Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kolekce Valerie Vrbové pro WRN | Zdroj: Archiv autorky / Fotky z backstage, SS22 | Foto: Lena Knappova Kolekce Valerie Vrbové pro WRN | Zdroj: Archiv autorky / Fotky z backstage, SS22 | Foto: Lena Knappova

Sonda do hlubin duše návrháře. K čemu jsou jim módní přehlídky a prodají vůbec svoji kolekci?

Začátkem září představili svou práci v rámci dvou největších módních událostí roku mladí začínající talenti i zavedení módní návrháři. Řeč je o Mercedes-Benz Prague Fashion Week, který představuje práce pečlivě vybraných módních návrhářů z České republiky i Slovenska, a pražské přehlídce We’re Next, jež prezentuje souhrn módy z celého světa v průběhu tříhodinového catwalku. Jak moc je důležitá účast na MBPFW pro slovenské návrháře Petru Kubíkovou a Pavola Dendise? A jak vnímají účast na WRN nováčci v oboru, studentky UMPRUM Valerie Vrbová a Hana Valtová z Ateliéru designu oděvu a obuvi? Dozvíte se v dnešní anketě.

Petra Kubíková

Módní designérka působící v Bratislavě, absolventka Ateliéru oděvního designu na VŠVU pod vedením prof. Julie Sabové

Módna návrhárka Petra Kubíková | Foto: Vlado Anjel / Fotky z backstage, SS22 | Foto: Lena KnappovaMódna návrhárka Petra Kubíková | Foto: Vlado Anjel / Fotky z backstage, SS22 | Foto: Lena Knappova

Proč je pro vás prezentace na MBPFW důležitá?

PETRA: Módní přehlídku vnímám jako velmi efektivní způsob prezentace, kdy se střetne oděv s hudbou, prostorem a samozřejmě s diváky, kteří dodávají celému eventu tu správnou atmosféru. Stejně tak je to i výborná možnost setkat se se svými klienty, kteří můžou jednotlivé oděvy vidět v pohybu a nasát atmosféru celé kolekce. 

Co konkrétně tím v ČR může návrhář získat? Prodáte všechny modely z přehlídky? Případně kolik?

PETRA: Tím, že působím na Slovensku, je pro mě prezentace na MBPFW příležitost oslovit nové publikum. A ano, veškeré modely jsou na prodej. Dostupně jsou též v showroomu platformy Vivar na v Hluboké 7 v Bratislavě.

MBPFW SS22, Petra Kubíková | Zdroj: mbpfw.comMBPFW SS22, Petra Kubíková | Zdroj: mbpfw.com

Co děláte s modely, které neprodáte?

PETRA: Z dosavadních zkušeností můžu říct, že 90 % oděvů se prodá a zbylé využívám na focení nebo neprodané modely zapůjčuji, případně je nosím já nebo moje sestra. Některé modely i recykluji. Přešiji je a využiji nanovo.

MBPFW SS22, Petra Kubíková | Zdroj: mbpfw.comMBPFW SS22, Petra Kubíková | Zdroj: mbpfw.com

Máte obavy z toho, jak se v českém módním průmyslu uživíte? 

PETRAAčkoliv působím na Slovensku, situace je asi velmi podobná s tou v Česku. Uživit se jako módní návrhář není jednoduché, zvláště když nepodléháte módním trendům a komerci. Jsou lepší i horší měsíce z hlediska prodeje, důležité je ale kontinuálně pracovat na identitě své značky a nabízet kvalitně zpracované oděvy.

Jaká jsou podle vás největší pozitiva a negativa českého módního světa?

PETRA: Negativem je, že u nás na Slovensku v podstatě módní průmysl neexistuje. Velký problém vidím hlavně při nákupu materiálů v případě, že mám zájem o větší množství než 10 metrů. Pozitivem je, že Slovenky mají v oblibě dobrý design a nebojí se experimentovat. Mnohé moje zákaznice mi nechávají při realizaci volnou ruku, a to je pro designéra ten nejlepší pocit.

Pavol Dendis

Slovenský módní návrhář Pavol Dendis, absolvent Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě

Pavol Dendis | Zdroj: Instagram Pavol Dendis / MBPFW SS22, Pavol Dendis | Zdroj: mbpfw.comPavol Dendis | Zdroj: Instagram Pavol Dendis / MBPFW SS22, Pavol Dendis | Zdroj: mbpfw.com

Proč je pro vás prezentace na MBPFW důležitá?

PAVOL: Pro mě jako designéra, který se prezentoval zejména na Slovensku, je MBPFW nová zkušenost, výzva a zároveň je to prezentace širšímu publiku vedle dalších designérů. Myslím si, že v Česku i na Slovensku je ještě mnoho designérů, kteří upřednostňují módní přehlídky „naživo“. Vytvoření online prezentace na vysoké úrovni je při dnešní konkurenci náročné po mnoha stránkách. Po covidové situaci je zároveň představení tvorby v co nejlepší kvalitě spolu s konceptem a předanou emocí během prohlídek MBPFW nenahraditelné.

Co konkrétně tím v ČR může návrhář získat? Prodáte všechny modely z přehlídky? Případně kolik?

PAVOL: Návrhář může získat rok od roka nové klienty, fanoušky, navazovat spolupráce s dalšími značkami, magazíny a influencemi. Tím, že je to největší módní událost v rámci zemí, a díky skvělému PR, se na pražský týden módy soustředí většina potencionálních zájemců. Co se týče prodejů – nejsilnější looky z prohlídky a sezónní modely, které se šijí ve více kusech a variacích, se prodají ihned. Některé modely čekají na svého majitele déle nebo zůstávají jako archiv ateliéru pro potřeby stylingu. V mém případě většinu modelů prodám, což pochopitelně souvisí se zkušeností a plánováním. Kromě talentu a atraktivních nápadů se snažím tvořit tak, aby si modely našly svého majitele.

MBPFW SS22, Pavol Dendis | Zdroj: mbpfw.comMBPFW SS22, Pavol Dendis | Zdroj: mbpfw.com

Co děláte s modely, které neprodáte?

PAVOL: Modely, které neprodám, mám k dispozici pro potřeby stylingu, k zapůjčení do filmů, reklam či hudebních projektů, nebo se prodají v sample sale.

Máte obavy z toho, jak se v českém módním průmyslu uživíte? 

PAVOL: Myslím, že tuto obavu má více designérů na různých trzích, neboť je to průmysl, který se neustále rozvíjí a mění – obzvláště při ekonomických změnách ve společnosti. Český trh ale zatím nemám tolik prozkoumaný, protože stále žiji a tvořím v Bratislavě. Zajímám se samozřejmě o to, kdo aktuálně kupuje design v ČR, jací lidé nosí lokální módu a co se jim líbí. Spuštění vlastního e-shopu (již brzy) bude příležitostí pro nové zákazníky i pro mě jako další zkušenost a možnost rozšiřovat tvorbu.

Jaká jsou podle vás největší pozitiva a negativa českého módního světa?

PAVOL: Největším pozitivem je větší zájem lidí o kulturu, tím pádem i módu, sebeprezentaci, více eventů, festivalů a také turismus nejen v Praze pomáhá velmi tomu, aby designéři mohli tvořit na světové úrovni. Negativem, i když takto bych to úplně neoznačil, je možná větší konkurence nejen domácích designérů, ale i světových luxusních značek, protože klienti mají několik možností. Je to zároveň příležitost vyniknout a snažit se odlišit originalitou. 

Valerie Vrbová

Studentka 2. ročníku bakalářského stupně Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM 

Valerie Vrbová | Zdroj: Archiv autor / Inspirací ke kolekci na WRN se stala pro Valerii Katka, dívka, která kvůli rakovině, ve svých 15 letech přišla o levou nohu, a i přesto našla sílu a odhodlání ukázat, že i s handicapem se dá žít. | Zdroj: Archiv autoraValerie Vrbová | Zdroj: Archiv autor / Inspirací ke kolekci na WRN se stala pro Valerii Katka, dívka, která kvůli rakovině, ve svých 15 letech přišla o levou nohu, a i přesto našla sílu a odhodlání ukázat, že i s handicapem se dá žít. | Zdroj: Archiv autora

Proč je pro vás prezentace na We're next 2021 důležitá? 

VALERIE: 
Na WRN je úžasná její různorodost, originalita a autentičnost. Návrháři zde prezentují objekty své vlastní duše, ještě nepoznamenané opravdovým světem peněz. V tomto mi přijde prezentace na WRN důležitá a jsem neskutečně šťastná, že do mě byla vložena důvěra a mohla jsem se tento rok účastnit i já. 

Co konkrétně tím v ČR může návrhář získat? Prodáte všechny modely z přehlídky? Případně kolik? 

VALERIE:
 Pro mě byla nejdůležitější zkušenost se samotnou tvorbou, přípravou a chodem takovéto akce. Poprvé jsem měla možnost prezentovat sama sebe a bylo to děsivé i nádherné zároveň. Seznámila jsem se také s mnoha novými a unikátními návrháři a jejich pohledy na svět berou dech. Rozšířilo mi to obzory a zkušenosti, a to je, jak se říká, k nezaplacení. To, zda prodám všechny své modely, chce čas, ale nějaké zakázky se možná už rýsují. 

Ve své kolekci se Valerie zaměřila na design protézy a tvorbu oděvů, které ji nebudou zahalovat, ale naopak ukazovat jako designový prvek, jako součást našeho budoucího já. | Zdroj: Archiv autoraVe své kolekci se Valerie zaměřila na design protézy a tvorbu oděvů, které ji nebudou zahalovat, ale naopak ukazovat jako designový prvek, jako součást našeho budoucího já. | Zdroj: Archiv autora

Co děláte s modely, které neprodáte? 

VALERIE:
 Neskutečně ráda spolupracuji s nadanými fotografy a stylisty, kteří si mé modely půjčují na focení a natáčení. Vznikají tak nové tvary tvořené různými návrháři dohromady. Spojuje nás to a vzniká něco nového. 

Máte obavu z toho, jak se v českém módním průmyslu uživíte? 

VALERIE:
 Obavy si zatím dělám převážně jen se studiem, s tím, abych našla sama sebe a byla šťastná. Jsem ráda, že mohu tvořit, co mě baví, a chci toho využít, dokud to jde. Zatím vidím budoucnost přes růžové brýle. 

Jaká jsou podle vás největší pozitiva a negativa českého módního světa? 

VALERIE:
 Jako pozitivum beru naši chuť hledat nové cesty. Naše malinká zemička toho zažila hodně, a i přesto si dokázala najít své místo ve světě. Vymýšlíme nádherné nové materiály, rodí se u nás úžasní umělci, kteří se dokázali prosadit a ukázat. Negativa? Možná se stále trochu bojíme změny a odlišnosti v odívání.

Hana Valtová

Studentka 2. ročníku bakalářského stupně Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM 

Hana Valtová | Foto: Benedikt Renč / Kolekce Hany Valtové pro We're next 2021 | Foto: Damián SkořepaHana Valtová | Foto: Benedikt Renč / Kolekce Hany Valtové pro We're next 2021 | Foto: Damián Skořepa

Proč je pro vás prezentace na We´re next 2021 důležitá?

HANA: Prezentace na We´re Next mi přijde skvělá z několika důvodů. Když jsem se rozhodla na tuto akci přihlásit, musela jsem vytvořit novou kolekci, kterou bych jinak neudělala, přišlo mi to důležité hlavně kvůli tomu, že jsem rozvinula svoji tvorbu a při tom se naučila spoustu nových věcí, zároveň kolekce byla jen na mně a nebyla limitována žádnými pravidly, což mne moc bavilo. Byla to pro mě nová zkušenost, a přestože akci We´re next znám z minulých ročníků, kde jsem i pomáhala, teď jsem byla v roli designéra, a to pro mne bylo nové. Vyzkoušela jsem si, jaké to je, prezentovat se jen za sebe, vytvořit kolekci a zařídit spoustu věcí kolem, které jsou k přehlídce potřeba. K tomu mi ale moc pomáhal We´re next team a za to jsem moc vděčná. Moc mi také přineslo setkání s ostatními návrháři a všemi lidmi, kteří byli součástí akce. Setkání se studenty ze zahraničí mi na této akci přijde moc zajímavé, jelikož je vidět rozdílnost kultur a stylů tvorby a můžeme se od sebe vzájemně inspirovat.

Kolekce Hany Valtové pro We're next 2021 | Foto: Damián SkořepaKolekce Hany Valtové pro We're next 2021 | Foto: Damián Skořepa

Co konkrétně tím v ČR může návrhář získat? Prodáte všechny modely z přehlídky? Případně kolik?

HANA: Myslím si, že prezentace může návrháři přinést trošku zviditelnění, získá tím ale určitě i skvělou zkušenost a pozná spoustu lidí, se kterými může v budoucnosti spolupracovat. Také se domnívám, že všechny kousky z mé kolekce jsou nositelné a daly by se prodat, možná kromě bot, které pro mě byly takovým experimentem, a jejich výroba by si zasloužila více času, aby se vychytaly všechny chyby. Potom záleží jen na zákaznících, jestli se jim nějaké kousky z kolekce budou líbit. O tom, jestli budu modely nabízet do nějakého obchodu, jsem ještě nepřemýšlela, ale nevylučuji to.

Co děláte s modely, které neprodáte?

HANA: Modely, které neprodám, si nejspíše nechám pro sebe na nošení, popřípadě některé kousky by se daly určitě recyklovat a látky z nich bych mohla použít znovu pro výrobu něčeho dalšího.

Kolekce Hany Valtové pro We're next 2021 | Foto: Damián SkořepaKolekce Hany Valtové pro We're next 2021 | Foto: Damián Skořepa

Máte obavy z toho, jak se v českém módním průmyslu uživíte?

HANA: Obavy z toho momentálně nemám, ale jsem stále v druhém ročníku na UMPRUM a nemusím to tak aktuálně řešit. Každopádně práce a zakázek mám celkem dost. Myslím si ale, že pokud bych se rozhodla po škole založit svou značku a podnikat v módním průmyslu, bylo by to dost náročné, a z toho trochu obavy mám. 

Jaká jsou podle vás největší pozitiva a negativa českého módního světa?

HANA: Pozitiva určitě vidím v lidech, kteří se o módní průmysl zajímají, myslím si, že stále více lidí přistupuje k módnímu průmyslu zodpovědnějším způsobem a hledí na kvalitu oděvů i materiálů. Také mi přijde skvělé, že spousta českých firem např. s textilem, pleteninami, atd. je otevřená spolupracím s českými designéry i studenty, a tak mohou vznikat lokální výrobky a mohou se rozvíjet i nové technologické postupy výroby. Z hlediska designéra je to moc důležité, jelikož sehnání například vhodného materiálu je občas těžké. Je to ale běh na dlouhou trať, a ne všechny firmy jsou tak otevřené a nemají takové možnosti jako v zahraničí. Bohužel si také myslím, že v České republice nemá móda takovou tradici a stále je tu spousta lidí, kteří oděv tolik neřeší a nakupují v řetězových obchodech. Ve svém okolí ale vnímám, že je tu čím dál více lidí, kteří se o módní průmysl zajímají a jeho problémy i pozitiva řeší. 

Další články