Striktní zákaz používání sádrokartonu téměř nikdo neakceptoval. Pětice vystavujících popisuje největší výzvy letošního milánského týdne designu

Monumentální venkovní instalace Re/Creation značky Lasvit. | Zdroj: Lasvit Monumentální venkovní instalace Re/Creation značky Lasvit. | Zdroj: Lasvit

Milan Design Week 2024 hostil designéry a firmy z celého světa už po třiašedesáté. Českou republiku na něm tento rok reprezentovaly ikonické značky jako Lasvit, Ton, Todus, Ravak nebo Preciosa Lighting. Pro některé to byla vůbec první zkušenost, jiní si neúčast na veletrhu Salone del Mobile nedokáží představit. Letošní rok se stal výjimečným i díky ocenění Fuorisalone Award, které získala instalace Lasvitu. Co zmíněná pětice vystavovatelů vnímala během italského týdne designu jako největší výzvu? 

RAVAK

Pro svou první účast na největší evropské přehlídce designu Salone del Mobile připravil RAVAK ambientní, vizuálně atraktivní expozici pod vedením renomovaného autorského dua Vrtiška & Žák. Projekt nazvaný Rolling Foams uvedl premiéru pěti nových kolekcí. „Naše účast byla dalším milníkem na cestě, kterou jsme si před pár lety vytyčili. Ravak produkuje výrobky evropského formátu, proto je chceme v odpovídajícím kontextu i prezentovat,“ přibližují kreativní ředitelé RAVAK Roman Vrtiška a Vladimír Žák.

Čistotu instalace umocňují barevné produkty vystavené na bílých deskách, které zadržují masu více než osmi set bílých nafukovací míčů. | Zdroj: RAVAKČistotu instalace umocňují barevné produkty vystavené na bílých deskách, které zadržují masu více než osmi set bílých nafukovací míčů. | Zdroj: RAVAK

Co bylo pro vás největší výzvou?

ROMAN + VLADIMÍR: Instalace byla od počátku vymyšlena velmi racionálně a ekonomicky. 90 % v podstatě tvořil vzduch v balónech, které byly „zadržovány“ panely s produkty. Ale právě ze vzduchu jsme měli největší obavu – konkrétně z toho, aby se balóny nevyfukovaly. Naštěstí se ukázalo, že se přes noc vždy lehce vyfoukly max. tři kusy, takže jsme mohli v klidu spát.

Kdo nejzajímavější navštívil vaši instalaci a jaké ohlasy jste sklidili?

ROMAN + VLADIMÍR: Skulpturální forma stánku byla pro kolemjdoucí jako magnet. Expozice budila velký rozruch už od fáze stavby. Chodili se na nás dívat řemeslníci od ostatních stánků, fotili a ptali se, jestli by si mohli vzít balón. Bylo to milé. V podobném duchu pak pokračoval celý týden. Na výstavišti Fiera patřila expozice Ravak jednoznačně mezi ty nejvíce fotografované. Ze zajímavých návštěv můžeme zmínit zájem zahraničních médií, ale i zástupců konkurenčních firem jako Gessi nebo Fantini, které zaujal nejen stánek, ale i naše novinky. Dokonce se nechali slyšet, že doufají, že jednu z novinek – kolekci baterií Domino – nikdy nezařadíme do portfolia, a druhý ze zmíněných zase dodal, že kdyby návrh nechtěl Ravak, pak oni ano.

Výrazná barevnost produktů vynikla na bílém základu expozice. | Zdroj: RAVAKVýrazná barevnost produktů vynikla na bílém základu expozice. | Zdroj: RAVAK

Na milánském týdnu designu vystavuje RAVAK prvním rokem. Co vás nejvíce překvapilo? 

ROMAN + VLADIMÍR: Nejpřekvapivější pro nás byl fakt, že i přes letošní striktně dané téma udržitelnosti v rámci milánské Fiery a plný zákaz používání sádrokartonu toto pravidlo téměř nikdo neakceptoval. Vidět tolik materiálu mířit do kontejnerů bylo demotivující. Náš stánek se naštěstí „vyfoukl“ a od čtvrtka znovu ožije na konferenci Pulse o architektuře, interiérovém a produktovém designu v Ostravě. Demontáž stánku v Miláně byla navíc spojena s happeningem, kdy si návštěvníci mohli poslední den sami odnést kus stánku a pomoci s deinstalací. S bílými míči, které se tak staly ikonami, máme navíc ještě další plány, o nichž ale zatím nechceme mluvit. Nicméně ještě před létem budou znovu rozdávat radost…

Symbolem expozice se stala pěna, svět bublin. | Zdroj: RAVAKSymbolem expozice se stala pěna, svět bublin. | Zdroj: RAVAK

Lasvit 

Výstava „Re/Creation“ české firmy Lasvit Leona Jakimiče z Nového Boru byla oceněna prestižní cenou Fuorisalone Award jako nejlepší instalace letošní edice Milan Design Week. Ústředním prvkem výstavy byla instalace Porta navržená uměleckým ředitelem společnosti Lasvit Maximem Velčovským. „Je pro nás čest takto uspět mezi více než tisíci výstavami z celého světa, a ještě víc nás těší, že se jedná o demokratickou cenu, ve které hlasuje jak odborná porota, tak i veřejnost,“ komentuje velkolepý úspěch firmy Anna Minaříková, PR manažerka značky Lasvit. 

Čeští skláři z Lasvitu představili na letošním Milan Design Week nejvíce „memorable“ instalaci s názvem Re/Creation a zvítězili v konkurenci více než 1100 projektů. | Zdroj: LASVITČeští skláři z Lasvitu představili na letošním Milan Design Week nejvíce „memorable“ instalaci s názvem Re/Creation a zvítězili v konkurenci více než 1100 projektů. | Zdroj: LASVIT

Co bylo pro vás největší výzvou?

LASVIT: Středobodem naší výstavy byla instalace od našeho uměleckého ředitele Maxima Velčovského „Porta“. Tato plastika se skládala ze sedmi panelů monumentálních rozměrů (největší panel byl vysoký 4, 8 m). Výzvou tedy byla nejen výroba, ale také statické řešení, transport i instalace. Vše se díky našemu týmu, ale i díky našim skvělým partnerům, podařilo fantasticky. 

Zároveň jsme představili modulární světelný koncept Bois de Cristal od naší designérky Márie Čulenové, který propojuje ohýbanou překližku s ručním sklem a také důmyslnými měděnými vodiči. Jedná se o elegantní minimalistické svítidlo, za kterým je několik let materiálního a technologického vývoje.

Umělecký ředitel značky Lasvit a uznávaný designér Maxim Velčovský navrhl pro aktuálně konaný Milan Design Week instalaci Porta. | Zdroj: LASVITUmělecký ředitel značky Lasvit a uznávaný designér Maxim Velčovský navrhl pro aktuálně konaný Milan Design Week instalaci Porta. | Zdroj: LASVIT

Kdo nejzajímavější navštívil vaši instalaci a jaké ohlasy jste sklidili?

LASVIT: Naši instalaci navštívily špičky světového designu a architektury, ale také businessu a kultury – Bjarke Ingels, Marcel Wanders, David Rockwell, Marcel Soural, Hakan Bulgurlu, Mandana Karimi, Ed Ng, Barbara Dujardin, Nozer Panthaky a desetitisíce dalších. 

Která z instalací vás nejvíce zaujala?  

LASVIT: Naší srdcovkou byla výstava „Io Sono Un Drago“ Alessandra Mendiniho v Triennale di Milano – nádherný počin oslavující absolutní ikonu.

Monumentální dílo s názvem Porta využívá schopností Lasvitu v oblasti řemeslných skleněných fasád a představuje různorodé aspekty lehaného skla. | Zdroj: LASVITMonumentální dílo s názvem Porta využívá schopností Lasvitu v oblasti řemeslných skleněných fasád a představuje různorodé aspekty lehaného skla. | Zdroj: LASVIT

Ton

Ton spojil síly s designérem Jiřím Krejčiříkem a společně vzdali hold ikonické Židli 14. Přetavené tvarosloví ztělesňuje samotnou identitu firmy Ton a jedinečnost řemesla ohýbaného nábytku. Dále představili produktovou novinku 314 od studia Claesson Koivisto Rune. „Do Milána jezdíme pravidelně vystavovat více než dvacet let. Tento veletrh považujeme za nejdůležitější oborovou přehlídku, na které Ton nesmí chybět. Letos jsme navíc představovali novou vizuální identitu společnosti.“ 

Nábytkářská firma v rámci letošního Design Week v Miláně představila řemeslné zpracování Krejčiříkova návrhu židle–objektu, který je poctou legendární „čtrnáctce“. | Zdroj: Jiří KrejčiříkNábytkářská firma v rámci letošního Design Week v Miláně představila řemeslné zpracování Krejčiříkova návrhu židle–objektu, který je poctou legendární „čtrnáctce“. | Zdroj: Jiří Krejčiřík

Co bylo pro vás největší výzvou?

TON: Největší výzvou bylo vyvážené představení nové vizuální identity. Leitmotivem stánku byla tedy židle 14, která naše logo opustila, ale zároveň inspirovala naši produktovou novinku 314 od studia Claesson Koivisto Rune. Tentýž historický model byl na stánku k vidění i v podobě uměleckého objektu Óda na čtrnáctku od Jiřího Krejčiříka. Skloubit tento koncept organicky a poskytnout všem těmto motivům vyvážený prostor bylo opravdu náročné, ale autorka stánku Zuzana Piliarová si s tím poradila skvěle, stejně jako s otázkou udržitelnosti. Na sestavení stánku jsme použili MDF desky. Stánek máme vlastně složen ze stejného základu už několikátý rok po sobě. Doplňujeme jen elementy, které si vyžádá každý rok nový design koncept, což je náročné pro designéra, ale ohleduplné k přírodě v celkovém přístupu. 

Pod rukama švédských mistrů designu, studia Claesson Koivisto Rune, vznikla sériově vyráběná novinka značky Ton. | Zdroj: TonPod rukama švédských mistrů designu, studia Claesson Koivisto Rune, vznikla sériově vyráběná novinka značky Ton. | Zdroj: Ton

Kdo nejzajímavější navštívil vaši instalaci a jaké ohlasy jste sklidili?

TON: Potěšilo nás, že čas na náš stánek si našli designéři, se kterými jsme spolupracovali v minulosti, jako například Arik Levy, Büro Famos, Kaschkasch či Alex Gufler. Ohlasy byly více než dobré. Pozornost kromě novinky a Ódy poutaly také moodboardy s materiály a novými firemními barvami.

Která z instalací vás nejvíce zaujala?

TON: Jednoznačně Lasvit. Jejich instalace byla dechberoucím spojením skla a opojného zážitku, jaký může přinést jen skvělý design. Jsme hrdí, že je to stejně jako my firma z České republiky a dělá nám tak dobré jméno ve světě designu. Jako každý rok byla inspirativní i galerie Rossany Orlandi, i když to už vlastně nemůžeme brát jako překvapení, protože Rossana je zárukou skvělého vkusu.

Židle čislo 314 symbolicky odkazuje k motivu kruhu, který se stal leitmotivem nové vizuální identity značky. | Zdroj: TonŽidle čislo 314 symbolicky odkazuje k motivu kruhu, který se stal leitmotivem nové vizuální identity značky. | Zdroj: Ton

Todus 

Opavský výrobce exteriérového nábytku Todus představil ochutnávku svého portfolia. Jednalo se o jeho první samostatnou výstavu na Salone del Mobile v Miláně. „Na Salone del Mobile jsme chtěli vystavovat již delší dobu, ale až v letošním roce se nám to podařilo. Vnímáme SdM jako stěžejní veletrh co do počtu a kvality návštěvníků, tak jeho celosvětového přesahu. Naše první zkušenost se samostatnou expozicí náš dojem jen potvrdila,“ říká Zuzana Kollárovitsová, marketingová ředitelka značky Todus. 

Elegantní expozici vytvořilo belgické Studio Segers, se kterým značka dlouhodobě spolupracuje. | Zdroj: TodusElegantní expozici vytvořilo belgické Studio Segers, se kterým značka dlouhodobě spolupracuje. | Zdroj: Todus

Co bylo pro vás největší výzvou?

ZUZANA: Samotná instalace proběhla bez větších problémů díky zkušenému týmu, který jsme si během let vybudovali. Nyní nás čeká další fáze, jež je neméně náročná, a to zpracování toho množství nových kontaktů, které se nám během veletrhu podařilo získat. 

Hlavním lákadlem byla impozantní modulární sedačka Dongo, navržená Studiem Segers, nově doplněna o variabilní chaise longue. | Zdroj: TodusHlavním lákadlem byla impozantní modulární sedačka Dongo, navržená Studiem Segers, nově doplněna o variabilní chaise longue. | Zdroj: Todus

Kdo nejzajímavější navštívil vaši instalaci a jaké ohlasy jste sklidili?

ZUZANA: Máme radost, že jsme měli příležitost představit značku tak, jak si zaslouží, a na našem stánku přivítat stávající klienty, přátele, kteří nás přišli podpořit, i nové partnery. Expozice, kterou nám navrhlo belgické Studio Segers, se moc líbila. Stánky navíc recyklujeme několikrát za sebou. Expozici vždy jen uzpůsobíme novému půdorysu, případně obměníme barevnost stěn, vyměníme grafiku v lightboxech a podobně. I proto nás potěšilo, že mnoho návštěvníků chválilo její čistý a elegantní design, který působil svěže v porovnání s některými sousedními stánky. Mnoho návštěvníků si také myslelo, že Todus je italská značka, a překvapilo je, že tomu tak není.

Na milánském týdnu designu vystavuje Todus prvním rokem. Co vás nejvíce překvapilo? 

ZUZANA: Celý proces je náročný jak finančně, tak organizačně. Informaci o tom, že dostaneme stánek na SdM, jsme obdrželi až v prosinci, takže na přípravu jsme měli jen tři měsíce, což není mnoho vzhledem k tomu, že si vše kromě designu děláme in-house.

Která z instalací vás nejvíce zaujala?

ZUZANA: Na výstavišti se nám nejvíce líbila prezentace Flexformu, která byla velmi elegantní a měla moc pěknou atmosféru, a v centru Milána to byla jednoznačně expozice Lasvitu v Palazzo Isimbardi, na jehož zahradu jsme zapůjčili také náš nábytek. 

Todus se představil na Salone del Mobile v Miláně první samostatnou výstavou. | Zdroj: TodusTodus se představil na Salone del Mobile v Miláně první samostatnou výstavou. | Zdroj: Todus

Preciosa Lighting

Preciosa Lighting představila instalaci Crystal Beat II, kterou tvořilo 400 křišťálových kostek, jež byly zavěšeny v prostoru a vytvářely domnělé malířské plátno složené z pixelů. „Na Milan Design Week vystavujeme pravidelně každý rok. Pro nás je vlastně až nepředstavitelné, že bychom zde nebyli. Tento svátek designu je pro nás skvělou příležitostí oslavit s našimi partnery, ale i potencionálními zákazníky, náš um,“ upozorňuje Petra Mejzlíková, marketingová ředitelka Preciosa Lighting. 

Společnost Preciosa Lighting se sídlem v Kamenickém Šenově představila na milánském týdnu designu novou instalaci Crystal Beat II. | Zdroj: Preciosa LightingSpolečnost Preciosa Lighting se sídlem v Kamenickém Šenově představila na milánském týdnu designu novou instalaci Crystal Beat II. | Zdroj: Preciosa Lighting

Co bylo pro vás největší výzvou?

PETRA: Byla jsem u zrodu letošní instalace a výzev, jelikož v Preciosa Lighting neustále posouváme hranice jak v designu, tak ve sklářském umu, a technologických inovací bylo hned několik. Z pohledu výroby je například poměrně náročné ručně vyfoukat tu největší velikost Pixelu, tedy kostky, která váží 9 kg. Jednoduché nebylo ani odladění závěsů z jednotlivých kostek, aby se gravitací neprotáčely a vše geometricky sedělo. Oříškem byla také kombinace funkčního a dekorativního nasvícení Crystal Pixels a zároveň RGBW nasvícení kostek pro výstavní instalaci Crystal Beat 2.  

 Instalace představuje svět pixelové grafiky, videoher a raného digitálního umění. | Zdroj: Preciosa Lighting Instalace představuje svět pixelové grafiky, videoher a raného digitálního umění. | Zdroj: Preciosa Lighting

Kdo nejzajímavější navštívil vaši instalaci a jaké ohlasy jste sklidili?

PETRA: Instalace Crystal Beat 2 od Preciosa Lighting byla médii zařazena mezi TOP 10, které v Miláně musíte vidět, a zároveň byla nominována na Fuorisalone Awards 2024, takže u nás se dveře opravdu netrhly a denně nás navštívilo průměrně 4000 lidí, jejichž ohlasy na instalaci byly úžasné! Často jsme slyšeli, že jde o nejlepší zážitek z letošního Design Weeku a krásný produkt. Předali jsme tolik pozitivních emocí, že naše vize byla splněna. V tom obrovském počtu byla řada známých influencerů, designérů i architektů z celého světa, je těžké označit, kdo z nich byl nejzajímavější. Bylo krásné sledovat, jak návštěvníci vstoupili dovnitř, do tmavého prostoru, aniž by tušili, co je čeká, a pak s úžasem ve tváři sledovali celou pixelovou show.

Která z instalací vás nejvíce zaujala?

PETRA: Samozřejmě že ta naše. Byla nej po všech stránkách! Z ostatních vystavovatelů na Tortoně pak malá designová společnost Pixom, jež kombinuje generativní design, AI, udržitelné materiály a 3D tisk a na letošním veletrhu představila své návrhy nábytku a osvětlení, které využívají čirých umělých vláken.

Crystal Beat II navrhli kreativní ředitelé značky Michael Vasku a Andreas Klug. | Zdroj: Preciosa LightingCrystal Beat II navrhli kreativní ředitelé značky Michael Vasku a Andreas Klug. | Zdroj: Preciosa Lighting

Související

Legenda designu Arik Levy míří do Ostravy. Vystoupí na konferenci PULSE, která slibuje nejen unikátní networking pro designéry i architekty
Interiér a architektura

Legenda designu Arik Levy míří do Ostravy. Vystoupí na konferenci PULSE, která slibuje nejen unikátní networking pro designéry i architekty

Redakce Czechdesign - 23. 4. 2024 - 5 min.

Bez nás už se neobejde! Začal největší festival designu na světě, kdo hájí české barvy v Miláně?
Produktový design

Bez nás už se neobejde! Začal největší festival designu na světě, kdo hájí české barvy v Miláně?

Marie Šrajerová - 19. 4. 2023 - 15 min.

Nadprodukce ve světě bylo dost. Není nutné stále vyrábět nové věci. TON jde příkladem v přístupu k udržitelnosti
Interiér a architektura

Nadprodukce ve světě bylo dost. Není nutné stále vyrábět nové věci. TON jde příkladem v přístupu k udržitelnosti

Nikol Galé - 9. 1. 2023 - 7 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024