Určitě si vybavíte, jak vypadá takový příjezd k nákupnímu centru, kdy na vás již z dálky kouká šedá budova oblepená reklamami. Proč by i návštěva supermarketu nemohla být potěšením a vizuálním zážitkem? A přesně to si řekli v Litomyšli. „Od začátku jsme jako samospráva věděli, že chceme, aby vzhled prodejny i její okolí vzniklo na základě architektonické soutěže. Vždyť kvalita života ve městě se odvíjí mimo jiné i od kvality veřejných prostor a architektury,“ vysvětluje Daniel Brýdl, starosta města Litomyšl.
Zadáním architektonické soutěže bylo vytvořit důstojnou a k okolí ohleduplnou podobu nákupního centra. Litomyšlský Lidl se totiž nachází v blízkosti památkově chráněné barokní sýpky. Vnější vzhled litomyšlské prodejny pracuje s přírodními materiály, a to zejména se dřevem a klasickou omítkou. Právě dřevo navazuje příjemný dojem a odkazuje na přírodu a udržitelnost.
Architekti věnovali velkou pozornost nejen stavbě samotné, ale i uspořádání prostoru kolem prodejny a parkování. „Chtěli jsme vytvořit kvalitní prostředí, které neomezí funkčnost prodejny a zároveň poskytne odpočinkové plochy v zeleni,“ upřesňuje architekt Tomáš Harom. I proto původní projekt architekti doplnili o markýzu, která umožňuje krytý přístup k hlavnímu vchodu a zastiňuje čelní prosklenou fasádu. Markýza zároveň pohledově odděluje oblast nákupních vozíků, stojanů na kola a výdejních boxů.
Na zelených plochách kolem prodejny spolupracoval ateliér Partero a vedle samotné výstavby jsou u parkovišť navržené i dešťové záhony umožňující vsakování dešťových vod. „Důležitým aspektem nové budovy je také její ekologická šetrnost. K ochraně životního prostředí přispívají lepší tepelně-izolační vlastnosti budovy, součástí návrhu je i zelená střecha. V rámci interiéru prodejny i na parkovišti je využito úsporné LED osvětlení,“ vyjmenovává tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Vždyť všechny stavby, včetně těch komerčních, by již dnes měly být stavěny s ohledem na dlouhodobou udržitelnost.
Na zelených plochách kolem prodejny spolupracoval ateliér Partero. | Zdroj: Atelier VAS
„Zvláštní pozornost věnovaná nové prodejně Lidl není v Litomyšli ničím novým. Město je známé svým přístupem k veřejným stavbám a může se chlubit největší koncentrací architektonicky oceněných staveb na obyvatele u nás,“ uzavírá Tomáš Harom. V Litomyšli tak díky spolupráci města, investora i architektů vznikl kvalitně provedený supermarket s velkými parkovacími a zásobovacími nároky na relativně stísněném pozemku vedle památkově chráněné sýpky. „Důležité je, aby probíhal dialog se samosprávou města a investory, a vědomí toho, že každý zásah může narušit něco, co fungovalo,“ dodává Daniel Brýdl, starosta města Litomyšl. Přesto se v Česku zatím stále jedná o ne příliš běžný přístup k výstavbě prodejen.
V sousedním Rakousku mají zákazníci nákupní řetězec Mpreis, který je známý kvalitním architektonickým zpracováním svých prodejen. Pobočky Mpreis již několik desítek let překvapují zákazníky svými stavbami. Nepocházejí od jednoho architekta ani nevznikají podle konkrétní předlohy. Každá pobočka je unikátní a každé pobočce je věnována náležitá pozornost. Přirozeně zapadají do svého prostředí a některé nabízejí i výhledy do okolí.
Přesně to svým zákazníků nabízí i pobočka Mpreis v St. Martin od architektonického studia LP architektur, která propojuje vnější krajinu s okolní zástavbou. Stavba, která vznikla použitím dřeva a betonu a která pracuje s mírně se svažujícím terénem, vytváří identitu místní komunity. Směrem k městu se pak otevírá svými vysokými prosklenými okny.
Bez šance na lepší provedení nejsou ani supermarkety, které již vznikly a svému okolí jsou nyní spíše přítěží. Holandské studio XVW Architectuur nám ukazuje, že i takové stavby se mohou opět stát plnohodnotnou a zajímavou součástí veřejného prostoru. Největší holandský řetězec Albert Heijn ve spolupráci s architekty zrekonstruoval a rozšířil jednu z jeho prodejen blízko Rotterdamu. Architekti stavbu mimo jiné doplnili o dvě vysoké věže z vlnité oceli. Budova tak získala novou „veřejnou tvář“ a celá čtvrť teď působí zcela jiným dojmem.