Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Studio DECHEM: Michaela Tomišková a Jakub Janďourek. Foto: Ladislav Babuščák. Zdroj: DECHEM. Studio DECHEM: Michaela Tomišková a Jakub Janďourek. Foto: Ladislav Babuščák. Zdroj: DECHEM.

Studio DECHEM a jiskřivost českého skla

S Michaelou Tomiškovou a Jakubem Janďourkem ze studia DECHEM jsme se potkali v Českém centru v Berlíně, kde se v prostorách monumentální prosklené stavby od manželů Machoninových konal týdenní Pop Up Shop věnovaný českému sklu. Kráse i tíze skla jsme se tedy věnovali i v našem rozhovoru s Michaelou Tomiškovou.

Máte pocit, že je české sklo pojmem, který stále rezonuje?

České sklo bylo vždycky pojmem, ale teď má v sobě zase tu správnou jiskřivost. V zahraničí to oživení vnímají a často se nás ptají, co se teď v Česku se sklem děje. Myslím si, že to přichází ve vlnách a teď jsme zrovna nahoře. Česká republika zároveň pořád nabízí možnost vyrábět kvalitní sklo za přijatelnou cenu. U nás je docela dost skláren, jež jsou otevřené spolupráci s designéry, kteří tu mohou dostat prostor a pronajmout si huť, což je v cizině mnohem dražší.

Když vystavujete v zahraničí, cítíte nějaké rozdíly v přijetí vaší práce?

Nevidíme závratné rozdíly v přijetí naší práce u nás a v zahraničí. Vždy je důležité, co a kde vystavujeme. Například v Londýně jsme byli součástí speciálního projektu Breathless, který propojoval design a českou sklářskou tradici. Projekt dala dohromady Tereza Porybná z Českého centra v Londýně, kurátoroval ho Adam Štěch a my jsme mu dodali formu společně s kreativní skupinou OKOLO. Dohromady jsme představili, co všechno je možné dělat se sklem – jak se používá sklo v architektuře, co je to optické sklo, umělecké sklo... Zároveň jsme přivezli sklářskou pec, prezentace tak byla interaktivní a návštěvníci si mohli sami vyzkoušet něco vyfouknout. Konaly se tu workshopy s designéry, kteří nyní působí v Británii (Tomas Alonso, Marcin Rusak, Studio Swine a Michael Anastassiades). Návštěvníci měli možnost se osobně seznámit s designéry a jejich odlišnými přístupy k práci. Byli tu úžasní skláři z Nového Boru, Marek Bartko a Marek Effmert, kteří jsou sami skoro denně na huti, znají své řemeslo, ale zároveň jsou hodně otevření novým nápadům. Nakonec tedy vzniklo něco, co podle mě skvěle reprezentuje Českou republiku a české sklářství. Za to děkujeme Tereze Porybné, která přišla s myšlenkou udělat výstavu trošku jinak, zahrnout do ní nejrůznější elementy. Reakce návštěvníků jsou potom úžasné, najednou vidíte jejich zájem, který není jen nějakou mlhavou vzpomínkou z dovolené.

Foto: Bet Orten. Zdroj: DECHEM.Foto: Bet Orten. Zdroj: DECHEM.

Když děláme samostatné výstavy, vždycky se snažíme přijít s něčím novým, ať už je to nová kolekce nebo zajímavá instalace. Spolupracujeme s ilustrátorem Michalem Bačákem, který ve svých kresbách našim produktům dodává nové kouzlo. Na našich grafických materiálech využíváme jeho ilustrace, abychom lidem kromě produktových fotografií nabídli i nějaký příběh, který se za naší prací skrývá. Jsme malé studio a spolupracujeme s našimi přáteli. Ať je to fotografka Kristina Hrabětová, ilustrátor Michal Bačák nebo grafička Mirka Mitísková, kteří dotvářejí naši značku a kdykoli se prezentujeme, je tam vidět i jejich stopa. Myslím, že i na výsledku je tahle přátelská spolupráce vidět.

Jaké použití skla je vám osobně nejbližší?

Huť je fascinující chrám, kde se všechno děje a vy to můžete všechno sledovat: sklo je nejdřív taková oranžová žvýkačka, která ale během pár vteřin ztuhne a už s ní nehnete. Ale potom, co pracujete se sklem déle, potřebujete nové impulsy. Docela dost našich bývalých spolužáků ze sklářské školy v Novém Boru teď dělá svoje malé workshopy a díky nim se tak dostáváme k dalším technikám, jako je třeba pískované sklo nebo stříbření. Koukáme také do archivů, abychom viděli, jak se co dříve dělalo a zkoušíme to aplikovat v naší vlastní práci, abychom nezůstali jenom ve foukání tvarů do formy. Tak sice vznikají dobré věci na prodej, ale chceme dělat také projekty, které stojí trochu mimo. Se starými technikami většinou přichází Jakub, který je tím materiálem totálně fascinovaný. Občas něco zkusí, co mi pak přinese a na první pohled to vypadá spíš ohavně. Naše práce začíná něčím neúplným a zvláštním a to se pak snažíme přetvořit do naší estetiky, produktu nebo projektu.

"Sklo je nejdřív taková oranžová žvýkačka, která ale během pár vteřin ztuhne a už s ní nehnete." Zdroj: DECHEM."Sklo je nejdřív taková oranžová žvýkačka, která ale během pár vteřin ztuhne a už s ní nehnete." Zdroj: DECHEM.

Nenarazili jste v zahraniční na nějaké techniky, které se u nás nepoužívají?

My se pohybujeme takřka výhradně v designu a moc nesledujeme, co se děje ohledně skla třeba v umění. Zároveň se většina věcí vyrábí právě v Česku, takže ty techniky se moc neliší. V Americe, Itálii nebo Japonsku se pracuje se sklem trošku jinak než u nás, ale ty rozdíly nejsou tak výrazné jako dřív, kdy vznikalo třeba muránské sklo podle zvláštní receptury. Zároveň už v současné době neexistují spousty neprozkoumaných technik, zajímavá je spíš kombinace zpracování skla, barev a umístění do kontextu.

Jak vznikala vaše oblíbená kolekce Bandaska?

Bandasky jsme poprvé vystavovali v roce 2014 na Designbloku, vznikly z naší vnitřní potřeby mít kolekci v tomto archetypální tvaru mlíkovek. Tyto tvary uspěly a nyní je to naše nejprodávanější kolekce. Díky tomu, že se jedná o úspěšný produkt, snažíme se ho dále rozvíjet. Zpočátku jsme začali na čtyřech pastelových barvách, teď jsme nabídku ustálili na deseti. K tomu občas děláme limitované edice, třeba když je zrovna na huti uranové sklo. Jinak jsme si ale vybrali barevnost, která je nám vlastní. Je na ní zároveň zajímavé to, že jsme začali barvu profukovat, říkáme tomu foukání do gradientu. Takže tady přichází právě ta unikátní kombinace barvy a techniky, tedy profouknutí. Zákazníci na naše pastelové barvy hrozně dobře reagují, na což většinou říkám, že se jedná o barvy, které se už dřív používaly, my jsme si vybrali jen ty, u kterých jsme měli pocit, že k sobě jdou. Třeba pro tuto přehlídku jsme vybrali ty nejbláznivější barvy, které máme. Když už se nám podaří něco prodat do Německa, jsou to většinou netypické barvy jako neonová žlutá, oranžová, červená, zatímco jinak vede spíš růžová, alabastrová, mátová... Německo je v tomhle specifické a zdá se nám, že Němci chtějí to, co nikdo jiný nechce.

Prezentace studia DECHEM v Českém centru v Berlíně. Zdroj: České centrum Berlín.Prezentace studia DECHEM v Českém centru v Berlíně. Zdroj: České centrum Berlín.

Já mám při pohledu na vaše barvy pocit, že se jedná o něco důvěrně známého, něco, co mi dává smysl a co do interiéru přirozeně patří.

To je asi ta nejlepší reakce, co člověk na naše produkty může mít. My se nedokážeme oprostit od toho, abychom dělali to, co je nám vlastní a co bychom sami chtěli mít doma.

Kolekce Bandaska vase a light. Foto: Martin Chum. Zdroj: DECHEM.Kolekce Bandaska vase a light. Foto: Martin Chum. Zdroj: DECHEM.

Dá se nějak předem odhadnout nebo předvídat, co se bude dobře prodávat?

Když jsme navrhovali Antihmotu, byla to podle nás strašně zajímavá kolekce a mysleli jsme si, že bude lidi fascinovat ta masa a tíha skla, do které je „vražená“ jemná linie, což vytváří kontrast mezi materiály... A to nikdo nevzal. Když se něco prodá, tak je to do galerie nebo do soukromé sbírky a pro normálního člověka to asi úplně není. Nebo svícen Candle light, který se vůbec nechytnul. Pak ale přijde produkt jako je Bandaska vase a light, což jsme považovali za takovou příjemnou lehkou kolekci, kterou je fajn mít doma, a ta se najednou prodává nejlépe. Nedokážeme to odhadnout a zároveň je někdy těžké odpoutat se od toho, co víme, že dobře funguje, abychom neustrnuli v určitých principech. To bychom neradi, protože sklo jako materiál nás fascinuje a neustále překvapuje.

Kolekce Antihmota. Foto: Kristina Hrabětová. Zdroj: DECHEM.Kolekce Antihmota. Foto: Kristina Hrabětová. Zdroj: DECHEM.

Svítidlo Candle light. Foto: Kristina Hrabětová. Zdroj: DECHEM.Svítidlo Candle light. Foto: Kristina Hrabětová. Zdroj: DECHEM.

Galerie

Další články