Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Sosone, truhlářská díla, která se odvážně pustila i do realizace vlastních nápadů | Foto: Matej Vázal Sosone, truhlářská díla, která se odvážně pustila i do realizace vlastních nápadů | Foto: Matej Vázal

Štokrle do každé rodiny. Výrobce dřevěného nábytku z Moravy spouští kampaň na výrobu nepostradatelného pomocníka do domácnosti

Zákazníci nejlépe pochopí hodnotu nábytku, když mají možnost nahlédnout do zákulisí jeho vzniku. Za každým nápadem se skrývají stovky hodin práce. Je nesmírně důležité vnímat, čím se doma obklopujeme a za jakých podmínek byl produkt vyroben, říká markeťačka a designérka značky sosone Veronika Zelezníková. Navzdory náročné době hledá sosone nová řešení. Nejnovější udržitelnou kolekci nábytku chce uvést na trh prostřednictvím crowdfundingové kampaně. Na čem ji postavili, proč je opravdu udržitelná a jaké jsou jejich vize?

Podnětný rozhovor

Kde vznikl nápad na založení crowdfundingové kampaně?

VERONIKA: Spolupráce s truhlářskou dílnou ze Zlína sosone začala v roce 2019. Pak, během naší letošní výstavy Dejme designu prostor v brněnském kreativním centru KUMST, jsem se zúčastnila přednášky o tom, jak funguje crowdfunding. S Bárou, koordinátorkou Hithitu - české crowdfundigové platformy –, jsme si začali povídat o naší kolekci štokrlat. O tom, jak je pro nás důležité, abychom mohli vyrábět kvalitní produkty, přinést klientům prostřednictvím designu nejen estetickou stránku, ale také udržitelnost a podporovat lokální výrobu. 

Náš podnětný rozhovor nás inspiroval k tomu, abychom se zkusili otevřít trhu pomocí crowdfundingu. Tato kolekce je dnes základem kampaně Udržitelná štokrlata zachraňují tradiční dílnu ze Zlína na Hithitu, která potrvá ještě pět týdnů.

Dílnu ve Zlině tvoří tým 12 lidí, kteří se nebojí nových výzev | Foto: Matej VázalDílnu ve Zlině tvoří tým 12 lidí, kteří se nebojí nových výzev | Foto: Matej Vázal

Mít něco svého

Jaký byl hlavní důvod založení sbírky?

VERONIKA: Jsme tým, který se snaží i v krizových situacích nacházet nová řešení. Dílna si během posledních dvou let prošla rebrandingem značky. Čerpáme z dvacetiletých zkušeností zakázkové výroby nábytku a rozhodli jsme se přijít s vlastním portfoliem produktů. Crowdfunding skvěle funguje jako rychlý způsob k dosažení zpětné vazby od potenciálních zákazníků, je to možnost, jak dát o sobě vědět a získat podporu na vznik produktu nebo jeho uvedení na trh. 

Máme za sebou vývoj několika kusů nábytku, nové grafické identity, e-shopu, avšak potřebujeme pomoci s nastartováním malosériové výroby. Nezačínáme, ani nekončíme. Přirozeně navazujeme. Před námi je ještě dlouhá cesta, ale jednou bychom se chtěli stát lovebrandem s českým autorským nábytkem.

Barvy, udržitelné materiály, návaznost na lokální design | Foto: Filip BeránekBarvy, udržitelné materiály, návaznost na lokální design | Foto: Filip Beránek

Užitečný člen domácnosti

Jak vzniklo první štokrle?

VERONIKA: Každý den se zamýšlíme nad tím, čím se doma obklopujeme. S Robertem, přítelem a kolegou v jednom, jsme potřebovali kus nábytku, který bude lehký, skladný, ale zároveň variabilní. Produkt, který bude sloužit jako malý stolek, židle, schůdek či podstavec pod květinu. A tak vzniklo nové štokrle, které je návratem k tradicím v česko-slovenském interiéru, kde funguje po generace. Vzpomeňte si například na letní prázdniny u svého dědečka a babičky na vesnici. Určitě byste tam našli nejedno praktické štokrle. 

Vlivem raketového zvýšení cen materiálů i energií už tradiční česká zakázková výroba nestačí konkurovat levnému nábytku z řetězců. Právě proto jsme se rozhodli vymyslet kolekci ze zbytkových materiálů. Dokonce i samotný tvar – design je navržen tak, abychom eliminovali odpad a využili každý formát materiálu na maximum. Teď dokážeme využít menší kousky z výroby a dát je do oběhu. Dávalo smysl pokrýt finanční náklady na portfolio, přijít s něčím novým, řešit konkrétní problém a zároveň být ekologický a jít s kůží na trh. Poprvé jsme si produkt definovali my, byla to výzva, ale zároveň možnost lepšího zásahu na koncového zákazníka.

Žádný kousek materiálu nevyjde nazmar | Foto: Matej VázalŽádný kousek materiálu nevyjde nazmar | Foto: Matej Vázal

Investice do designu má smysl

Jakým dalším změnám jste v posledních letech museli ještě čelit?

VERONIKA: Omezení nás dovedly k jiným řešením, novým nápadům a změně strategie. Nyní je potřeba dostat produkt ke svému publiku online, získat si zákazníky příběhem. Chtěli jsme se také vyhranit vůči produkci fast furniture. Velké nábytkářské značky nabízí rychlá řešení, která ale nevydrží dlouho. I když to tak na první pohled nepůsobí, větší investice z dlouhodobého hlediska šetří peníze. 

Abychom lidem ukázali, že věříme kvalitě a dlouhověkosti našich produktů, máme v plánu zavést tvz. zpětný odkup. V životě se vám mohou změnit priority, případně netoužíte po novém kusu nábytku. Dali byste přednost produktu s nižší cenou z výstavy, z druhé ruky. Náš produkt odkoupíme, opravíme a za nižší cenu opět nabídneme. Máme také vizi vytvořit unikátní online bazar, který je jedním z milníků naší crowdfundingové kampaně.

Sosone chce ukázat zákazníkům, že design není jenom o navrhování na papíře | Foto: Matej VázalSosone chce ukázat zákazníkům, že design není jenom o navrhování na papíře | Foto: Matej Vázal

Úcta k řemeslu

Bazary i udržitelnost jsou dnes velkým trendem. Říkám si jen, jestli tento trend brzy neopadne a firmy se opět nevrátí k prodeji a výrobě ve velkém.  

VERONIKA: Myslím, že v nábytkářském průmyslu to ještě trendem není. Nikdy nebudeme v udržitelnosti dokonalí. Ale děláme, co můžeme. Mě motivuje celá naše dílenská parta. Například můj partner, designér Robert Urban nabral odvahu a kromě několikaletého navrhování na papíře a v počítači si chtěl vyzkoušet na vlastní kůži truhlářské řemeslo. Tímto způsobem si u řemeslníků získal respekt a dokázal své poznatky implementovat do produktu a jeho designu. Navrhování a výroba musí být propojené. A když se člověk naučí poslouchat starší, řemeslně zkušenější generaci, hodně se naučí.

Nikdy jsem si nemyslela, že se nám podaří vyrobit český produkt pod 3.000 Kč. Ale funguje to. Realitní krize, kterou dnes zažíváme, bude vést k menším příbytkům. Naši staří rodiče svůj volný čas věnovali práci doma, na velkém baráku či zahradě. My chceme zažít i něco jiného, mění se hodnoty, stačí nám i menší, funkčnější prostor. Ceny nemovitostí jsou navíc tak vysoké, že jiná cesta ani není. Svět se mění. Musíme se přizpůsobit době, vyrábět méně věcí hodnotněji.

Malé, bytelné a lehké štokrle | Foto: Matej VázalMalé, bytelné a lehké štokrle | Foto: Matej Vázal

Štokrle, workshop, notes

Jaké odměny máte připravené pro podporovatele kampaně?  

VERONIKA: Hlavní odměna je udržitelné štokrle. I díky udržitelnému konceptu výběru materiálu, tedy že jaký materiál momentálně máme v dílně, takový se použije, dokážeme lidem nabídnout originální kus nábytku s momentem překvapení po rozbalení. Do odměn jsme zařadili i různé výhodné sety, možnost si barevně přizpůsobit svoje štokrle. Nabízíme i workshopy pro děti a dospělé. Zákazníci lépe pochopí hodnotu lokálního nábytku, když si ho vyrobí spolu s námi. Mají možnost vidět, že design není jen o navrhování, ale že se jedná o složitý proces. 

Pro menší podporovatele jsme ve spolupráci s papelote připravili limitovanou kolekci notesů. Pro zlepšení karmy a projevení podpory budeme vděční i za symbolický příspěvek v hodnotě 190 Kč. V dnešní době to například znamená odpustit si pro jednou kávu s domácím koláčem v kavárně. A nám to pravdu pomůže. Každý příspěvek se počítá. 

Veronika má na starost kromě designu i marketing a do týmu přináší ženský temperament | Foto: Matej VázalVeronika má na starost kromě designu i marketing a do týmu přináší ženský temperament | Foto: Matej Vázal

Národ kutilů

Ztrácí lidé podle vás vztah k řemeslům?

VERONIKA: Spíše musím konstatovat, že je náročné komerčně se prosadit s produktem vyrobeným i prodávaným v České nebo Slovenské republice. Češi, a mám pocit, že i Slováci jsou národem kutilů, chatařů, vše si spravujeme sami. Ale někdy je dobré věřit i zručnosti odborníka. Designéři ale nemusí pořád přicházet s novými kolekcemi, stačí spolupracovat s chytrými řemeslníky, využívat nové technologie, řešit aktuální problémy zákazníka a naslouchat potřebám okolí. Nesouhlasím s tím, že design není pro všechny. Je všude kolem nás.

Truhláři v sosone svou práci dělají rádi | Foto: Matej VázalTruhláři v sosone svou práci dělají rádi | Foto: Matej Vázal

Do každé rodiny

Kam patří štokrle sosone?   

VERONIKA: Chtěli bychom pozitivně ovlivnit soukromý, ale i veřejný prostor. Od bytů, školek až po kavárny. Máme vizi vyrábět nábytek ne jenom na pár použití. Štokrle, které doma využijete dle potřeby všude. Štokrle všude a napořád.

Jak vypadá ideální scénář vaší crowdfundingové kampaně?  

VERONIKA: Potřebujeme nastartovat udržitelnou malosériovou výrobu štokrlat, vstoupit na trh, toužíme získat zpětnou vazbu od zákazníků. Cílem je udržet naše podnikání doma, v Česku, konkrétně ve Zlíně. Máme ambici rozvinout se a vytvořit sekci online bazarového prodeje našich výrobků. Hodně věcí už vyřešených máme. Ale taky bychom rádi inspirovali i ostatní a dokázali, že podpora malých firem má smysl. Teď do toho dáváme úplně všechno. Těšíme se z nové kolekce a stále neztrácíme motivaci.

Podpořte koupí štokrlete malou lokální výrobu. | Zdroj: YouTube sosone

Další články