Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Stálá expozice UPM: Představujeme návrhy, které se probojovaly do finále

UPM stojí před změnou, která jej zařadí na úroveň světových muzeí. Díky CZECHDESIGN našla instituce realizátora své stálé expozice. O vítězi rozhodla odborná porota, která však neměla jednoduché počínání. Do druhého kola postoupila, kromě vítězů, další 4 studia, jejichž návrhy doporučujeme vaší pozornosti. Podívejte se, která to jsou.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze se mění před očima. Začalo to rozsáhlou rekonstrukcí a bude pokračovat realizací stálé expozice, která bude mapovat český design a užité umění od středověku až po současnost s příznačným názvem „UMĚNÍ – ŽIVOT – POHYB, Od středověku po současný design“. Výslednou podobu expozice bude mít na starosti architekt Tomáš Varga, studio 20YY Designers a umělec Jakub Jansa.

Jejich vítězný návrh jsme vám představili v článku Expozice 21. století. Prostory UPM se promění k nepoznání. Koncepce založená na zdůrazňování kvalit budovy a historického mobiliáře, kontaktu s veřejným prostorem, celistvosti a snadné aktualizaci instalace, obstála v konkurenci 4 dalších týmů.

Podívejte se, jak mohla podoba stálé expozice instituce vypadat:

2. místo: MONUMENT Office

Sesterská společnost studia deFORM svým návrhem prezentuje situaci, kdy se návštěvník výstavy ocitá v roli svědka různých událostí a témat, které měnily svět produktového designu. Kdy jeden předmět reaguje na druhý, autor na autora, hnutí na hnutí a sál na sál. Nejen, že na sebe reagují, vyhraňují se, inspirují, milují i nenávidí. Celý koncept je založen na rozporu jednotlivých sálů, které jsou ve vzájemné interakci. Tma proti světlu, zaplnění proti prázdnotě, staré proti novému. 

Ideová koncepce, půdorys, zdroj: Monument OfficeIdeová koncepce, půdorys, zdroj: Monument Office

Zrcadlový tunel s vyobrazenou historií UPM, Votivní sál, zdroj: Monument OfficeZrcadlový tunel s vyobrazenou historií UPM, Votivní sál, zdroj: Monument Office

Kulaté skleněné vitríny, sál A, zdroj: Monument OfficeKulaté skleněné vitríny, sál A, zdroj: Monument Office

Výstavní sál B pojatý jako veliká kunstkomora, zdroj: Monument OfficeVýstavní sál B pojatý jako veliká kunstkomora, zdroj: Monument Office

Expozice zaměřená na moderní design, sál E, zdroj: Monument OfficeExpozice zaměřená na moderní design, sál E, zdroj: Monument Office

Vyvýšené, futuristicky působící, skleněné molo, sál E, zdroj: Monument OfficeVyvýšené, futuristicky působící, skleněné molo, sál E, zdroj: Monument Office

S kontrasty je pracováno i na dalších úrovních, v rámci jednotlivých místností začleněním objektů, které do onoho sálů zjevně nepatří. Dále na úrovni grafického konceptu výstavy. Hlavním vizuálním prvkem jsou „hybridní monolity“, vytvořené grafickým designérem Vítem Škopem, prolnutím dvou objektů, které se nikdy neměly potkat. Tuto zdánlivou anarchii usměrňuje racionální a funkční font grotesk Gräbenbach.

Grafické zpracování plakátů, MONUMENT Office

Za pomocí kontrastů je stimulována pozornost návštěvníků, kolemjdoucí však také nepřijdou zkrátka. Na zahradě se totiž tyčí sloup, poskládaný z designových ikonických židlí, důmyslně zaklesnutých do sebe. Celá socha se pomocí jednoduchého mechanismu naklání ze strany na stranu, což v divácích může evokovat pocit nejistoty, že se celá konstrukce zřítí, opak je však pravdou. 

Návrh venkovní instalace, MONUMENT Office

Spolu se studiem deFORM, které tvoří Václav Mlynář, Jakub Pollág a Tomáš Hnaníček, na návrhu spolupracoval Vít Škop (grafický design), Anežka Hrubá Ciglerová (grafický design), Josef Lepša (audiovizuální tvorba) a  Tereza Havlínková (fotografka).

Grafické zpracování plakátů - 2. návrh (Anežka Ciglerová a Tereza Havlínková), zdroj: Monument OfficeGrafické zpracování plakátů - 2. návrh (Anežka Ciglerová a Tereza Havlínková), zdroj: Monument Office

3. místo: Expository

S netradičním pojetím přišel autorský tým Expository, který jako nosnou myšlenku expozice zvolil lidské tělo. To rozložil do prostoru muzea a jednotlivých sálů. Člověk je zde chápán jako sestava materiálů, jako hybatel dějin, a tak stejně jako v životě, má i v tomto případě každý jeho článek svou nezastupitelnou roli. Společným motivem celého konceptu je mřížka či síť, do které jsou exponáty ukládány, každý sál s tímto námětem pracuje trochu jinak a nabízí různé způsoby prohlídky, čtení či pohybu. Součástí návrhu je také řada interaktivních prvků, včetně mobilní aplikace, které se snaží proměnit pasivní expozici v živý prostor.

Lidské tělo jako nosná myšlenka návrhu, zdroj: ExpositoryLidské tělo jako nosná myšlenka návrhu, zdroj: Expository

Rozložitelná hlava, která slouží jako mobiliář k sezení, zdroj: ExpositoryRozložitelná hlava, která slouží jako mobiliář k sezení, zdroj: Expository

Rozložené kvádry, které plní funkci mobiliáře, zdroj: ExpositoryRozložené kvádry, které plní funkci mobiliáře, zdroj: Expository

Instalace prostoru z žeber, která se klene nad návštěvníky, zdroj: ExpositoryInstalace prostoru z žeber, která se klene nad návštěvníky, zdroj: Expository

Monumentální, spirálový sokl, sál A, zdroj: ExpositoryMonumentální, spirálový sokl, sál A, zdroj: Expository

Mobilní aplikace UPM, zdroj: ExpositoryMobilní aplikace UPM, zdroj: Expository

Nejvýraznějším prostorem z celé expozice, je sál kunstkomory, který má ambice diváka pohltit množstvím exponátů, mezi kterými vznikají vazby tvarů, barev a textur, což symbolizuje fenomén sběratelství. V duchu sběratelství se nese také zahradní dílo, které má tvar talíře, zvětšeného do velikosti, která umožňuje nepřeberné množství aktivit pro děti i dospělé. 

Konstrukce z barevných kovových jeklů, sál B, zdroj: ExpositoryKonstrukce z barevných kovových jeklů, sál B, zdroj: Expository

Kunstkomora má předpoklady diváka pohltit množstvím exponátu, sál B, zdroj: ExpositoryKunstkomora má předpoklady diváka pohltit množstvím exponátu, sál B, zdroj: Expository

Grafika tohoto návrhu stojí na 3D prvcích, jednoduchém dokumentárním stylu a písmu Kolektiv, které svou historickou a humanistickou povahou zapadá do estetických požadavků návrhu. Návrh si klade za cíl spojit poznání s emocionálními prožitky, imaginací i zábavou. Za jeho vznikem stojí tým ve složení Dominik Lang (art-direkce), Jan Brož (grafický design), Vojtěch Pecka (motion design), Ivana ČobejováPetr Bureš (architektura).

4. místo: ORA & Marek Nedelka & Richard Loskot

Nosnou linií návrhu je princip vrstvení předmětů a motivů do logických celků. Ty jsou potom konstrukčně vyzdvihovány, čímž dochází k vytvoření vlastních mikrosvětů a expozice se tak vymaňuje z vlivu historické budovy. Dochází k záměrnému přeplnění sálů, což slouží jako forma živého depozitáře. Základním konstrukčním materiálem je ocelový jekl, bednící překližka a typové panely. 

Uspořádání sálu B, inspirované vršením a vrstvením, zdroj: Marek NedelkaUspořádání sálu B, inspirované vršením a vrstvením, zdroj: Marek Nedelka

Mikrosvěty, sál B, zdroj: Marek NedelkaMikrosvěty, sál B, zdroj: Marek Nedelka

Sekce s promítáním, sál E, zdroj: Marek NedelkaSekce s promítáním, sál E, zdroj: Marek Nedelka

Moderní mobilita, sál E, zdroj: Marek NedelkaModerní mobilita, sál E, zdroj: Marek Nedelka

Detail - Moderní mobilita, sál E, zdroj: Marek NedelkaDetail - Moderní mobilita, sál E, zdroj: Marek Nedelka

Platforma s několika objekty, Votivní sál, zdroj: Marek NedelkaPlatforma s několika objekty, Votivní sál, zdroj: Marek Nedelka

Průvodce výstavou v české a anglické mutaci, Votivní sál, zdroj: Marek NedelkaPrůvodce výstavou v české a anglické mutaci, Votivní sál, zdroj: Marek Nedelka

Každý sál má svůj vlastní interaktivní prvek, který propojuje diváka s danými objekty. Ať už jde o hudbu nebo instalaci světel, návštěvník prochází mnoha atmosférami, aniž by otevřel dveře. Kromě sálů má svůj interaktivní prvek také zahrada. Je jim objekt, který reaguje na původní plán zahrady manželů Machoňových a je určen především dětem. Kreativní krajina, pískoviště ve tvaru mísy s pahorkem uprostřed.

Zahradní objekt, zdroj: Marek NedelkaZahradní objekt, zdroj: Marek Nedelka

Idea grafického řešení je postavena na myšlence, že vystavované předměty nejsou pouze statické objekty v záři bodových světel, ale jsou to především předměty užívané v různých kontextech života společnosti. Tato skutečnost je vyobrazena pomocí fotografií, které zachycují předměty v běžném životě, v okamžiku, kdy plní svůj smysl. Koncept také pracuje s myšlenkou využívat v expozici stávající písmo UPM Univers, nechává tuto možnost ale otevřenou. Studio ORA tvoří architekti Jan Hora (architektura interiéru) a Jan Veisser (konstruktér), na návrhu spolupracoval Marek Nedelka (grafický design) a Richard Loskot (herní prvek).

Série CLV plakátů, zdroj: Marek NedelkaSérie CLV plakátů, zdroj: Marek Nedelka

Různé aplikace koncepční práce s obrazovým materiálem, zdroj: Marek NedelkaRůzné aplikace koncepční práce s obrazovým materiálem, zdroj: Marek Nedelka

Typografická koncepce, zdroj: Marek NedelkaTypografická koncepce, zdroj: Marek Nedelka

5. místo: Aparat.

Tak jako kurátorské libreto expozice vpisuje do každého sálu konkrétní příběh, byly i tyto prostory navrženy individuálně, aby vynikly v kontrastu s dalšími sályAparat. pracuje s momentem překvapení při vstupu do každého sálu. Do expozic zapojuje všechny smysly návštěvníka a rozšiřuje jeho zážitek, nejen na úrovni zraku a sluchu, ale také s pomocí vonných olejů a parfémů. Celkový zážitek umocňují také stanice pro individuální edukaci, participaci a odpočinek. Instalaci zpřístupňuje doplňkový mobiliář.

Rituály a slavnosti, sál A, zdroj: Aparat.Rituály a slavnosti, sál A, zdroj: Aparat.

Vnitřek vestavby kaple v sále A, zdroj: Aparat.Vnitřek vestavby kaple v sále A, zdroj: Aparat.

Dramatická choreografie světla a projekce na stole i v horní části sálu B, zdroj: Aparat.Dramatická choreografie světla a projekce na stole i v horní části sálu B, zdroj: Aparat.

Meditativní instalace ve Votivním sále – zlatý disk funguje jako odrazová plocha projekce, zdroj: Aparat.Meditativní instalace ve Votivním sále – zlatý disk funguje jako odrazová plocha projekce, zdroj: Aparat.

Původní patrová vestavba doplněná o barevná skla a mechanické prvky, sál D, zdroj: Aparat.Původní patrová vestavba doplněná o barevná skla a mechanické prvky, sál D, zdroj: Aparat.

Každý sál disponuje vlastním tématem a příběhem, liší se také směr prohlídky. Celý návrh funguje v několika vrstvách a každý návštěvník si může zvolit, jak bude instalací postupovat. Pohyb je dále rozpracován v souvislosti se samotnými exponáty, které mohou být otáčeny nebo například vysouvány. Svoji autenticitu si zachovává také zahradní instalace, kterou tvoří zvětšené předměty a hračky ze sbírek UPM v laminátu zlaté barvy a která funguje i jako mobiliář. Pohybem je nakonec inspirován také motiv grafického návrhu, který zachycuje proměny předmětů v rámci staletí, což symbolizuje změnu jejich významu a funkce v čase. Tato poměrně složitá „transformace“ je chytře doplněna svěžím, lehkým a dobře čitelným písmem Stabil Grotesk a Ogg

Autorská instalace v zahradě, zdroj: Aparat.Autorská instalace v zahradě, zdroj: Aparat.

Vizuál založený na morphingu předmětů ze sbírky u(p)m, zdroj: Aparat.Vizuál založený na morphingu předmětů ze sbírky u(p)m, zdroj: Aparat.

Kampaň založená na velkých formátech, zdroj: Aparat.Kampaň založená na velkých formátech, zdroj: Aparat.

Jako reakce na novodobé potřeby návštěvníků kulturních institucí slouží mobilní aplikace, která má mnoho funkcí. Kromě těch základních,
audio-průvodce, komentáře kurátorů, přehrávání dokumentů a dalšího obsahu, nabízí přístup ke katalogu předmětů a live-streamu instalace (mix hudby a sound-designu pro každý sál). Na návrhu se podílel Martin Hrdina (architektura), Luboš Zbranek (světelný design, interaktivní projekce), Jan Šrámek (ilustrace), Vendula Chalánková (dětská sekce), Alexandr Martsynyuk (render) a studio Aparat (grafický a produktový design) v zastoupení Tomáše Vrby, Pavla Holomka, Aliny Matějové, Valentýny FilípkovéJakuba Polácha

Klíčový vizuál a doplňkové plakáty, zdroj: Aparat.  Klíčový vizuál a doplňkové plakáty, zdroj: Aparat.

Průběh soutěže

Do soutěže se hlásily autorské týmy se svými portfolii. Celkem se přihlásilo 48 soutěžních skupin ve složení architekt/produktový designér/scénograf + grafický designér, ze kterých vzešla pětice finalistů, včetně vítězného návrhu. Jeho autoři budou spolupracovat s celkem 12 kurátory na projektu rozkládajícím se na 4. nadzemním podlaží, o rozloze 1192 m². Otevření expozice je naplánováno na květen 2020.

Další články