Stejně dobře bude reprezentovat malý pivovar nebo kasino. Nové logo Univerzity Karlovy vzbuzuje mezi odborníky rozpačité reakce

Jonatan Kuna, Jan Charvát, Lukáš Kijonka a Pavel Mádl hodnotí nové logo Univezity Karlovy. | Zdroj: archivu autorů Jonatan Kuna, Jan Charvát, Lukáš Kijonka a Pavel Mádl hodnotí nové logo Univezity Karlovy. | Zdroj: archivu autorů

Univerzita Karlova chce komunikovat moderně, efektivně a sjednoceně. Proto vedle své stávající historické pečeti představila novou vizuální identitu, která vychází z podoby stylizované svatováclavské koruny zakladatele univerzity Karla IV. Kromě obligátních reakcí veřejnosti na vizuál samotný se ozvala například i Katedra divadelní vědy Filozofické fakulty UK, jež v souvislosti s dlouhodobým platovým podhodnocením akademického pracovníka označuje takovou investici za nadbytečnou. Ať už jsou priority univerzity jakékoliv, zajímá nás kvalita grafického zpracování a zhodnocení volby zvoleného písma. Obstála u odborníků?

Propagační logotyp UK vychází z podoby stylizované svatováclavské koruny zakladatele Univerzity Karlovy Karla IV. Nejstarší a nejvýznamnější součást českých korunovačních klenotů je odvozena z historického znaku UK a je geometricky zjednodušená. Logotyp dále zahrnuje název univerzity, resp. jeho zkratku (pro českou variantu zkratka „UK“, pro anglickou variantu pak zkratka „CU“). Typografická část logotypu UK je tvořena fontem Larken Serif a svým „patkovým“ zakončením propojuje odkaz na font Bodoni, který je používán v reprezentativní složce UK.

Obdobně jako u jiných významných zahraničních vysokých škol či organizací s mnoha dílčími součástmi jsou tak nově na Univerzitě Karlově zavedeny dvě roviny komunikační prezentace: reprezentační a propagační. | Zdroj: UKObdobně jako u jiných významných zahraničních vysokých škol či organizací s mnoha dílčími součástmi jsou tak nově na Univerzitě Karlově zavedeny dvě roviny komunikační prezentace: reprezentační a propagační. | Zdroj: UK

Ke konci roku 2024 vznikne i nově navržené písmo s názvem Universitas Carolina. To vše při zachování úcty k historické pečeti UK. | Zdroj: UKKe konci roku 2024 vznikne i nově navržené písmo s názvem Universitas Carolina. To vše při zachování úcty k historické pečeti UK. | Zdroj: UK

Lukáš Kijonka 

Lukáš Kijonka je designér pracující primárně jako art director a mediátor procesu navrhování komplexních identit. Pedagogicky působí na UMPRUM Praha v ateliéru grafický design a nová média.

Lukáš Kijonka | Zdroj: archiv autoraLukáš Kijonka | Zdroj: archiv autora

Jak nové logo hodnotíte? 

LUKÁŠ: „Vůle definovat se může být pouhou inscenací.“ Záměr vedení Univerzity Karlovy sjednotit vizuální styl takto významné instituce vnímám velmi pozitivně. Osobně ale preferuji postup, kdy zadavatel řeší s experty nejprve strategicky podstatné cíle jako budování kvalitní online i offline infrastruktury pro studenty, pedagogy a v rámci vizuální identity spíše instituci reprezentuje, než prezentuje generickým filtrem marketingových strategií. Z této perspektivy je nové propagační logo Univerzity Karlovy příspěvkem do databáze logotypů, které se může stát součástí některé z template logobank a stejně dobře bude reprezentovat malý pivovar, kasino nebo jednu z nejstarších evropských univerzit.

Co říkáte na předešlé logo (pečeť)? 

LUKÁŠ: Aktuální status „postmoderní“ vizuální komunikace je možné z různých důvodů definovat jako „maximalizaci změny“. Zde nejvíc platí, že čím více se snažíte jít s dobou, tím rychleji vyjdete z módy. UK evidentně nevyhodnotila pečeť jako obecně zastaralou a chce ji dílčím způsobem používat dále. Zde je zarážející absence úprav v kresbě pečeti, kde vektorizace motivu proběhla restaurátorsky necitlivě. Při přiblížení pečeti, které je prezentováno i na webu autorů, vypadá motiv spíše komicky a jako produkt software funkce „živá vektorizace“. Do těchto detailů, které by pozvedly úroveň reprezentace, mohlo být investováno místo nového loga ve formě generické korunky.

Které logo univerzity (české nebo zahraniční) se vám líbí nejvíce? 

LUKÁŠ: Opravdová kvalita reprezentace libovolné univerzity se nepozná podle loga, ale podle infrastrukturních, např. online systémů, kterými organizujete své budoucí nebo aktuální studium z pozice uchazeče, studenta, nebo svou práci na univerzitě z hlediska pedagoga. Kvalitní systémy dělají reálně univerzitě daleko lepší „reklamu“ než propagační tužka nebo blok s libovolně vypadajícím logotypem.

Pro vlastní propagační logotyp UK je užit font, který svým „patkovým“ zakončením liter odkazuje na tzv. serifové znaky fontu Bodoni v reprezentační podobě logotypu UK, zároveň se odkazuje na gotickou tradici písma ze znaku UK. | Zdroj: UKPro vlastní propagační logotyp UK je užit font, který svým „patkovým“ zakončením liter odkazuje na tzv. serifové znaky fontu Bodoni v reprezentační podobě logotypu UK, zároveň se odkazuje na gotickou tradici písma ze znaku UK. | Zdroj: UK

Jonatan Kuna

Jonatan Kuna je grafický designér a je součástí týmu studia Najbrt. Je například autorem ilustrací vizuálu 56. ročníku KVIFF. 

Jonatan Kuna | Zdroj: archiv autoraJonatan Kuna | Zdroj: archiv autora

Jak nové logo hodnotíte? 

JONATAN: Osobně mě logo nijak nezaujalo. Motiv korunky už je hodně okoukaný. Co vidím jako problematické, je výběr písma a kombinace jemných lineárních kontur a vyplněných ploch. Když si vedle sebe dáme pečeť a logo, opticky spolu nefungují, což by ale měl být podle mě cíl. Nejvíce to vnímám u jemného rastru a nového symbolu korunky, kde jsou prvky až moc různorodé.

Z písma mám dojem, že působí opticky nevyváženě a nehodí se k původní Bodonce. Zde by klidně mohl být použitý jednodušší grotesk, který by vycházel z poměru tahů v pečeti. Myslím, že by si pečeť spíš zasloužila decentní řemeslný facelift a lehkou, nenásilnou modernizaci. A korunka by zde pak ani nemusela figurovat, nebo by mohla být jen podobným jemným rukopisem. Myšlenka je hodně doslovná, proto bych možná čekal komplexnější systém, který se hlavně zaměří na podobu nového webu a práci s jednotlivými katedrami. Barvy podle mě příliš citují národní identitu a mohly by taky z té konzervativnosti uhnout.

Nicméně věřím, že měl projekt spoustu omezení ze strany klienta a výsledek byl podmíněn spoustou kompromisů, které podobu ovlivnily.

Které logo univerzity (české nebo zahraniční) se vám líbí nejvíce? 

JONATAN: Povedený příklad modernizace historického loga a vizuálního stylu je podle mě Royal Danish Academy od Urgent.Agency, kde agentura řešila podobnou problematiku.

Vizuální identita Royal Danish Academy. | Zdroj: Urgent.AgencyVizuální identita Royal Danish Academy. | Zdroj: Urgent.Agency

Pavel Mádl 

Pavel Mádl je grafický designér, který založil kreativní agenturu MadLove‍ sídlící na pražském Smíchově. 

Pavel Mádl | Zdroj: archiv autoraPavel Mádl | Zdroj: archiv autora

Jak nové logo hodnotíte? 

PAVEL: Zasloužilo si to víc odvahy a péče. Využít příležitost a mít dost silný koncept, aby se obhájil.

Identita měla být zábavná, propracovaná a nápaditá tak, aby oslovila mladé lidi a studenty. Aby je bavila a oni se s ní ztotožnili.

Co říkáte na předešlé logo (pečeť)? 

PAVEL: Rozumím té potřebě vytvořit novou značku. Mám jen zmatek v užívání i s původním logem. 

Které logo univerzity (české nebo zahraniční) se vám líbí nejvíce? 

PAVEL: Pokud mám vybrat jeden projekt, líbí se mi vizuální identita univerzity v Lille. Je to moderní, hravé a hezky použitelné v aplikaci identity.

Vizuální identita Université de Lille | Zdroj: BehanceVizuální identita Université de Lille | Zdroj: Behance

Jan Charvát

Jan Charvát je designér písma. Pracoval jako Font Engineer ve firmě Monotype, kde zprodukoval několik tisíc fontů. Teď pracuje v Praze na volné noze jako Font Engineer a učí písmo na Hollarce a Hellichovce.

Jan Charvát | Zdroj: archiv autoraJan Charvát | Zdroj: archiv autora

Jak nové logo hodnotíte? A které logo univerzity (české nebo zahraniční) se vám líbí nejvíce? 

JAN: Neznám přesný brief od univerzity, ale preferoval bych to buď více v současném stylu, nebo naopak v tom tradičním, jako bylo předešlé logo, toto je zbytečný kompromis. Pečeť nemusí být nutně zastaralá, pokud se o její refresh někdo postará, má takový správný nádech tradice. Osobně se mi ale líbí identity založené na specifickém písmu nebo generativních prvcích. Moje oblíbená loga univerzit jsou MUNI, TUL, OCAD nebo MIT Media Lab (což není přímo univerzita, ale její součást).

Autorem vizuální identity TUL je Filip Dědic, Anežka Minaříková a Marek Nedelka. | Zdroj: TULAutorem vizuální identity TUL je Filip Dědic, Anežka Minaříková a Marek Nedelka. | Zdroj: TUL

Jako Font Engineer poskytl Jan Charvát krátký komentář k vybraným písmům. 

JAN: Larken je solidně nakreslené písmo pouze s drobnými kresebnými chybami. Metrika i kerning jsou v pořádku až na pár výjimek. Zrovna jedna taková se ale propašovala do loga do slova University, kde bych se vůbec nebál zakernovat „y“ blíže k „t“. Obecně má písmo špatně zpracovanou českou diakritiku. V nakloněných řezech je posunutá tak, až to vypadá komicky. To ovšem nemusí vadit, pokud se písmo bude používat opravdu jen na logo.

U doplňkového písma Silka jeho autoři nebyli nejpečlivější s kresbou, ale přímo viditelné to není. Spacing je někde mezi nadpisovým a textovým písmem, a tak při troše typografické péče poslouží oběma účelům. Kerning funguje pro většinu textu dobře, opět se tu ale nevěnovali detailům, které jsou pro český jazyk důležité – jako jsou spodní uvozovky nebo československá diakritika ď, ť a ľ. Přímo v prezentačním videu je velmi znatelná chyba vyrovnání ď v tučném řezu. Nechápu, proč při takovém množství písem bylo vybráno písmo, které má chyby zrovna v českém jazyce. Minimálně mohli písmolijnu Atipo poprosit o úpravu nebo svolení k úpravě.

Je škoda, že autoři vizuálu nešáhli po jednom z českých autorů minimálně kvůli kvalitě diakritiky, která je nedílnou součástí našeho jazyka a naši písmaři ji vždy zvládali s přehledem. Češi mají mnoho skvělých designérů písma známých po celém světě a i mladá generace se velmi osvědčuje. Bylo by to také krásně symbolické.

Související

Ještěd z jiné perspektivy. Vizuální identitu Technické univerzity v Liberci vytvoří grafické trio Dědic-Minaříková-Nedelka
Grafický design

Ještěd z jiné perspektivy. Vizuální identitu Technické univerzity v Liberci vytvoří grafické trio Dědic-Minaříková-Nedelka

Jarmila Řehořková - 30. 9. 2021 - 8 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024