Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Litomyšlský Lidl vznikl ve spolupráci s architekty a upoutá vás přírodními materiály a minimem reklamních ploch. | Zdroj: Lidl Litomyšlský Lidl vznikl ve spolupráci s architekty a upoutá vás přírodními materiály a minimem reklamních ploch. | Zdroj: Lidl

Supermarkety nemusí být jen bezpohlavní kostky. V Litomyšli vyrostl Lidl, který překvapí svým vkusným vzhledem

Může i supermarket zaujmout svým vzhledem? Obchodní řetězce nemusí být jen nevzhledné stavby na konci našich měst. Jsou to místa, kde se potkávají lidé z celého okolí. Proč jim stále nevěnujeme pozornost, kterou si zaslouží? V Litomyšli se inspirovali kvalitními veřejnými prostory a stavbami ze zahraničí a ve spolupráci s investorem a architekty zde vznikl obchod, který je radost navštívit. Litomyšlský Lidl upoutá přírodními materiály, zelenou střechou, fotovoltaickými panely i minimem reklamních ploch.

Určitě si vybavíte, jak vypadá takový příjezd k nákupnímu centru, kdy na vás již z dálky kouká šedá budova oblepená reklamami. Proč by i návštěva supermarketu nemohla být potěšením a vizuálním zážitkem? A přesně to si řekli v Litomyšli. „Od začátku jsme jako samospráva věděli, že chceme, aby vzhled prodejny i její okolí vzniklo na základě architektonické soutěže. Vždyť kvalita života ve městě se odvíjí mimo jiné i od kvality veřejných prostor a architektury,“ vysvětluje Daniel Brýdl, starosta města Litomyšl.

V Litomyšli díky spolupráci města, investora i architektů vznikl kvalitně provedený supermarket. | Zdroj: Atelier VASV Litomyšli díky spolupráci města, investora i architektů vznikl kvalitně provedený supermarket. | Zdroj: Atelier VAS

Přírodní materiály navozují příjemný dojem a odkazují na přírodu a udržitelnost. | Zdroj: Atelier VASPřírodní materiály navozují příjemný dojem a odkazují na přírodu a udržitelnost. | Zdroj: Atelier VAS

Zadáním architektonické soutěže bylo vytvořit důstojnou a k okolí ohleduplnou podobu nákupního centra. Litomyšlský Lidl se totiž nachází v blízkosti památkově chráněné barokní sýpky. Vnější vzhled litomyšlské prodejny pracuje s přírodními materiály, a to zejména se dřevem a klasickou omítkou. Právě dřevo navazuje příjemný dojem a odkazuje na přírodu a udržitelnost.

Architekti věnovali velkou pozornost nejen stavbě samotné, ale i uspořádání prostoru kolem prodejny a parkování. „Chtěli jsme vytvořit kvalitní prostředí, které neomezí funkčnost prodejny a zároveň poskytne odpočinkové plochy v zeleni,“ upřesňuje architekt Tomáš Harom. I proto původní projekt architekti doplnili o markýzu, která umožňuje krytý přístup k hlavnímu vchodu a zastiňuje čelní prosklenou fasádu. Markýza zároveň pohledově odděluje oblast nákupních vozíků, stojanů na kola a výdejních boxů.

Na zelených plochách kolem prodejny spolupracoval ateliér Partero a vedle samotné výstavby jsou u parkovišť navržené i dešťové záhony umožňující vsakování dešťových vod. „Důležitým aspektem nové budovy je také její ekologická šetrnost. K ochraně životního prostředí přispívají lepší tepelně-izolační vlastnosti budovy, součástí návrhu je i zelená střecha. V rámci interiéru prodejny i na parkovišti je využito úsporné LED osvětlení,“ vyjmenovává tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Vždyť všechny stavby, včetně těch komerčních, by již dnes měly být stavěny s ohledem na dlouhodobou udržitelnost.

Na zelených plochách kolem prodejny spolupracoval ateliér Partero. | Zdroj: Atelier VASNa zelených plochách kolem prodejny spolupracoval ateliér Partero. | Zdroj: Atelier VAS

Architekti věnovali velkou pozornost nejen stavbě samotné, ale i uspořádání prostoru kolem prodejny a parkování. | Zdroj: Atelier VASArchitekti věnovali velkou pozornost nejen stavbě samotné, ale i uspořádání prostoru kolem prodejny a parkování. | Zdroj: Atelier VAS

„Zvláštní pozornost věnovaná nové prodejně Lidl není v Litomyšli ničím novým. Město je známé svým přístupem k veřejným stavbám a může se chlubit největší koncentrací architektonicky oceněných staveb na obyvatele u nás,“ uzavírá Tomáš Harom. V Litomyšli tak díky spolupráci města, investora i architektů vznikl kvalitně provedený supermarket s velkými parkovacími a zásobovacími nároky na relativně stísněném pozemku vedle památkově chráněné sýpky. „Důležité je, aby probíhal dialog se samosprávou města a investory, a vědomí toho, že každý zásah může narušit něco, co fungovalo,“ dodává Daniel Brýdl, starosta města Litomyšl. Přesto se v Česku zatím stále jedná o ne příliš běžný přístup k výstavbě prodejen.

Litomyšlský Lidl se může pyšnit i minimem reklamních ploch, přesto ho však nepřehlédnete. | Zdroj: Atelier VASLitomyšlský Lidl se může pyšnit i minimem reklamních ploch, přesto ho však nepřehlédnete. | Zdroj: Atelier VAS

V sousedním Rakousku mají zákazníci nákupní řetězec Mpreis, který je známý kvalitním architektonickým zpracováním svých prodejen. Pobočky Mpreis již několik desítek let překvapují zákazníky svými stavbami. Nepocházejí od jednoho architekta ani nevznikají podle konkrétní předlohy. Každá pobočka je unikátní a každé pobočce je věnována náležitá pozornost. Přirozeně zapadají do svého prostředí a některé nabízejí i výhledy do okolí.

Rakouské pobočky obchodního řetězce Mpreis již několik desítek let překvapují zákazníky svými stavbami. Tato vznikla v St. Martin ve spolupráci s LP architectur. | Zdroj: Archello.comRakouské pobočky obchodního řetězce Mpreis již několik desítek let překvapují zákazníky svými stavbami. Tato vznikla v St. Martin ve spolupráci s LP architectur. | Zdroj: Archello.com

Přesně to svým zákazníků nabízí i pobočka Mpreis v St. Martin od architektonického studia LP architektur, která propojuje vnější krajinu s okolní zástavbou. Stavba, která vznikla použitím dřeva a betonu a která pracuje s mírně se svažujícím terénem, vytváří identitu místní komunity. Směrem k městu se pak otevírá svými vysokými prosklenými okny.

Pobočky prodejen Mpreis nevznikají podle konkrétní předlohy. Každá pobočka je unikátní a každé pobočce je věnována náležitá pozornost. | Zdroj: Archello.comPobočky prodejen Mpreis nevznikají podle konkrétní předlohy. Každá pobočka je unikátní a každé pobočce je věnována náležitá pozornost. | Zdroj: Archello.com

Bez šance na lepší provedení nejsou ani supermarkety, které již vznikly a svému okolí jsou nyní spíše přítěží. Holandské studio XVW Architectuur nám ukazuje, že i takové stavby se mohou opět stát plnohodnotnou a zajímavou součástí veřejného prostoru. Největší holandský řetězec Albert Heijn ve spolupráci s architekty zrekonstruoval a rozšířil jednu z jeho prodejen blízko Rotterdamu. Architekti stavbu mimo jiné doplnili o dvě vysoké věže z vlnité oceli. Budova tak získala novou „veřejnou tvář“ a celá čtvrť teď působí zcela jiným dojmem.

Holandské studio XVW Architectuur nám ukazuje, že i supermarkety se mohou opět stát plnohodnotnou a zajímavou součástí veřejného prostoru. | Zdroj: DezeenHolandské studio XVW Architectuur nám ukazuje, že i supermarkety se mohou opět stát plnohodnotnou a zajímavou součástí veřejného prostoru. | Zdroj: Dezeen

Galerie

Další články