Studenti spolu s McDonald’s řeší stravování budoucnosti. Čekají nás houby prorůstající do plic a tištěné jídlo na míru?

Do workshopu na téma budoucnost jídla bylo zapojeno více studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ke zfilmování však byly vybrány ideje dvou absolventů Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. | Zdroj: tomasrachunek.com / lexovasmetana.cz Do workshopu na téma budoucnost jídla bylo zapojeno více studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ke zfilmování však byly vybrány ideje dvou absolventů Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. | Zdroj: tomasrachunek.com / lexovasmetana.cz

Společnost McDonald’s oslovila před třemi lety studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové s výzvou o vizuální návrhy a následně 3D modely, které by prezentovala na výstavě. Nakonec z námětů vznikly dva krátké filmy, které jsou součástí kampaně Naše protože nabádající k šetrnému přístupu k přírodě a planetě Zemi. K zfilmování byly vybrány ideje dvou absolventů Ateliéru produktového designu Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. Jak se mladí designéři úkolu zhostili a vidí v komerční sféře potenciál k uplatnění svých talentů?

UMPRUM pro McDonald’s? 

Spolupracím s komerčními subjekty se Vysoká škola uměleckoprůmyslová nevyhýbá, proto výjimkou nebyla ani nabídka od nejznámějšího fastfoodového řetězce u nás. Dle slov Michala Froňka, vedoucího Ateliéru produktového designu, je naopak vítána. „Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát. Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní.“ Jan Němeček, druhý z vedoucích ateliéru, však poznamenává, že i když jsou studenti na komerční zakázky zvyklí, je potřeba udržovat rovnováhu a do programu zařazovat i témata akademická, s různými ekologickými, filozofickými a sociologickými přesahy.

Dva krátké vizionářské filmy Mycophyta a Parametric vznikly již v roce 2018, kdy na UMPRUM přišla s kreativním zadáním na workshop pro studenty společnost McDonald’s. | Zdroj: Archiv McDonald’sDva krátké vizionářské filmy Mycophyta a Parametric vznikly již v roce 2018, kdy na UMPRUM přišla s kreativním zadáním na workshop pro studenty společnost McDonald’s. | Zdroj: Archiv McDonald’s

V případě spolupráce s McDonald’s se ale jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože si jej student mohl zpracovat po vlastní ose. Vznikly tak dva krátké vizionářské filmy s názvem Mycophyta a Parametric, které se svým ztvárněním zcela vymykají běžným komerčním počinům. „Poté, co jsme vedení školy i studenty oslovili, začal tvůrčí proces, který původní nápad posunul trošku jinam, jiným směrem. Nám to ale nevadilo, nechtěli jsme studentům klást hranice, naopak, poslouchali jsme je, vycházeli jsme jim vstříc a pak jen nadšeně sledovali, co se rodí za skvělé nápady. Z výsledku jsme nadšení a doufáme, že filmy se budou líbit nejen našim zákazníkům, ale široké veřejnosti,“ popisuje proces spolupráce Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK. Výsledek videí je tak velmi autenticky a autorsky pojatý.

Terezie Lexová, Parametric | Zdroj: YouTube McDonald’s

Filmy jsou ke shlédnutí k dispozici na YouTube McDonald’s Česko a Slovensko. Zároveň mají filmy vytvořené profily i na ČSFD, a je tak možné je shlédnout třeba i tam. | Zdroj: YouTube McDonald’s

Fiktivní dokumentární spoty

Kreativní a filmové zpracování vizí Terezie LexovéTomáše Rachunka měla pod taktovkou společnost Amazing, profesionálové, kteří vizím dali reálnou filmovou podobu. Scénář videí vymyslel Jakub Jirásek, absolvent pražské FAMU, který se ujal i režie, kameramanem byl Tomáš Frkal a výkonnou producentkou Petra Ondřejková. Tento tým vymyslel finální podobu videí, jejich obsah a také to, že půjde o formu fiktivního dokumentu. Následně měli na starost i casting a finální výběr hlavních hrdinů. 

Projekty začaly vznikat vlastně už před zhruba třemi lety jako klauzurní zadání v Ateliéru produktového designu, pod vedením Jana Němečka a Michala Froňka, který celou spolupráci zaštítil. „Nabídka právě od McDonald‘s mě zprvu překvapila. Nakonec si ale myslím, že jsme k tomu přistoupili jako ke klasickému zadání a každý z nás si v projektu našel, co ho baví a zajímá,“ vypráví Terezie Lexová, která se ve svém spotu zaměřila na budoucnost rychlého jídla vytvářeného stroji a vizualizaci chuti pomocí matematiky a parametrických rovnic. 

„Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie Lexová. | Zdroj: McDonald’s„Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie Lexová. | Zdroj: McDonald’s

Představovala jsem si situaci, že by si zákazník na automatu zvolil poměry chutí a dle toho by mu bylo jídlo na počkání vygenerováno. V rámci svého projektu jsem původně vytvořila i aplikaci, která tuto situaci simulovala,“ vysvětluje Terezie Lexová prvotní záměr námětu, ze kterého později vyplynulo i téma bezobalovosti a poměrů živin. V jejím příběhu je hlavní hrdinkou starší dáma a má překvapivě podobné prvky jako druhý spot designéra Tomáše Rachunka, ačkoliv to nebyl prvotní záměr. „Režie obou mockumentů se ujal Jakub Jirásek. S Terezií jsme produkční společnosti poskytli náměty, pracovali jsme ale každý individuálně,“ doplňuje další z autorů, produktový designér Tomáš Rachunek, který se ve svém námětu věnuje tematice hub.

V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. | Zdroj: McDonald’s | Zdroj: McDonald’s V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. | Zdroj: McDonald’s | Zdroj: McDonald’s

Idea Tomáše Rachunka zase vycházela ze spolupráce s biologem z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, v rámci níž se seznámil s hlenkami, jednobuněčným eukaryotickým organismem, který žije na pomezí hub a protistů. „Už tehdy mě fascinovalo, že je možné využívat tento organismus pro plánování dopravy, jako se tomu stalo v Japonsku na univerzitě v Hokkaido. Dokáže také sama vyřešit bludiště, má s největší pravděpodobností paměť a podle posledních výzkumů se dá dokonce programovat. Ohromen těmito informacemi Tomáš Rachunek popisuje apokalyptickou budoucnost, kde jediné řešení pro přežití lidské rasy představuje mutualistická symbióza hub a člověka. Dle něj film Mycophyta popisuje jeden z několika výsledných scénářů, kde jako lidstvo můžeme skončit, pokud se budeme nadále chovat nezodpovědně a ukájet naše potřeby nadměrnou produkcí a konzumací masa nebo například kácením lesů pro rozšiřování ploch pro chov dobytka určeného ke konzumaci. Díky tomuto zadání v roce 2018 dokonce podnítil tehdejšího studenta přírodovědecké fakulty univerzity Karlovy Jakuba Skřivánka, s kterým na projektu spolupracoval, k doktorandskému studiu mykorhizních hub.

Filmy jsou napojeny na kampaň Naše protože, která nabádá k šetrnému přístupu k přírodě a planetě Zemi. | Zdroj: Archiv McDonald’sFilmy jsou napojeny na kampaň Naše protože, která nabádá k šetrnému přístupu k přírodě a planetě Zemi. | Zdroj: Archiv McDonald’s

Rachunka ve spolupráci s McDonald’s mile překvapila kvalita výsledných videí. „Až na některé drobné nesrovnalosti a špatně ukotvenou prezentaci jsem byl ze spolupráce příjemně překvapen,“ dodává. Terezie Lexová hodnotí spolupráci následovně: Myslím, že se nám celý tým McDonald’s snažil vyjít vstříc. Jako méně šťastné vnímám pozdější načasování vydání celého projektu, které bylo zkomplikované i nečekanou situací s onemocněním Covid-19. Na své projekty se s odstupem času dívám více kriticky, a tak bych nyní některé věci udělala jinak než před časem.

Jde produktový design ruku v ruce s komercí? 

Tomáš s Terezií se shodují, že reklama a um sebeprezentace je pro produktové designéry naprosto klíčová. „Myslím, že nakonec mají tyto světy společného hodně. Audiovizuální prezentace je v dnešní době přirozenou součástí vytváření hmotných věcí,“ říká Terezie. „Studium jakékoliv formy designu je spojeno nejen s pochopením audiovizuální prezentace a reklamy, ale všech sfér, kterých se obor designu v současnosti dotýká,“ říká Tomáš Rachunek, podle kterého produkt či služba bez reklamy nemůže fungovat. Každý designér pracuje zároveň na několika frontách a musí si uvědomovat všechny dílčí oblasti spojené s jeho návrhem. Designérská práce tak nekončí jen návrhem produktu díla, ale proplouvá celým procesem přes zajištění výroby až po prezentaci produktu nebo služby.“

Tomáš Rachunek a Terezie Lexová | Zdroj: Tomáš Rachunek  / lexovasmetana.cz Tomáš Rachunek a Terezie Lexová | Zdroj: Tomáš Rachunek / lexovasmetana.cz

Pro společnost McDonald’s je zase důležitá podpora lokálních tvůrců, nejen výrobců. „Mnoho našich dodavatelů je českých, podpoře (v jakékoliv míře či formátu) v regionech se věnují aktivně i naši franšízanti, a kdykoliv je možnost spojit se s českými umělci či tvůrci, rádi do toho jdeme. Vznikají tak originální a jedinečné věci, příkladem jsou nejen tyto futuristické a vysoce kvalitně zpracované filmy, ale i třeba historicky první digitální dílo NFT dražené komerční značkou v Česku, které pro aukci na dobročinné účely vytvořil satirik TMBK,“ dodává za McDonald’s Jitka Pajurková.

Související

V boji za krásnější výlohy i lepší nábytek. Hosty podcastu, který poprvé moderoval také David Karásek, byli Terezie Lexová a Štěpán Smetana
Ostatní

V boji za krásnější výlohy i lepší nábytek. Hosty podcastu, který poprvé moderoval také David Karásek, byli Terezie Lexová a Štěpán Smetana

Redakce Czechdesign - 19. 4. 2021 - 3 min.

Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů. Dvojice designérů vymyslela pro Kongresové centrum židle a stolky ze starého sběru
Interiér a architektura

Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů. Dvojice designérů vymyslela pro Kongresové centrum židle a stolky ze starého sběru

Štěpánka Dušková - 19. 3. 2021 - 6 min.

Návrat choroše. Designér nahrazuje kůži houbou, která má zázračné vlastnosti
Produktový design

Návrat choroše. Designér nahrazuje kůži houbou, která má zázračné vlastnosti

Barbora Čápová - 15. 8. 2019 - 10 min.

Netradiční zrcadla jim vynesla několik nominací na designérské ceny. Představujeme autorskou dvojici Smetana a Lexová
Produktový design

Netradiční zrcadla jim vynesla několik nominací na designérské ceny. Představujeme autorskou dvojici Smetana a Lexová

Iveta Jakubčíková - 26. 2. 2019 - 3 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž