Když se řekne papír, představím si bílý nepopsaný list a přísloví, že v jednoduchosti je krása. Půjdu-li ve své představě dál, napadne mě, jak ho jako materiál lze asi využít, zpracovat či proměnit. Papír nám díky svým rozmanitým podobám může usnadnit komunikaci, pomoci rozvinout myšlenku nebo plnit čistě estetickou funkci.
Tvorba designéra Jana Činčery v oblasti obalového a produktového designu patří u nás k tomu nejlepšímu. Studio Činčera založil se svou manželkou Zorou v roce 1992 a kromě produktových obalů vytvářejí knihy nebo autorské papíry. Jan Činčera se věnuje ale i vlastní tvorbě a spolupracuje s mnoha designéry i výtvarníky napříč obory (sklo, móda).
Papír ho zajímá a díky svým vlastnostem i neustále překvapuje již od dob, kdy studoval. Za zásadní ve svém profesním i osobním životě považuje setkání a následné přátelství s umělcem, pedagogem a znalcem papíru prof. Jiřím H. Kocmanem na přelomu 80. a 90. let. Díky němu začal o papíru přemýšlet jinak. Nevnímá ho jako pouhý průmyslový produkt určený ke zpracování, ale jako umělecký materiál, ve kterém hledá hlubší významy. „Je to tenká plocha přírodního materiálu, často intenzivní barvy a struktury, která se jednoduše stane trojrozměrným objektem, sochou. Papír je nositel informace, tím i kultury a vzdělání, to mě fascinuje!” dodává. Jeho syn Matěj byl tak od útlého věku přirozeně formován prostředím, v němž se grafický design zhmotňoval do různých fyzických podob. Navíc nikdy nebyl nucen udělat jednoznačné rozhodnutí, zda se bude věnovat obalovému designu nebo jinému oboru. K zázemí, které se mu dostalo v obalovém designu, mu přišlo zcela přirozené přidat grafický design. Na papíru se mu líbí tvarovatelnost, rozmanitost, pevnost a zejména to, že je to jen papír, jeden z nejdostupnějších materiálů. „Měl jsem ty nejlepší vzory. Viděl jsem na vlastní oči/ruce ty nejzajímavější věci, které u nás vznikaly díky špičkovým grafickým studiím, které s tátou spolupracují,” vzpomíná na začátky. Dnes je úspěšným grafickým designérem, učí na Scholastice, pořádá výstavy a vydává k nim publikace. S Janem Klossem a Adamem Štěchem je součástí kreativního uskupení OKOLO, které se zabývá propojováním oborů a témat, jež je zajímají a baví (architektura, design...). Za sebou mají několik kurátorských výstav a instalací, tvorbu vizuálů i řadu cen (Designblok, CGD, Nejkrásnější česká kniha roku). Většina realizací projektů OKOLO také míří do Studia Jana Činčery, u něhož mají mladí kreativci a jejich vize dveře vždy otevřené.
„Všechny moje aktivity dávají dohromady jednu mozaiku, která je hodně pestrá a různorodá, to mě baví. Jen práce u počítače by mě nebavila, často a rád pracuji rukama. Stejně tak rád pracuji ve 2D, ale rád přesáhnu i do 3D ve výstavní instalaci nebo objektu. To, jak a kam se to vyvíjí, je přirozené nadšení z nových věcí a zadání,” přibližuje svůj tvůrčí zápal Matěj. Rád pracuje v týmu a s lidmi, jimž může důvěřovat. Role samotáře, který si některé věci s chutí řeší po svém, je mu ale rovněž blízká. S otcem Janem své nápady sdílí a hodně diskutují. Tím, že talent i schopnosti každého z nich leží trochu jinde, se při práci dobře doplňují. Krátkodobě spolu spolupracují i na komerčních projektech. „Zajímá mě, co si Matěj myslí, jeho postřehy akceptuji. Já mu radím především technologicky a materiálově, rozhodně ne v grafice, v tom je daleko lepší,” objasňuje Jan Činčera. „Konzultujeme spolu často. Někdy si jen společně prohlížíme projekty toho druhého, jindy se radíme. To je hlavně z mé strany, když se jedná o technické řešení práce s papírem. Vlastně si nyní uvědomuji, že ne vždy umím ty rady dostatečně zúročit. Určitou tvrdohlavost jsem totiž zdědil i po tátovi,” myslí si Matěj. Na svém otci obdivuje energii, kterou vkládá do toho, co zrovna dělá a také neutuchající nadšení z nových podnětů. Cení si vzájemné upřímnosti a pracovitosti. Oba rodiče tráví prací ve Studiu mnoho času a tak mu dělá radost, když ví, že tráví čas jinou činností, třeba cestují. Jana těší, když jsou celá rodina pohromadě a sejdou se u společné večeře. Jejich zaměstnání je pro ně v mnoha ohledech krásné, ale mnohdy i náročné. Pro Jana hlavně v rozhodnutí pracovat v danou chvíli pouze s jedním řešením. Na práci se mu nejvíc líbí přeměna plochého materiálu v objekt, který slouží balenému předmětu. „Baví mě dělat krásné věci (proporce podařeného obalu jsou opravdu někdy krásné, dokonalé!), které fungují, esteticky, ochranně, možná i kultivují...” „Naše práce je jako vlny na moři. Velké, mohutné, přes ně menší a při zafoukání větru i malé, rychle se pohybující na neklidné hladině. Dlouhodobé práce přerušované menšími zakázkami a někdy okamžitými úkony do několika hodin. Vždy je ve studiu rozpracováno několik desítek zakázek,” přibližuje chod studia Jan. Matěj na své práci oceňuje rozmanitost. Baví ho soustředit se na to, aby projekty, na kterých pracuje, byly kvalitní a jejich úroveň se postupně zvyšovala. V krátkém časovém horizontu to však nelze postřehnout. Věří však, že až se jednou za svou prací ohlédne, ukáže se, že jeho snaha nebyla marná.Možnosti papíru jsou neomezené, zdroj: Studio Činčera
Okouzlení papírem
Designem byl obklopen již od útlého věku. Matěj Činčera, foto: Matěj Hošek
Studio Činčera na Designbloku v roce 2015, foto: Jan Hromádko
Možnosti papíru v dialogu otce a syna
Package Unlimited od designérů Jana Klosse a Matěje Činčery, zdroj: Czechdesign