Šperky odlévala jako samouk při studiu zubařiny. Odvahu osobitě tvořit našla šperkařka Eva Brzobohatá až během mateřství

Eva Brzobohatá se svými šperky a oblečením Studio Softly. | Foto: Kai Mittak Eva Brzobohatá se svými šperky a oblečením Studio Softly. | Foto: Kai Mittak

Po narození dcery objevila své sebevědomí, získala novou mízu a vrhla se do tvorby s novými nápady. Pokud hledáte šperky, které jsou odlišitelné na první dobrou, zkuste ty od Eva Brzo Jewelry. Proč nedoporučuje řídit se trendy? Jak vypadá greenwashing ve světě šperku? A proč si myslí, že tvůrci si nemají nechávat své politické názory jenom pro sebe? 

Od zubařiny ke šperku

Kdy jste začala uvažovat o vlastní šperkařské značce?

EVA: První myšlenky přišly na škole během studia na zubní techničku, tam jsem si natajno odlévala svoje šperky. Asi rok nato jsem založila svou značku a začala se tomu věnovat naplno. Teď to byly čtyři roky. 

Šperku se u nás věnuje velké množství tvůrců a konkurence je i v zahraničí opravdu velká. Dává vám smysl tvořit v roce 2024 šperky? 

EVA: Myslím si, že pokud je šperk a tvorba osobitá, vždy si svého zákazníka najde. Ale nad smysluplností značky přemýšlím z jiného hlediska. Šperk je v podstatě povrchní věc. I když se snažím tvořit šperky s myšlenkou a citlivě k prostředí a řemeslu. Na druhou stranu si myslím, že je důležité se obklopovat hezkými věcmi. Ale někdy si přijdu vlastně až sobecky.

Prsten a náušnice Eva Brzo. | Foto: Eva BrzobohatáPrsten a náušnice Eva Brzo. | Foto: Eva Brzobohatá

Nebýt alibista

Svět kolem vám ale není lhostejný. Skrze své sítě se často vyjadřujete k izraelsko-palestinskému konfliktu. Proč vám to přijde důležité?

EVA: Co jsem se stala mámou, jsem mnohem citlivější na podobná témata. Věřím, že v dnešním světě máme my kreativci superschopnost lidi nějakým způsobem motivovat a předat jim sílu ty věci sdílet a řešit dál, motivovat je k tomu, aby jim to nebylo lhostejné. Dnes už není úplně prostor pro to, aby tvůrci, značky a veřejně známé osoby byli apolitičtí. Je potřeba o tom mluvit. Takže se to snažím sdílet v tom duchu, ve kterém věřím, že to je správně. Alespoň to můžu udělat, i když jen z pohodlí svého domova. 

Zrovna v případě konfliktu v Gaze se jedná o extrémně citlivé téma, názorové strany spolu soupeří a rozděluje to společnost. 

EVA: Je to tak. Postupem času to stále víc lidí vidí černobíle.

Prsten a náušnice Eva Brzo. | Foto: Eva BrzobohatáPrsten a náušnice Eva Brzo. | Foto: Eva Brzobohatá

Znáte svého umělce?

Dokonce i média jsou mnohem opatrnější. 

EVA: Rozhodně. Jsem ráda, že to zmiňujete, protože to ve mně hodně rezonuje. Mnoho tvůrců je vůči tomu opatrných, aby nepřišli třeba o zákazníka, aby se nevyhranili vůči jedné polovině společnosti a nevyděsili tu druhou. A mně fakt přijde, že tady ten alibismus není vůbec, vůbec na místě. Řešit, že to ovlivní můj dosah jako tvůrce. Pro mě je opravdu důležité, aby lidi věděli, od jakého člověka si produkt kupují, kdo ho vyrobil a jaké hodnoty ten tvůrce má. 

Eva Brzo Jewelry funguje primárně na sítích, nemá vlastní e-shop. Je to záměrná volba, nebo jenom aktuální stav?

EVA: Začala jsem na Instagramu a šla jsem do toho opatrně, dobře to fungovalo a umožňovalo mi to regulovat si množství práce i kvalitu, kterou zvládnu udržet. Komunikace se zákazníkem hodně napřímo a osobně mi vyhovovala. Teď je to ve fázi, kdy chystám web a e-shop. A asi už bylo na čase.

Šperky Eva Brzo a oblečení Studio Softly. | Foto: Kai MittakŠperky Eva Brzo a oblečení Studio Softly. | Foto: Kai Mittak

Po špičkách

Když se vrátíme na začátek, jak vypadaly vaše první šperky? Jak se tvůrce rozhodne, jakou své tvorbě dá formu?

EVA: Můj úplně první šperk byl inspirovaný mušlí, kterou jsem dostala od svého učitele kreslení. Abych doma trénovala kresbu. Pořád ji mám. Z ní vycházel vzor struktury pro můj úplně první šperk. První kousky byly opatrné. Asi jsem se bála do toho dát sebe. Svou myšlenku jsem do nich vkládala opatrně a elegantně. A postupem času, kdy jsem i já sama nabyla to sebevědomí, jsem se začala pouštět do odvážnějších věcí.

Řekla byste, že aktuální podoba šperků vás už zrcadlí víc?

EVA: Jo, myslím si, že poslední kolekce Love Forever je hodně osobní a hodně promlouvá ze mě. Snažila jsem se oprostit od mantinelů ve své hlavě, od nějakých očekávání a bariér.

Vášeň a mateřství

Jak vypadají vaše bariéry? 

EVA: Pro mě byla hlavní bariéra, co tomu řekne zákazník, jestli to zvládne přijmout. Mám pocit, že lidi od šperků očekávají něco elegantního, dokonalého. Má to být předmět, který nás zdobí. A já jsem se naopak snažila do toho dát osobitost, aby to byla spíš věc názoru nositele než jenom ozdoba. Při tvorbě této kolekce mě inspirovalo narození mojí dcery, která mi vnesla jiný pohled na svět. 

Začala jsem ji v hlavě tvořit krátce po porodu. Říkala jsem si, že se budu naplno věnovat mateřství, ale najednou ve mně úplně vzplanula nějaká vášeň a pocit, že to musím vytvořit. A když bylo dceři pár měsíců, tak jsem to začala přetvářet v nějaký první prototyp. Myslím si, že i ona mi dodala odvahu a sebevědomí. Ta nová role. A možná právě i nějaké oproštění se od toho, co na to řeknou lidi.

Náušnice a Eva se svou dcerkou v dílně. | Foto: Eva Brzobohatá, Magdaléna HlatkáNáušnice a Eva se svou dcerkou v dílně. | Foto: Eva Brzobohatá, Magdaléna Hlatká

Teamwork makes the dreamwork

Jak se vám daří skloubit tvorbu a mateřství?

EVA: Je to náročné, ale musím říct, že nebýt mého partnera a maminky, tak bych určitě takhle tvořit nemohla. S přítelem jsme si to už od začátku nastavili tak, že péče o dceru bude rovnoměrná.

A podařilo se vám to? 

EVA: Ano. Samozřejmě že máma je v určitých chvílích nepostradatelná, někdy musím být prostě s dcerou já, ona je pánem mého času, a když to dovolí, tak jdu pracovat. Ale je to stále lepší a variabilnější. Opravdu jsem ale nepřestala pracovat asi ani na týden.

Mateřství mi úplně změnilo pohled na celou značku. Moje inspirace jsou najednou úplně jiné. Stala jsem se celkem novým člověkem. Pracující máma je společností vnímána jako superhero. Dnes je to ale naštěstí stále běžnější. A to, že se máma rozhodne si práci udržet a pracovat dál, je úplně v pohodě. A neznamená to, že je horší matkou. Naopak je moc důležité, aby ta máma nebyla jediný člověk v domácnosti. 

Eva získala sebevědomí ve své tvorbě právě díky mateřství. | Foto: Magdaléna Hlatká, Eva BrzobohatáEva získala sebevědomí ve své tvorbě právě díky mateřství. | Foto: Magdaléna Hlatká, Eva Brzobohatá

Dílna v komůrce

Jak v praxi vypadá kombinace rodičovství a práce šperkařky? 

EVA: Někdy i tak, že černá od kovu běžím nakojit polospící dítě (smích). Předtím jsem často pracovala přes noc, když malá spala. Ale teď už se to snažím nedělat, protože jsem byla pak ráno unavená. Dílnu jsem si přesunula do místnosti k nám domů. Přestěhovali jsme se, abych tam mohla i pracovat. Mám takovou malou komůrku, ve které je improvizovaná dílna. Opustila jsem své studio a jsem doma. Jenom díky tomu to jde. Pořád to tkví v tom, že jsem k dispozici za dveřmi. 

Máte na práci vyhrazené konkrétní dny?

EVA: Ne. Je to operativní. Naštěstí i partner má variabilní práci. Je sportovec a pracuje jen na půl úvazku, na home office. Takže ráno nebo večer se domluvíme, jak to bude další den, jak to vypadá. Kdy on půjde trénovat a kdy já půjdu pracovat.

Šperky Eva Brzo vynikají originální vizualitou a hravostí. | Foto: Hahluska, Eva BrzobohatáŠperky Eva Brzo vynikají originální vizualitou a hravostí. | Foto: Hahluska, Eva Brzobohatá

Nemusím, ale chci

Máte pocit, že jste svou práci během mateřství vysloveně potřebovala?  

EVA: Spíš jsem chtěla. Bylo pro mě důležité, že se značka udrží a bude se dál rozvíjet. Zároveň je to zčásti zdroj naší obživy, takže jsem ani přestat nemohla. 

Dá se říct, že vás šperk živí? 

EVA: Vždy je kam růst. Ale je otázkou, jestli jsou dnes lidé finančně spokojeni, čím stojí všechno víc a víc peněz, tím víc musíme pracovat. Já jsem vděčná za to, že se mi daří šperkem živit, že k němu nemusím odbíhat po večerech a že to může být moje plnohodnotná práce.

Prsteny Eva Brzo Jewelry. | Foto: Kai MittakPrsteny Eva Brzo Jewelry. | Foto: Kai Mittak

Mít kliku

Čím si vysvětlujete úspěch vaší značky, jak se vám to povedlo? 

EVA: Vyvíjelo se to přirozeně a opravdu postupně. Když se ohlédnu zpátky, tak tomu často nevěřím, že se to vůbec stalo, že to fakt šlo tak přirozeně. Co se týče marketingu a managementu, jsem strašný chaotik a pankáč. Nechávám to prostě plout. A ono se to děje. Nevybavuji si žádný náhlý zlom.

Využíváte na sítích sílu influencerů, známých osobností? Působí to, že máte vizuálně odlišnou komunitu, že necílíte na mainstream.

EVA: Ano, snažím se to takhle držet, v tom, v čem já se cítím příjemně a co je vizuálně blízké mně. Zatím jsem ještě nenavázala žádnou spolupráci.

Nedávno jste založila také značku Softly. Jak byste ji definovala? 

EVA: Je to rodinný projekt, který vznikl nenápadně na popud umu mé tety a mámy. Obě umí skvěle šít a mají rády ruční práce. Když odešly do důchodu, hledaly si brigádu. Řekla jsem si, že by bylo fajn jim zařídit takovou práci, kterou mohou dělat z domu a která je bude bavit. Zatím je to na začátku, ale všechny tři nás to moc baví a sbližuje. 

Udržitelné a unisex. Takové je oblečení od Studia Softly. | Foto: Kai MittakUdržitelné a unisex. Takové je oblečení od Studia Softly. | Foto: Kai Mittak

Recept na originalitu

Vaše tvorba je vizuálně odlišná. Jak se podle vás dá vyhnout monotónnosti? V oblasti šperku teď například velké množství značek nabízí jemně zvlněné tvary, šperky jsou pak téměř identické a nerozeznatelné. 

EVA: Na začátku své tvorby jsem k tomu taky hodně inklinovala. Je to myslím způsobené začátečnickou opatrností a sledováním trendů, aby to do toho přesně zapadlo. Moje šperky se staly jedinečnými ve chvíli, kdy jsem se od toho oprostila a nabyla jsem sebevědomí, to je podle mě nejdůležitější. Jít cestou, která nejvíc promlouvá k tomu tvůrci. Když se budeme ohlížet pořád kolem sebe a na to, co je vytvořeno, nikdy nemůže vzniknout nic jedinečného.

Samozřejmě se taky někde inspiruji, ale většinou se snažím hlídat si ten rozdíl v inspiraci a reprodukci. Aby se to nepodobalo žádnému tvůrci v České republice. Náš designový rybníček máme docela kvalitní, máme super designéry a myslím si, že není potřeba úplně recyklovat témata, která už někdo ztvárnil. 

Eva v oblečení Studia Softly. | Foto: Kai MittakEva v oblečení Studia Softly. | Foto: Kai Mittak

Mladá inspirace a dobrý kýč

Ke kterým lokálním šperkařům máte vizuálně nejblíž? Kdo vás baví?

EVA: Mladá šperkařka z UMPRUM Anička Rusínová mě hodně baví myšlenkou, je to taky hodně odlišné. Pak Markéta Kratochvílová, která stojí za Bold Studio. Té si cením jak z hlediska designu a nápadu, tak i z pohledu řemesla. Pořád ještě u nás panuje směr jednoho typu šperku, minimalismus. Na to jsem už celkem alergická (smích).

Přitom vaše šperky také nejsou moc zdobné. Jsou jednoduché, jenom jiným způsobem. 

EVA: Ano, nejsou zdobné. Mám ráda dobrý kýč. 

A co říkáte na šperky Janji Prokić nebo Dick Wolf? 

EVA: Dick Wolf mi přijde skvělá v tom, že se liší. Není to úplně můj styl, já třeba úplně neholduji perlám. Ale přijde mi naprosto skvělé, že se tak odlišila. A Janja Prokić je hravá, má propracované designy. Ale já mám radši trošku větší punk a surovost. Na mě už je to vlastně asi moc zdobné.

Jak zelený je šperk?

Jak se skrze svou tvorbu díváte na udržitelnost? I když je pro mnoho lidí důležitá, spousta značek jí nevěnuje pozornost. 

EVA: Udržitelnost šperku spočívá hlavně v tom, že to je produkt na několik let, ne-li navždy. A to se týká i designů, trendy přichází a odchází a je škoda, když zákazník ztratí zájem a už pak šperk nechce nosit. 

Když vás osloví duše toho šperku a souzníte s ním, budete ho nosit dlouho. Velký boom je teď recyklované stříbro a udržitelnost. Někdy je to čistý marketing značek a trošku greenwashing. U nás se to hodně těžko sleduje, protože stříbro i zlato koluje, takže do jisté míry je veškerý drahý kov u nás recyklovaný.

Myslíte u nás v Evropě?

EVA: V České republice. Přijde mi třeba super, když šperkaři přetváří už vyrobené šperky a jenom jim dávají nový dech, což třeba dělá Dick Wolf. Znovupoužití materiálu je u nás zaběhnuté do koloběhu, takže si myslím, že to není úplně potřeba vyhledávat. Samozřejmě se dá koupit i čistě recyklované stříbro nebo zlato, ale pak se musí kupovat z jiných zemí, což má z hlediska udržitelnosti další nevýhody.

A co se týče nové značky Softly, i tam si hlídáme udržitelnost. Pro mě je prostě klíčové, aby ta věc vydržela, byla kvalitně zpracovaná. Navíc používáme deadstockové materiály luxusních značek.

Kolekce Love Forever. | Foto: Hahluska, Eva BrzobohatáKolekce Love Forever. | Foto: Hahluska, Eva Brzobohatá

Bourání zásnubních stereotypů

Zabýváte se u šperků i původem kamenů?

EVA: Vždy se snažím udržet dohledatelnost jejich původu. Je to těžké, obzvlášť když člověk chce nějaký atyp, je pak těžké si to hlídat. Třeba ty hladké broušené kameny, které mám v nové kolekci. Ale pokaždé se snažíme udržet dohledatelnost jejich původu.

Kupříkladu až třetina diamantů na světě údajně pochází z Ruska. Takže musí být opravdu těžké to uhlídat.

EVA: Diamanty používám jenom na zakázkovou výrobu, a i to jen když o ně zákazník výslovně požádá. Vždy spolu probereme i jiné možnosti. Protože já právě z tohoto důvodu nerada pracuji s diamanty. Pokud se klient drží toho, že chce diamant, tak do toho jdu. Ale snažím se kupovat certifikovaný diamant, který je od ověřeného prodejce. Dnes už nemusí být zásnubní prsten ze zlata, s velkým diamantem a v hodnotě tří platů muže.

Eva vyrábí také šperky na zakázku. | Foto: Eva BrzobohatáEva vyrábí také šperky na zakázku. | Foto: Eva Brzobohatá

Šperk pro všechny

Jeden plat je zrovna poměrně kolísavá hodnota. 

EVA: Třeba u zásnubních šperků se mi líbí, když do něj zákazník vkládá nějakou myšlenku a přemýšlí nad ním i z jiného hlediska než toho finančního. 

Jsou vaše šperky unisex?

EVA: Ano! Já bych to tak ráda řekla. Kdyby to tak všichni vnímali, byla bych úplně nejšťastnější člověk na světě.

Svatební šperky z nové kolekce Solid Gold Ring Series, které jdou proti genderovým stereotypům. | Foto: Darya RasokhinaSvatební šperky z nové kolekce Solid Gold Ring Series, které jdou proti genderovým stereotypům. | Foto: Darya Rasokhina

Je se na co těšit

Právě pracujete na páté kolekci šperků. Jaká bude? 

EVA: Zrovna chystám kolekci zlatých šperků, které jsou inspirované mými předchozími kolekcemi. Pro každý prsten vezmu motiv z kolekcí, které jsem už vytvořila, a z nich vytvořím subtilnější šperky, které budou zpracovány ve zlatě. Aby to byl jemnější design pro každodenní nošení, pro snubní a zásnubní prsteny. Ale ještě bych v tomhle roce chtěla vytvořit jednu novou kolekci.

Můžete k ní říct něco víc?

EVA: Bude to opět určitě vše, jenom ne minimalismus. Messy, odvážné, budou tam opět kameny, ale opět v netradičním způsobu zpracování a v netradičním brusu. A budou to spíš velké statement kousky. V téhle kolekci bych se chtěla oprostit od šperku pro každodenní nošení, měly by to být šperky na speciální příležitost a takové větší, odvážnější, komplexnější kousky. Ale zároveň to bude hodně variabilní, každý zákazník si to bude moct přizpůsobit a zkombinovat podle sebe.

Nápadité a přitom jednoduché. Takové jsou šperky Eva Brzo. | Foto: Kai Mittak, Eva BrzobohatáNápadité a přitom jednoduché. Takové jsou šperky Eva Brzo. | Foto: Kai Mittak, Eva Brzobohatá

Konec prokrastinace

Je ještě něco dalšího, co byste si ráda v rámci své šperkařské značky vyzkoušela? Co chcete ještě stihnout?

EVA: V polovině května spouštím web spolu s novou kolekcí zlatých prstenů. Hlavní myšlenkou kolekce je zboření stereotypu, že svatební šperky jsou čistě heterosexuální záležitostí a že zásnubní prsteny patří primárně ženám. A když se to podaří, moc ráda bych vystavovala na Designbloku. S mateřstvím je moje produkce pořád trochu omezená. Sama někdy nechápu, jak to stíhám. Člověk je s dítětem jednoduše produktivnější, je to jiný impuls. Prokrastinace neexistuje. To nejde (smích). 

Moc bych si přála se dostat do concept storů v Evropě. To je cíl, ke kterému bych chtěla směřovat. Chvíli jsem měla šperky v Lyonu ve Francii. Momentálně mám šperky jenom v Object Store v Brně a zrovna řeším jednu spolupráci v Praze. Pak uvidíme, co bude dál. Zatím mi to stačí takhle. Ale já si něco zas vymyslím (smích).

Související

Bydlet jako designér. Geny nezapřu, říká šperkařka Viktorie Beldová, která se cítí doma na Letné mezi pokojovkami a obrazy své maminky
Interiér a architektura

Bydlet jako designér. Geny nezapřu, říká šperkařka Viktorie Beldová, která se cítí doma na Letné mezi pokojovkami a obrazy své maminky

Tereza Bíbová - 26. 2. 2024 - 5 min.

Až když jsem si řekla, že na všechno kašlu a budu tvořit podle sebe, začalo se mi dařit, říká šperkařka tvořící pod značkou Dick Wolf
Móda a šperk

Až když jsem si řekla, že na všechno kašlu a budu tvořit podle sebe, začalo se mi dařit, říká šperkařka tvořící pod značkou Dick Wolf

Petra Boháčová Petra Boháčová - 3. 10. 2022 - 12 min.

 Na dno spadla několikrát, ale táta ji naučil, že nejdůležitější je vytrvat. Eliška, šperkařka a dcera Zdeňka Lhotského, navazuje na rodinnou tradici
Ostatní

Na dno spadla několikrát, ale táta ji naučil, že nejdůležitější je vytrvat. Eliška, šperkařka a dcera Zdeňka Lhotského, navazuje na rodinnou tradici

Barbora Formánková - 10. 1. 2020 - 2 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024