Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Sofya Samareva pro Muslin Brothers, Facebook Muslin Brothe Sofya Samareva pro Muslin Brothers, Facebook Muslin Brothe

Sofya Samareva a její cesta za snem

Sofya Samareva je bezesporu Designérka s velkým D. Absolventka pražské UMPRUM je v širší nominaci za Objev roku 2015 v Czech Grand Design, a i kdyby jí trofej nepřipadla, i díky jejím úspěchům v zahraničí je už dneska jasné, že Sofya Samareva je jméno, které ještě mnohokrát uslyšíme.

Sofya Samareva je designérka, kterou si aktuálně spojujeme především s jejími nejslavnějšími a nejfocenějšími pracemi, klobouky s kšilty a statickými účesovými klobouky, kterými kritikům prakticky vyrazila dech.

Cesta z rodného Kazachstánu k pokrývkám hlavy (nejen) z králičí srsti ale nebyla úplně přímá. „Jako dítě jsem navštěvovala uměleckou školu zaměřenou na malbu, kresbu a modelování, pak jsem pokračovala na Střední Uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti, kde jsem vystudovala obor zaměřený na klasickou grafiku a grafický design,“ říká designérka.

Po střední škole se vydala na UMPRUM do ateliéru Rostislava Vaňka, kde pokračovala ve studiu grafického designu a vizuální komunikace. Ukázalo se ale, že pro kreativní autorku je to příliš oficiální pojetí.

„V té době byl ateliér zaměřený hlavně na logotypy a vizuální styly pro velké společnosti nebo státní instituce, jako je Ministerstvo průmyslu nebo Karlova Univerzita. A tak jsem po dvou letech přešla k Petru Babákovi do ateliéru Ostrov pokladů.“

V ateliéru se zaměřením nejen na grafický design, ale i na konceptuální projekty začala Sofya točit videa i vymýšlet 3D šperky, ale jak sama říká, při práci s počítačem jí začal chybět kontakt s hmotou a reálným objektem. Sofya o zlomovém okamžiku své kariéry mluví s přirozenou lehkostí.

„Už v prvním ročníku Magistra jsem tak začala uvažovat nad tím, že bych asi měla zkusit jiný obor. Intuice mě dovedla na studijní stáž do Ateliéru designu oděvu a obuvi, pod vedením Liběny Rochové. Tam jsem zjistila, že zprostředkování myšlenky skrz oděv mě hodně baví a rozhodla jsem se studia na UMPRUM dokončit právě tady.“

Závěrečná práce na UMPRUM byla pro mnohé příjemným šokem. Kolekce klobouků inspirovaná historickým pojetím zobrazení účesů působila v českém kloboukově prázdném“ módním světě jako zjevení. „Když vznikala první kolekce klobouků, nebyla myšlena pro konkrétní skupinu, dělala jsem je pro sebe,“ vysvětluje Sofya počáteční přístup. Dneska už její klobouky nosí jak lidé pohybující se v české fashion, tak i klienti mimo módní kruhy.

„S každým zájemcem se setkávám osobně a jsou to převážně umělecky zaměření lidé, kteří se zajímají nebo se nějakým způsobem dotýkají umělecké tvorby, designu nebo i hudby,“ shrnuje své zákazníky designérka. S úspěchem na místní scéně a s ještě relativně komerčními modely se ale rozhodně nesmířila. Nové modely jsou o něco méně nositelné, na druhou stranu, své staré klobouky před nimi smekají i v zahraničí.

Sofya Samareva pro Moniku Drápalovou, Facebook Sofya SamarevaSofya Samareva pro Moniku Drápalovou, Facebook Sofya Samareva

Rok 2015, který Sofyi vygeneroval nominaci, pro ni byl pestrý a úspěšný. Pro soutěž Gombold Újra! pořádanou v rámci Central European Fashion Week v Budapešti vytvořila kolekci klobouků inspirovaných vlasy v pohybu. Roztočené a rozfoukané účesy zmražené v klobouk na hranici objektu nejsou úplně nositelné, přesto však zaujaly porotu natolik, že Sofya v kategorii Doplňek zvítězila.

S odstupem čtyř měsíců designérka místy stresující organizaci akce hodnotí pozitivně. „Výhra v soutěži mě potěšila, je to impuls pro tvorbu volných artových kolekcí. Byla jsem ráda, že se klobouky prezentovaly na samostatné přehlídce a těším se, příští rok bych měla, stejně jako další vítězové, v Budapešti prezentovat novou kolekci.“

Sofya Samareva pro Joelle Boers, Facebook Joelle Boers StudioSofya Samareva pro Joelle Boers, Facebook Joelle Boers Studio

Artové pojetí klobouku nejen jako funkčního doplňku, ale jako designového uměleckého díla, se ukázalo pro Sofyi jako ideální cesta. Prakticky současně produkovaná kolekce minimalistických klobouků z tvrzených lan, ve spolupráci s izraelskou značkou Muslin Brothers a extravagantní kaktusová kolekce pro Joelle Boers designérce vynesly nominaci na Czech Grand Design 2015.

Co ji čeká letos?

„Než jsem se pustila do plánování, začátek roku se utvořil sám. V únoru se chystám na výstavu do Londýna na International Fashion Showcase 2016, pak bych se chtěla pustit do kolekce na Fashion Clash Festival do Maastrichtu, kam jsem letos byla už podruhé vybrána prostřednictvím Design Supermarketu. Taky postupně vylepšujeme věci kolem značky, novou website, vizuální styl. Loni spousta věcí přišla neplánovaně, uvidím, jak se bude vyvíjet letošní rok. Mám konkrétní body, kterých se držím, a nečekané příležitosti se snažím přijímat.“

Galerie

Další články