Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Petr Švec ve své dílně, kde vyrábí Junior Bicycles | Foto: Tomáš Princ Petr Švec ve své dílně, kde vyrábí Junior Bicycles | Foto: Tomáš Princ

Staví speciální závodní kola pro děti a umí to nejlépe v republice. Představujeme zakladatele projektu Junior Bicycles

Petr Švec vyrábí ve spolupráci s odborníky a designérem Michalem Maláškem speciální dětská kola, která svým měřítkem naprosto přesně odpovídají postavě dítěte. O tom, jak se k této práci dostal, co mu dělá největší radost, a proč se rozhodl spolupracovat s designérem jsme si povídali obklopeni desítkami součástek Junior Bicycles.

 Jak jste se dostal k výrobě dětských kol?

PETR: To je dlouhá historie. Sahá až ke kořenům mého otce, který měl tři výuční listy v ČZ Strakonice. Tam se v té době vyráběla kola a motokola a on se na nich podílel. Já jsem začal jezdit na kole z nutnosti. Na vojně mě zmrzačili při nacvičování na spartakiádu, respektive se mi stal úraz kolene. Doktoři mI pak doporučili rehabilitaci na kole. Po vojně jsem pak na kole začal závodit. Dokonce jsem k tomu přivedl synovce Karla Vacka, který už to dotáhl k profesionálům. 

Petr Švec (v modrobílém dresu) s celou rodinou Vacků – rodiče Karel a Jarka, synové Karel, Mathias a Berthil | Zdroj: archiv Petra ŠevcePetr Švec (v modrobílém dresu) s celou rodinou Vacků – rodiče Karel a Jarka, synové Karel, Mathias a Berthil | Zdroj: archiv Petra Ševce

Celý život jsem se ale živil jinak, protože naše firma existuje teprve 8 let. A právě před těmi osmi lety to celé vzniklo. Mému synovci se narodili tři kluci a on z nich chtěl vychovat profesionály. Dva z nich jsou dnes už v profi týmech, ten třetí je také talentovaný, ale ještě hodně mladý, takže teprve začíná. Tenkrát byli ti kluci malí a nebyla na ně kola. Vlastně do dnešní doby nejsou kola pro děti ambiciózních rodičů. Můj synovec z nich chce vychovat nejlepší závodníky. Chce, aby vyhráli Tour de France (smích). Takže mají potřebu mít kvalitní kola, de facto dětské repliky závodních kol.

Můj synovec tedy za mnou přišel, a požádal mě, abych mu taková kola pořídil. Už tehdy jsme se spolu účastnili různých soutěží, respektive soutěžil on. Já jsem závodil dřív, za socialismu, to jsem nikam nemohl cestovat. Ale s ním jsem pak objížděl všechny mezinárodní závody. První dětské rámy jsme si nechali vyrobit v Duratecu a nějaká kola jsme udělali, ale nebylo to ono. Sháněl jsem výrobce v Itálii, jelikož Itálie je pro cyklistiku země zaslíbená. Jiří Škoda, se kterým se znám, se živí cyklistickým obchodem, žije napůl v Itálii a má potřebné kontakty, takže mi sehnal výrobce rámů. Následně nám vznikla potřeba – jaká ta kola dělat. Chtěl jsem, aby se nedala přehlédnout, aby se něčím odlišovala od většinové produkce.

Petr Švec ve své dílně, kde vyrábí Junior Bicycles | Foto: Tomáš PrincPetr Švec ve své dílně, kde vyrábí Junior Bicycles | Foto: Tomáš Princ

Já samozřejmě jezdím do dnešní doby jako veterán, zúčastňuji se různých závodů. V jednom cyklistickém klubu jezdím shodou náhod s designérem a pedagogem Michalem Maláškem. On mi tehdy slíbil, že mi s tím pomůže. Měl o to zájem, protože pro něj to byla také změna. Všechny okolnosti zkrátka naší spolupráci nahrávaly.

Petr Švec ve své dílně, kde vyrábí Junior Bicycles | Foto: Tomáš PrincPetr Švec ve své dílně, kde vyrábí Junior Bicycles | Foto: Tomáš Princ

Takže jste si spolu sedli a vymysleli jste ideální dětská kola?

PETR: Ano. Potřebovali jsme se od běžné produkce odlišit, aby bylo na první pohled zřejmé, že je to něco jiného. První design byl trochu problematický. Navázali jsme na grafické řešení používané za první republiky. Tehdy se nápis umisťoval na horní rámovou trubku. Proto jsme na ní také umístili nápis Junior. Jenže postupem času se ukázalo, že to je opravdu šíleně nepraktické. O čemž vypovídá i to, že se od toho upustilo už před válkou. Je to velmi citlivé místo, takže se ten nápis časem poškozuje. Jak lidi dávají nohu přes rám nebo kolo někde opřou a ono jim spadne, tak se to zkrátka odírá.

Postupem času jsme tedy přešli s hlavním logem na spodní rámovou trubku. Michal mě přesvědčil, abychom to udělali ve velmi strohé, redukované formě zkratkou JNR. Žádné kudrlinky, jen efektivita a výkon odrážející filozofii značky a koncepci kol. Od té doby to takhle používáme.

Petr Švec, autor speciálních kol pro děti Junior Bicycles | Foto: Tomáš PrincPetr Švec, autor speciálních kol pro děti Junior Bicycles | Foto: Tomáš Princ

A logo také navrhl pan Malášek?

PETR: Ano, to je všechno jeho práce. Takže takhle jsme dospěli k dětským kolům.

Jak konkrétně kola vznikají?

PETR: Máme čistě internetový obchod. Pokud má někdo zájem, tak mu kolo v tomto designu vyrobíme v barvě, kterou požaduje.

Takže je to výroba na zakázku?

PETR: Ano, přesně tak. Naši zákazníci chtějí pro děti kvalitní kola, většinou jsou to třeba bývalí závodníci, anebo lidé, kteří se více zabývají cyklistikou. Dříve na dětské bicykly opravdu vůbec nic nebylo – kola, kliky, řídítka, nic nebylo přizpůsobené malému kolu.

Máme možnost udělat design i rám na zakázku. Na výběr je obyčejná slitina hliníku, lepší slitina hliníku, lepší slitina hliníku s carbonem nebo full carbon. Ve všech těchto materiálech je možné kola vyrábět. Z Itálie nám přivezou rámové sety (rám + vidlice), tady to jde všechno do lakovny a pak se s ostatními komponenty smontují. To už je všechno moje práce. Hodně mě baví montáž, vymýšlet, jak by to mohlo fungovat.

Kola prodáváme také do zahraničí – hlavně na Slovensko a do Rakouska, méně pak např. do Německa, Irska, Ruska, ale i do Ameriky.

Bratři Vackové na Junior Bicycles | Zdroj: archiv Petra ŠevceBratři Vackové na Junior Bicycles | Zdroj: archiv Petra Ševce

A co vás na výrobě dětských kol nejvíce baví?

PETR: Já vám řeknu, z čeho mám největší radost. Největší radost mám, když vidím svoje kolo na závodech, jak na něm jede dítě, jak na něm krásně sedí a jde mu to. Když se podíváte, jak dítě jede na nějakém kole z obchodu, tak je to pro něj nepřirozený pohyb, všechno má dlouhé… A když jede na našem kolem, tak vypadá jako profesionál, jenom ve zmenšené velikosti. Je to úžasný zážitek. Tohle mě nejvíc baví.

www.juniorbicycles.com

Další články