Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.cz Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Technologie, která se nezměnila a jde proti současnému trendu fast fashion. Modrotisk je pro tvůrce výzvou, říká Markéta Vinglerová z UPM

Tradiční postupy tištění a barvení látek charakteristické odstínem indigové modři – japonské aizome a pro naše území typický modrotisk – zažívají v poslední době renesanci. Dokládá to i aktuální výstava „Móda v modré“, ke které vyšel úžasný katalog. Proč byste si ho měli přečíst a proč zajít také na výstavu do Uměleckoprůmyslového musea? Zeptali jsme se také kurátorky výstavy a editorky celé publikace Markéty Vinglerové.

Modrotisk je tradiční výrobní technologie vzorování textilie a nazývají se tak i výsledky tohoto postupu. Obecně si modrotisk spojujeme především s oděvy lidových krojů, ale čerpají z něj i umělci a designéři. Jeho význam podporuje fakt, že byl v říjnu roku 2018 zapsán na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO, i jeho (i když poněkud nešťastné) použití pro nástupní kolekci pro české olympioniky na OH v Tokiu 2021. Obdobným procesem prošla technika barvení kimon a jukat přírodním indigem zvaná aizome. Z tradiční techniky je oblíbený fenomén současnosti. V použití látek i konkrétního technologického postupu se aizome a modrotisk liší, ale v projektu „Móda v modré“ k sobě vytvářejí zajímavý pandán. Vyvinuly se nezávisle na sobě, obě ale okouzlují svět, momentálně i ve svých aktualizovaných podobách v současné módě.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Od teď potřebujete vlastnit minimálně jednu jukatu

Publikace, celým názvem „Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu“, se z počátku nečte snadno, není to také žádný víkendový magazín. Zajímáte-li se ale aspoň trochu o východní kultury a jejich módu, historii naší módy a jejich podobu v současnosti, tato cesta po stopách japonské a také české modré vám bude stát za to. Pro její vznik byly osloveny historičky, etnografky a teoretičky módy, čekejte proto erudované texty, které jsou rozděleny do dvou hlavních částí. První část hlouběji proniká do historie barvení indigem v Japonsku, popisuje jeho výrobu, vysvětluje tradice a pravidla oblékání v japonské módě, na které navazuje kapitola současného využití indiga a oděvu jukaty. Seznámíte se tak např. s tvorbou světově proslulé japonské výtvarnice Šihoko Fukumoto nebo návrháře Issei Mijake. Texty doplňuje asi třicet katalogových stran, které vás nenechají na pochybách. Ano, od teď potřebujete vlastnit minimálně jednu jukatu, i když jste doposud pořádně netušili, o co se jedná.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Po stopách modré u nás. Lidové kroje z Valašska i Francis de Nim z AVU

Stejně je koncipována část věnující se modrotisku. Kniha popisuje jeho historii, od tradičních technik barvení ke klasickému oděvu moravských lidových krojů. Dále texty nezapomínají na instituce, které sehrály důležitou roli v zachování tradice modrotisku, jakými byla Krásná jizba a ÚLUV. Nechybí také mimořádný projekt školy Antonína Kybala na půdě Uměleckoprůmyslové školy v Praze, který tradiční techniky barvení posunul k ručnímu filmovému tisku a nádherným abstraktním motivům blízkým malířským principům. Nejste-li etnograficky nebo historicky zaměření, asi vás spíš zaujme text editorky publikace a spolukurátorky výstavy Markéty Vinglerové. Mapuje projekty tvůrců pracující s modrotiskem v současné módě a volném umění, jakými jsou taková esa jako Liběna Rochová, Klára NademlýnskáPavel Ivančic, Alice Klouzková, Monika Drápalová, Adéla Součková nebo Francis de Nim. Poslední kapitola pak představuje asi čtyřicet katalogových ukázek historie i současné módy. Pro indigovou modrou vás jednoduše nadchnou. 

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Dvě velmi odlišné kultury, propojení minulosti a současnosti a hlavně fascinace hloubkou indigové modři. Propadnete jí také, stejně jako porotci soutěže Nejkrásnější česká kniha roku 2020, kteří jí udělili první místo v kategorii Katalog výstavy. Stačí vzít katalog do ruky. Okouzlující je už strukturovaný povrch přebalu a velké metalické M na titulní straně. Dobře spolu funguje i měkká textilní vazba a použití jiného druhu papíru na text a na obrazovou přílohu. Katalog za tuto podobu vděčí Adéle SvobodovéTereze Hejmové  (shodou okolností vytvářely vizuální styl soutěže NČKR pro rok 2021). První místo v soutěži získaly právem.

Po přečtení publikace „Móda v modré“ prostě nezůstanete na pochybách, indigová modrá a látky s ní barvené mají své místo v módě i designu nejen jako historický fenomén. Nepřesvědčí-li vás výjimečný katalog (ani mé nadšení v tomto článku), vydejte se na stejnojmennou výstavu do Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Jako pozvánku můžete vzít i představení projektu kurátorky Markéty Vinglerové, kterou jsme přizvali ke krátkému rozhovoru.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Technologie, která jde proti současnému trendu fast fashion

Proč modrotisk? Co bylo podnětem pro toto téma?

MARKÉTA: Téma přišlo na svět díky dlouhodobé spolupráci našeho muzea s japonskou kurátorkou Secuko Šibata, která v Japonsku uspořádala v minulosti několik výstav českého designu a umění. Ze vzájemných rozhovorů s naší paní ředitelkou a paní Šibatou toto téma pak nějak přirozeně vyplynulo. Také tomu přihrával fakt, že výstava měla být společným počinem při příležitosti stoletého výročí navázání diplomatických vztahů s Japonskem a otevření jeho ambasády v Praze. Rovněž do toho zapadaly původně plánované olympijské hry. Bohužel situace spojená s pandemií covidu vše posunula. Výstava je ale i tak velmi zajímavá a podnětná.

V čem je modrotisk významný?

MARKÉTA: Modrotisk je evergreen. Krásná sytá modř a kontrastní bílý vzor. Na jedné straně to jsou klasické tradiční lidové vzory tištěné z forem, na druhé straně od poloviny 20. století v prostředí organizace ÚLUV vznikaly nové vzory, často tištěné velmi experimentálními způsoby. Na každý pád se jedná o technologii, která ve své tradiční i moderní podobě oslovuje současné tvůrce.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Je modrotisk zase „v módě“?  Má budoucnost?

MARKÉTA: V současném světě je stále více důležité klást si otázky o udržitelnosti, ochraně životního prostředí, recyklaci atd. V tomto ohledu je jednou z nejpalčivějších právě otázka fast fashion, nadměrné produkce textilu, existence globálních obchodních módních řetězců. Tomu všemu čelí prostá modrotiskové textilie. Jde o lokální produkt spojený historicky s našimi předky, rukodělnou prací. Myslím, že modrotisk je pro současné tvůrce výzva, mají na co navazovat. Svědčí o tom právě námi připravovaná výstava, kde je vidět, jakým způsobem s ním pracují.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Máš v šatníku také nějaký módní modrotiskový kousek? Nebo dokonce něco japonského?

MARKÉTA: Mám doma dokonce jukatu, která je z části modrá. Dovolím si tvrdit, že jde o indigo. Dostala jsem ji od kolegyně Saši Vajd, když jsem ještě působila jako asistentka v textilním ateliéru na UMPRUM. Jinak jsem si nedávno pořídila top od Martiny Dvořákové, jejíž komplet bude také vidět na výstavě.

Jaký máš názor na nástupní kolekci pro české olympioniky na OH v Tokiu 2021?

MARKÉTA: Myslím, že to od začátku bylo nešťastné. První věc – často se objevující otázka – jak to, že na tyto státní reprezentativní kolekce není veřejná soutěž? Paní Zuzana Osako byla oslovena rovnou. Nemám nic proti její dosavadní tvorbě, určitě vyplňuje určitý segment trhu a věřím, že svou práci dělá poctivě. Otázka zní, jestli na tu kolekci měla dost zkušeností. Z pozic české návrhářské elity byly kritizované jednotlivé střihy, ze strany japanologů jí byla vytýkána povrchnost při využití japonského vějíře, také nešťastné focení v japonské zahradě. Já sama bych se mohla vyjádřit k motivu tisku, nezaujal mne. Šlo o kombinaci lidové kytičky a útvaru připomínajícího dýku. Až později jsem zjistila, že jde o lidskou siluetu – za mne tedy nepovedený dezén. Celkově jsem z kolekce měla dojem, že šlo o jakési naivní narativní splnění zadání. Pevně doufám, že letos to byla tečka za takovými podniky, a příště už bude vyhlášena veřejná soutěž. Myslím, že celá odborná veřejnost by byla vděčná.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Proč by měli naši čtenáři vidět výstavu „Móda v modré“?

MARKÉTA: Modrotisk, ač nesmírně stará technologie, představuje výzvu pro současné tvůrce. Jeho technologie, která se v podstatě nezměnila, je rukodělná a jde proti současnému trendu fast fashion. Ukotvuje nás v naší lokální uměleckořemeslné tradici. To je kromě estetické stránky důležité poselství české části. V druhé oddílu výstavy pak návštěvníci uvidí bohatou tradici vzorování indigem v Japonsku, přičemž i zde je ukázána historie i současnost. Myslím, že je zajímavé vidět oba přístupy v textilu a oděvu. Nejedná se v žádném případě o konfrontaci, oba přístupy jsou svým způsobem dokonalé. To, co nás spojuje, je péče o staré krásné řemeslo, které musíme jako společnost ochraňovat a podporovat.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Katalog k výstavě téma rozšiřuje? Proč by si ho měli naši čtenáři přečíst?

MARKÉTA: Snad se nám tímto katalogem podařilo shromáždit několik témat, která se k našemu modrotisku a japonskému aizome pojí. Totiž vůbec ukotvení výstavy v kontextu výstav v UPM, to popsala brilantně Vlasta Čiháhová Noshiro, pak japonskou část tvoří vyčerpávající text paní Secuko Šibaty, která čtenáře seznamuje s mnoha aspekty aizome – s historií, s výrobou indigové barvicí lázně i s jednotlivými technikami vzorování, zároveň se věnuje historii tradičního japonského oděvu, jukatám. Pro českou část jsem oslovila dvě etnografky, paní Lenku Drápalovou z rožnovského muzea, která nastínila vývoj modrotisku u nás a podrobně popsala princip jeho výroby. Klára Jurková, která mimochodem letos obhájila na FFUK v Praze dizertaci na téma modrotisku, připravila dvě případové studie o modrotisku na UMPRUM na konci čtyřicátých let a o svébytné tvorbě vzorů pro modrotiskové textilie umělce Radka Kratiny. Já doplnila katalog o současné přístupy v modrotisku.

Jak jste hledali podobu publikace? Gratulujeme k titulu Nejkrásnější kniha roku 2020 v kategorii Katalog výstavy.

MARKÉTA: Byla jsem ráda, že se mnou spolupracovaly výborné grafičky Adéla Svobodová a Tereza Hejmová, samozřejmě za nimi jde celá cena. Přišly s nápadem použít textilní vazbu, různé druhy papíru, metalízové „M“ atd. Někde muselo dojít ke kompromisu, ale charakter jejich návrhu zůstal zachován.

Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.)  | Zdroj: upm.czMóda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu. Markéta Vinglerová (ed.) | Zdroj: upm.cz

Zamilujete se stejně jako Yves Klein

Modrou miloval i slavný francouzský umělec Yves Klein. Nechte se okouzlit jako on. Hloubku a překvapivě pestrou škálu různých nuancí modré uvidíte na výstavě „Móda v modré“ v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze do 20. února 2022. Vnímat vedle sebe tak odlišné kultury, jako je japonská a česká, na příkladech využití modrotisku v klasické, lidové i současné módní tvorbě, umění a designu pro vás určitě bude zážitek.

Knihu najdete i na e-shopu Czechdesign. 

Galerie

Další články