Současnost zajímá design, který vypráví příběhy

Guy Julier hostem projektu Budoucnost designu, zdroj: wikipedia.org Guy Julier hostem projektu Budoucnost designu, zdroj: wikipedia.org

Proč jsou čínský Šen-čen, keňské Nairobi nebo Accra v Ghaně aktuálními epicentry designu? Jaké místo má současný design v muzeích a galeriích? To a mnohem více přinášíme v rozhovoru s Guyem Julierem, který vede výzkumné a výstavní projekty v jedné z nejprestižnějších institucí zabývajících se designem na světě - ve Victoria & Albert Muzeu v Londýně. Již zítra bude přednášet v Praze!

Máte za sebou obrovský kus práce na výzkumných a výstavních projektech. Jaké místo má podle vás design v rámci muzeí a galerií v současnosti?

Od konce 20. století až donedávna byly v muzeích a galeriích prezentovány převážně technologické či estetické přednosti designu. V současnosti začínají výstavní instituce k designu přistupovat spíše antropologicky: vystavují designové artefakty, které jsou součástí sociálního, kulturního i ekonomického světa, ve kterém žijeme, zkrátka věci, které mohou vyprávět zajímavé příběhy. Victoria and Albert Museum v Londýně, kde působím, začalo v tomto ohledu velmi rychle reagovat sbírkotvornou činností.

Plakáty k výstavě s názvem Disobedient Objects, Victoria and Albert Museum v Londýně, zdroj: dezeen.comPlakáty k výstavě s názvem Disobedient Objects, Victoria and Albert Museum v Londýně, zdroj: dezeen.com

 

V akademické sféře jste etabloval obor zvaný „Design Culture“. V České republice tato oblast studia chybí. Můžete vysvětlit, čím se zabývá a čím přispívá k rozvoji designu jako celku?

Ve zkratce, „Design Culture“ se zabývá designem v kontextu současné společnosti. To znamená snažit se o pochopení ekonomických dopadů práce designéra, procesů spojených s jeho vznikem: výrobou, zprostředkováním a distribucí, ale i tím, jak je spotřebováván či jak funguje v rámci občanské společnosti. Je také důležité zkoumat a pochopit vzájemné působení mezi těmito procesy a rolí designu jako artefaktů.

 

Který produkt považujete za symbol dobrého, funkčního designu?

Symbolem funkčního designu je pro mě Curitiba’s Transmilenio, což je rychlý systém veřejné dopravy v Brazílii, který mimo jiné inspiroval podobný projekt v Bogotě v Kolumbii. Je to takový kříženec mezi autobusovým a železničním systémem, který představuje levný způsob poskytování rychlé městské veřejné dopravy bez nutnosti budovat podzemní systém metra nebo tramvajových linek. Kdo zažil dopravní zácpu v Bogotě, ví, jak je tam důležité dostat se na určité místo včas.

Systém brazislké veřejné hromadné dopravy Curitiba, zdroj: distintaslatitudes.netSystém brazislké veřejné hromadné dopravy Curitiba, zdroj: distintaslatitudes.net

 

Ve vašem současném výzkumném projektu se zabýváte vztahem mezi ekonomickou a politickou situací a designem. Design díky finanční krizi zažívá bezprecedentní růst. Myslíte si, že je v současnosti na svém vrcholu?

Finanční krize ještě rozhodně není na svém vrcholu. Ekonom maďarského původu George Soros předpověděl, že bude trvat nejméně 20 let. Nejde však jen o finanční krizi. Jde o krizi prostředí, bezpečnosti, správy věcí veřejných, pohybu obyvatelstva, zdrojů a mnoho dalších věcí. Vše je zároveň vzájemně propojeno. Design hraje v těchto procesech klíčovou roli, ale nezmůže všechno sám.

 

Kde v současnosti cítíte nejsilnější epicentrum designu a kde ho vidíte v budoucnu?

Vnímám velké množství epicenter, nejde jen o jedno. Každé je důležité z jiného důvodu. Čínský Šen-čen pro otevřenost k inovacím a rychlou výrobu. Kodaň pro design, urbanismus a tvorbu strategií a politik. Dozvěděl jsem se také, že Accra v Ghaně je významné centrum pro robotiku, stejně jako je například keňské Nairobi centrem pro nové technologie. Zmínil bych ještě globálního hráče Transition Towns Movement, které nepředstavuje centrum, ale významnou mezinárodní síť.

 

A jak vidíte budoucnost designu obecně? Jaké materiály, produkty nebo témata budou relevantní v následujících letech nebo ve vzdálenější budoucnosti?

Sotva rozumíme současnosti, natož abychom byli schopni spekulovat o budoucnosti. Víme, že design je jako profese a objekt zájmu na vzestupu. Myslím, že rostoucí tendence bude pokračovat, ale soudě podle toho, co se děje v tuto chvíli, čeká nás několik zajímavých „budoucností“ pro design.

Guy Julier hostem projektu Budoucnost designu, grafika: Markéta Steinert, Tomáš MelicharGuy Julier hostem projektu Budoucnost designu, grafika: Markéta Steinert, Tomáš Melichar

BUĎTE U TOHO!

Přednáška Guye Juliera s názvem "Design and financial crisis: Some reason to celebrate" se koná ve čtvrtek 26.11 v 18:30 na Umprum, nám. J. Palacha 80, Praha 1, místnost č. 115

Vstup zdarma. Pro účast na přednášce nutná rezervace místa!

BUDOUCNOST DESIGNU

Přednáška je letošní poslední událostí cyklu přednášek a workshopů zahraničních odborníků a designérů s názvem Budoucnost designu, který pořádá organizace CZECHDESIGN za podpory Fondu EHP. Pro rok 2016 ještě chystáme přednášku a praktický workshop o uplatňování designu v praxi britského Design Councilu nebo spolupráci se Swedish School of Textile.

Za podporu a partnerskou spolupráci děkujeme Fondu EHP, Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, společnosti Asten Hotels a médiím Radio 1, Artikl, designreader.org, Design Cabinet CZ, lidovky.cz, Designportal.cz, Insidecor a DesignMagazin.

Související

Britský Design Council: Design Thinking v praxi
 

Britský Design Council: Design Thinking v praxi

Přednáška
26. 1. 2016, 18:30 - 21:00

Andreas Wegner: Digitální design přináší firmám nejen intelektuální, ale i konkurenční výhodu
Produktový design

Andreas Wegner: Digitální design přináší firmám nejen intelektuální, ale i konkurenční výhodu

Anežka Adamíková - 29. 10. 2015 - 8 min.

O odpovědnosti designéra s experty z Norska
 

O odpovědnosti designéra s experty z Norska

Filip Dědic, Kamila Matějková - 9. 11. 2015 - 4 min.

CO, JAK, PROČ? s teoretičkou designu Alice Rawsthorn
 

CO, JAK, PROČ? s teoretičkou designu Alice Rawsthorn

Iri Novak - 9. 10. 2015 - 4 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení