A je to tady! Dlouho očekávaná výprava do italského Turína s modely aut Fiat 500X nastala.
V úterý 15. března v brzkých ranních hodinách studenti ateliéru Produktového Designu v Ústí nad Labem nastartovali vypůjčené modely aut Fiat a vydali se společně s vedením ateliéru do Itálie. Za doprovodu profesionálních kameramanů, kteří celou cestu pečlivě dokumentovali. Projekt X Change finišuje!
Na vznikající projekty dohlížel vedoucí ateliéru MgA. Jan Čapek, který návrhy se studenty konzultoval od prvotního konceptu až po finální produkt. Návrhy všech týmů se zaměřují na moderní jednoduchý design, který koresponduje s interiérem vozu a tvoří s ním jeden celek. Pro designéry je také důležité, aby se s pultem dobře manipulovalo. Funkčnost svých návrhů prověřovali nejen ve Fiatu 500X, ale také zhotovením reálných prototypů.
Jednotlivé týmy se skládaly z těchto studentů:
Tým 1: Michaela Herciková, Kristína Kopecká, Denisa Vaníková, Tomáš Rejmon
Tým 2: Kateřina Krušková, František Velenský, Huy Pham, Tereza Zapadlová
Tým 3: Anežka Závadová, Radek Brezar, Roman Bezděk, Jana Jaroszová
Tým 4: Erik Bartoš, Kateřina Novotná, Jakub Šika
Tým 5: Tomáš Machač, Filip Krampla, Marie Mynářová, Aneta Mašková
Je 4:30 a první dva červené modely aut Fiat 500X vyráží z Ústí nad Labem směr Praha, kde se přidávají zbývající tři automobily Fiat s posádkou studentů a kameramanů. Velmi brzké ráno, déšť, ale i přes to panuje za volanty pozitivní nálada. Sněhovou vánicí vyrážíme směr Německo, dál skrze Rakousko a Švýcarsko až do Itálie. Ve večerních hodinách přijíždíme do našeho cíle - jsme v Turíně. Po italské večeři se přesouváme do hotelových pokojů, kde probíhají poslední přípravy před středeční prezentací projektů X Change.
Nastává ráno a všichni už jsou připraveni vyrazit na místo – do centrály Fiat Automobiles, místa, kde se z Fiatu 500 stává Fiat 500 Abarth, a kde proběhne představení navržených prototypů přebalovacího pultu pro Fiat 500X. Usedáme za volanty a vstříc ne příliš jarnímu počasí vyrážíme. Jsme na místě. Ulice Via Plava a sídlo vyhlášené automobilky. Přes velmi přísná bezpečností opatření, která zahrnují odevzdání všech fotoaparátů, včetně zalepení čoček osobních mobilů, vstupujeme do budovy. U dveří nás vítají zástupci firmy Fiat. Procházíme halou a vcházíme do promítacího sálu, kde nám představují firmu a mimo jiné také to, jak se vyvíjel model automobilu 500X. Po skončení prezentace se ubíráme velkými reprezentativními prostory až do haly značky Abarth – divizi závodních automobilů značky Fiat, kde dostáváme pásky s nápisem „guest“. Po vyčerpávající prohlídce prostor firmy Abarth je řada na nás, tedy na studentech Produktového designu. Vstupujeme do zasedací místnosti, kde se bude konat vyvrcholení celého projektu. Zde nejprve zástupce firmy představil značku Abarth, následně si vzal slovo designér Jan Čapek, aby uvedl celý projekt X Change. Poté už následovala prezentace jednotlivých studentských týmů.
Prezentace studentů v centrále firmy Abarth, Turín, foto: Mikuláš a Jakub Křen
Prezentace Týmu 3, Turín, foto: Mikuláš a Jakub Křen
Každý tým se snažil efektivně přiblížit hlavní myšlenku jejich návrhu, vysvětlit, jak pult funguje a v neposlední řadě, jaké přináší výhody při používání právě ve Fiatu 500X. Po odprezentování každého projektu byl dán prostor na předvedení prototypu a na případnou diskuzi se zástupci automobilky Fiat. Studenti se snažili ve svých řešeních jít odlišnými cestami. Pro Tým č. 1 byla prioritou přesná regulace výšky pultu při přebalování. Tým č. 2 do svého návrhu zahrnul technologický prvek firmy Fidlock, se kterým lze elegantně pult složit. Rozkládací systém mezi sedadlo a opěradlo vozu navrhl Tým č. 3. Jejich prototyp umístili do cestovního obalu. Tým č. 4 se inspiroval relaxačními polštáři pro děti a v této formě navrhl přebalovací pult. Jeho hlavní výhodou je cenová dostupnost a příjemné zpracování z paměťové pěny. Poslední prezentoval svůj design Tým č.5, který navrhl pult na prostřední zadní sedadlo vozu, pomocí speciálního mechanismu, který reguluje výšku pultu. Tento návrh bere v úvahu i luxusní kožené zpracování pro náročnější uživatele. Ines Consalvi, manažerka pro Accessories Product Management značky Mopar®, hodnotila prezentaci slovy: „Velmi oceňuji, že všechny návrhy, které jsme dnes viděli, přinášejí zajímavá technologická řešení a jsou založené na zkušenostech našich zákazníků, s cílem zjednodušit každodenní život. Je to skvělá ukázka toho, jak úžasné a originální doplňky mohou vzniknout, když se na auto podíváme jinak. Dnešní den byl pro nás nejen nesmírně zajímavý, ale také přínosný, a já jsem moc ráda, že jsem mohla být u toho.“
Studenti Produktového designu s manažerkou Ines Consalvi, foto: Mikuláš a Jakub Křen
Prototyp přebalovacího pultu Týmu 1, foto: Adam Pavlíček
Prototyp přebalovacího pultu Týmu 4, foto: Adam Pavlíček
Po odprezentování prototypů jednotlivých týmů se přesouváme do secesní budovy Centro Storico Fiat (Muzeum automobilky Fiat), kde jsou k vidění sbírky automobilů, modelů a plakátů, které pokrývají celou historii firmy. Po té se ubíráme zpět na hotel. Další den probíhá společné focení a natáčení, v režii profesionálních kameramanů, v pozadí s vozy Fiat 500X a odjíždíme zpět do České republiky. Celý projekt X Change byl pro studenty velmi přínosný. Vyzkoušeli si reálnou spolupráci se světovou firmou - od počátečního konceptu až po finální návrh - který si většina studentů sama realizovala.
Prototyp přebalovacího pultu Týmu 5, foto: Adam Pavlíček
Jak na samotný projekt nahlíží jedna ze zúčastněných - studentka Kateřina Krušková z Ateliéru Produktového designu, uvedla v krátkém rozhovoru:
Jak bys zhodnotila spolupráci s firmou Fiat?
Myslím, že se spolupráce s firmou Fiat podařila. Sice na začátku projektu vznikaly rozpory v jednotlivých týmech a celý proces navrhování mohl být prezentován více systematicky, ale nabídka spolupráce tohoto typu pro nás byla velkou výzvou a projekt jsme zvládli dotáhnout až do konce.
Co tobě projekt přinesl z designérského hlediska?
Myslím, že obrovský přínos byl ve skupinové spolupráci. Naučit se respektovat názory ostatních a propojit koncepty do jednoho finálního návrhu. Rozložit jednotlivé úkoly ať už pro výrobu prototypu nebo prezentace tak, aby se vše stihlo do deadlinu. Zajímavé také bylo navrhovat něco na míru do kompletně hotového produktu - Fiat 500X. Důležité bylo, aby přebalovací pulty perfektně splynuly s interiérem vozu a nerušily tak celkový dojem. S takovýmto přemýšlením - výroby určitého komponentu zapadajícího do celku - se na škole moc nesetkáváme.
Jak hodnotíš práci v týmu?
Ze začátku to bylo složité. Každý jsme jiný a v ateliéru se podporuje spíše individualita. Po čase stráveném navrhováním a výrobou prototypu však mohu říct, že lepší teambuilding jsme v ateliéru ještě nezažili. Celkově nám to prospělo.
Studenti Produktového designu s Janem Čapkem, foto: Mikuláš a Jakub Křen
Spolupráci hodnotí i vedoucí ateliéru Produktového designu v Ústí nad Labem MgA. Jan Čapek: „Málokdy se v životě designér setká s možností navrhovat zcela neexistující výrobek, který je ale zároveň potřebný tady a teď. Projekt X Change je přesně takový. Jedním z mých pedagogických záměrů je simulovat studentům co nejvíce reálné situace, do kterých se budou v praxi dostávat. Pracovat na výrobku s jasně danými omezeními a poté jej prezentovat v angličtině v centrále světové automobilky - to byla unikátní možnost, při které si studenti vyzkoušeli, kde jsou jejich limity. Kam až jsou schopni v kvalitě designu, výroby prototypu, ve schopnostech prezentace, ale i umění komunikace v týmu, dojít. Cesta do Turína byla pro týmy studentů završením půlroční tvrdé práce, která všechny profesně posunula o veliký kus dopředu. Uznání, kterého se studentům od manařerů a designerů firmy Fiat dostalo, to vše potvrdilo.“