Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková

Tabu v českém designu. Prosinec pohledem šéfredaktorky

Prosinec jsou Vánoce. A pro spoustu designérů také žně. Kdy jindy zákazník zatouží po něčem výjimečném a také drahém než během svátků. Letos byl bohužel celý advent poznamenaný nekonečnou bitvou s Covidem. Ale těch bojů, které by měl český design vést, je stále mnohem víc.

Kauza?

Není to tak dávno, kdy jsme v redakci připravili velký článek o problémech plagiátorství v Čechách. Citlivé téma, které dlouho leželo nepovšimnuté ladem, vyvolalo spoustu reakcí a emocí. Bohužel, co může často vypadat samozřejmě, se před soudem neobhajuje vůbec snadno, obzvlášť pokud designér nemá chráněný svůj průmyslový vzor a neprokáže, že jeho nápad je opravdu unikátní. Protože cesta k nápravě se zdá být opravdu trnitá a spoléhat jen na dobré mravy v  komunitě je naivní, je třeba myslet na důsledky předem. Poradit se s právníkem, dokumentovat proces vzniku a nezavírat před problémem oči. Že většina kauz není černobílá, ale má tisíce odstínů, dokazuje i aktuální případ mladého českého skláře versus velký výrobce skla. Věnujeme se mu v rozsáhlém článku, který vyjde již brzy. 

Váza Lukáše Nováka z kolekce Lost and Found. Lukáš do redakcí na podzim poslal informace, které se mají týkat plagiátorství. | Zdroj: lukasnovak.orgVáza Lukáše Nováka z kolekce Lost and Found. Lukáš do redakcí na podzim poslal informace, které se mají týkat plagiátorství. | Zdroj: lukasnovak.org

K řešení podobných svízelí by snad mohla dopomoci existence nové Asociace průmyslového designu, která sdružuje zásadní tuzemské firmy. Ostatně Lasvit, USSPA nebo TON mají s plagiátorstvím jistě řadu zkušeností. Tak snad si asociace založí také brzy webové stránky, po masivním prosincovém PR je škoda, že zájemci o víc informací nemají kde hledat. Přeci jen už máme rok 2021 a jít s něčím podobným ven bez webu nebo aspoň facebookových stránek, je jako jít na nákup bez vlastní tašky. 

Kolekce TON na Designbloku | Zdroj: drevmag.czKolekce TON na Designbloku | Zdroj: drevmag.cz

Vůně peněz

Tabu v designu není ale jen krádež nápadů. Na rozdíl od uměleckého světa, kde je toto téma dlouhodobě otevíráno, se designérům zdárně vyhýbá. Etika. Nelegitimizuje designér nebo umělec peníze získané „špinavým“ způsobem tím, že je přijme? Participuje kvůli obchodu s podsvětím (často možná nevědomky, ale často bohužel ne) na nečisté hře? Má právo designér lustrovat své klienty a odmítnout prodat svoji práci někomu, s kým bytostně nesouhlasí? Velmi těžké otázky, na které jasná odpověď neexistuje. Umělci ale již řadu měsíců například diskutují, zda je mravné vystavovat v galerii Roberta Runtáka, mocného hráče v oblasti exekucí, který svůj majetek investoval do vzniku galerie Telegraph. Případně jak moc „smrdí“ prodat své práce Babišovi nebo developerovi Passerovi. V prostředí designu je podobných polemik méně. Snad jen pověstný odchod blogerky Iny T. z Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku ve chvíli, kdy tam dorazila Monika Babišová. Možná je těch, kteří jeden den nadávají na vládu a druhý den nadšeně prodávají nebo staví pro lidi, kteří k penězům nepřišli fér, minimum. Možná ne. Rozhodli jsme se téma zpracovat v anketě, kterou vám brzy přineseme. Protože ptát se na tyto věci by tabu být nemělo. 

Sláva vs. Sláva

Na konci roku český design a architektura zaznamenaly také nevídané úspěchy. Uvnitř naší kotliny si můžeme často říkat, jak jsme skvělí, ale co si budeme nalhávat, pravé měřítko je jen a pouze zahraničí. Kdo je oslavovaný v Česku, bývá za Rozvadovem zapomenut. O to větší potlesk zaslouží architektka Dagmar Štěpánová, které se s jejím ateliérem Formafatal podařilo zazářit v mezinárodní konkurenci díky své realizaci vily v Kostarice. Zdařilá a velmi fotogenická práce jí vyhrála cenu „Emerging Interior Designer of the year“, kterou uděluje prestižní časopis Dezeen, a zaujala i další zahraniční odborné časopisy. Podobný zářez si připsal i LASVIT se svým novým sídlem v Novém Boru, i tomu se za hranicemi dostalo zasloužené pozornosti. Přejeme tak v roce 2021 českému designu ještě víc podobných úspěchů.

Designový resort na pobřeží Kostariky od Trojice českých studií v čele s Formafatal | Zdroj: earch.czDesignový resort na pobřeží Kostariky od Trojice českých studií v čele s Formafatal | Zdroj: earch.cz

Další články