Na nejmladší české umělecké vysoké škole zaměřující se na design a užité umění, začíná tvořit nová generace nadějných studentů, kteří o sobě už teď vedle studijních povinností dávají vědět uměleckému světu. Vybrali jsme pro vás deset mladých umělců ze Sutnarky, o jejichž tvorbě ještě uslyšíte.
Plovoucí obuv zvítězila v Miláně
Se sportovní obuví, která působí jako by plavala na trojdílné podrážce, se v prestižní evropské soutěži Shake the future of the footwear sector! na první příčce umístili dva studenti z ateliéru Fashion design Adam Frk a Michaela Šimůnková. Postoupili do finále soutěže, které se konalo letos v červnu v Miláně, jako jediní z České republiky a utkali se s týmy z Portugalska, Španělska a Itálie. Adam rovněž vyhrál v mezinárodní soutěži HDS/L Junior Award pořádané obuvníky s kolekcí kotníkových bot inspirovanou vojenským stylem.
Tzv. 3FLT bota, která se vznáší, autoři Adam Frk a Michaela Šimůnková, foto: Martin Král
„Nejintenzivněji se věnuji právě teniskám, které navrhuji tak, aby měly dynamický a na detail bohatý vzhled. Zajímá mě spojení sportovní siluety a luxusního materiálu jako je kůže,“ vysvětluje Adam. Z jeho návrhů sportovně laděné obuvi a doplňků je na první pohled patrné, že je mu blízký futurismus, funkcionalistický design či žánr science fiction. V brzké době plánuje navrhnout veganskou obuv nebo obuv z recyklovaných materiálů.
Boty inspirované vojenským stylem od Adama Frka, foto: Martin Král
Michaele Šimůnkové se základy obuvnického řemesla pomohl kromě školy pražský zakázkový obuvník Radek Zachariáš, u kterého byla na praxi. Designu obuvi se věnovala i ve své bakalářské práci, ve které vytvořila ve 3D originální formát kopyta a podešve, kterou odlévala do specifického materiálu a využila je pak při samotné tvorbě tří párů sneakers.
Bakalářský projekt Michaely Šimůnkové zaměřený na sneakers, zdroj: Michaela Šimůnková
„Většina mých prací vychází z experimentů s novými materiály nebo nezvyklými tvary. V poslední době čerpám z mezilidské komunikace, problémů generace Y a světa technologií,“ přibližuje svoje inspirační zdroje Michaela.
Jeden z prvních návrhů bot Michaely Šimůnkové, zdroj: Michaela Šimůnková
Vizionář s láskou k automobilům
Během svých studií absolvoval stáže v rakouském studiu Porsche Design, v turínské legendární automobilové firmě Pininfarina a zakončil je diplomovou prací ve spolupráci s tuzemskou Škoda Auto. Těmito snovými studijními úspěchy se může pyšnit čerstvý absolvent Sutnarky Marek Weidlich.
Projekt Škoda eCon, diplomová práce Marka Weidlicha, zdroj: Marek Weidlich
„Moje diplomka vznikla ze spolupráce s designovým oddělením Škoda Auto a má podnítit diváka k polemice nad budoucností automobilové dopravy. Snažil jsem se nastínit jednu z mnoha různých alternativ, jak bude v budoucnosti doprava fungovat. Reaguju v ní na aktuální problémy fosilních paliv, přehlcenost velkých měst automobily a snažím se apelovat na změnu v automobilovém průmyslu, ve kterém se preferuje kvantita nad kvalitou,“ představuje Marek svůj projekt pojmenovaný Škoda eCon.
Vize budoucnosti automobilové dopravy, zdroj: Marek Weidlich
Projekt je zároveň věnovaný stému výročí od založení republiky. Z toho důvodu je tvarové řešení skulptury inspirováno národními symboly, jako je česká architektura (Ještěd), české symboly (česká vlajka) a české materiály (křišťál a porcelán).
Nepadnoucí podprsenky na Prague Photo
Letošní porotu přehlídky Prague Photo si získali studenti ateliéru užité fotografie za zpracování tematiky, která originálně reflektuje události února 1948. Odnesli si zvláštní cenu pro umělce do 30 let YOUNG AWARD 2018. V prostoru Clam-Gallasova paláce mohli vystavovat své práce vedle Gabriely Fárové nebo Václava Chocholy i studenti fotografie ze Sutnarky, mezi nimi Barbora Bačová, Kryštof Novotný a Markéta Felberová.
Nepadnoucí podprsenky na Prague photo od Markéty Felberové, zdroj: Markéta Felberová
K tématu února 1948 se Markéta Felberová rozhodla vyjádřit prací Nepadnoucí podprsenky, ve které se snažila nadsázkou zlehčit dramatické momenty našich dějin. Zásadní pro ni rovněž bylo loňské setkání s Libuší Jarcovjákovou, která ji inspirovala po profesní i lidské stránce.
Z archivu k práci Meziprostor, zdroj: Markéta Felberová
„U focení nejde nic přikrášlit, jen zachytit ten okamžik, bez sladkých řečí či jakýchkoliv příkras. Z toho plyne i můj zájem o hluboké situace, do kterých se člověk může dostat. Pokaždé, když se mě jakkoliv nějaká situace dotýká a cítím zjitřené emoce, instinktivně beru do rukou foťák,“ říká Markéta. Ve své bakalářce pojmenované Meziprostor se zabývala životem člověka, který se dostal do těžké životní situace (člověk v nerovnováze, s narušenou psychikou, na okraji společnosti, ve stáří). Snažila se pochopit jeho vnímání a existenci v tomto prostoru a čase.
Zdánlivě banální
Barboru Bačovou zajímají banální věci. "V podstatě nic mi nepřipadá natolik nudné, aby to ztratilo moji pozornost,“ říká studentka z Košic. „Ve své tvorbě se dlouhodobě zabývám zaznamenáváním každodenního života. Jedná se v podstatě o výrazně subjektivní dokument, který není jasně tematicky a dějově ohraničený,“ představuje Barbora svou práci. Pracuje na obsáhlejších sériích, při jejichž tvorbě čerpá ze svého fotoarchivu.
Na Prague Photo zaujala metaforickou instalací Je kulaté akvárium vhodné pro ryby? Inspirovala se komunistickými vědeckými příručkami, cestovatelskými publikacemi či učebnicemi.
Z autorské publikace Obrazne povedané od Barbory Bačové, zdroj: Barbora Bačová
Její poslední prací je autorská publikace s ručně šitým přebalem s názvem Obrazne povedané /Fotografie jako příběh/. Funguje jako vizuální příběh probíhající paralelně v několika obsahových rovinách, za použití denních záznamů mobilním telefonem, které reflektují okolní dění.
Z výstavy v Grenoblu, práce Barbory Bačové, zdroj: Barbora Bačová
Podobenství o tajemné kouli
Inscenované dokumentární fotografii se věnuje Kryštof Novotný, který bakalářská studia zakončil sérií fotografií na motivy sci-fi románu bratrů Strugackých Piknik u cesty. Vznikla tak fotografická kniha připomínající filmový storyboard, která zachycuje vlastní interpretaci příběhu. K práci vzniklo i krátké video.
K fotoknize na motivy knihy Piknik u cesty od Kryštofa Novotného, zdroj: Kryštof Novotný
Minulý rok se spolužákem z multimediální tvorby Vojtěchem Kuřátkem založil filmové a televizní studio Loony Creators.
„Zaměřujeme se na videoklipy, reklamy a spoty. Zrovna natáčíme krátkometrážní film, ke kterému jsem psal scénář a dělám režii, takže moje tvorba není zaměřená pouze na fotografii, kterou na Sutnarce studuju,“ říká Kryštof.
Interpretace knihy Piknik u cesty, zdroj: Kryštof Novotný
VJka okouzlená světlem
Vždy ji bavilo míchat barvy a práci se světlem miluje. Anne-Marie Rohanová z ateliéru Intermédia se měla původně věnovat ilustraci, ale světlo ji zcela pohltilo a „konvertovala“ k intermédiím. Ponořila se do různých programů pro tvorbu animací a postupně začala působit jako VJka na rozmanitých akcích.
Zlomená scéna od Anny-Marie Rohanové, zdroj: Anne-Marie Rohanová
„Nejšťastnější jsem, když promítám,“ říká Anne-Marie. „Moje hlavní práce je v mém domovském studiu Multilab, kde připravuji videomappingy a projekce pro akce jako Zažijte to znovu – 100 let Československé republiky nebo pro Plzeňskou filharmonii a ÚSTR v rámci spolupráce s naší fakultou. Zrovna teď připravujeme s vedoucím našeho ateliéru Honzou Morávkem koncert The Stringz v Anežském klášteře,“ dodává.
Kromě Multilabu spolupracuje s plzeňskou Papírnou nebo pražským Crossclubem.
Magický svět loutek
Začínající tvůrce animovaného filmu Martin A. Pertlíček, student ateliéru Animované a interaktivní tvorby, se letos spojil s dalšími dvěma autorkami z FAMU a UMPRUM, se kterými ho pojí osobité vidění světa vyjádřené pomocí tradiční loutkové animace. Pod záštitou společnosti MAUR film aktuálně pracují na koprodukčním projektu Trojhlas, který spojil tři zajímavé tvůrce a tři originální studentské filmy. Martin se zapojil autorským filmem Noctuelle, který je zároveň jeho diplomovou prací. Vypráví o výrobci „dobrých“ snů a netopýrovi měnícím motýly na noční můry.
Výrobce dobrých snů od Martina A. Pertlíčka, zdroj: Martin A.Pertlíček
„Ovlivnění prací Jana Švankmajera nechci popírat, jeho práci hluboce obdivuji. Nicméně klasická loutka je pro mě zásadní. Další z tvůrců, kteří na mě mají vliv, je Jiří Barta, u kterého mám tu čest studovat, a ze zahraničních tvůrců jsou to bratři Quayové,“ prozrazuje Martin zdroje své inspirace.
Příprava autorského filmu Panta rhei, zdroj: Kristýna Nová
Pásmo animovaných filmů Trojhlas se momentálně uchází o podporu na Hithitu. Kromě klasického promítání totiž mladí tvůrci chtějí pořádat interaktivní výstavy i dílny, aby jejich loutky mohly žít dalším životem.
V krajině mýtů a legend
Fascinace severskou mytologií a bohatýrskými písněmi se prolíná tvorbou Lukáše Komárka z Ateliéru ilustrace. Už v dětství byl obklopen pohádkami a folklorními příběhy, které byly plné rytířů a strig.
V krajině mýtů /ilustrace Lukáše Komárka/, zdroj Lukáš Komárek
„Ta fascinace mi zůstává dodnes, rád se zaměřuji na témata mytologie a legend - pročítal jsem si různé ságy o hrdinech, jako byli Ragnar a Beowulf. Pak přišla finská Kalevalu a zase mě očarovaly příběhy velkého pěvce-čaroděje Väinämöinena, kováře Illmarinena, ale získal si mě i pyšný a zároveň lidský Joukahainen,“ představuje zdroje své inspirace Lukáš.
Ilustrace z knihy Dobrých 100 k výročí vzniku Československa od Lukáše Komárka, zdroj: Lukáš Komárek
Když se začal zajímat o slovanskou mytologii, uvědomil si, že se vrací k pohádkám, příběhům a postavám, o kterých slýchával v dětství – Baba Jaga, domovoj, kikimory i strašlivý Zmej. Tématu mýtů a legend se věnoval i ve své bakalářské práci, autorské knize na pomezí ilustrace a komiksu pojmenované Tryzna.
Proměnlivost šperku
Náhrdelníky OVAL ze stříbra a hedvábí ve tvaru kokonu se blýskla Tata Akhatova z ateliéru Design kovu a šperku. Byla za ně nominovaná na cenu Talente 2016 Munich Award. Studentka původem z Uzbekistánu vystudovala malbu, do České republiky přijela ale objevovat šperk.
Náušnice Věže od Taty Akhatove, zdroj: https://akhatova.weebly.com
„Šperk je pro mě doposud nepoznaný fenomén. Skrývá v sobě mnoho aspektů. Jako objekt má vždy vztah k nositeli i pozorovateli a každý šperk odráží nové napětí mezi nimi,“ říká Tata o své fascinaci šperkem. V její tvorbě se nejčastěji objevují témata proměnlivosti, transformace či hledání směru.
Náhrdelník Oval, Tata Akhatova, zdroj: https://akhatova.weebly.com
Nejzajímavější je pro ni samotný proces tvorby. S napětím sleduje, jak se postupně transformuje počáteční myšlenka. Materiál často určí směr celé práce. Pokud ji na první pohled zaujme, nechá se jím vést. Někdy naopak dlouho ke konkrétní představě materiál hledá. Fascinují ji základní stavební materiály jako beton, ocel, hliník, ale také křehké materiály jako papír, hedvábí či vlna.
Objevit nové originální umělce, jejichž jméno si budete chtít uchovat v paměti, je vždy radost. Zdá se, že Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara zanedlouho vyšle do světa další generaci, kterou se vyplatí už teď sledovat.