Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizuální identita pro město Svitavy / Markéta Steinert | Zdroj: Markéta Steinert Vizuální identita pro město Svitavy / Markéta Steinert | Zdroj: Markéta Steinert

Svitavy v novém. Zpovídáme královnu vizuálních identit Markétu Steinert, autorku vítězného návrhu

Říká se, že když občané vezmou identitu města za svou a lehce se s ní sžijí, je logo úspěšné. Slogan „Svitavy a vy.” míří přesně tímto směrem a funguje jako základní kámen identity. Promlouvá přímo k obyvatelům města, a o to šlo především. Jaká cesta ke slovní hříčce vedla nám prozradí jeho spoluautorka, grafická designérka Markéta Steinert.

Markéta Steinert

Absolventka pražské UMPRUM Markéta Steinert vytvořila ve spolupráci s Jakubem Gruberem vizuální identitu pro město Svitavy. Návrh zvítězil v designérské soutěže, kterou organizoval CZECHDESIGN. Ve spolupráci s městy klade tato grafická designérka extrémní důraz na použitelnost a jednoduchost. Proto není zastánkyní autorsky rozpoznatelného grafického designu, hlavně co se vizuálních identit týká. Mezi její nejúspěšnější projekty patří soutěžní návrh na vizuální identitu města Přerov, na kterém spolupracovala s Kristýnou Greplovou, vizuální identita řetězce drogerie Teta ve spolupráci s Dynamo Design či vizuální styl posledních čtyř ročníků Letní filmové školy Uherské Hradiště.

Za spojkou „a…” se ovšem může vyskytovat jakýkoliv text, reagující na kontext sdělení. Systém může být tedy proměnlivý, formální ale i hravý, v závislosti na požadované emoci. | Zdroj: Markéta SteinertZa spojkou „a…” se ovšem může vyskytovat jakýkoliv text, reagující na kontext sdělení. Systém může být tedy proměnlivý, formální ale i hravý, v závislosti na požadované emoci. | Zdroj: Markéta Steinert

Inspirace v přírodě

Byla ses podívat ve Svitavách, než si s návrhem identity pro město začala? 

MARKÉTA: Na zadávací schůzce a prohlídce byl za nás jen Jakub Gruber, se kterým jsem na vizuální identitě města spolupracovala a společně jsme byli ve Svitavách až na představení identity.

Modrá a zelená jsou logická volba — ilustrují bohatost přírody v okolí Svitav, a zároveň působí svěže a energicky. | Zdroj: Markéta SteinertModrá a zelená jsou logická volba — ilustrují bohatost přírody v okolí Svitav, a zároveň působí svěže a energicky. | Zdroj: Markéta Steinert

Co ti utkvělo v hlavě při první návštěvě města? Jaké Svitavy jsou?

MARKÉTA: Hodně mě překvapilo, jak příjemné a hezké Svitavy jsou. Velkou část tvoří krásná příroda. Je vidět, že tam má někdo o město opravdu zájem. Vždy, když jsem Svitavy navštívila, se tam něco budovalo, rekonstruovalo. 

Jaká byla vstupní idea návrhu a kde ses inspirovala?

MARKÉTA: Původní idea vycházela ze zadání. Úkolem bylo vytvořit vizuál, který je určen především občanům Svitav, ani ne tak pro turisty nebo vnější vztahy města. Ve Svitavách roste komunita tamních, kteří jsou patrioti. Z toho vychází i slogan „Svitavy a vy.“, což je základní claim vizuálu.

 Ukázka merche města Svitavy | Zdroj: Markéta Steinert Ukázka merche města Svitavy | Zdroj: Markéta Steinert

Okolí města nás inspirovalo barevně. Ačkoliv v zadání byla modro-žlutá kombinace, v tomto provedení byl původní znak a vlajka města. My navrhli logo modro-zelené.

Jednoduchý, funkční, vtipný, promyšlený

Proč jste se rozhodli pro logo, které pracuje jen s typografií bez znaku města či jiného piktogramu. 

MARKÉTA: Dá se říct, že je dnes poměrně běžná praxe znak města opouštět, což mi přijde trošku škoda, protože některé znaky jsou fajn. Pro město Svitavy ale nebyl potřeba, což vycházelo ze zadání.

Znak Svitav jsme použili jen na některých doplňkových věcech pro město jako jsou například pamětní listy nebo jedna z variant hlavičkového papíru s emblémem pro oficiální korespondenci. Upravili jsme ho tak, aby seděly barvy emblému s naším logem, ale jeho křivky jsme zásadně neměnili.

Znak města Svitavy vychází z historického erbu města, v jehož popisu se jako barvy města uvádějí modrá a stříbrná (bílá), ve znaku doplněné o červenou a zlatou (žlutou). | Zdroj: Markéta SteinertZnak města Svitavy vychází z historického erbu města, v jehož popisu se jako barvy města uvádějí modrá a stříbrná (bílá), ve znaku doplněné o červenou a zlatou (žlutou). | Zdroj: Markéta Steinert

Zaujala mě tečka v názvu. Má nějaké opodstatnění, nestačilo by jen slovní spojení? Doplňuje tečka logo jen barevně?

MARKÉTA: Ano. Dá se říct, že tečka logo ukončuje barevně a zastupuje estetický prvek ve vizuálu. A zároveň jsme s ním chtěli pracovat jako s větou, abychom si mohli dovolit delší textová spojení. Přišlo nám to dobré ukončení loga, protože se nikam nerozpadá, a je konzistentní.

Proč je použit rozdílný font písmena ve sloganu Svitavy a ...?

MARKÉTA: Vtípek.

Průběh návrhu 

Na vítězném vizuálu pro město Svitavy si spolupracovala společně s Jakubem Gruberem, jak jste si práci rozdělili? Nebo jste se spíše doplňovali? Kdo jakou roli zastával?

MARKÉTA: Ze začátku jsme intenzivně úzce spolupracovali a připravovali jsme na první prezentaci. V průběhu tvorby jsem na manuálu a veškerých tiskovin z velké části pracovala já a Jakub měl na starost digitální podobu jako jsou videa a on-line prezentace města. Prvotní nápad slovního spojení „Svitavy a vy.“ vymyslel on. Silná stránka Jakuba je práce s českým jazykem. Umí do loga dostat vtip. 

Městský úřad Svitavy a vy. | Zdroj: Markéta SteinertMěstský úřad Svitavy a vy. | Zdroj: Markéta Steinert

Jsou nějaké perličky z příprav? Bylo něco, co jste na původním návrhu museli, ať kvůli zadavateli nebo v procesu navrhování, pozměnit? 

MARKÉTA: Hodně jsme řešili barevnou kombinaci. To bylo na začátku komplikovanější. S Jakubem jsme měli rozehraných snad osm barevných verzí. Sice jsme vyhráli s modro-zeleným logem, ale Svitavy se chtěli vrátit ke svojí původní žluté. 

Zpravodaj nese Naše město a je zatím jen v návrhu. | Zdroj: Markéta SteinertZpravodaj nese Naše město a je zatím jen v návrhu. | Zdroj: Markéta Steinert

Svitavy a psi. | Zdroj: Markéta SteinertSvitavy a psi. | Zdroj: Markéta Steinert

Upřímně jsme se snažili městu žlutou lehce vymluvit kvůli praktičnosti. Je dobré, když barvy fungují přes sebe a když je na tom dobře viditelný i bílý text, a ten by na žlutém podkladu nebyl čitelný. Město by s novou identitou na tato omezení stále naráželo, a byla by škoda si hodit klacky pod nohy hned na začátek. 

O logu 

Jsou barevné kombinace stejně jako slogany flexibilní? Lze je pozměnit v kontextu například nějaké kulturní akce? 

MARKÉTA: Určitě ano. Byla by nuda, kdyby byl vizuál celý jen modro-zelený. Způsob, kterým se snažím vytvářet identity je takový, že když jakoukoliv ze tří základních složek identity, což je písmo, barva a logo, vyjmu, tak to pořád funguje a člověk má pocit, že je to stále tatáž věc. 

Pro Svitavy jsme doplnili barevnou škálu o azurovou, jahodovou a žlutou, kterou si město přálo. My jsme vybrali dostatečně sytý odstín. Tyhle barvy spolu vzájemně fungují a používají se na doplňkové tiskoviny. Dělat modro-zelené léto by byla škoda (smích).

města Svitavy podléhají jednoduchým pravidlům. | Zdroj: Markéta Steinertměsta Svitavy podléhají jednoduchým pravidlům. | Zdroj: Markéta Steinert

Svitavy a vítaní občánků. | Zdroj: Markéta SteinertSvitavy a vítaní občánků. | Zdroj: Markéta Steinert

Jaký je tvůj oblíbený slogan? 

MARKÉTA: Mě bavil „Svitavy a tý.“, které bylo na hrnečkách. I když byl ve velké míře nepochopen, přišel mi dobrý. Mám ráda i spojení se zájmeny „Svitavy a já.“ nebo „Svitavy a my.“, protože to promlouvá k lidem, což byl hlavní záměr a vlastně to stačí. 

Myslím si, že si časem slogany rozšíří samo město. My tam zkrátka nežijeme a neznáme interní témata, která městem hýbou. Rozhodně je ale logo připravené na ně časem reagovat, pokud se město odváže, což bych jedině ocenila. 

„Svitavy a tý.“ patří mezi oblíbené slogany autorky vizuálu. | Zdroj: Markéta Steinert„Svitavy a tý.“ patří mezi oblíbené slogany autorky vizuálu. | Zdroj: Markéta Steinert

Město Svitavy má k dispozici celkem pět barev. „Do budoucna si myslím, že se paleta i malinko rozšíří, a to třeba v kontextu akce, která je něčím speciální nebo je jednorázová,“ říká Markéta. | Zdroj: Markéta SteinertMěsto Svitavy má k dispozici celkem pět barev. „Do budoucna si myslím, že se paleta i malinko rozšíří, a to třeba v kontextu akce, která je něčím speciální nebo je jednorázová,“ říká Markéta. | Zdroj: Markéta Steinert

Co kromě loga obsahuje balíček pro ucelenou identitu Svitavy. Bude mít město i svůj merch? 

MARKÉTA: Je toho hodně. Od merche, který byl zadaný, některé věci jsme nahradili dle našich nápadů. Nakonec se třeba nerealizoval maskot a hadrové hračky s motivem maskota pro vítání občánků. Dál je to orientační systém, velká šíře tiskovin – letáky, plakáty, 4 typy hlavičkových papírů, pamětní listy, diplomy, vizitky, návrh pro noviny, který byl ideový. Vybrali jsme set ikon. Marketingová část obsahuje dokonce i kompletní manuál, jak pracovat se sociálními sítěmi, ale prozatím ho město nepoužívá. Zaměřili jsme se i na mapy.

Orientační systém na dveřích používá tři barvy. | Zdroj: Markéta SteinertOrientační systém na dveřích používá tři barvy. | Zdroj: Markéta Steinert

Vize a reakce

Jak hodnotíš průběh soutěže? 

MARKÉTA: Já se zúčastnila více soutěží, které CZD pořádal. A myslím si, že vše proběhlo hladce. Za mě jediné drobné doporučení. Ocenila bych, kdyby zadání předcházela nějaká větší rešerše, ať ze strany CZD nebo zadavatele. Jinak je vše skvěle připravené. 

Svitavy od 1. 5. 2020 své nové logo používají, máš nějaké zpětné vazby od místních? 

MARKÉTA: Zatím moc ne. Konstruktivní kritika dle mě přichází trošku později. Kdybychom se za rok se Svitavy znovu potkali, a řekli si, co fungovalo a co mělo špatnou odezvu, byla bych ráda. Na zpětnou vazbu je tedy ještě čas. 

Za spojkou „a…” se ovšem může vyskytovat jakýkoliv text, reagující na kontext sdělení. Systém může být tedy proměnlivý, formální ale i hravý, v závislosti na požadované emoci. | Zdroj: Markéta SteinertZa spojkou „a…” se ovšem může vyskytovat jakýkoliv text, reagující na kontext sdělení. Systém může být tedy proměnlivý, formální ale i hravý, v závislosti na požadované emoci. | Zdroj: Markéta Steinert

A myslíš, že nová identita bude fungovat? 

MARKÉTA: Je to vizuál, který vysloveně nic nediktuje, naopak je tu prostor pro kreativitu. Je tu velká práce se slovem, která se dá dobře rozehrát a do budoucna se může měnit například do delších vět. Je nadčasová a deset, patnáct let by mohla vydržet. Není to krátkodobá záležitost jako například u fashion labelu, který si může dovolit být cool jen pár let. 

Jaké je podle tebe nejpovedenější logo města vůbec? Pracovala si na vizualitě města Přerov, které zůstalo jen v návrzích, v čem se logo lišilo?

MARKÉTA: Šlo o kompletně jiný princip. Pracovaly jsme s tvarem erbu jako „uvozovkami“ ve kterém se objevoval veškerý obsah. Ale to by bylo na delší vyprávění…

Mým oblíbeným znakem města je Stockholms stad a Oslo, kde si krásně vyhráli s historickými znaky. Ale také Helsinky nebo často zmiňované Porto.

Další články