Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Mladý pár vytváří neznámější batohy na českém trhu | Foto: Aneta Benediktová Mladý pár vytváří neznámější batohy na českém trhu | Foto: Aneta Benediktová

Šije elegantní batohy, na které zákazníci nedají dopustit. Značka Alexmonhart našla mezeru na trhu a daří se jí

Jejich cílová skupina jsou manažeři a celebrity, Alex s Danem se ale přesto drží při zemi a už několik let vyrábí kvalitní české batohy, na které jejich zákazníci nedají dopustit. Který produkt je největším hitem, nebo na jaké hvězdné spolupráce tuzemského lovebrandu Alexmonhart se můžeme těšit? A jak mladí designéři zvládají aktuální krizi spojenou s pandemií?

Cesta k prvnímu batohu

Kdy jste si poprvé řekli, že založíte vlastní značku?

ALEX: Poprvé jsem své batohy představila v roce 2014 na Czech Design Weeku. Měly kožený obal a byly skládací. Alexmonhart Studio Store  jsme od roku 2017, odkdy píšeme společnou historii s mým mužem Danielem už jako značka.

Studovala jste francouzskou filologii, zkoušela se uživit zpěvem v zahraničí. Jak jste se od toho všeho dostala k batohům?

ALEX: Kromě francouzštiny jsem studovala i film, šila kostýmy pro divadlo. A protože mě zajímala móda v divadle a ve filmu, pracovala jsem u Jakubisko Film jako asistentka kostýmního výtvarníka. Lákala mě ale i současná móda, kdy jsou výsledky vaší práce víc stálé, než je tomu u filmu. Začala jsem pracovat ve Freshlabels a zapsala se na kurz na Scholastice. Chodila jsem do ateliéru k Alici Klouzkové a tam vznikl můj první batoh.

Batoh, který rozhodně nenaruší vaši eleganci | Foto: Aneta BenediktováBatoh, který rozhodně nenaruší vaši eleganci | Foto: Aneta Benediktová

Mezera na trhu  

Proč zrovna batoh?

ALEX: Klauzurní zadání tehdy znělo Stará technika, nový produkt. V té době moc neexistovaly elegantní batohy, spíše jen ty outdoorové. A já jsem se vždy oblékala elegantně a přišlo mi, že si k mému stylu nemám co vzít. Tak vznikl první kabelko-batoh. Na trhu takový produkt chyběl, což způsobilo ze začátku velký úspěch. I když nebyl dokonalý.

První rok byl punkový, ale ukázalo se, že je spousta lidí, kteří nosí obleky, saka a šaty do práce a mají stejný problém jako já. Vyplnili jsme chybějící místo na trhu, a i když jsem neměla školu, produkt byl natolik silný, že se to rychle rozběhlo.

A jak jste postupovali?

ALEX: Musela jsem přijít na způsob, jak vytvořit kožený batoh bez toho, aby se šil, protože jsem to neuměla. Proto jsou dodnes na batozích pláty kůže celistvé. Ve finále to produktu dalo jeho specifický design, který má dodnes. Kožené batohy jsou většinou paradoxně z textilu, kožený bývá jenom poklop, což nedává smysl. Naše řešení má daleko lepší užití.

DAN: Je to totiž i praktické. Kdokoli, kdo má na sobě oblek, nebo sako, si ho nechce prodřít batohem na zádech.

Zákazník designér

Jak se produkt vyvíjel?

ALEX: Začalo to batohem na roztahování a když už jsme mohli jít do výroby, s Elegou v roce 2015, řekla jsem si, že zkusíme i komplikovanější modely. A tam se naše produkty vyrábí dodnes. Díky výrobě jsme mohli vylepšovat. A protože netvoříme sezónně, zákazníci nám dávají zpětnou vazbu. Víme pak, co funguje, co nefunguje, co se dá vylepšit.

Dalo by se tedy říct, že se vývoj odvíjí od zkušeností zákazníků?

ALEX: Určitě se od toho odráží. Když chyběly kapsičky v batozích, udělali jsme je. Věci, které lidem chybí, se snažíme zapracovat, vylepšovat.

Vejde se do něj vše, co na prodloužený víkend potřebujete | Foto: Aneta BenediktováVejde se do něj vše, co na prodloužený víkend potřebujete | Foto: Aneta Benediktová

Čím se řídíte, kromě zmíněných zkušeností, při tvorbě designů?

ALEX: Především funkčností, elegancí, jednoduchostí. Naše cílová skupina je starší, než jsme si zpočátku mysleli. Obléká se elegantně, má striktní dresscode. Je důležité, aby ten produkt zapadl do jejich šatníku, hodil se jim ke všemu. Tím jsme na trhu specifičtí. Když se na náš produkt podíváte, víte, že ho můžete nosit celý den, do práce, do školy, nebo si ho dokonce vzít večer, jako psaníčko i k šatům

Pro elegány

Měnila se vaše cílová skupina, nebo to byli od začátku manažeři?

ALEX: Vím, že tato cílovka měla o naše produkty zájem od začátku. Prodávali jsme tehdy v showroomu a pak v Leedě na Národní řídě. A do Leedy chodí tento typ zákazníků. Prodává kabáty, šaty na vyšší úrovni, bylo to postavené na roveň jejímu zboží. Tehdy mi bylo dvacet čtyři, měli jsme pár lidí kolem nás, kteří si batohy kupovali, ale větší skupinu tvořili právě starší pracující lidé než ti studující. A ti si naše produkty také spíše mohli dovolit.

Cenově se vaše produkty pohybují poměrně vysoko. Čím je cena určena?

DAN: Jde primárně o materiály, kůži z Itálie. Cenově se držíme přibližně na stejné úrovni od začátku. Tehdy jsme byli dražší oproti konkurenci, což pomohlo vytvořit jistý statut. Teď se ale dostáváme do fáze, kdy se k nám cenově přibližují i jiné značky, a zároveň výroba každý rok zdražuje v desítkách procent. Jsme i proto v situaci, kdy přemýšlíme o jistých změnách.

Ideální taška například i do fitka | Foto: Aneta BenediktováIdeální taška například i do fitka | Foto: Aneta Benediktová

Příliv z Pařížské

Kdo je vaší konkurencí na zdejším trhu?

DAN: Není moc značek, které by měly takto specifické portfolio, jako my. Z batohů jsou tady třeba Braasi, ale ti inklinují spíše k cyklo stylu. Za konkurenci se dají spíše považovat proto, že jsme tady spolu na trhu v České republice, i když mají jinou cílovku, jiné ceny, nebo vlastní výrobu tady v Praze. Nás přirovnávají stylově spíše ke Skandinávii. Reálná konkurence, kde bychom se stoprocentně překrývali nabídkou, na českém trhu není.

ALEX: Při změnách cen, které jsou po pěti letech na trhu myslíme přirozené, očekáváme konkurenci v luxusních značkách z Pařížské ulice. Hugo Boss pro muže manažery, pro ženy například Michael Kors. Tyto značky jsou pro ně sázkou na jistotu. Naštěstí k nám chodí už i zákazníci právě z Pařížské. Nebaví je, když všichni v okolí mají stejnou Gucci ledvinku, a chtějí spíš tu naší. Z toho máme radost.

U Alexmonhart koupíte i baret jako z Paříže | Foto: Aneta BenediktováU Alexmonhart koupíte i baret jako z Paříže | Foto: Aneta Benediktová

Od hlavy až k patě

V nabídce dnes máte batohy, ale i ledvinku, baret, nebo brýle. O který typ produktu z vaší nabídky je teď největší zájem?

DAN: Zákazníci si nás spojují především s batohy. Ale poslední rok je jednoznačně nejprodávanější ledvinka. Supluje peněženku, má kapsy na karty, prostor pro telefon. Je zároveň tenká, vejde se i pod kabát. Lze jí nosit jako psaníčko, jako ledvinku, jako crossbody. Zákazníci ji mají rádi, protože je modifikovatelná, neomezuje a už není jen otázkou trendu.

ALEX: A je super také na party. Pro Elle Beauty Lounge na posledním Karlovarském Filmovém Festivalu jsme vytvořili speciální edici. Použili jsme trochu jiné materiály a ledvinku pak herci a herečky vynášeli na červený koberec.

Ledvinka, aktuálně nejprodávanější produkt Alexmonhart | Foto: Aneta BenediktováLedvinka, aktuálně nejprodávanější produkt Alexmonhart | Foto: Aneta Benediktová

Vaše ledvinky dnes nosí i herečky, nebo zpěvačky.

DAN: Ano. Spousta hereček a herců, se kterými jsme se na festivalu potkali říkalo, že mají produkty od nás doma. Koupili si je sami, nebo jim je vybral stylista. Mile nás překvapila třeba Táňa Pauhofová, která řekla, že má dva naše batohy a rovnou na místě si koupila i ledvinku. Ve Varech jsme také nafotili velice spontánní a improvizovanou sérii fotek s fotografkou Anetou Benediktovou, pózovali nám herečky Antonie Formanová, nebo třeba zpěvačka Katarzia.

Zpěvačka Katarzia v brýlích Alexmonhart | Foto: Aneta BenediktováZpěvačka Katarzia v brýlích Alexmonhart | Foto: Aneta Benediktová

Do zahraničí pro „kapky“ 

Zpočátku byly vaše produkty jenom černé, dnes máte batohy v několika barvách, psaníčka v metalické, nebo tmavě zelené. Kdy došlo k zavedení barev do vaší značky?

ALEX: Před dvěma lety. Pro prezentaci v zahraničí jsme potřebovali širší portfolio. Pak se ukázalo, že barvy dobře fungují i na našem trhu.

DAN: V zahraničí jsme se setkali s kritikou právě kvůli nebarevnosti, tak jsme to rozšířili. A plánujeme v tom pokračovat i nadále. Dnes jsme ale paradoxně s barvami už téměř vyprodaní. Díky barvám a rozšiřovaní produktových kategorií máme portfolio, které v zahraničí vyzní mnohem lépe.

Barevná kolekce batohů je už téměř vyprodaná | Foto: Aneta BenediktováBarevná kolekce batohů je už téměř vyprodaná | Foto: Aneta Benediktová

Kde v zahraničí jste se setkali s kritikou?

ALEX: Nejvíce asi v Paříži, v showroomu Tommyho Paula. Tehdy jsme ještě neměli ucelené portfolio, ani uchopenou myšlenku. Prezentovali jsme také v Šanghaji na veletrhu. V zahraničí si můžete všechno osahat, opravdu vidět kvalitní produkty na vlastní oči. Pokaždé nám výjezd do zahraničí něco dal, doma jsme to pak zhodnotili a poučili se.

DAN: My jezdíme do ciziny po kritiku. Zaplatíme si za to, aby nás někdo vykoupal, protože to je to jediné, co nás může posouvat dál (smích). Na trhu v zahraničí, ale taky tady v Česku. Cestováním se také konstantně připomínáme, posíláme newslettery, a oni nás sledují a vědí o nás. Ze Selfridges nám už několikrát napsali, že se jim naše práce líbí. Snažíme se s nimi proto udržovat kontakt. Zajímají je ale především roky zkušeností, nebo sponzor za značkou, kterého my zatím nemáme. Zázraky se nedějí, chce to prostě čas. 

ALEX: Zatím pokračujeme v dobré práci, která je nastolená, za ty roky se utvořila idea, sjednotil vizuál. Spolupracujeme s Jakubem Strakou, který se postaral o náš rebranding.

Ledvinka může sloužit i jako peněženka | Foto: Adriana FialováLedvinka může sloužit i jako peněženka | Foto: Adriana Fialová

Permanent articles of your being 

Kolik produktů značka Alexmonhart ke dnešnímu dni má?

ALEX: Jedenáct, a postupně přidáváme. Pro nás to je celkem velké číslo. Permanent articles of your being. To je to, co děláme, co jsme. A stejně jsme přistupovali i k brýlím, které jsou nově součástí naší produktové řady.

Jaké jsou brýle značky Alexmonhart?

ALEX: Šli jsme místo do práce s plastem rovnou do acetátu. Takový rámeček vydrží hodně let. Dioptrická skla, nebo sluneční čočky jdou jednoduše měnit v optice, když se například poškrábou, nebo vás jen přestanou bavit. Stojíme si za tím, že naše výrobky vydrží dlouho.

Rámy brýlí jsou vyrobeny z odolného acetátu | Foto: Adriana FialováRámy brýlí jsou vyrobeny z odolného acetátu | Foto: Adriana Fialová

Úhel pohledu

A jak tedy vnímáte udržitelnost v módě?

DAN: Je na ní moc pohledů. Produkt od nás je ale v nejlepším případě na celý život. Pracujeme s kůží, protože je to tisícem let prověřený materiál, a produkty z něj můžou klidně podědit i naše vnoučata. Veganská kůže se nám neosvědčila, s roky nošení se rychle opotřebovává. Když se kůže na našich batozích poškrábe, rádi ji ošetříme, nebo vyměníme formou kreditu za nový. Ten původní pak prodáme zlevněný novému zákazníkovi. Co se týče textilních částí, používáme polyester, protože bavlna se rychle vyšisuje, což pak často vede ke koupi nového kusu výrobku. To je podle nás také špatně.

Plánujete rozšiřovat značku o další typy produktů?

ALEX: Čekají nás spolupráce. Moc se těšíme na spolupráci se Slovenkou Bysju, která žije v Londýně a na Madeiře. Vytváří klobouky, které nosí will.i.am, nebo David Beckham. Budeme s ní jeden vytvářet. Pak plánujeme přidat do kolekce brýlí další tvar, kromě oblého také hranatý. Zároveň se můžete těšit na spolupráci s několika designéry, kterou chceme zveřejnit na Designbloku.

Kolekce rámů ART.09 FRAME se brzy rozšíří o další designy | Foto: Adriana FialováKolekce rámů ART.09 FRAME se brzy rozšíří o další designy | Foto: Adriana Fialová

Spolupracovali jste také se Zoot, jak k tomu došlo? Proč právě oni?

DAN: Zoot jako jediný dotáhl spolupráci do konce. V minulosti jsme řešili spolupráce s mnoha značkami, ale z jejich strany to nikdy nedotáhli, nebo nepřistoupili na naše podmínky. Zoot ano. Chtěli začít dělat kolekce s designéry a my jsme měli tu možnost být první, kteří vytvoří svou capsule collection. Poznali jsme spoustu lidí z oblasti výroby, a ve spoustě věcí to pro nás bylo velice přínosné. Podmínkou bylo vytvářet jenom z lokálních materiálů, a snížili jsme naší běžnou cenovou hladinu o téměř polovinu. Donutilo nás to zkusit něco nového. Produkty jsou ale bohužel už vyprodány, a nestihla se vytvořit průvodní kampaň, což je škoda. Pracovali jsme na tom tři čtvrtě roku a těšili jsme se na ni.

Dva z pěti výrobků z kolekce pro Zoot | Foto: Ľubica MartincováDva z pěti výrobků z kolekce pro Zoot | Foto: Ľubica Martincová

Pevně na zemi

Plánujete kromě českého trhu vstoupit i na ten zahraniční?

DAN: Zatím ne. Máme nový web a e-shop, který nám dělal Jakub Straka. Chceme se soustředit nejdříve na český trh, hodně sil dáme do spoluprací.

ALEX: Je pořád ještě hodně způsobů, jak o sobě dát vědět. Přejeme si, aby o nás tady lidé více věděli, a to i mimo designérskou bublinu a měli jsme silnější pozici, než máme teď. Zahraničí ještě necháme tak a finance, které vyděláme, budeme investovat zpátky do Česka.

Bojovníci v době krize

Jsou změny, které v souvislosti s pandemií koronaviru jako značka očekáváte? Moc se teď předvídat nedá.

DAN: Změn nás čeká určitě mnoho. Už teď po několika týdnech je bohužel vidět negativní dopad na výroby, kde naše produkty vznikají. Aktuálně je obrovský problém s materiály z Itálie, výroby ztrácí zahraniční zakázky a bojují doslova o přežití. Na nás samozřejmě padá deprese, ale snažíme se proti ní bojovat ještě větším náporem práce.

Alex a Dan v ústenkách vlastní výroby | Foto: AlexmonhartAlex a Dan v ústenkách vlastní výroby | Foto: Alexmonhart

Rozhodli jste se šít ústenky, což je skvělé, a zapojili do toho i své šičky, materiály. Pro koho šijete a v jakém množství?

DAN: Původně jsme chtěli ušít ústenky pro své zákazníky, kamarády a nejbližší. Nakonec se to ale celé zvrhlo a my už ušili 4500 ústenek. Šijeme je na několika místech. Tři výroby v Česku a dvě švadleny tady v Praze. Můžeme tak alespoň vykrýt částečně plat švadlenám, které jinak nemají práci. Jako materiál jsme použili černou bavlnu, kterou jsme měli připravenou na kolekci triček a kabátů na letošní rok. Jsme nakonec rádi, že je o roušky tak obrovský zájem. Představa, že jen nečinně sedíme doma, a přemýšlíme nad krizí, je strašidelná. Ústenky „prodáváme“ za dobrovolný příspěvek na materiál a pro naše švadleny. Zároveň ústenky věnujeme doktorům v první linii a třeba porodnici U Apolináře.

Co pozitivního si lze jako podnikatel vzít z aktuální situace? 

DAN: Ponaučení, že vždycky může být hůř a snažit se mít vždy finanční rezervu. My ji neměli, ale teď se budeme snažit ji vytvářet. Největší pozitivum toho všeho je ale především naše komunita, která nás podporuje, i kdyby „jen“ hezkou zprávou na Instagramu. To je určitě věc, která podnikateli nalije krev do žil. A za to děkujeme.

Galerie

Další články