Společnost McDonald’s oslovila před třemi lety studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové s výzvou o vizuální návrhy a následně 3D modely, které by prezentovala na výstavě. Nakonec z námětů vznikly dva krátké filmy, které jsou součástí kampaně Naše protože nabádající k šetrnému přístupu k přírodě a planetě Zemi. K zfilmování byly vybrány ideje dvou absolventů Ateliéru produktového designu Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. Jak se mladí designéři úkolu zhostili a vidí v komerční sféře potenciál k uplatnění svých talentů?
UMPRUM pro McDonald’s?
Spolupracím s komerčními subjekty se Vysoká škola uměleckoprůmyslová nevyhýbá, proto výjimkou nebyla ani nabídka od nejznámějšího fastfoodového řetězce u nás. Dle slov Michala Froňka, vedoucího Ateliéru produktového designu, je naopak vítána. „Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát. Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní.“ Jan Němeček, druhý z vedoucích ateliéru, však poznamenává, že i když jsou studenti na komerční zakázky zvyklí, je potřeba udržovat rovnováhu a do programu zařazovat i témata akademická, s různými ekologickými, filozofickými a sociologickými přesahy.
V případě spolupráce s McDonald’s se ale jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože si jej student mohl zpracovat po vlastní ose. Vznikly tak dva krátké vizionářské filmy s názvem Mycophyta a Parametric, které se svým ztvárněním zcela vymykají běžným komerčním počinům. „Poté, co jsme vedení školy i studenty oslovili, začal tvůrčí proces, který původní nápad posunul trošku jinam, jiným směrem. Nám to ale nevadilo, nechtěli jsme studentům klást hranice, naopak, poslouchali jsme je, vycházeli jsme jim vstříc a pak jen nadšeně sledovali, co se rodí za skvělé nápady. Z výsledku jsme nadšení a doufáme, že filmy se budou líbit nejen našim zákazníkům, ale široké veřejnosti,“ popisuje proces spolupráce Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK. Výsledek videí je tak velmi autenticky a autorsky pojatý.
Terezie Lexová, Parametric | Zdroj: YouTube McDonald’s
Filmy jsou ke shlédnutí k dispozici na YouTube McDonald’s Česko a Slovensko. Zároveň mají filmy vytvořené profily i na ČSFD, a je tak možné je shlédnout třeba i tam. | Zdroj: YouTube McDonald’s
Fiktivní dokumentární spoty
Kreativní a filmové zpracování vizí Terezie Lexové a Tomáše Rachunka měla pod taktovkou společnost Amazing, profesionálové, kteří vizím dali reálnou filmovou podobu. Scénář videí vymyslel Jakub Jirásek, absolvent pražské FAMU, který se ujal i režie, kameramanem byl Tomáš Frkal a výkonnou producentkou Petra Ondřejková. Tento tým vymyslel finální podobu videí, jejich obsah a také to, že půjde o formu fiktivního dokumentu. Následně měli na starost i casting a finální výběr hlavních hrdinů.
Projekty začaly vznikat vlastně už před zhruba třemi lety jako klauzurní zadání v Ateliéru produktového designu, pod vedením Jana Němečka a Michala Froňka, který celou spolupráci zaštítil. „Nabídka právě od McDonald‘s mě zprvu překvapila. Nakonec si ale myslím, že jsme k tomu přistoupili jako ke klasickému zadání a každý z nás si v projektu našel, co ho baví a zajímá,“ vypráví Terezie Lexová, která se ve svém spotu zaměřila na budoucnost rychlého jídla vytvářeného stroji a vizualizaci chuti pomocí matematiky a parametrických rovnic.
„Představovala jsem si situaci, že by si zákazník na automatu zvolil poměry chutí a dle toho by mu bylo jídlo na počkání vygenerováno. V rámci svého projektu jsem původně vytvořila i aplikaci, která tuto situaci simulovala,“ vysvětluje Terezie Lexová prvotní záměr námětu, ze kterého později vyplynulo i téma bezobalovosti a poměrů živin. V jejím příběhu je hlavní hrdinkou starší dáma a má překvapivě podobné prvky jako druhý spot designéra Tomáše Rachunka, ačkoliv to nebyl prvotní záměr. „Režie obou mockumentů se ujal Jakub Jirásek. S Terezií jsme produkční společnosti poskytli náměty, pracovali jsme ale každý individuálně,“ doplňuje další z autorů, produktový designér Tomáš Rachunek, který se ve svém námětu věnuje tematice hub.
Idea Tomáše Rachunka zase vycházela ze spolupráce s biologem z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, v rámci níž se seznámil s hlenkami, jednobuněčným eukaryotickým organismem, který žije na pomezí hub a protistů. „Už tehdy mě fascinovalo, že je možné využívat tento organismus pro plánování dopravy, jako se tomu stalo v Japonsku na univerzitě v Hokkaido. Dokáže také sama vyřešit bludiště, má s největší pravděpodobností paměť a podle posledních výzkumů se dá dokonce programovat.“ Ohromen těmito informacemi Tomáš Rachunek popisuje apokalyptickou budoucnost, kde jediné řešení pro přežití lidské rasy představuje mutualistická symbióza hub a člověka. Dle něj film Mycophyta popisuje jeden z několika výsledných scénářů, kde jako lidstvo můžeme skončit, pokud se budeme nadále chovat nezodpovědně a ukájet naše potřeby nadměrnou produkcí a konzumací masa nebo například kácením lesů pro rozšiřování ploch pro chov dobytka určeného ke konzumaci. Díky tomuto zadání v roce 2018 dokonce podnítil tehdejšího studenta přírodovědecké fakulty univerzity Karlovy Jakuba Skřivánka, s kterým na projektu spolupracoval, k doktorandskému studiu mykorhizních hub.
Rachunka ve spolupráci s McDonald’s mile překvapila kvalita výsledných videí. „Až na některé drobné nesrovnalosti a špatně ukotvenou prezentaci jsem byl ze spolupráce příjemně překvapen,“ dodává. Terezie Lexová hodnotí spolupráci následovně: „Myslím, že se nám celý tým McDonald’s snažil vyjít vstříc. Jako méně šťastné vnímám pozdější načasování vydání celého projektu, které bylo zkomplikované i nečekanou situací s onemocněním Covid-19. Na své projekty se s odstupem času dívám více kriticky, a tak bych nyní některé věci udělala jinak než před časem.“
Jde produktový design ruku v ruce s komercí?
Tomáš s Terezií se shodují, že reklama a um sebeprezentace je pro produktové designéry naprosto klíčová. „Myslím, že nakonec mají tyto světy společného hodně. Audiovizuální prezentace je v dnešní době přirozenou součástí vytváření hmotných věcí,“ říká Terezie. „Studium jakékoliv formy designu je spojeno nejen s pochopením audiovizuální prezentace a reklamy, ale všech sfér, kterých se obor designu v současnosti dotýká,“ říká Tomáš Rachunek, podle kterého produkt či služba bez reklamy nemůže fungovat. „Každý designér pracuje zároveň na několika frontách a musí si uvědomovat všechny dílčí oblasti spojené s jeho návrhem. Designérská práce tak nekončí jen návrhem produktu díla, ale proplouvá celým procesem přes zajištění výroby až po prezentaci produktu nebo služby.“
Tomáš Rachunek a Terezie Lexová | Zdroj: Tomáš Rachunek / lexovasmetana.cz
Pro společnost McDonald’s je zase důležitá podpora lokálních tvůrců, nejen výrobců. „Mnoho našich dodavatelů je českých, podpoře (v jakékoliv míře či formátu) v regionech se věnují aktivně i naši franšízanti, a kdykoliv je možnost spojit se s českými umělci či tvůrci, rádi do toho jdeme. Vznikají tak originální a jedinečné věci, příkladem jsou nejen tyto futuristické a vysoce kvalitně zpracované filmy, ale i třeba historicky první digitální dílo NFT dražené komerční značkou v Česku, které pro aukci na dobročinné účely vytvořil satirik TMBK,“ dodává za McDonald’s Jitka Pajurková.