Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Šlachtova a Babišova publikace | Zdroj: prisaha.cz / sdilejteneztozakazou.cz Šlachtova a Babišova publikace | Zdroj: prisaha.cz / sdilejteneztozakazou.cz

Slizký font imitující psaní nebo upoutávka na veselý americký protikorupční western. Jak si politické strany (ne) poradily s volebními plakáty?

Předvolební agitace vrcholí gradujícími politickými kampaněmi, z nichž nejvíce viditelné jsou billboardy a plakáty. Vnímavý volič si nemůže nepovšimnout jistých fyziognomických anomálií, mezi nimiž nejvíce bije do očí jednotná velikost kandidátů. Frank Zappa by zajásal – One size fits all!

Příkladem je hnutí ANO. Proti přírodě je to nejen u Aleny Schillerové a Andreje Babiše, ale téměř u všech kandidátů. Modrá na modré a slogan „Až do roztrhání těla!“ byly v závěru kampaně nahrazeny fiktivní demonstrací konkurence. Je patrné, že ANO si zve na své kampaně odborníky a že na nich nešetří. Nicméně tam, kde strana zvolila způsob zaujetí diváka strašením (spot a slogan „Tohle fakt nechci!“), šlápli poradci trochu vedle. Za lídrem strany je jakási podivná skupina lidí se zakrytými obličeji, kteří mají transparenty ze stejného papundeklu, všechny stejně popsané slizkým fontem imitujícím ruční psaní. Takto nehezky zpracovaná záležitost v hysterickém tónu nepůsobí dvakrát příjemně.

Plakát hnutí ANO | Zdroj: www.anobudelip.czPlakát hnutí ANO | Zdroj: www.anobudelip.cz

Volný blok a SPD hrají na národní notu, proto nesmí chybět vlajka a umně upozaděný lev. Tam, kde kandiduje politik voličům spíše neznámý, což rozhodně pro kandidáta není výhodou, je do pozadí umístěna fotografie lídra strany, která je zásadní a plní roli jakéhosi strýce, kterého každý zná. A který všechno zařídí.

Hnutí SPD | Zdroj: www.spd.czHnutí SPD | Zdroj: www.spd.cz

Velké patálie nastanou, když na plakátech zůstanou v textu hrubky. Například Slezsko, které se mělo rýmovat se slovem Česko, se objevilo na FB vlastenecky zaměřeného Volného bloku. Příznivci strany naštěstí uklidnili lídra v komentářích pod nehodou, že to nevadí, protože naše zem bude pod jeho vedením vzkvétat i tak.

Kampaň Volného bloku | Zdroj: web a FB volnyblok.czKampaň Volného bloku | Zdroj: web a FB volnyblok.cz

Většina kandidátů se šťastně až blaženě usmívá, čímž vyjadřují, jaká budoucnost nás s nimi čeká. Je-li focen politik osamělý, např. Robert Šlachta (Přísaha), mívá nadměrnou hlavu, aby vyplnil celý formát, a tuze přísně se mračí. Tím dává najevo, že ON TO tak rozhodně nenechá!

Hnutí Přísaha | Zdroj: www.prisaha.czHnutí Přísaha | Zdroj: www.prisaha.cz

ČSSD zvolilo pro svou kampaň odvážně strohé typografické řešení za použití písma, které si ve velkých stupních zachovává svoji údernost. Opustili tradiční oranžovou a nahradili ji růžovou – tj. barvou naší budoucnosti pod jejich vedením. Tvůrci pochopili, že u takovéto změny je nutné doplnit text obřím logem „aby bylo jasno“, a dobře udělali. Nejedná se o příliš originální grafické řešení, vše má však racionální koncepci a je dobře čitelné. Písmo je ideálním nositelem informace, červený svetr byl konečně odložen do prádla. Hustá dvojka, která se prezentuje na sociálních sítích, má obličeje potlačené duplexní barvou, rovněž zde typografie dominuje. Nejlépe typo funguje, když před billboardem nebo plakátem stojí řečník, kterého nápis za ním dobře doplňuje. Pokud si libujete v pocitech trapnosti, doporučuji pustit si volební spot Čéesesdé, kde hraje hlavní roli Jan Hamáček, rozjímající v béžovém baloňáku. A hned potom si vygooglete „Hustou dvojku“.

Mediální kampaň ČSSD |  Zdroj: screenshot ČT24, FacebookMediální kampaň ČSSD | Zdroj: screenshot ČT24, Facebook

Koalice Pirátů a Starostů používá uměřenou typografii. Zvolený úzký řez písma nabízí maximální využití prostoru a možnost sázení do pevných, kompaktních bloků. Fotografiemi, na kterých politici aktivně diskutují s občany, se snaží vzbudit dojem, že jim není cizí osobní kontakt s voličem. Docela se jim to daří. To pán s lasem, lovící jakéhosi zlého muže v saku trousícího bankovky, působí spíše dojmem upoutávky na veselý americký protikorupční western.

Billboard a plakát koalice Piráti a Starostové | Zdroj: www.piratiastarostove.czBillboard a plakát koalice Piráti a Starostové | Zdroj: www.piratiastarostove.cz

Na osvědčené strašení vsadilo také hnutí Spolu. Koalice ODS, TOP 09 a lidovců „hodné plakáty“ (na kterých to spolu Spolu sluší a jsou zdařilé), doplnilo „zlými“, kde to opozici na klopotně montovaném obrázku nesluší ani trochu (prostřední občan dokonce postrádá oční bělmo), barevnost navozuje pocit standardního hororu pro pamětníky.

Koalice Spolu | Zdroj: www.spolu21.czKoalice Spolu | Zdroj: www.spolu21.cz

KSČM se prezentuje většinou outdoorovou reklamou na plotech, sloupech, lavičkách a také v metru, která nezaujme obsahem ani formou. Fotografie doplňuje záhadná značka 5P, u které se při bližším zkoumání dopátráme toho, že se jedná o neznámých pět priorit. Politici oděni v jednobarevných košilích vypadají jako folkloristé, kteří se chystají zadout a zapět „něco, co všichni známe“. Jako jedni z mála politiků jsou na stranické fotografii vysocí rozdílně, asi do fotografie nezasahoval grafik – nivelizátor. Familiérní slogan „Jsem komunistka a ty bys byl taky, kdybys věděl, co to znamená“, jinými slovy říká – kdo není komunista, je retardovaný pitomec.

Slogan a kampaň KSČM | Zdroj: FB Petry Prokšanové, kscm.czSlogan a kampaň KSČM | Zdroj: FB Petry Prokšanové, kscm.cz

Zástupci stran Trikolora, Svobodní a Soukromníci umístili svůj billboard před tržnici Sapa v Praze. Tím cílí na česko-vietnamskou společnost. Jsou stejně vysocí a přece každý jiný. Každý má jiné jméno, ale podepisují se stejným svatebním skriptem.

Trikolora, Svobodní a Soukromníci |  Zdroj: www.volimtrikoloru.czTrikolora, Svobodní a Soukromníci | Zdroj: www.volimtrikoloru.cz

Zelené najdete zejména na jejich Instagramu, Facebooku a stranickém webu, tím však osloví hlavně své věrné. Jejich celoplošná kampaň působí přátelsky a mile, jen je ve veřejném prostoru oproti konkurenčním kampaním téměř neviditelná. Srdíčko, klidná ženská síla a péče o osud zvířátek dostaly v kampani přednost před osudem uhlí, jaderné energetiky a spalovacích motorů.

Hnutí Zelení | Zdroj: www.zeleni.czHnutí Zelení | Zdroj: www.zeleni.cz

Knihy jako komunikační nástroj předvolební kampaně nejsou žádnou novinkou. Autoři se v nich snaží popsat sami sebe tak, jak by si sami přáli, aby byli voliči vnímáni. Očekávat, že se v knihách, které vyšly těsně před volbami, dozvíme nějakou tu pikantérii z osobního života, šokující přiznání nebo pochybnost o výběru současného povolání, by bylo bláhové. Andrej Babiš se u své novinky s názvem „Sdílejte, než to zakážou!“ drží praktického malého formátu. Díky malé velikosti se kniha dobře rozdává i přepravuje pro účely autogramiád.

Všechny čtyři knihy jsou upraveny s citem, forma je ušita politikům na míru. Ke konzervativnímu P. Fialovi se hodí typografická úprava na střed, která se ničím nevymyká obvyklému pojetí. K A. Babišovi a názvu jeho knihy ladí bulvární nádech úpravy, různě barevné mutace obálek tištěné přímými barvami jsou dobrý nápad, sázka na výrazný vzhled vyšla. Kniha I. Bartoše má pěkně vyhotovenou vnitřní úpravu, promyšlené je uspořádání textové i obrazové části včetně černobílých fotografií, které úpravu sjednocují.

Zajímavé je, že na černobílou fotografii (v ostatních případech na obálkách) vsadili všichni autoři. Obálky s podobenkami politiků sice nerozdmýchávají oheň zdravé zvědavosti, ale mají střízlivou a čistou formu a ani prostřednictvím typografie nevyužívají žádný komplikovaný komunikační kód, který zpravidla víc otravuje, než těší.

Knihy politických leaderů | Zdroj: webové stránky stranKnihy politických leaderů | Zdroj: webové stránky stran

Další články