Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Denisa Pokorná, studentka ateliéru Interiérový design | Zdroj: Archiv autora / Návrh altánu | Zdroj FUD UJEP Denisa Pokorná, studentka ateliéru Interiérový design | Zdroj: Archiv autora / Návrh altánu | Zdroj FUD UJEP

Talenty z Ústí. Vybíráme nejlepší studentské práce ze severu Čech

Již podruhé se Zimní sklizeň, každoroční přehlídka klauzurních prací studentů Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, přesunula do online prostoru webových stránek fakulty. Z 16 ateliérů zaměřujících se na design, užité umění, grafický design, fotografii a elektronický obraz představujeme malou ochutnávku prací 5 z nich.

Sklo

Studenti ateliéru Skla se věnovali v tomto semestru návrhu objektu nebo produktu pro pobyt na opuštěném ostrově. „Určili jsme takové téma, aby mohli studenti tvořit a nadále kontinuálně přemýšlet o vlastním pojetí skla ve výtvarném umění nebo designu,“ píše v úvodním slově virtuální výstavy klauzurních prací vedoucí ateliéru Marcel Mochal.

„Opuštěný ostrov jsem nejvíce vnímal jako metaforu pro naši domácnost, ve které trávíme izolaci, kde se se sklem pracuje poměrně špatně,“ říká Jakub Knápek. | Zdroj: FUD UJEP / Jakub Knápek, student ateliéru Skla | Zdroj: Archiv autora„Opuštěný ostrov jsem nejvíce vnímal jako metaforu pro naši domácnost, ve které trávíme izolaci, kde se se sklem pracuje poměrně špatně,“ říká Jakub Knápek. | Zdroj: FUD UJEP / Jakub Knápek, student ateliéru Skla | Zdroj: Archiv autora

Téma klauzurních prací lze v přeneseném slova smyslu chápat jako izolaci způsobenou pandemií – domov samotný. Student 2. ročníku Jakub Knápek se proto inspiroval sklem ve své domácnosti, které tzv. leží ladem. Zaměřil jsem se na skleněné vázy a mísy, které kvůli zastaralému vzhledu nebo zaprasklému okraji leží na mrtvém bodě odsouzené k životu v krabici,“ vysvětluje Jakub, který dal těmto předmětům zcela novou funkci a spojením s měděnými komponenty vytvořil krmítka pro ptactvo. „Kovotlačené díly plní funkci dávkovače krmiva a mají vždy stejný tvar, liší se jen jejich průměr podle nádoby, se kterou se pojí. Tímto jednoduchým systémem se tak může oživit každá nepoužívaná váza.“

Krmítko pro ptactvo, v němž student Jakub Knápek zrecykloval skleněné vázy a zkombinoval je s mědí. | Zdroj: FUD UJEPKrmítko pro ptactvo, v němž student Jakub Knápek zrecykloval skleněné vázy a zkombinoval je s mědí. | Zdroj: FUD UJEP

Keramika

Návrhem funkční konvice na čaj nebo kávu s osobitým charakterem se zabývali studenti ateliéru Design keramiky pod vedením Antonína Tomáška. Konvici měli ztvárnit spolu s grafickou značkou – vlastním monogramem. Výsledkem prací většiny studentů jsou konvice statických geometrických tvarů či tradičního tvarosloví. Student Makar Boichuk vytvořil naopak konvici organických křivek, které připomínají tekutou hmotu v pohybu. „Snažil jsem se o dynamický vzhled. Vycházel jsem z přírody, kde neexistují dokonale rovné tvary, proto je konvice oblá. Usazení držátka a hubičky jen podtrhuje tvar těla.“

Konvice s monogramem, Makar Boichu, ateliér Design keramiky | Zdroj: FUD UJEPKonvice s monogramem, Makar Boichu, ateliér Design keramiky | Zdroj: FUD UJEP

Konvice s monogramem, Makar Boichu, ateliér Design keramiky | Zdroj: FUD UJEPKonvice s monogramem, Makar Boichu, ateliér Design keramiky | Zdroj: FUD UJEP

Interiérový design

A organický tvar byl jedním z tří témat zadání pro studenty ateliéru Interiérový design, který vede Jan Fišer. Tento abstraktní úkol – aplikace rostlinného nebo živočišného motivu na konstrukci altánu – měl studentům rozvíjet koncept a vlastní představivost.

Výsledná architektura navržená studentkami Denisou Pokornou a Kristýnou Wenzlovou vychází z amorfních reálií a umožňuje pestrou tvarovou bohatost inspirovanou přírodními celky i jednotlivostmi. Kristýna vycházela z tvaru ulity, inspirací pro Denisu byl ježík. „Mořská ryba, která se při vycítění nebezpečí nafoukne a bodliny pokrývající celé tělo se vztyčí do všech stran,“ popisuje autorka, která kovovou konstrukci altánu potáhla teflonovým pláštěm pro efekt prostupujících bodlin. „Altán jsem navrhovala do městské přírody, parku, jako místo pro setkávání se, pro pořádání menších akcí (například autorské čtení) a také jako skrýš před nepříznivým počasím.“

Na vizualizaci altánu používala autorka fotky z pražské a budějovické Stromovky. | Zdroj FUD UJEP / Denisa Pokorná, studentka ateliéru Interiérový design | Zdroj: Archiv autoraNa vizualizaci altánu používala autorka fotky z pražské a budějovické Stromovky. | Zdroj FUD UJEP / Denisa Pokorná, studentka ateliéru Interiérový design | Zdroj: Archiv autora

Grafický design

Další ukázka pochází z ateliéru Grafický design I od studentky Nikol Loskotové, která vytvořila ilustrovaný průvodce vyšívanými součástmi tradičního kyjovského kroje. Jako studentka 4. ročníku si téma mohla zvolit sama a je předstupněm její bakalářské práce. Krojové oděvy ilustrovala autorka s menší dávkou stylizace tak, aby odpovídaly reálným prvkům vzorů. „Avšak vzhledem k tomu, že si dříve každá osoba vyšívala svůj kroj sama podle svého umu a vnímání estetiky, je ornamentů z dané oblasti nespočet a výběr v průvodci je pouze ukázkový,“ doplňuje Nikol. Ke každé části zároveň autorka zpracovala vysvětlení několika termínů. Dozvíte se tak, co znamená například fěrtoch či Kordula.

Ilustrace tradičního vyšívaného kyjovského kroje | Zdroj: FUD UJEP / Nikol Loskotová, studentka ateliéru Grafický design I | Zdroj: Archiv autoraIlustrace tradičního vyšívaného kyjovského kroje | Zdroj: FUD UJEP / Nikol Loskotová, studentka ateliéru Grafický design I | Zdroj: Archiv autora

Obálku z pauzovacího papíru prošila autorka jedním z ozdobných stehů, krokvičkou. | Zdroj: FUD UJEPObálku z pauzovacího papíru prošila autorka jedním z ozdobných stehů, krokvičkou. | Zdroj: FUD UJEP

Produktový design

Studenti ateliéru Produktový design pod vedením Jana Čapka se v tomto semestru věnovali tvorbě karoserií na zmenšeném modelu vodíkového vozu. Téma mohli pojmout vlastním originálním přístupem omezeným pouze rozměry zadaného podvozku s alternativním pohonem. Někteří vytvořili seriózní designové studie s ohledem na současný automobilový design, jiní využili téma ke zpracování dětské hračky jako RC modelu. Studenti měli příležitost se při návrzích naučit v grafických programech pro vytvoření 3D počítačového modelu, který nakonec sami vytiskli na 3D tiskárnách. 

Model vytvořený 3D tiskem | Zdroj: FUD UJEP / Valeria Shveikina, studentka ateliéru Produktový design | Zdroj: Archiv autoraModel vytvořený 3D tiskem | Zdroj: FUD UJEP / Valeria Shveikina, studentka ateliéru Produktový design | Zdroj: Archiv autora

„Téma jsem pojala jako možnost si pohrát s tvarem, navazováním křivek a hledáním správných proporcí,“ říká autorka Valeria Shveikina. | Zdroj: FUD UJEP„Téma jsem pojala jako možnost si pohrát s tvarem, navazováním křivek a hledáním správných proporcí,“ říká autorka Valeria Shveikina. | Zdroj: FUD UJEP

Podání karoserie studentky Valerie Shveikiny nabývá až futuristických tvarů. Má karosérie je výsledkem postupného měnění a zjednodušování tvaru. Původní tvar byl inspirován chameleonem a vypadal občas i hodně popisně. Postupným zjednodušováním celkového tvaru a detailů se původní inspirace skoro zcela vytratila, ale dala mi důležitý základ a směr, bez kterého bych se v tomto tvaru pravděpodobně ztratila.“ 

Výstavu všech klauzurních prací můžete shlédnout ve virtuálním prostředí zde.

Další články