Kolekci minimalistického nábytku a doplňků s názvem Sokui představil na letošním Designbloku student Fakulty umění a designu v Ústí nad Labem Filip Krampla. Čisté linie, jednoduchost a kvalitní dřevo jsou charakteristickými prvky kolekce, kterou tvoří dva typy židlí a stolů z bukového dřeva a zrcadla. Unikátní je ekologicky šetrná výroba pomocí rýžového lepidla, která navazuje na tradiční japonskou techniku.
Výrazné detaily spojů naznačují místa, kde bylo rýžové lepidlo použito. Tvary japonských vějířů je pak inspirovaná série zrcadel, kterou právě představili spolu s designérem Huy Phamem na letošním Designbloku. Kolekce Sokui navazuje na Filipovu bakalářskou práci, kdy začal experimentovat s přírodními způsoby lepení dřeva.
Japonská technika práce se dřevem, autor videa Roman Bezděk
Jak pracovat se dřevem šetrně
Práce se dřevem Filipa bavila od dětství. Chodil vypomáhat do truhlárny, kde si osvojil všechny potřebné techniky. Jak se postupně prohluboval jeho zájem o design, ale i šetrný a udržitelný způsob života, začal hledat cesty, jak pracovat se dřevem šetrnějšími metodami.
Sokui na Designbloku 2018, zdroj: Filip Švácha
„Málo lidí ví o tom, že většina nábytku, který má doma, je lepený průmyslovými lepidly vyráběnými hlavně z ropy. Při hledání šetrných způsobů lepení dřeva jsem narazil na zmínku o této japonské technice lepení. Postupně se ve srovnání s ostatními přírodními metodami ukázala jako nejodolnější a nejjednodušší. Japonci jsou navíc mistři v práci se dřevem, líbí se mi jejich jednoduchá estetika,“ prozrazuje Filip.
Starobylá technika sokui
Největším oříškem pro něj byl nedostatek informací o této tradiční technice. Chyběly mu zásadní poznatky o druzích rýže, poměrech i dobách zpracování. Začal tedy experimentovat.
„Rýžové lepidlo vyžaduje znalosti přípravy a trochu trpělivosti, není to tak jednoduché jako vymáčknout hotovou hmotu z tuby,“ říká mladý designér, „bylo těžké vytvořit něco, co v Čechách nikdo nedělá a ani neumí.“
Detaily, které zvýrazňují místa použití lepidla, zdroj: Filip Švácha
Oproti průmyslově vyráběným lepidlům dosahuje rýžové lepidlo asi o čtvrtinu nižší pevnosti, což ukázaly testy ve spolupráci s Fakultou strojního inženýrství. S tímto faktorem se Filip vypořádal po svém. Vznikly tak detaily, typické pro celou kolekci, které zvýrazňují místa použití lepidla.
Židle z kolekce nábytku lepeného rýží, zdroj: Filip Švácha
Alternativy zdravého bydlení
Filip, který je momentálně na stáži v Belgii, by rád dál zkoumal možnosti, jak dostat lepidlo do přenositelné formy, která by měla potenciál být dostupnější a také jak ho kombinovat s jinými tradičními technikami, jako například s lakem urushi.
Zrcadla inspirovaná tvarem japonských vějířů, zdroj: Adéla Waldhauserová
„Interiéry dnešní doby jsou pro jejich uživatele velice nezdravé. Škodlivé látky vypouštěné z plastů, lepidel a laků znečišťují prostředí interiéru a to může mít nežádoucí vliv na jejich obyvatele. Mým snem je zaměřit se i na tento aspekt, snažit se hledat alternativy a propojovat je s kvalitním designem,“ prozrazuje své plány do budoucna.
Lepidlo vyrobené z rýže je šetrné k životnímu prostředí, zdroj: Filip Švácha