Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kancelář Vitra | Zdroj: Vitra Kancelář Vitra | Zdroj: Vitra

Soumrak klasických kanceláří. Způsob práce, na který jsme byli zvyklí, se mění, jak na to reaguje Vitra?

Je klasické pojetí kanceláří již pasé? Na tuto otázku se ptala švýcarská značka Vitra během uplynulé digitální konference Summit 2020. Situace kolem současné pandemie koronaviru dopadá na náš každodenní život. Mnoho z nás pracuje na home office, který má mnoho nadšených zastánců, ale také odpůrců, kteří se těší zpět do klasické kanceláře. Co kdyby ale existoval způsob, jak efektivně zkombinovat využívání prostorů sdílené kanceláře s pohodlím klidu domova?

Kanceláře, jako prostory pro práci, tu neexistují dlouho. Začaly vznikat v 18. století a jejich největší nárůst jsme mohli zaznamenat ve století minulém, během kterého se jejich podoba dramaticky proměňovala. V dnešní době, kdy nám nové technologie umožňují práci odkudkoli, se pojetí kanceláří začíná značně proměňovat. Mnoho zaměstnavatelů si uvědomilo, že je práce z domova v mnoha případech efektivnější a hodlají ji do určité míry ponechat i poté, co tato epidemie opadne. Kombinování práce z domova s prací v kanceláři se tedy může stát novou normou.

Kancelář totiž není jen o židli a stolu u kterého sedíme, o práci, kterou celý den vykonáváme, nýbrž i o kontaktech, sociálních interakcích. | Zdroj: VitraKancelář totiž není jen o židli a stolu u kterého sedíme, o práci, kterou celý den vykonáváme, nýbrž i o kontaktech, sociálních interakcích. | Zdroj: Vitra

Summit 2020 nabídl mnoho zajímavých pohledů

Během digitálního summitu, který pořádala švýcarská značka Vitra, se probírala čtyři hlavní témata. První z nich – Člověk a kancelář – se zabývalo tím, jaký dopad má na člověka ztráta osobního setkávání a komunikace pouze přes internetové platformy. Podle Garyho Turnbulla z Partner Studia SevilPeach mohou „technologie udržet věci v chodu a zajistit, že kancelář funguje, ale v jiných ohledech jsou nedostačující. Můžeme hovořit o faktech, ale ty ostatní aspekty – emoce, myšlenky, otázky – se předávají hůř a lidské interakce jsou pro efektivní práci zásadní“Tento pohled sdíleli i další odborníci. Kancelář totiž není jen o židli a stolu, u kterého sedíme, o práci, kterou celý den vykonáváme, nýbrž i o kontaktech, sociálních interakcích, které jsou pro člověka, jako sociálního tvora nesmírně důležité. 

Jedna z debat se věnovala například domácím rituálům, které dokáží navodit pocit pohody a v konečném důsledku zlepšit efektivitu práce. | Zdroj: VitraJedna z debat se věnovala například domácím rituálům, které dokáží navodit pocit pohody a v konečném důsledku zlepšit efektivitu práce. | Zdroj: Vitra

Stanovení hranice

Home office je v současnosti každodenní realitou mnohých z nás. Ať už se nám to líbí, nebo ne, v obou případech je ale důležité si stanovit hranice mezi osobním a pracovním životem. Tomu se věnovali odborníci v rámci diskuzí na téma rovnováha mezi těmito dvěma sférami. Esther Perel, psychoterapeutka a autorka přínosných podcastů „Where Should We Begin?“ a „How’s Work?“, přináší jednu radu, jak práci a osobní život oddělit: „Nepracujeme z domova, pracujeme s domovem. Jsme zaměstnancem, milencem, učitelem, rodičem, dítětem, kolegou… a to vše najednou a na jednom místě. Za běžné situace máme pro všechny tyto různé role různá místa, přemísťujeme se z jednoho místa na druhé a obydlujeme v nich různé části naší identity. V současnosti se to vše slévá dohromady. Pomáhá vytvářet si rutiny, hranice a rituály, které nám pomůžou rozlišovat a přecházet mezi všemi těmito rolemi.“

Mateo Kries, Gary Turnbull, Gianpiero Petriglieri a Esther Perel během debaty na téma Bude nám kancelář chybět, až zmizí? | Zdroj: VitraMateo Kries, Gary Turnbull, Gianpiero Petriglieri a Esther Perel během debaty na téma Bude nám kancelář chybět, až zmizí? | Zdroj: Vitra

Flexibilita na prvním místě

Třetí téma se věnovalo přizpůsobivým kancelářím, které jsou základem úspěchu, aby se zaměstnanci cítili v kanceláři příjemně. Pohled na sdílené prostory se bude po konci pandemie v mnoha ohledech lišit. „Náš pohled na kancelář se mění: nyní ji vnímáme víc jako studio s místy pro setkávání než jako jednotlivé pracovní stoly. Posunuli jsme se ke způsobu práce, kdy jednotlivé úkoly lidé vykonávají doma, a kreativní spolupráce, brainstorming a setkání mohou probíhat bezpečně a společně v kanceláři,“ prohlásila Sharon Johnston, zakládající partnerka společnosti Johnston Marklee & Associates, a navázala tak na vyjádření mnohých dalších řečníků summitu, kteří vyzdvihovali kancelář hlavně jako místo pro diskuzi a prostředí, kde se upevňuje komunita.

Třetí téma se věnovalo přizpůsobivým kancelářím, což nabízí i koncept Dancing Wall. | Zdroj: VitraTřetí téma se věnovalo přizpůsobivým kancelářím, což nabízí i koncept Dancing Wall. | Zdroj: Vitra

Poslední otázka, kterou tento summit rozvíjel, se zabývala tím, jaký dopad měly v průběhu dějin minulé krize na interiéry a jaké jsou trendy dnešní doby. Důraz byl kladen především na ekologii. Poté, co jsme se zabývali zejména potřebami samotného uživatele kanceláří, musíme začít klást důraz i na naši planetu. Čím dál tím více lidem není jedno, jen jak daná věc vypadá, ale také z čeho byla vyrobena. To si uvědomuje i Vitra, jejíž hlavní designér k tomu dodává, že „zákazníci si budou muset zvyknout na nový designérský jazyk a přijmout ho. Věci, které budeme vídat v budoucnosti, budou vypadat jinak. Naše vnímání vzhledu bude postaveno před výzvu“.

Club Office – kancelář budoucnosti? 

S novým pojetím kanceláře, jež stojí především na flexibilitě těch, kteří ji využívají, přišla značka Vitra. Členové této Klubové kanceláře dosahují skvělých pracovních výsledků i při práci z domova, možnost sdíleného prostoru jim však dává pocit sounáležitosti, ukazuje jim hmatatelnou podobu firmy, jejíž jsou součástí a nechybí jim ani sociální vazby s kolegy, jež jsou nesmírně důležité.

„Je to místo, kde zaměstnanci nasávají korporátní identitu a pociťují, že jsou součástí většího celku. Setkávají se s podobně naladěnými kolegy, které oceňují, a s nimiž sdílejí společné cíle. Podobně jako členové klubu se scházejí dobrovolně, jak jim jejich týdenní rozvrh dovolí, aby pracovali, sdíleli nápady a vytvářeli energii potřebnou k dosažení hlavního cíle,“ vysvětluje tento koncept Nora Fehlbaum, generální ředitelka značky Vitra.

Debata na téma Club Office – kancelář budoucnosti | Zdroj: VitraDebata na téma Club Office – kancelář budoucnosti | Zdroj: Vitra

Tři zóny pro větší efektivitu

Model Klubové kanceláře pracuje se třemi zónami. První z nich je otevřený prostor s neformální atmosférou, kde se mohou zaměstnanci pohodlně usadit na pohovce, na chvilku si odpočinout nebo s kolegy probírat své nejčerstvější nápady. Naopak druhá, formálnější část klubu nabízí přizpůsobitelné prostory pro meetingy a spolupráci. Poslední částí je „privátní“ zóna, kterou zaměstnanci naleznou u sebe doma. Nabízí zázemí pro nerušenou práci jednotlivce a tvoří nedílnou součást Klubové kanceláře.  

Model Klubové kanceláře pracuje se třemi zónami. | Zdroj: VitraModel Klubové kanceláře pracuje se třemi zónami. | Zdroj: Vitra

„Club Office pomáhá lidem pochopit, jak co nejlépe vykonat svou práci: vědomě si pro každý úkol vybrat to správné místo,“ vysvětluje Tim Reusch, ředitel Studia interiérového designu Vitra. Je tedy na každém zaměstnanci, kdy si stanoví, že bude svou práci vykonávat z domova a kdy se naopak připojí k ostatním v kanceláři. Tento model samozřejmě není aplikovatelný paušálně na všechny firmy. Pokud si však společnost vytvoří svá vlastní pravidla, může se stát Klubová kancelář místem, kam se budou více než rádi vracet i skálopevní zastánci home officů. 

Další články