Při pohledu na nové lyže Pa®azit značky Egoé na vás dýchne nostalgie 70. a 80. let – zlaté časy v designování lyží, jak tuto dobu popisuje art director značky David Zezula. Na první pohled se vymykají nejen z obecné nabídky, nýbrž i z portfolia samotné značky Egoé, jež nabízí sportovní vybavení pro lyžaře. S Davidem jsme se sešli v jejich karlínském showroomu těsně před Designblokem, kde je oficiálně představili veřejnosti. Společně se zakladatelem značky Radkem Hegmonem a Vojtěchem Pršalou, který stál u zrodu této divize, jsme si povídali o tom, jak nový přírůstek do již početné rodinky lyží odráží esenci jejich lásky k tomuto sportu.
Od vestavby jen krůček k lyžím
Pojďme se ale společně pro začátek vrátit k tomu, jak vlastně firmu zaměřující se na kvalitní outdoorový nábytek napadlo pustit se do navrhování lyží, tedy odvětví velmi specializovaného. Odpovědí je láska k lyžování, která koluje týmu v žilách. Vůbec první lyže Egoé Kontura vznikly jako doplněk k vestavbě do auta Nestbox. Představení dalších modelů pak bylo jen otázkou času. „Co se týče tvaru, odráželi jsme se od značky LUSTi, my jsme vytvářeli grafiku, hráli jsme si s barvou skluznic a vrchní části. Až postupem času jsme začali vstupovat i do technologické části výroby některých modelů lyží, do samotné konstrukce,“ vysvětluje mi Vojtěch Pršala, mimochodem i bývalý sportovní lyžař.
Následovaly kolekce Dip, dětské lyže Pastelo a skialpové Beat s dětskými Skills, které kombinují sjezdovou a skialp lyži v jednom. To vše ve spolupráci s českým výrobcem lyží LUSTi. „Teď máme dvě výrobny – českou a italskou,“ doplňuje Vojtěch. Právě z první spolupráce s italskou fabrikou Penz se zrodily lyže Pa®azit. „Jsme velmi rádi, že můžeme s tímto výrobcem, který vyrábí pro světoznámé značky lyží, spolupracovat. Jejich portfolio je trochu jiné, zaměřují se na jiné modely,“ uzavírá Vojtěch.
Pocta slavným modelům
O novince – lyžích Pa®azit – mluví Egoé jako o poctě legendám, fenomenálním lyžařským značkám, jejichž design se v nich odráží. O jejich výsledné podobě nebylo ještě donedávna rozhodnuto. Jak mi popisuje David Zezula: „Zkoušeli jsme různé fólie – matnou i lesklou. Nemohli jsme se rozhodnout, takže jsou nakonec v nabídce obě. Následně jsme řešili výřez, který se týká jednoho z hlavních témat – grafiky, kterou se u lyží zabýváme. Chceme se popasovat s dogmatem, že každá lyže musí být obrandovaná. Z obchodního hlediska to samozřejmě dává smysl, ale zároveň to vnímáme jako něco, co je velmi limitní pro výtvarný výraz, který na lyži může být. Kromě Dipů, které jsou na tomto principu postaveny, jsou ostatní návrhy našich lyží bez loga. Brandujeme v podstatě jen skluznici a chceme věřit tomu, že i bez něj je náš výtvarný jazyk tak výrazný, že lidé nakonec zjistí, že se jedná o naši lyži.“
Lyže Pa®azit má do špičky vyfrézované písmeno „E“. | Zdroj: Egoé
U lyží Pa®azit nakonec do špičky lyže vyfrézovali jen písmeno „E“. „Pocitově se pro mě jedná o takovou reminiscenci na legendární lyži C4 od značky Fischer, kterou dále citujeme i dvěma pruhy na dezénu. Na skluznici je pak naše logo celé,“ uvádí David. Lesklá varianta fólie je totiž daleko milosrdnější. Na matném vinylu je daleko více vidět jakékoli škrábnutí a barvy na něm tak nevyniknou, na druhou stranu, jak se shoduje tým Egoé, působí současněji.
Legendy na jednom místě
A jaké slavné modely se tedy v designu Pa®azitů odráží? David mi vysvětluje, že žádný složitý, hlubokomyslný systém za výběrem není: „Jsou tam jen jedny lyže, které máme všichni strašně moc rádi, jelikož byly na svou dobu revoluční. Jedná se o už zmiňované Fischer C4, které také pracovaly s frézováním, otvorem ve špičce, což do té doby nikdo jiný nedělal. Lyže je na první pohled divoká, pracuje však s jediným principem – skládáním barevných stripů.“ V designu jsou citovány dále značky K2, Hexcel či Rossignol.
Legendární modely lyží z 80. let | Zdroj: Egoé
Problematickým aspektem celého procesu navrhování byl fakt, že bylo potřeba dostat design, který vynikal na klasických lyžích, na carvingový profil. „Lyže mívávaly klidnější plochu produktu, byly to dvě rovnoběžky, které neměly nijak dramaticky prohnutou křivku. Šířka by měla být konstantní, aby to působilo dobře. Proto jsem patterny takto rozkouskoval,“ říká David. Toho doplňuje Radek: „V 70. letech se navrhovalo na rovnoběžku. Proporčně to teď ale moc nefunguje.“
Rozčarování z devadesátek
Záměr autorů ale nebyl, aby lyže působila retro. „Je to spíš naše touha po návratu do analogových časů. Nástup počítačové grafiky v 90. letech přinesl možnost tvořit návrhy lyží skoro komukoli, i těm, kteří neovládají řemeslo,“ vysvětluje David. Nespokojenost s novými grafickými úpravami lyží byla právě dalším důvodem, proč se v prvé řadě tým Egoé do navrhování lyží pustil. Jak mi vypráví David: „Design lyží nám přijde obecně v současné době málo strohý, šíleně ukecaný a zbytečně dynamický. Když jsem byl malý, tak jsem pokaždé ve frontě na vlek v Peci pod Sněžkou okukoval lyže bohatých Pražáků, studoval jsem jejich vázání a všechny vychytané detaily, které jsem si v té době nemohl dovolit. Touha po západním zboží u mě začala někdy v tomto věku. Dnes však lyží, které bych si koupil pro jejich design, není mnoho. Značky si to ale uvědomují a postupně se více vrací k těm starým symbolům. Přijde mi, že jsme se možná podvědomě trefili do nějakého trendu.“
Na první pohled se lyže Pa®azit vymykají z obecné nabídky lyží. | Zdroj: Egoé
Prvotní nápad na lyže, které by nostalgicky odkazovaly na 70. a 80. léta, byl však ještě úplně jiný než výsledné Pa®azity. „Chtěli jsme využít staré závodní lyže. Ty se velmi rychle opotřebují, jelikož mají velmi tenkou skluznici. Chtěli jsme je skoupit, dát jim novou nálepku parazit, která by vyjadřovala, že jsme je jen repasovali. Tento nápad jsme ale zatím nerealizovali,“ vypráví Radek Hegmon.
Vymykat se na svahu
Lyže Pa®azit je univerzální středně tvrdou lyží vhodnou na ranní jízdu po upraveném povrchu, stejně tak do odpoledního, měkčího sněhu. Zájemce také určitě potěší, že si tato lyže nevybírá. Jak potvrzuje Vojtěch, sveze se na ní široká škála lyžařů. „Máme také tři modely vázání, aby si lidé mohli vybrat tvrdost, která jim nejvíce vyhovuje.“ Pa®azity by se do budoucna mohly dočkat také svého příslušenství, jak mi ale potvrzuje David s Radkem, jedná se o složité téma. „Těmito lyžemi si na sebe samozřejmě vytváříme nějaký závazek. Hůlky zatím nabízíme jednobarevné, designově neutrální, ale myslím, že by si tato řada zasloužila víc.“
Také vám schází čisté linie designů lyží z přelomu 70. a 80. let, nebo jen toužíte po lyžích, které se vymykají obecné nabídce? Pa®azity toto splňují a kromě propracovaného designu nabízí navíc kvalitní zpracování, odolnost a funkčnost, které z nich dělají produkt, jenž vám bude sloužit léta.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.