Svoje vázy prodává v Paříži nebo Vídni, přitom teprve dokončil školu. Zkušenosti s vedením zatím nemám, přiznává zakladatel značky Plody Erlanu

David Střeleček a Butterfly Vase | Foto: Jonáš Verešpej, Iryna Drahun David Střeleček a Butterfly Vase | Foto: Jonáš Verešpej, Iryna Drahun

Od založení brandu uběhly pouze dva roky, už teď se ale vázám od Plodů Erlanu podařilo dostat do výloh design shopů nejenom u nás, ale i třeba v Paříži a Vídni. Čím jsou Plody Erlanu odlišní, jaký je jejich názor na aktuální trend krystalických glazur a na jakých novinkách aktuálně pracují? V letenském ateliéru jsme si povídali s Davidem Střelečkem.

Úspěšné první roky

Pod značkou Plody Erlanu vyrábíte vázy s magickým nádechem. Proč právě ony?

DAVID: Je to žánr, který se v keramice nabízí a vyhovuje mi. To mi jako motiv stačí a není za tím žádná větší myšlenka. Vidím v tom pro keramickou značku příjemné možnosti jak obchodní, tak výtvarné. Ale to neznamená, že budu navždy vyrábět jenom vázy. Plody Erlanu jsou na scéně druhým rokem a máme tři řady výrobků.

Silueta, tedy série do forem odlévaných váz s krystalickou glazurou, kde především experimentuji s povrchy. Pak máme vázy Butterfly Vase. Tam je trochu jiná práce s povrchovou úpravou.

A v kontrastu jsou one-piece-only vázy Arcana, kde je proces úplně jiný. Je to menší část našeho portfolia a je to divoké. Zatímco při sérii Silueta jsou to precizní postupy a měření, tady je to freestyle. Nic od toho neočekávám. Mám rámec, jak to má vypadat, ale tvar mi vzniká pod rukama, a to je záměrem dané řady.

Pomalu se chystám i na svítidlo, které bude mít podobné tvarosloví, proporce. Se skleněným nebo keramickým stínidlem. Ve volném čase pak pracuji na kouscích do galerií. Jedná se o reliéfní plastiky, kde si hraji s tvarem i materiály a pracuji s nadrcenými kameny, které různě po krajině sbírám. Následně z nich vyvíjím glazury a keramické hmoty. 

David a Arcane Vase | Foto: Jonáš VerešpejDavid a Arcane Vase | Foto: Jonáš Verešpej

Magické glazury

Jak to probíhá?

DAVID: Glazura běžně obsahuje horniny, minerály, kovy. V glazuře na Siluetách jsou průmyslově zpracované suroviny. Ty samé suroviny se ale dají najít i v přírodě a jde z nich namíchat glazuru. Mají své nečistoty, jsou to experimenty. Tvarosloví z váz Arcana využívám i ve své volné tvorbě a jednou bych je chtěl aplikovat i na Siluety a obecně produkty Plodů Erlanu. Zatím je dávám jenom na reliéfy.

A jak to vypadá, když hledáte horniny v přírodě?

DAVID: Vyrážím do krajiny, sbírám. Koukám do geologických map a hledám zajímavá podloží. Třeba vulkanický kopec. Vydám se tam, vezmu si je a pak s nimi pracuji. Je to zatím ve fázi experimentu.

Silueta No.2 a míchání krystalů do glazur | Foto: Diana Paulová, Jonáš VerešpejSilueta No.2 a míchání krystalů do glazur | Foto: Diana Paulová, Jonáš Verešpej

Hranice keramiky a umění

Proč?

DAVID: Zatím je to náročné na výrobu. V momentě, kdy by značka byla zastoupena galerií a aplikovali bychom to na kousky, které za to stojí a byly by dražší, dávalo by to smysl. Nemáme nyní prostor, především obchodní, pro výrobu tak náročné vázy. I když už teď jsou ve výrobě poměrně drahé a náročné produkty. Možná časem, až bude prostor dělat divočejší věci pro galerii.

Vázy Silueta prodáváte na více místech. Mezi nimi i v Paříži nebo Vídni.

DAVID: V Paříži to bylo v rámci výstavy 1000vases, ale ve Vídni, Bratislavě, Brně a Praze jsou naše vázy dostupné v design shopech. Zatím zkoušíme tvořit partnerskou síť, všechny spolupráce jsou příjemné. Prodáváme i přes náš e-shop a je tu možnost si taky přijít vybrat přímo do studia.

Nekonečno tvarů, nekonečno možností | Foto: Jonáš VerešpejNekonečno tvarů, nekonečno možností | Foto: Jonáš Verešpej

Partners in art

Jak došlo k domluvě s danými místy?

DAVID: Některá jsem oslovil sám, jiná oslovila nás. Postupně se budeme rozšiřovat, posouvat spolupráce. Před dvěma lety tady nebyl ani stůl.

To je celkem rychlý rozběh.

DAVID: Ano, jsem s tím spokojený, je to dobré.

Čekal jste to?

DAVID: Nečekal, měl jsem nějaké vize, ale nevěděl jsem, jaké to bude. Zkušeností s vedením značky zas tak moc nemám, nedávno jsem dokončil školu. S podnikáním a tvorbou brandu je to pro mě vše úplně nové.

To pro hodně tvůrců.

DAVID: Přesně tak. A já jsem spíše tvůrce než obchodník.

Příprava glazur | Foto: Jonáš VerešpejPříprava glazur | Foto: Jonáš Verešpej

Poetika hornin

Jak vznikl název Plody Erlanu?

DAVID: Chtěl jsem, aby značka vyjadřovala hodně emocí a měla jistou poetiku. Ta mě baví i v produktech. S přítelkyní jsme zapřemýšleli a vyšlo z toho tohle. Erlan je typ horniny. Název má fantasy, emocionální, poetický náboj. Rád bych, aby to bylo cítit i v produktech a naší prezentaci.

Jako značka máte výraznou a zajímavou vizualitu. V republice máme hodně tvůrců keramiky, ale většina z nich jenom stroze vyrábí a prodává. U vás je ale vše vizuálně propojené. Je to pro vás důležité, že to vše souvisí a vytváří svůj svět?

DAVID: Ano. Ve značce by to mělo být cítit. I společně ladit na stejné vlně.

Trend krystalických glazur

Všimla jsem si, že krystalické glazury jsou dnes v keramice celkem oblíbené. V čem se liší ty od Plody Erlanu?

DAVID: Je to super scéna a celkem se rozjíždí. Hodně lidí sdílí, jak ji vyrábí. Ale je to technika jako jakákoliv jiná. Stejně jako existuje keramická bílá glazura, tak je i krystalická bílá glazura. Má své limity. Tato technika je celkem dobře popsaná a prozkoumaná, ale je potřeba se ji naučit. 

Vždy si něco přečtu, ale pak zjistím, že něco v popisu vynechali nebo je to popsané pro jiný materiál. Technicky je potřeba to vychytat. Ve směsi glazury se při výpalu tvoří semínka budoucích krystalů. A když glazura chladne, krystaly rostou a probarvují se oxidy kovů. Podle toho, v jakých teplotách a jaký je průběh chladnutí, rostou krystaly do určitých tvarů. Spoustu věcí je potřeba vychytat a přijít si na své postupy.

Ptala jste se, v čem jsou naše vázy jiné. Nevím, jestli to jde udělat jinak. Technika je taková, má svá pravidla. Když ohýbáte dřevo na židli, pořád to bude ohýbané dřevo. Ale záleží na tvaru, na barvách a kombinacích, na krystalech. Mě samotného to zajímá, naučil jsem se to teprve před rokem. Teď se zdokonaluji a hledám možnosti. Hraji si s materiály a typem výpalu. Protože tyto dvě věci umím ovlivnit.

Silueta Series | Foto: Jonáš Verešpej, Diana PaulováSilueta Series | Foto: Jonáš Verešpej, Diana Paulová

Mít svou volnost

Zmiňoval jste, že byste si přál dělat mísy.

DAVID: Ano. Chtěl bych, aby vypadaly jako polštáře z květů. Podobné Butterfly vázám. Ale ještě nevím, jak přesně budou vypadat. Nad povrchovou úpravou ještě přemýšlím. Rád si v návrhu nechávám prostor pro jistou vizuální volnost, ale výsledný produkt ovlivní také volba materiálu a technologie výroby. Smyslem je, aby se všechny tyto tři aspekty navzájem podporovaly a vznikl cool produkt. 

Bude to dekorativní mísa, nebo mísa na potraviny?

DAVID: Odlévaná mísa na ovoce. Ale budu to ještě řešit. Jestli použiji food safe materiály. Možná to budou i čistě dekorativní mísy.

Jsou food safe glazury důvodem, proč nevyrábíte hrnky a talířky?

DAVID: Tablewear mě tolik nezajímá. Je to jiný žánr a především jiný byznys. V tom, co děláme, je větší volnost a mým zájmem je, aby značka byla zastoupena spíš v galeriích a design shopech. Ani jsem nad tím nepřemýšlel.

Butterfly Vase a Arcana Vase | Foto: Iryna DrahunButterfly Vase a Arcana Vase | Foto: Iryna Drahun

Nekonečno možností

Vycházíte ohledně tvarů váz z nějakých inspirací?

DAVID: Je to tvarosloví, které mi je blízké a bylo v mém vědomí delší dobu. Když navrhuji produkt, jdu po tom, co je mi blízké. Tvary série Silueta vznikly tak, aby celá série k sobě pasovala. Krystalické glazury, elegantní linie. Představa byla, že budu postupně přidávat tvary až do nekonečna. A že si budu hrát se siluetou. Technika krystalů je docela výrazná, takže je dobré, když má prostor vyniknout na jednoduchém tvaru. A tomu to bylo i přizpůsobené. Možností je nekonečno. Uvidím, jestli se ho budu držet. 

Současně mi jde o jistou autenticitu a prožitek současnosti. Rád bych, aby naše produkty vyvolávaly emoce. Můj záměr je experimentovat a objevovat možnosti. Barvy budou přibývat. Všude mám kyblíky a váhy. Vše se musí zapsat správně. Když jsem si něco špatně zapsal, musím zkoušet znova. Je to precizní. Pak je pro mě příjemné vytvořit vázu, kde nepostupuji podle tabulky.

Vázy ze série Silueta | Foto: Jonáš VerešpejVázy ze série Silueta | Foto: Jonáš Verešpej

Svítidlo od Plodů Erlanu

Řeknete nám víc o svých plánech? Je nová Butterfly Vase už v prodeji?

DAVID: Občas už někde ano, třeba v pražském The Design, a už připravujeme podklady pro náš e-shop. Ale ještě ladíme naskladnění. Pěkná spolupráce se nám rýsuje i s berlínským květinářstvím Linné. Tento měsíc pro ně budu připravovat a odesílat motýly.

Pak bude svítidlo, což by měl být větší art piece, náročnější na výrobu. Ještě jsem nepracoval se sklem. Chtěl bych tavené sklo z formy. Budu to konzultovat se skláři, abych vše zvládl vytvořit, ale myslím, že to půjde. A pak mísy. Největší plán ale je vše udržet v chodu. Nová partnerství, další zákazníci. O nápady naštěstí nouze není. Ale je to dobré, vše funguje, je to příjemné. Až mě to překvapuje.

Související

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař
Ostatní

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař

Tereza Urban - 19. 10. 2020 - 2 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž