Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizualizace chytré zastávky, zdroj: Pro lepší město Vizualizace chytré zastávky, zdroj: Pro lepší město

Studenti z UMPRUM navrhli nové zastávky pro Prahu. Jak to vypadá s jejich realizací v praxi?

Není snad Pražana, kterého by nezasáhla zpráva o novém městském mobiliáři. Ať už z médií nebo z říjnového Designbloku, který je největší přehlídkou designu u nás. Lidé obdivují futuristický nápad, propojení s digitálními technologiemi, nicméně už nevěnují pozornost pozadí a otázkou také je, zda Praha nové zastávky opravdu potřebuje.

Jako organizace, která dlouhodobě prosazuje smysluplné uplatňování designu v praxi, bychom se rádi na záležitost podívali více zblízka. Do tématu je zapojeno více subjektů, což komplikuje přehlednost situace. Čekejte spíše snahu o zpřehlednění situace a jeden z mnoha možných úhlů pohledu, který může vést k otázkám o propojení designu, lobby, byznysu a politiky. Svým způsobem tak prakticky ukazuje jednu z tváří designu v praxi.

JCDecaux je současným provozovatelem reklamních ploch v Praze, s Magistrátem hl. m. Prahy má uzavřenou smlouvu na poskytování reklamní plochy na zastávkách do roku 2021, zajišťuje také údržbu zastávek. Společnost BigBoard je konkurenční firma, která mimo jiné stojí i za Iniciativou pro lepší město. Iniciativa představila – společně s designéry z UMPRUM, Olgoj Chorchoj a mmcité – novou chytrou zastávku pro Prahu, a souběžně sbírala podpisy na její podporu a prosazení na Magistrátu hlavního města Prahy.

Změny Pražských stavebních předpisů, které udávají pravidla pro výstavbu a také stanovují velikosti a rozsah reklamních ploch v Praze, rozčeřily vody této problematiky. Veřejný prostor je sdílenou a nedílnou součástí života všech obyvatel města a zásadně přispívá ke kvalitě života ve městech. Problematika vizuálního smogu a nutnosti jeho regulace spíše jen posílila lobbistické aktivity společností, které u nás reklamu poskytují. V Praze mezi ty největší hráče patří společnosti BigBoard a JCDecaux. 

Ve hře je několik subjektů a každý má svůj důvod proč:

Magistrát hl. města Prahy – státní orgán zajišťující službu městské hromadné dopravy, má možnost po vypršení smlouvy s JCDecaux vybrat jiného poskytovatele reklamních ploch na zastávkách (je jich téměř tisíc).

JCDecaux – poskytuje převážně reklamu menších formátů, CLV (světelnou reklamu na zastávkách, v metru apod.) a je současným poskytovatelem reklamních ploch v Praze. Zastávky, které má v pronájmu, musí také udržovat. Stávající smlouva na poskytování reklamních ploch s Magistrátem hl. m. Prahy je uzavřena do roku 2021.

BigBoard – jako potencionální příští poskytovatel reklamní plochy bude moci pronajímat reklamu na pražských zastávkách a tržit z ní, zainvestuje městu nový mobiliář. Pokud bude princip poskytování reklamy fungovat jako nyní, bude městský mobiliář také udržovat a starat se o něj.

mmcité – je český výrobce městského mobiliáře, který se podílel na realizaci prototypu zastávky. Designér David Karásek z mmcité společně se studiem Olgoj Chorchoj a studenty z UMPRUM spolupracovali na návrhu zastávky a vývoji technologií. 

Olgoj Chorchoj, studenti UMPRUM Eduard Herrmann a Matěj Coufal – chytrá zastávka MHD byla klauzurním zadáním v zimním semestru 2014/2015 v Ateliéru produktového designu pražské UMPRUM v Praze vedeném Janem Němečkem a Michalem Froňkem (zakladatelé designérského studia Olgoj Chorchoj). Studentské designérské týmy získaly skvělou možnost podílet se na vývoji a praktické realizaci projektu velkého rozměru. V tomto ohledu jde o přínosnou spolupráci a praktické zkušenosti s designérským procesem. Autoři designu zastávky, Eduard Herrmann a Matěj Coufal, tímto získali výbornou pracovní příležitost. 

Iniciativa pro lepší město – iniciativa má sloužit jako prostředek k diskuzi nad veřejným prostorem a novým městským mobiliářem v Praze. Iniciativa se prostřednictvím petice snaží získat přízeň veřejnosti. Autory petice jsou designéři zastávky, tedy studenti Eduard Herrmann a Matěj Coufal. Prototyp zastávky mohli kolemjdoucí vidět v ulici Na Příkopech od 15. do 27. října 2015.

ZAUJMOUT ANO, PŘEHÁNĚT NE

Je jasné, že velké mediální haló a dobře odprezentovaná idea oslovila mnoho Pražanů. Současný městský mobiliář se navíc nachází v různém stavu - v lepším i horším. Své o tom ví především Pražané bydlící na okraji. Smart zastávka slibuje technologické vymoženosti jako wifi připojení, možnost dobít si baterku telefonu, také dokovací stanice na bike-sharing, tedy sdílení městských kol, známé třeba z Paříže či Londýna. Nový městský mobiliář tedy Pražané vítají a vidí v něm šanci na zlepšení současného stavu. Z prezentace Na Příkopech však kolemjdoucí mohli poněkud nešťastně získat dojem, že se zastávky v takové podobě objeví všude. Jde o první prototypy a podle lokací budou zastávky a jejich vybavení upravovány. V tomhle ohledu je potřeba ubrat plyn, především co mediálního nafukování týče. Zaujmout ano, přehánět ne.

Otázka tkví v tom, zda Praha skutečně potřebuje hi-tech zastávky? Nepůjde o další ideově hezký projekt, který však ztroskotá na realizaci? 

Vizualizace chytré zastávky, zdroj: Pro lepší městoVizualizace chytré zastávky, zdroj: Pro lepší město

Nabízejí se mnohem jednodušší řešení v podobě mobilních aplikací, které jsou flexibilnější na úpravu i nabídku, než programy na LCD obrazovkách.

Jenže nic není černobílé, tím spíš, když jsou ve hře peníze. Pražský mobiliář je velký projekt, který se bez propojení několika subjektů a vyjednávání na různých frontách neobejde. Lze tedy předpokládat, že stejně jako BigBoard lobbuje prostřednictvím Iniciativy pro lepší město, JCDecaux či další možné subjekty, které by chtěly zakázku získat, mají rovněž své prostředky pro její získání.

Neméně důležitou částí je politické pozadí a dění na magistrátu, jež vzbuzuje rozporuplné pocity a je přinejmenším diskutabilní. Konkrétně neshody mezi zastupiteli, nejasnosti okolo Pražských stavebních předpisů (ať už kterákoliv verze – Hudečkova, Stropnického, nebo Krnáčové), třaskavé téma vizuálního smogu a regulace reklamy. BigBoard se přes noc nemohl stát garantem dobrého designu a vkusu. Samotné zastávky a potažmo mětstský mobiliář obecně jen částečně přispívá k utváření veřejného prostoru ve městech. A tak je nutné dále sledovat i další aktivity společnosti. Velký vliv na vývoj celé situace budou mít aktuální politická rozhodnutí.

veřejný prostor pro lidi

Pokud se město rozhodne mít vlastní mobiliář, pak by měl být pro dané místo originální a charakteristický. Přimlouváme se za designérsko-architektonickou spolupráci, ať už bude mít podobu soutěže, nebo jinou. Je třeba také dávat pozor, aby řešení opět nevedlo k dalšímu monopolu, který je z podstaty špatný. Co víc, mají-li tyto lobbistické boje být co k čemu, mělo by z nich jednoznačně profitovat město a jeho obyvatelé. V tomto ohledu řeší téma veřejného prostoru nezisková organizace reSITE nebo magazín Smart Cities.

Jde o veřejný prostor, který patří lidem a neměl by to být jen další krok z bláta do louže.

Další články