Podchody dokáží být velmi tmavým a stresujícím místem pro nás všechny. Stačí však pár šikovných rukou a i děsivé místo se může proměnit v příjemný a zajímavý prostor. Vynikajícím příkladem je podchod na nádraží v Ústí nad Orlicí, kterého se ujali studenti orlickoústecké umprum.
Smutná šedá barva
Podnětem pro vznik tohoto ukázkového podchodu byla rekonstrukce orlickoústeckého nádraží v roce 2014, která proběhla pod vedením Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zde vznikl nový podchod pod kolejištěm, u jehož výmalby byla zvolena světle šedá barva. Toto rozhodnutí podnítilo snahy o jeho zvelebení a oživení. Volání po změně vyústila v diskuzi mezi starostou města a zástupci spolku Nádraží nedáme. Spolek se v roce 2016 jako Oustecké nádraží, s.r.o. stal vlastníkem historické budovy bývalého nádraží.
Rekonstrukce nádarží proběhla v roce 2014. I Foto: Bohuslav Špaček
Vyjednávání bylo zprvu náročné, ale když byla nedůvěra prolomena, nebyl už proces složitý. Starosta města inicioval jednání s vlastníkem podchodu, tedy se Správou železnic, ve snaze získat souhlas s realizací. V tomto momentě byla oslovena zdejší Střední uměleckoprůmyslová škola s možností spolupráce na velkoplošných malbách. Na podchodu pracovali studenti grafického designu pod vedením Bohuslava Špačka.
„Při prvních jednáních bylo nejdůležitější si uhájit svobodu vyjádření. Snažili jsme se argumentovat a postupně si tím získávat důvěru. Měli jsme za sebou již několik realizací v bývalém areálu textilní továrny. Tato továrna byla záhy zbourána, ale malby v ní posloužily jako dobrá reference,“ komentuje Bohuslav Špaček, vedoucí oboru grafický design na Střední uměleckoprůmyslové škole v Ústí nad Orlicí.
Stačí jen jeden barevný akcent
U streetartu je zásadní prostor, způsob zpracování, ale i téma. K výběru námětů přistupovala škola v souladu s nastavením jejich vlastních hodin, tedy velmi individuálně. Nejprve se hledali ti „praví“ studenti, kteří se na realizaci měli podílet, a následně proběhla společná diskuze o tom, jakou podobu podchodu dát. Snaha nebyla jen o solitérní malby, ale i jejich vzájemné propojení a následné vytvoření tzv. neutrálních odpočinkových ploch.
„Nikomu nic nezakazujeme, ale zároveň se snažíme o věcech mluvit a neustále připomínat celek. Studenti musí chápat vztahy a to, že na někoho navazují, což ve výsledku ovlivňuje i jejich malbu,“ říká Bohuslav Špaček.
Potřebný materiál a barvy byly zajištěny městem. I Zdroj: Město Ústí nad Orlicí
Na zdech podchodu se objevují jak malby, které pracují se symboly, tak i malby, které předávají konkrétní výpovědi. Jednu ze zdí například zdobí výjev obličejů vykukujících z vody, které mají na hlavách šálky s kávou. Výjev funguje jako odkaz na bohužel dnes již zaniklou restauraci a kavárnu ve staré nádražní budově. Rezonují zde i ekologické náměty. Jedním z tmelících prvků je styl maleb. Snaha o propojení je dána omezenou barevností a kontrasty. Barva se používá omezeně, a to jen jako barevný akcent, což skvěle napomáhá vše držet pohromadě.
„Použité motivy jsou stále veřejností pozitivně vnímány. Za uplynulých pět let dílo nikdo neponičil,“ dodává Dana Pokorná, mediální koordinátorka města Ústí nad Orlicí.
Všechny náměty drží pohromadě žlutý barevný akcent. I Foto: Bohuslav Špaček
Tvůrčí svoboda nad penězi
Škola šla do projektu od začátku s tím, že potřebuje prostředky pouze na materiál. Důležitější byla pro ně tvůrčí svoboda než peníze za provedenou výmalbu. Na tento přístup slyšelo jak město, tak i SŽDC. Město se podílelo finanční dotací škole ve výši 15 tis. Kč na nákup materiálu (tedy barev) a SŽDC poskytlo prostředky na podchod pro pěší a kola před nádražím. Tento podchod je dnes již bohužel přemalovaný, ale i to je vlastně jedna ze stránek streetartu.
Práce na podchodu začaly v roce 2017. I Zdroj: Město Ústí nad Orlicí
A jak to bude dál?
Na podchodu se začalo pracovat v roce 2017 před koronavirovou pandemií. Kvůli omezením s ní spojeným se později výmalba musela úplně zastavit. V této době byla dokončena cca třetina celkové plochy stěn podchodu. Studenti, kteří se na podchodu podíleli, tak v současnosti nestudují na zdejší umprum, ale na vysokých školách, jako je AVU a VŠUP. Nyní se však ze strany Správy železnic znovu objevuje možnost na podchodu dále pokračovat. Město se bude opětovně podílet finanční dotací na nákup potřebného materiálu, a tak to vypadá, že bude podchod postupně doplněn i o další malby.
Zájem města Ústí nad Orlicí nekončí však jen u zmíněného podchodu. V plánu má například i obnovu maleb v pochodu pod silnicí I/14, kde před deseti lety vznikla mozaika komiksových postav a příběhů. Město také připravuje instalace s ústeckým rodákem Ondřejem Kobzou. V tomto případě se jedná o poesiomat, který by se mohl stát součástí právě probíhající revitalizace parku u Roškotova divadla.
Poesiomat můžeme objevit ve více než 20 městech po celé České republice. I Foto: Alena Chlumská