Soutěž RATHGEBER zná své výsledky. Kdo navrhl nejlepší štítek?

Společnost RATHGEBER společně s CZECHDESIGN vyhlásila ideovou soutěž pro designéry Dokaž, že štítek není jenom značka. Porota se skládala z produktového designéra Martina Žampacha, specialisty na VR/AR Mikuláše Křena, ředitelky CZECHDESIGN Jany Vinšové a dvou zástupců firmy RATHGEBER Oľgy Königové a Martina Uhrince. Proběhla v pondělí 25. 11. a my známe vítěze!

 „Společnost si na trhu drží již několik desetiletí stabilní pozici a svým klientům nabízí ty nejmodernější technologie pro výrobu produktových štítků. Zároveň si vedení společnosti stále více uvědomuje, že aby se stala skutečným leaderem a inovátorem v oboru, neobejde se bez pohledu do budoucnosti a bez spolupráce s designéry,“ říka Martin Uhrinec za firmu RATHGEBER. 

První místo – Štítek testu teploty

Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh zaslaný do soutěže grafickým designérem Lukášem Franclem. Ten ve svojí prezentaci představil štítek na láhev šampaňského. Pro vína a šumivá vína je důležitá teplota, při které se servírují, a Lukášův štítek vám umožní její jednoduchou kontrolu. Při dotknutí se tlačítka na štítku se zobrazí, zda je teplota nízká, správná nebo vysoká. 

Porota na nápadu ocenila, že se dá jednoduše uchopit zadavatelem, protože využívá dané technologie správným způsobem, je skutečně vyrobitelný a bude skvěle fungovat jako přidaná hodnota k prémiové značce. Zároveň autor přemýšlel nad možným znovupoužitím produktu, což je u dnešních designérů téměř povinností. Štítek se dá přelepit na jinou lahev a bude dále fungovat. Štítek splnil všechny požadavky, které zadavatel pro soutěž určil a získal proto první místo a finanční odměnu 50.000 Kč.


Štítek testu teploty, 1. místo - Lukáš Francl | Zdroj: CZECHDESIGNŠtítek testu teploty, 1. místo - Lukáš Francl | Zdroj: CZECHDESIGN

Druhé místo – Kombinovaný štítek na dveře 

Druhé místo získala tvůrčí dvojice absolventů pražské UMPRUM – Matěj Jánský a Johana Němečková. Za použití technologie Lentikulární tisk vyvinuli autoři koncept kombinovaného štítku na dveře. Vizuál na štítku se mění podle úhlu pohledu, ze kterého ho pozorovatel sleduje. Autoři umístili tento štítek na dveře, kde se při otevírání mění úhel pohledu a tím se střídá motiv piktogramu s názvem značky. Porota ocenila jednoduchost a nápaditost návrhu. Zároveň ho vnímá jako nové médium, které může být použito na mnoha dalších místech, například i v rámci orientačních systémů. Autoři získávají druhé místo a finanční odměnu 25.000 Kč.

Kombinovaný štítek na dveře , 2. místo - Matěj Jánský a Johana Němečková | Zdroj: CZECHDESIGNKombinovaný štítek na dveře , 2. místo - Matěj Jánský a Johana Němečková | Zdroj: CZECHDESIGN

Třetí místo – Štítek první pomoci

Třetí místo obsadila Lenka Andrášová s návrhem na Štítek první pomoci. Štítek je navržený tak, aby sloužil jako případná pomoc záchranářům v případě, že se lyžař zraní a komunikace s ním je obtížná. Za použití NFC technologie si lyžař do štítku kontrastní barvy snadno uloží profil s údaji o svém zdravotním stavu a stejným způsobem ho pak mohou záchranáři přečíst. Tento návrh porotu zaujal především svým ohromným přesahem do funkčnosti. Porota vidí potenciál nápadu i v dalších aplikacích, například jako registrační systém pro půjčovny lyží. Štítek nezpracovává marketingové použití, ale řeší bezpečnost uživatele, což porota oceňuje a uděluje návrhu 3. místo a finanční odměnu 15.000 Kč.

Štítek První pomoci, 3. místo - Lenka Andrášová | Zdroj: CZECHDESIGNŠtítek První pomoci, 3. místo - Lenka Andrášová | Zdroj: CZECHDESIGN

Zvláštní ocenění poroty – Digital layer, Digital future

Návrh Michaela Rosy, absolventa pražské UMPRUM, získal zvláštní ocenění poroty. Obyčejné logo na produktu inovuje pomocí vrstvy rozšířené reality. V jeho návrhu logo funguje podobně jako již známý princip QR kódu, který ale posouvá využitím současných AR technologií mnohem dál. Se staženou příslušnou aplikací se logo samo o sobě stává spouštěčem skrytého obsahu. Tím mohou být informace o produktu samotném, o výrobci nebo třeba o historii značky a nabízí i další hravé funkce, včetně odkazu na webové stránky. Návrh bohužel nijak nepracuje s technologiemi RATHGEBER, čímž nesplňuje zadání soutěže, ale rozsáhle a velmi profesionálně zpracovává digitální část projektu, včetně produkce a naprogramování samotné aplikace, čímž si vysloužil zvláštní uznání poroty.

Digital layer, digital future, Zvláštní ocenění poroty - Michael Rosa | Zdroj: CZECHDESIGNDigital layer, digital future, Zvláštní ocenění poroty - Michael Rosa | Zdroj: CZECHDESIGN

Další návrhy si můžete prohlédnout v galerii výběru prací níže. Děkujeme všem účastníkům soutěže, gratulujeme vítězům a těšíme se na barvitou budoucnost štítků!

Související

Telefony do roku 2025 vymizí z ulic. Říká Mikuláš Křen, který věří v sílu virtuální reality
Grafický design

Telefony do roku 2025 vymizí z ulic. Říká Mikuláš Křen, který věří v sílu virtuální reality

Patrik Florián - 19. 11. 2019 - 12 min.

Mám rád neviditelný design. Designér Martin Žampach bude vybírat nejlepší štítek pro firmu Rathgeber
Produktový design

Mám rád neviditelný design. Designér Martin Žampach bude vybírat nejlepší štítek pro firmu Rathgeber

Patrik Florián - 13. 11. 2019 - 10 min.

Zbořit zaběhlé stereotypy. Firma RATHGEBER hledá nová řešení produktového značení
Design služeb

Zbořit zaběhlé stereotypy. Firma RATHGEBER hledá nová řešení produktového značení

Markéta Mazalová - 29. 10. 2019 - 3 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž