Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Publikace Šílený hedvábník: Zika & Lída Ascher - Textil a móda z nakladatelství UPM a Slovart vyšla v návaznosti na úspěšnou výstavu v UPM, foto: Lenka Šulcová Publikace Šílený hedvábník: Zika & Lída Ascher - Textil a móda z nakladatelství UPM a Slovart vyšla v návaznosti na úspěšnou výstavu v UPM, foto: Lenka Šulcová

Šílený hedvábník. Kniha o legendě textilního designu na sebe nedá zapomenout

Pražští rodáci Zika a Lída Ascherovi jsou ve světě synonymem neobyčejného lidského talentu a podnikavosti, které vedly k vytvoření světově proslulého podniku zaměřeného na výrobu textilií s nápaditými potisky nejvyšší kvality. Jejich život provázela spolupráce s nejvýznamnějšími umělci a módními domy své doby, mezi nimiž nechyběl ani Dior či Balenciaga. Přesto u nás zůstala jejich jména zapomenuta. Díky probíhající výstavě v UPM a doprovodné publikaci s neobyčejně krásnou grafickou úpravou se nyní konečně dočkali svého zaslouženého ohlasu. Knihu jsme přečetli a přinášíme důvody, proč by měla najít své místo i ve vašich knihovnách.

Úspěšná kapitola českého designu

Pozoruhodný příběh úspěšné české rodiny Ascherů s velkým zpožděním dobývá republiku a jeho kompletní znění společně s množstvím fotografií, kreseb i dopisů je podrobně vylíčeno na 384 stranách publikace. Její autorkou je kurátorka sbírky textilu a módy UPM Konstantina Hlaváčková, která ji připravila na základě dlouholetého výzkumu a ve spolupráci s Petrem Ascherem, synem Šíleného hedvábníka. Kniha nejen důkladně mapuje osobní a profesní život manželů i před jejich odchodem do Londýna, ale také nachází můstky zpět k jejich rodnému území. Připomíná výstavu šátků Ascher Squares v pražském S.V.U. Mánes v roce 1947 či upozorňuje na přetrvávající přátelství s některými českými umělci. Přestože vazeb k naší republice zůstalo po skromnu, Ascherovi jsou důležitým střípkem historie a tvoří pandán událostem provázejících 20. století. 

Lída se Zikou v kanceláři ve Wigmore Street nad návrhy látek v roce 1946, zdroj: Ascher Family ArchiveLída se Zikou v kanceláři ve Wigmore Street nad návrhy látek v roce 1946, zdroj: Ascher Family Archive

Příběh neobyčejného talentu

Počátky podnikání rodiny Ascherů sahají až na konec 19. století, kdy si bratři Zikmund a Jindřich otevřeli obchod s textilním zbožím v pražských ulicích. Zikmundův obchodní dům se brzy stal vyhledávaným místem a vysloužil si označení „domu dobrého hedvábí s prodejem hedvábných a vlněných látek“. Jedním z jeho zaměstnanců byl také jeho nejmladší bratr Gustav, jehož synové Josef a Zika se po jeho smrti dočkali finančního vyrovnání za porušení rodinné dohody, které jim umožnilo otevřít si v roce 1933 vlastní obchod naproti obchodu strýce Jindřicha. Pražské kapitole Zikova podnikatelského a soukromého života se věnuje značná část knihy a kromě textilního obchodu připomíná i kariéru ve sjezdovém lyžování, pro kterou si vysloužil přezdívku Šílený hedvábník.

Zika Ascher na závodech, 1935–1938, foto: Karel Hájek, Ascher Family ArchiveZika Ascher na závodech, 1935–1938, foto: Karel Hájek, Ascher Family Archive

Se svou budoucí manželkou, obchodní partnerkou, textilní výtvarnicí a od roku 1961 také majitelkou vlastní značky Lida Ascher Boutique, se Zika seznámil v roce 1937. Po březnové okupaci v roce 1939 se ze svatební cesty stala trvalá emigrace do Londýna, kde záhy společně založili firmu na potisk látek pro výrobu dámských oděvů.

Lída Ascher v šatech z látky Henryho Moora se vzorem Čtyři stojící postavy a jedna ležící, 1945–1946, foto: Ascher Family ArchiveLída Ascher v šatech z látky Henryho Moora se vzorem Čtyři stojící postavy a jedna ležící, 1945–1946, foto: Ascher Family Archive

Jedním z prvních úspěšných projektů byla kolekce ikonických šátků Ascher Squares vytvořena technikou filmového tisku na základě návrhů renomovaných umělců, mezi které patřili Henry Moore, Henri Matisse, Cecil Beaton či Alexander Calder. V jedné z kapitol se čtenář dozvídá o zajímavé paralele k textilní továrně Josefa Sochora ve Dvoře Králové nad Labem, kde se Zika mohl naučit technologickým postupům a inspirovat se úzkou spoluprací se soudobými výtvarníky. 

Henri Moore, Tři stojící postavy, 1944, filmový tisk na hedvábném tvilu, foto: Ascher Family ArchiveHenri Moore, Tři stojící postavy, 1944, filmový tisk na hedvábném tvilu, foto: Ascher Family Archive

Talentu, originality a kvality látek si všimly i ty nejproslulejší módní dómy a navázaly s Ascherovými dlouholetou spolupráci. Velkou měrou tak přispěly k tomu, že se brzy po opuštění Československa stala firma se svými tištěnými látkami z hedvábí a bavlny světovým fenoménem. „Krásnější tisk jsem nikdy neviděl,“ prohlásil o látkách sám Dior. 

Společenské šaty - Pierre Cardin, 1957, tisk dvou odstínů červené na bavlně, foto: Ascher Family ArchiveSpolečenské šaty - Pierre Cardin, 1957, tisk dvou odstínů červené na bavlně, foto: Ascher Family Archive

Sortiment se v průběhu let rozrůstal o nové materiály a vzory podle aktuálních trendů. Za svou kariéru Zika mnohokrát ukázal svého obchodního ducha a umění odhadnout, co současný trh potřebuje. Na konci 40. let například uvedl na trh kolekci Bourec, dostupnou alternativu bavlněných tištěných látek s barevnými vzory. Kolekce obohacoval i o netradiční materiály, mezi něž patřil i tehdy velmi moderní plast či papír.

Sonia Delaunay, filmový tisk na hedvábné organze, 1968, foto: Ascher Family ArchiveSonia Delaunay, filmový tisk na hedvábné organze, 1968, foto: Ascher Family Archive

Stačí se do knihy poprvé začíst, aby bylo jasné, že se jedná o velkolepý příběh o lidské píli a splněných snech. Snad by se mohlo zdát, že na to jeden život nestačí. 

Pivoňková grafická úprava

Na první pohled zaujme povedená grafická úprava, jejíž autoři Kristina Ambrozová a Štěpán Malovec se inspirovali dobovou estetikou a stylem Ascherových látek. Publikace se pyšní zajímavým zpracováním desek, jež jsou v celém rozsahu pokryty látkou vytvořenou filmovým tiskem pivoněk na hedvábném krepu Giselle z roku 1956 ve dvou variantách – růžové pro českou a modré pro anglickou verzi. Pivoňkový potisk přesahuje i na ořízku knihy a v celku tak budí dojem jednotné látky. Doplňuje ji jen úzký pruh přebalu a zlatý název titulu, kterému dominuje Ascherův podpis. Tato kniha bude ozdobou knihoven i po jejím přečtení. 

The Mad Silkman: Zika & Lida Ascher - textiles and fashion, zdroj: CZECHDESIGNThe Mad Silkman: Zika & Lida Ascher - textiles and fashion, zdroj: CZECHDESIGN

Narodit se jako Ascher

Jaké je vyrůstat v rodině Ascherových, kde textil a móda byly hlavními tématy dne? Na tuto otázku odpoví závěr plný autentických vzpomínek Petra Aschera, kde vzpomíná na své rodiče i na rodinný podnik.

Šílený hedvábník: Zika & Lída Ascher - textil a móda, foto: Lenka ŠulcováŠílený hedvábník: Zika & Lída Ascher - textil a móda, foto: Lenka Šulcová

Kniha by neměla uniknout milovníkům designu, textilu, módy i historie. Kromě poutavého čtení nabízí i množství fotografií látek, oděvů i momentů ze soukromého života. Pořídit ji můžete v české a v anglické verzi na našem e-shopu nebo v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici. Doporučujeme navštívit také stejnojmennou výstavu v Uměleckoprůmyslovém muzeu.

Další články