si, že tento rok bude ještě těžší, minimálně první polovina roku.“

Kancelářské sezení LD Seating – Flexi Chair | Zdroj: ldseating.comKancelářské sezení LD Seating – Flexi Chair | Zdroj: ldseating.com

Malí lokální výrobci

Také čeští designéři v tuto chvíli v zásadě nezaznamenali radikální propady svých tržeb a řada z nich přirozeně zainvestovala do on-line prodeje. Autorka ručně vyráběných mýdel SOAP Helena Heinz vnímá digitalizaci prodeje dokonce jako velmi ulehčující. „Dříve jsem se třeba osobně hodinu věnovala zákazníkovi, teď mu péči věnuji servisem. Vše pečlivě zabalím, pošlu a přidám dárky – funguje to daleko lépe.“ Zájem o její výrobky zároveň zůstal beze změn. „Ukázalo se, že roky poctivé, upřímné a srdečné práce a více méně osobní péče o jakéhokoliv zákazníka mi i bez investic do marketingu zajišťuje stabilní prodeje v jakékoli době,“ popisuje Helena, která dokonce svůj sortiment rozšířila o privátní služby a nově navrhuje i vůně na míru pro soukromé i komerční účely.

Mýdla SOAP autorky Heleny Heinz | Zdroj: prague-stay.comMýdla SOAP autorky Heleny Heinz | Zdroj: prague-stay.com

Tato řada pozitivních dopadů není samozřejmě pravdou ultimátní pro veškeré lokální firmy či české designéry. Nedozírným dopadům čelí například několik českých značek módního průmyslu. Možná jsme se tázali pár „vyvolených“, kterým se podařilo dopady pandemie obrátit ve svůj prospěch a doufejme i budoucí růst. Těžko říct. Situace ale není v tuto chvíli natolik kritická, abychom se obávali o budoucnost českého umu, kterým řada firem oslovuje celý svět. A i v době pandemické o něj zájem neklesá. V blízké době připravujeme také článek, kde se zaměříme na dopady koronakrize na české designéry, se kterými spolupracujeme v rámci našeho e-shopu CZECHDESIGN.

Další články