Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Nostalgie a ikonický design | Foto: Archiv Mikov Nostalgie a ikonický design | Foto: Archiv Mikov

Síťovka, Rybička a Prestige. Nostalgické legendy, které neumírají

Češi nostalgii milují a v produktovém designu to platí dvojnásob. Za kultovním vizuálem se totiž ukrývají vzpomínky, díky kterým na tuzemské ikony nedáme dopustit. Tradice, lokální produkce a pokorné využívání klasických technologických postupů nám dává pocit, že se planeta stále točí správným směrem. Jakou historii dnešní retro poklady ukrývají a kam se za dlouhá léta existence posunuly?

Nesmrtelná síťovka

Jako první vlajkovou loď volíme síťovku. Ať už se v ní mrská vánoční kapr, cinkají lahváče nebo se nese zelenina z nedělních farmářských trhů… Síťovka je symbolem éry 1948-1989, ale dopustit na ni nedáme ani dnes.

Za tímto skvělým vynálezem stojí síťkař Vavřín Krčil ze Žďáru nad Sázavou. Tento podnikavý muž se nejprve soustředil na vlasové síťky, které ovšem velmi rychle vyšly z módy. Zoufalství se proměnilo v geniální myšlenku a v roce 1929 vznikla legendární síťovka. Krčil neměl dostatek financí na vlastní továrnu, a tak se síťovky pod značkou Saarense ručně síťkovaly po domácnostech jeho zaměstnanců. K výrobě se používala umělá hedvábná příze a díky křížení vláken udržela taška nadměrnou zátěž. Zákazníci si ji pro její praktičnost velmi rychle oblíbily a na pultech se počaly objevovat síťovky nejrůznějších druhů: nákupní, vycházkové, loketní, ramenovky či sportovní tlumoky.

Krásná síťovka designérky Elišky Judové | Foto: shop.elajediova.comKrásná síťovka designérky Elišky Judové | Foto: shop.elajediova.com

V době boomu Krčil bohužel nedisponoval velkým kapitálem a vynález tak nemohl patentovat. Proto se síťovky velmi rychle dostaly i do okolních evropských zemí a na českém trhu je začalo vyrábět mnoho různých značek. O přímé pokračování firmy Saarense se zasadil pan Zdeněk Červinka, který dodnes v Kolíně, pod lehce pozměněnou značkou Saariense, vyrábí síťovky z recyklovaných plastů.

Česká síťovka | Foto: archiv Česká síťovkaČeská síťovka | Foto: archiv Česká síťovka

Vizuální stránku i praktické výhody síťových tašek nezůstaly bez povšimnutí ani u designérů či větších českých značek. Česká síťovka, značka pod grafickým studiem Netty, například vyrábí různé varianty a dlouholetou tradici tohoto ikonického doplňku obhajuje ochrannou známkou Český výrobek. Eko variantu ze 100% obnovitelné bavlny Casa Organica distribuuje česká společnost Tierra Verde, která se zase jako jediná firma v Čechách může pochlubit certifikací ECO GARANTIE.

Jako atraktivní vizuální prvek designéři často využívají transparence, kdy obsah tašky dotváří celkový vzhled a každý nošený kus se stává originálem. S tímto momentem pracuje například absolventka pražské VŠUP Helena Heinz, která poddajná vlákna umělého hedvábí nahradila plastem a promítla tak tradici do současného kontextu. Se srdcem na pravém místě tvoří i designérka Eliška Judová, která své síťovky ručně šije v brněnském ateliéru. „Síťovku jsme měli doma od mého dětství. Pocházím z Vysočiny kousek od Žďáru nad Sázavou – tam ji měl doma snad každý. Svoji první síťovku jsem si pořídila ve Vídni v MAK design shopu a dodnes ji mám doma,“ vzpomíná Eliška. Její síťovka JEDI měla primárně sloužit jako nákupní taška. „Chtěla jsem podpořit vlnu udržitelnosti a přispět k omezení používání igelitu. Měla to být jednoduchá, skladná nákupní taška, za kterou se nebudete stydět,“ dodává autorka.

A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Jedno je ale jasné už nyní: síťovka nás všechny přežije.

Rybička – nestárnoucí klasika

Pokud je královna nákupních tašek síťovka, královnou nožů musí být bezesporu Rybička. Tedy alespoň těch kapesních. Vyrábí se přes sto let a její design se téměř vůbec nezměnil. Možná proto cizince tolik fascinuje a my z ní zase cítíme neuvěřitelnou nostalgii. Kdo nikdy neměl Rybičku, jako by nebyl.

Nostalgie a ikonický design | Foto: Archiv MikovNostalgie a ikonický design | Foto: Archiv Mikov

Autora Rybičky sice neznáme, její původ ale můžeme hledat v Českém Švýcarsku, konkrétně v obci Mikulášovice. Tam ji firma Mikov vyrábí dodnes, a kromě nahrazení čepele z uhlíkové oceli za zinkovou slitinu se na ni nezměnilo vůbec nic. A tak je to správně, její původní design je totiž zcela nepřekonatelný. „S místní výtvarnicí Simonou Machorkovou pracujeme na různě barevných edicích, ale do jejího designu se neopovažujeme sáhnout. Změnit design, aby to zůstala stále Rybička a nebylo z ní lidem trapno, to je úplně jiná liga,“ vysvětluje Bedřich Jetelina, ředitel komunikace firmy. I přesto však vznikají spolupráce na zajímavých projektech. Zmiňme například limitovanou edici pro Nespresso, kterou navrhl Michal Froněk z autorského dua Olgoj Chorchoj. „Tato edice na podporu cirkulární ekonomiky je dnes beznadějně rozebraná a jednotlivé kusy jsou mezi sběrateli velmi ceněny. Proto nad podobnými projekty uvažujeme i do budoucna.“

Limitovaná edice pro Nespresso ze studia Olgoj Chorchoj | Foto: Archiv MikovLimitovaná edice pro Nespresso ze studia Olgoj Chorchoj | Foto: Archiv Mikov

I přes veškeré možné modifikace však klasická rybička zůstane tou jedinou pravou nostalgií. „Rybička je nůž, který v nás vzbuzuje pocity romantiky, vrací nám vzpomínky na naše nejbližší, se kterými jsme jako děti prožívali dobrodružství – a něco takového v nás nedokáže vzbudit žádný jiný nůž,“ říká Bedřich Jetelina. „Není ale vyloučeno, že se podaří vytvořit novou Rybičku 2.0, která naváže na tradice té první, klasické.“ Než se tak ale stane, ponechme si kouzlo české Rybičky jako živoucího artefaktu našich minulých let.

Kult jménem Prestige

Z dnešního pohledu je typický design tenisek Prestige sám o sobě naprostou ikonou. Věděli jste ale, že v 80. letech byly jedinou možností, jak se mohl československý hipster vyrovnat zápaďáckým trendům?

V 70. letech se v rámci RVHP a Sovětského svazu objevila vysoká poptávka po solidních sportovních botách a Prestige spolu s teniskami Botas se tak dostaly na první příčky oblíbenosti. Firma Svit se nebála nových vlivů a když v 80. letech nakoupila formy od Pumy, vznikl jejich dnes legendární, nezaměnitelný design. První model, takzvané Lendlovky (ačkoli je známý tenista nikdy nenosil), se dostaly na pulty roku 1984 a jelikož se jednalo o jediné tenisky s pevnou podrážkou, stály se na ně větší fronty než na banány. Polyuretanová pěna, ze které se tehdy vyráběly, vydržela ledacos, a tak kromě inovativního designu vynikaly i svojí kvalitou.

Kdo by tento ultimární design neznal... | Foto: Filip UrbanKdo by tento ultimární design neznal... | Foto: Filip Urban

I v nových modelech vychází Prestige ze svého klasického tvaru | Foto:Filip UrbanI v nových modelech vychází Prestige ze svého klasického tvaru | Foto:Filip Urban

Spolu s revolucí však do Československa přišla i konkurence ze západu, která Prestigím ubírala na zákaznících. Situaci nepomohly ani levné padělky z Asie, které dělaly značce špatné jméno. Firma se dostala do konkurzu a během 90. let se pokusila o několik redesignů. O ten nejúspěšnější se postaral italský designér Claudio Franco a jeho model se dostal na nejvyšší příčky prodeje značky až do současnosti.

Prestige vzkřísila firma MOLEDA, která firmu v roce 2002 odkoupila se vším zařízením, technologiemi, formami, průmyslovými vzory i pracovníky. „První desetiletí našeho působení se neslo ve znamení hesla HLAVNĚ NIC NEMĚNIT. Tato filozofie s sebou přinesla velmi vysokou kvalitu výrobku, díky které jsme se udrželi na stále se měnícím trhu s botou, která se téměř vůbec neměnila,“ vysvětluje ředitel firmy Jaroslav Navrátil. Ke klasickému modelu se brzy přidaly i další nové kousky a zajímavé spolupráce s výtvarníky a designéry. Naší superstar je například Jan Černý, se kterým spolupracujeme přes tři roky. Původně jsme pro něj připravovali prestižky pouze na přehlídky, ale postupně se jeho modely začaly prodávat.“

Kromě tradičního designu udržuje firma i velmi dobrou kvalitu produktu | Foto: Filip UrbanKromě tradičního designu udržuje firma i velmi dobrou kvalitu produktu | Foto: Filip Urban

 Prestige jsou zkrátka nesmrtelnou klasikou a tak, až se příště vydáte do Zlína, zajděte se podívat do jejich specializované prodejny. „Do prodejny chodí skalní fanoušci naší obuvi a také zákazníci, pro které je prostě příjemné nakupovat přímo u výrobce. Jsou to zákazníci všech věkových skupin a my jsme za tuto různorodost velmi rádi,“ dodává pan Navrátil. A vy se můžete přidat do týmu.

Další články